Welk paard voor mij en dochter van 12?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 15:24

Hoi bokkers!!
Allereerst; ik weet niet helemaal zeker of het topic hier goed staat.
Maar goed, ik wil dus een paard/pony kopen samen met mijn dochter. Ze is 12 jaar, 1,55 en gemiddeld gebouwd. Zelf ben ik 1,68 en ook gemiddeld gebouwd. Qwert (mijn dochter) heeft een verzorgpony, een qaurter horse. Super leuk, braaf, toppie!! Rijdt ze dressuur op, kan ook western, maar hier wil ze nog mee beginnen. Zelf heb ik vroeger lang en veel paardgereden, moeder had ook een paard op wie ik en mijn zus vaak reden. Ik rijd nu dus al zo'n 12 jaar niet meer, ik ben gestopt toen ik zwanger was van Qwert. Daarna heb ik nog wel op mijn zus haar tinker Kaatje gereden, en ik ben het niet verleerd, ookal moet ik er wel weer inkomen natuurlijk! Ik denk dat een qaurter horse of paint wel wat voor ons zou zijn. Waar kan ik goede qaurter horses vinden, die ook nog enigszins betaalbaar zijn? Budget rond de 4500, kan er wat onder of boven liggen. Of hebben jullie nog andere suggesties voor een leuk ras? We willen dressuur en western, en misschien uiteindelijk volledig overstappen op western. Ook willen we relaxed buiten kunnen rijden. Wat zouden jullie doen?? :) :)
Groetjes Noa

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:33

Een leuke volwassen doorgereden quarter heb je tussen 4500-6000 euro, wil je wat goedkoper maar wel heel geschikt ook voor western dan kan je ook naar de wat bredere (en minder opwaarts gebouwde) haflingers kijken, die zijn een stuk goedkoper. En natuurlijk alle kruisingen die er qua bouw in de buurt zitten. Dus van nature een lagere hoofdhouding, compact gebouwd en vlakke gangen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:36

Paard zoeken dat bij jullie past. Elk paard kan western beleerd worden, zo lopen er b.v. genoeg Haflingers rond die western rijden. Worden liefkozend Alpenquarters genoemd.


p.s. ik zou persoonlijk wat voorzichtiger zijn met namen, zeker bij een weinig voorkomende naam zoals je dochter. Als over 5 jaar iemand haar naam googled komt misschien dit topic weer boven drijven. Moet je dat willen?

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 15:41

Rex_Rolfo schreef:
Paard zoeken dat bij jullie past. Elk paard kan western beleerd worden, zo lopen er b.v. genoeg Haflingers rond die western rijden. Worden liefkozend Alpenquarters genoemd.


p.s. ik zou persoonlijk wat voorzichtiger zijn met namen, zeker bij een weinig voorkomende naam zoals je dochter. Als over 5 jaar iemand haar naam googled komt misschien dit topic weer boven drijven. Moet je dat willen?

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 15:43

Ho, bokt doet een beetje raar haha!! Wat ik probeerde te zeggen: Haflingers zijn een goed idee misschien, dus dank jullie beiden! En qwert is een pseudoniem (het is haar bijnaam), Noa is wel mijn echte naam maar die zijn er toch zoveel haha!! :o

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:46

Tinkers doen het trouwens vaak ook erg leuk in de basis wn. Zijn ook vaak fijne coole dieren

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 15:49

troi schreef:
Tinkers doen het trouwens vaak ook erg leuk in de basis wn. Zijn ook vaak fijne coole dieren


Zat ik zelf ook aan te denken, mijn zus heeft een tinker, hartstikke leuk beest, maar Qwert wil liever geen koudbloed -O-

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:51

Ik denk aan een Draver.

Anoniem

Re: Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:56

Een haflinger? :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:58

Ik zou gewoon lekker gaan kijken naar dieren die je aanspreken, of het nou een raspaard is of een kruising maakt zo te horen weinig uit dus dan kan je echt op karakter selecteren ;)

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:00

Wat dacht je van gewoon een leuk, gezond paard met een leuk karakter dat bij jullie beiden past en voldoet aan jullie eisen, zonder specifiek in rassen te zoeken? Ik denk dat er genoeg rassen (en kruisingen) zijn die wel hebben wat jullie zoeken ... NRPS, grotere New Forest, Tinker, Fjord, Haflinger, Quarter/Paint, Appaloosa, Welsh Cob, Arabier ...

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:00

Tja.. een IJslander heeft het beste van beiden :D past voor het leven, een karakter met zoveel vuur als een warmbloedige sportpony en het koele, rustige karakter van een koudbloed.
Extra fijne gangen, in allerlei leuke kleurtjes..
En voor 4500 is er echt wat leuks te vinden.

Edit; en dan nog het sobere voeren, over het algemeen een buitengewoon gezond ras en weinig poespas.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:07

Zou voor een grote goed ingereden (jaar of 8 a 10) New Forest of Connemara gaan. Die dieren gaan werkelijk jaren en jaren mee, zijn meestal super betrouwbaar, veel quarters hebben toch gezondheidsproblemen. New Forest of Connemara zijn keiharde pony's / paarden die ook in de wedstrijdring niet misstaan. Bovendien vrij sober te houden.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:20

Ik zou niet gaan voor een ras.Struin de advertenties af en kijk wat je aanspreekt.
Met jullie wensen is alles mogelijk en houd de mogelijkheis tot western in je achterhoofd.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:23

Connemara. is een erg leuk veelzijdig ras :)

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:57

Afbeelding
Hier ook connemara-fan! Lekker veelzijdig!
Afbeelding

Afbeelding

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-18 10:26

Birgit01 schreef:
[ [url=m/P65rxo.png]Afbeelding[/url] ]
Hier ook connemara-fan! Lekker veelzijdig!
[ [url=m/PyFZ12.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Latab8.png]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een ontzettend leuk paardje zeg!!! Daar ga ik eens naar kijken, vind het ook leuk dat het er met het westernzadel nog steeds "kloppend" uit ziet zegmaar! :j

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-18 10:27

VanHuisUit schreef:
Zou voor een grote goed ingereden (jaar of 8 a 10) New Forest of Connemara gaan. Die dieren gaan werkelijk jaren en jaren mee, zijn meestal super betrouwbaar, veel quarters hebben toch gezondheidsproblemen. New Forest of Connemara zijn keiharde pony's / paarden die ook in de wedstrijdring niet misstaan. Bovendien vrij sober te houden.


Oh ik wist niet dat qaurter horses vaak gezondheidsproblemen hadden. Ik ga zeker even naar connemara's zoeken, ziet er leuk uit!! Ook leuk inderdaad voor als qwert ooit besluit aan echte wedstrijden te beginnen.

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-18 10:28

Nachtlampje schreef:
Tja.. een IJslander heeft het beste van beiden :D past voor het leven, een karakter met zoveel vuur als een warmbloedige sportpony en het koele, rustige karakter van een koudbloed.
Extra fijne gangen, in allerlei leuke kleurtjes..
En voor 4500 is er echt wat leuks te vinden.

Edit; en dan nog het sobere voeren, over het algemeen een buitengewoon gezond ras en weinig poespas.


Ijslanders zijn wel knappe paarden ja!! Worden die veel verkocht in nederland?

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:45

Waar ik rekening mee zou houden:
je dochter is 12 en wil misschien ooit wedstrijden rijden. Met een pony mag ze mee doen met de jeugd, met een paard moet ze bij de paarden en dat zijn veel volwassenen. Om leuk te starten zou ik dus gaan voor een (E)-pony, max 1.56m. Aangezien je zelf 1.68 bent zou ik niet voor te klein gaan, al zijn veel rassen zoals Haflinger erg sterk, je wilt ook dat het er 'mooi' uitziet.
Verder zou ik voor een 12-jarige een niet te jonge pony zoeken. Zoek een pony met een fijn karakter die al veel gezien heeft en waar je dus lekker mee het bos in kan, spelletjes mee kan doen, verkleed op kan gaan etc.
Zoals gezegd kun je iedere pony western beleren al is de bouw van de ene daar beter geschikt voor dan de ander. Toch zou ik niet blind starten op western. Zolang je op basis niveau rijd kan iedere pony het wel aan.
Plezier is het belangrijkste en kijk dus vooral naar een pony waar je plezier mee kan hebben.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:43

n_love_qwert schreef:
Nachtlampje schreef:
Tja.. een IJslander heeft het beste van beiden :D past voor het leven, een karakter met zoveel vuur als een warmbloedige sportpony en het koele, rustige karakter van een koudbloed.
Extra fijne gangen, in allerlei leuke kleurtjes..
En voor 4500 is er echt wat leuks te vinden.

Edit; en dan nog het sobere voeren, over het algemeen een buitengewoon gezond ras en weinig poespas.


Ijslanders zijn wel knappe paarden ja!! Worden die veel verkocht in nederland?


Heel veel :) en je zit niet met schofthoogtes qua wedstrijden; de IJslandse sport is er voor iedereen, je hebt gewoon verschillende levels, soorten proeven en ook een jeugddeel.
Kijk eens bij een Facebook groep voor IJslandse paarden, daar kun je veel contacten vinden. Er is ook een verkoopgroep voor IJslandse paarden waar je een oproepje kunt doen.

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Welk paard voor mij en dochter van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:22

Ik heb samen met mijn dochter van 10 een vijfjarige Connemara ruin. Geweldig dier: superbraaf bij mijn beginnende dochter, voldoende voorwaarts en pit voor mij (maar ook heel braaf). Meet op dit moment zo'n 1.52, maar groeit nog wat. Ik rijd Engels, maar door zijn compactheid en souplesse weet ik zeker dat hij Western ook prima zou doen. Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen...

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:27

Op zich kunnen heel veel soorten paarden. Met het doel van engels en westernsport zou ik dan weer niet voor een ijslander gaan, maar eerder voor een connemara, new forrest of een haflinger. Die passen qua bouw en gangen toch een beter bij die doelen als jij/Q later de wedstrijdsport in wilt.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:30

Zelf zit ik al jaren in de foresters en heb 1 volle en een kruising newforest arabier. De kruising heeft ook fanatiek onder het westernzadel gelopen en is met 1,48 een leuke maat. Hij is ondertussen 20 ( Western gelopen, Z2 dressuur M springen, voor de kar zowel marathon als dresuur, voltigepaard, Endurance en cross. Alles mogelijk met deze jongen en nooit iets gemankeerd. De volle forester doet ook alles en is geschikt voor iedereen. Voor het budget dat je aangeeft heb je een prima pony!

Succes met de zoektocht

Volle forester van 1,44 ( ik 1,66 )
Afbeelding

Newforest x Arabier van 1,48 en 20 jaar oud. Echte alleskunner!
Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:33

Citaat:
Oh ik wist niet dat qaurter horses vaak gezondheidsproblemen hadden.

Ik neem aan dat je er een wilt kopen die al ingereden is en helaas is het gemiddelde westernpaard en dat is helaas ook vaak een quarter met een jaar of 10 niet meer gezond mn been/slijtage is groot probleem.
Ben niet zo van in hokjes stoppen op zich hoor maar zo te horen zoek je een paard voor het leven en het leven van een gemiddelde quarter is niet zo lang... gezond en wel dan.

Met een NF/Connemara zit je wat dat betreft veiliger, ook geen garantie maar kans is wel groter. Welsh Cobs zijn ook geweldig maar die zijn vaak toch weer wat pittiger.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, capriz, dierenfan, fokfanaat, knockout1, mamabird, mino1, VogeltjeM en 92 bezoekers