[VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

[VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:24

Hallo! :wave:

Ik zal ons even voorstellen, ik van 30 jaar jong, mama van 2 kids en mijn paard(je) (ze is maar 1.56 m namelijk) Van 25 jaar.


Afbeelding

Afbeelding

Al ruim 16 jaar een team.
Nou is mijn paard altijd al een beetje een angsthaas geweest en zeer sensibel maar is sinds ik kids heb het de verkeerde kant opgegaan.
In de bak geen probleem, maar buitenrijden is niet goed voor mijn hartslag en levensduur. -O-

Want ik ben angstig geworden, wat als ik er af val, wat als, wat als... heb wel een generatie na mij.
Gevolg: een paard wat dat aanvoelt en nog meer sensibel en angstig is, wat zich zelfs in de bak ging voortzetten.
(Misschien is mijn titel wel fout, en ben ik vooral degene die de angsthaas is <<) ).

Dit uitte zich in er vandoor gaan om de kleinste dingen, 180 graden draaien, opzij springen om alles etc etc, kortom te gevaarlijk om nog mee op pad te gaan.
Ook smalle doorgangen wil ze niet, trailer ook niet meer en als ik aan de hand buiten stap is er geen houden meer aan en sleep ik maar een beetje mee.

Maar aangezien zij ook al 25 is en wij gewoon heerlijk ontspannen buiten willen rijden heb ik besloten het roer om te gooien en hulp te zoeken.
Jolanthe Schretlen (2Moons) begeleid mij hierheen en het leek mij heel leuk om een volgtopic te maken, volgen jullie mee? :))


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:49

Wat knap dat je zo samen het roer nog om wilt gooien. Leuk. Ik ben heel benieuwd wat voor stappen jullie gaan zetten! :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Anoniem

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:35

Leuk dat je volgt :)
Ik zal snel als ik tijd heb een udate plaatsen.

Nog meer mensen die het leuk vinden om te volgen?

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:36

Ja ik volg ook graag. Ik vind het heel dapper van je! Wat houdt de begeleiding in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:40

Zuchini schreef:
Ja ik volg ook graag. Ik vind het heel dapper van je! Wat houdt de begeleiding in?


Leuk!
Jolanthe geeft les in oa grondwerk, trailerladen, te paard, Longeren, eigenlijk alles waar je een probleem mee hebt.
Ik heb inmiddels 1 les van haar gehad maar zal als ik iets meer tijd heb even een update geven :)

nardxash

Berichten: 3982
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:45

Ik kom ook meevolgen.
Helaas een soortgelijks situatie meegemaakt 2 jaar geleden, door vele vallen is er bij mij ook angst ontstaan voor het paardrijden en voornamelijk buitenrijden.
Helaas tijdens een buitenrit ging het paard op hol en viel ik heel hard waarbij ik toen bijna wat had gebroken.
Inmiddels heb ik een boomproof verzorgpony waar ik alles mee kan en in de loop van de tijd ook steeds meer durf.
Ik ben er bijna maar wat ik tegen je wil zeggen is je komt er vanzelf.

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:05

Tijd voor een update! :D

Zondag 18 maart zou het zover zijn, mijn 1e les, helaas toch afgezegd omdat het een paar dagen had gevroren en de bak hard was, nog maar goed ook want het was die dag ijskoud.
Toch maar een weekje opgeschoven naar de 25e.

Eerst kennisgemaakt en een beetje gekletst over de dingen waar ik tegen aan loop en wat mijn doel is: ontspannen buiten kunnen rijden en genieten!

Toen zijn wij met een halster en leadrope aan de slag gegaan, Jolanthe is begonnen om te kijken hoe mijn paard reageert, daarna mocht ik aan de slag.
Ik moest tegenover mijn paard staan en zodra zij te dicht bij kwam met het einde van mijn leadrope zwaaien zodat ze niet in mijn persoonlijke ruimte kwam, dit ging goed en al snel gingen we over in volgen, halthouden etc, elke keer als ze in mijn persoonlijke ruimte kwam moest ik weer zwaaien met mijn touwtje hihi.
Ook wat oefeningen gedaan als pasje achterwaarts en zijwaarts wijken voor druk, ik moest weer bepalen waar mijn paard haar benen neerzet.
Toen dit goed ging zijn wij een stuk naar buiten gegaan aan de hand, op de heenweg ging dit redelijk, vooral op het harde.
De terugweg was wel even een stuk zwaarder, ik bleef maar zwaaien, ze probeerde constant mij voorbij te gaan.
Over een stukje van 400 meter hebben we geloof ik wel 3 kwartier gedaan, blijven corrigeren, pasje terug, uit mijn ruimte, paard werd al wat zenuwachtiger en ik iets ongeduldig.
Maar uiteindelijk waren we weer op stal hoor, na veel gecorrigeerd maar ook zeker beloond als ze goed luisterde.
Uiteindelijk heeft de 1e les wel een dikke 2 uur geduurd!

Dus huiswerk voor de komende week: oefenen, oefenen, oefenen.
Even aankijken hoe dit gaat en einde vd week contact opnemen voor wanneer een nieuwe afspraak.

De volgende dag had ik vooral spierpijn in spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had, en dat van een ‘simpele’ grondwerkles.

Wel heel mooi om te zien, ik zie haar echt nooit liggen en had het die dag erover met een van mijn stalgenootjes, die mij de dag erna deze foto stuurde <3


Afbeelding


Anoniem

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:54

Jammer dat er geen reacties komen, blijkbaar toch niet interessant voor de bokkers.
Belangrijkste is dat ik nu al heel trots ben op mijzelf en mijn paard, maar ga geen updates meer plaatsen.
Ik kan helaas niet zo goed typen als de meeste bokkers met een volgtopic.

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:02

Hoi hoi, mij lijkt het wel leuk en leerzaam om jullie proces te volgen!
Overigens vind ik ook dat je leuk typt hoor :D

[o]

git
Berichten: 1956
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:09

Ik kom je topic net pas voor het eerst tegen. Het lijkt me erg interessant om je vorderingen te zien maken. Ik volg

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:15

Ik kom ook net je topic tegen en het lijkt me leuk om je te volgen in dit avontuur! En je schrijft goed hoor, het leest lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:00

Sylverlove1 schreef:
Hoi hoi, mij lijkt het wel leuk en leerzaam om jullie proces te volgen!
Overigens vind ik ook dat je leuk typt hoor :D

Dank je wel, leuk dat je wilt volgen :)


Croo schreef:
Ik kom ook net je topic tegen en het lijkt me leuk om je te volgen in dit avontuur! En je schrijft goed hoor, het leest lekker!

Ook leuk dat jij wilt volgen! :D


git schreef:
Ik kom je topic net pas voor het eerst tegen. Het lijkt me erg interessant om je vorderingen te zien maken. Ik volg

Leuk! Welkom :)

Had niet gedacht dat er toch nog interesse voor was, dus een paar dagen het topic niet bekeken.
Ik weet wel dat het geen projectje ala Una ofzo is (vond ik trouwens super leuk om dat te volgen).
Sommige bokkers kunnen zo goed verhalen neerzetten, ik ben daar niet heel sterk in, probeer het wel zo duidelijk mogelijk neer te zetten zodat het makkelijk leest.
Dus als jullie tips hebben mag dat altijd :D

Ik zal straks nog weer een update doen.

Whizz
Berichten: 1034
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:07

Leuk dat je dit leerproces met ons wilt delen! Ik vind het super dat jij je paard al zolang hebt en toch een nieuwe weg in gaat! Dus ik volg ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:37

Whizz schreef:
Leuk dat je dit leerproces met ons wilt delen! Ik vind het super dat jij je paard al zolang hebt en toch een nieuwe weg in gaat! Dus ik volg ook.

Leuk! :)
Ja had ik zelf ook nooit verwacht moet ik zeggen, maar ook al heb ik haar al zo lang en denk je je paard door en door te kennen, puur doordat ik kinderen heb gekregen word je op een of andere manier voorzichtiger en kwetsbaarder.
Grappig eigenlijk hoe een paard daar gelijk op in kan spelen hè.

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:52

Ik volg ook. Mooi dat je met een paard van 25 die je al zolang hebt dit traject in wil gaan. Ik ben erg benieuwd naar jullie stappen en naar jullie vooruitgang! :)

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:10

Update! :D

Oefenen dus...
Ik was gelijk al enthousiast over deze ‘nieuwe’ manier van trainen en aangezien de zomertijd net ingegaan was, betekend dat langer licht savonds *\o/*

Dus de dag na de eerste sessie gelijk maar aan de slag, ondanks de spierpijn :Y)
Het eerste wat mevrouw probeerde was de stal uit denderen, gelukkig halster en leadrope al om dus gelijk maar weer zwaaien met dat touwtje <<)
Oja vrouwtje, jij ging nu weer de baas zijn hè :')

Op naar de bak om daar aan de hand te oefenen, dit ging super!
Volgen, geen probleem, halthouden en achterwaarts, ook geen probleem.
Stukje wijken voor druk en inbuigen, klein beetje protest maar vooruit dan maar.
Dus op naar buiten, heenweg over het harde, volgen als een mak lammetje, wow dit had ik niet verwacht!
Eenmaal op het zandpad toch wat haast gekregen en proberen mij voorbij te gaan, gelijk corrigeren en weer verder.

Op de terugweg kwam de onrust al snel, want ja brokjes die wachten op je zullen maar opgegeten worden door een ander hè :P
Dus de terugweg was heel veel corrigeren, op de plek zetten, pasje achterwaarts, weer voorwaarts etc.
Merk wel gelijk dat ze dat nog wat moeilijk vind te accepteren, dus als ze niet probeert mij voorbij te komen dan snel mij met een ruk wegtrekken en snel een hap gras nemen.
Maar we boeken vooruitgang, over hetzelfde stuk als met de training dit keer 35 minuten over gedaan i.p.v. 45 minuten!

Dag erna even een dagje rust voor ons beiden en alleen even aan de longeerlijn gewerkt, en even een beetje geoefend met volgen en achterwaarts.

Paar dagen erna weer op pad, uit de stal was allemaal prima en rustig dus ik maar wachten op de storm }:)
Maar die kwam niet... als een mak lammetje achter mij aan, heerlijk relaxed, alsof het altijd al zo geweest was.
Dus maar eens een stuk verder wandelen, dit geeft hoop!
De terugweg wel een paar keer iets moeten corrigeren, expres even omdraaien en weer stukje teruglopen, beetje testen.
Wel opgevenment een schrikreactie van haar, geen idee wat ze nou zag maar ze zag ‘iets’ <<)
Maar ze bleef netjes bij me, ging niet aan de kletter, enkel zenuwachtig rondjes om mij heen lopen, maar al gauw kreeg ik weer haar aandacht en was het wel oké.

Op de heenweg even een filmpje gemaakt, want ja dat kan nu in ene :Y)
Even in een link want krijg hem niet zo erop helaas:

https://quik.gopro.com/v/2gaBtaSobV/

Heb het filmpje al zo vaak terug gekeken, vind het nog steeds bizar dat ik in ene zo een relaxed paard hebt <3
In al die jaren dat ik haar al heb, heb ik haar nog nooit zo ‘makkelijk’ meegemaakt.

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:31

Interessant dit, ik volg ook. Ben zelf ook met zoiets bezig momenteel. Wanneer is je volgende les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:40

Bloodymary schreef:
Interessant dit, ik volg ook. Ben zelf ook met zoiets bezig momenteel. Wanneer is je volgende les?

Wat leuk! Waar ben je zelf mee bezig?

Volgende les staat aanstaande dinsdag gepland, dus heb er al zin in!

git
Berichten: 1956
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:19

ik ben benieuwd naar foto's

Anoniem

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:37

Als er iemand op stal is tijdens de les wil ik ook wel vragen of diegene wat foto’s of filmpje wil maken :)

Witje2
Berichten: 156
Geregistreerd: 02-01-13

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:52

Super leuk dit. Denk dat er veel mensen zijn die wat aan dit topic zullen hebben. Ik ga het in ieder geval volgen.

Heel veel succes, jullie zijn echt al met sprongen vooruit gegaan +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:44

Witje2 schreef:
Super leuk dit. Denk dat er veel mensen zijn die wat aan dit topic zullen hebben. Ik ga het in ieder geval volgen.

Heel veel succes, jullie zijn echt al met sprongen vooruit gegaan +:)+


Leuk dat je ook komt volgen!
Ja verbaasd mij echt dat ik na 1 les al zo een vooruitgang heb geboekt.
Vandaag wel even dikke domper gehad maar dat komt in de volgende update wel.
Beter dat ik nu gewoon lekker ga slapen, heb het wel even gehad voor vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:05

Tijd voor een update ;)

Dit ging lekker afgelopen week dus ik besloot maar eens uit te breiden.
Wij hebben een grote balk op het terrein met een poortje waar mevrouw weigerde door te gaan, dus eens even kijken of ons vertrouwen al zo gegroeid is dat ze mij wil volgen.
Deze dus, de balk kan omhoog en het stuk is breder als de ingang van een trailer tussen de schotten in:

Afbeelding

In eerste instantie toch op de rem, vrouwtje dit past niet! <<)
Dus geduld en met elke kleine beweging voorwaarts direct belonen.
Soms besluit ze een moment dat ze vol in de achteruit moet om te ontsnappen, maar zodra ze merkt dat er dan veel druk op haar komt te staan omdat ik niet meegeef toch maar stoppen met trekken en hangen dus word ze beloond doordat de druk er af gaat.
Dat is al een hele vooruitgang op zich aangezien ze er ook een behoorlijk handje van had net zolang te trekken tot alles kapot trok.
En weliswaar na 15 minuten liep ze er doorheen, gewoon rustig en niet gelijk er doorheen vliegen, braaf paard :))
Grappig is dan wel weer dat op het moment dat ik hiermee bezig was een stalgenootje besloot te helpen, goed bedoeld maar zij begrijpt niet de manier hoe ik dit aanpak, had ook al gezegd dat ik geen hulp nodig had. Toch proberen om met een appeltje aan te komen, aan het halster mee proberen te trekken (resultaat was in volle vaart achteruit en een stalgenootje dat meegetrokken werd }> ), wel jammer dat soms mensen zich ongevraagd er mee gaan bemoeien en niet snappen dat dit niet werkt, Tsja dit had ik zelf ook al vaak geprobeerd op deze manieren.

De rest van de week veel geoefend met grondwerk en buiten wandelen, wat echt top ging.
Het vertrouwen groeit met de dag, ik ben een gevoelsmens en besloot na onze grondwerksessie terwijl ze op de wasplaats stond, alles af te halen...
En kijk dit dan, mijn eigenwijze merrie met eigen plan:

Afbeelding

Ik kon haar even heerlijk poetsen nog en daarna liep ze braaf achter mij aan haar stalletje weer in. <3

Dinsdags was mevrouwtje jarig, 25 jaar alweer!
Tijd voor taart Y)(^)

Afbeelding

Afbeelding

Die week geen bijzonderheden, wij gingen heerlijk in onze flow verder, zondags kwam mijn stalgenootje terug van concours en besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en vragen of we even van haar trailer gebruik mochten maken, aangezien het trailer laden ook een issue was geworden.
Ik ging er al vanuit dat ze niet compleet de trailer in zou staan maar had als doel haar met 4 voetjes op de klep te hebben.

Zoals verwacht had ik een emmer vol geduld nodig en zij mijn vertrouwen.
Eerst 1 voetje, klaar!
Toen voorzichtig 2 voetjes, en ho vrouwtje dit was het hoor voor vandaag.
Dus goed beloond en laat haar dan bewust weer achterwaarts gaan en stuur haar weg van de trailer, om even een rondje mij weer te volgen en dan weer opnieuw proberen.
Maar uiteindelijk gelukt hoor, alle 4 de voetjes op de plek en niet gelijk volle vaart er af maar rustig blijven staan en nieuwschierig alles eens besnuffelen +:)+

Afbeelding

Dus hiermee afgesloten, het begin is er weer en het vertrouwen groeit met de dag met kleine beetjes.

De rest van de week hebben we het simpel gehouden, tot afgelopen vrijdag.
En daar was de storm... |o

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: [VOLG]Van angsthaas tot Powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:28

Leuk ik volg!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, herous, Jet_33, Ubermetrics en 42 bezoekers