Stoppen of doorgaan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 19:05

De laatste tijd zit het regelmatig door mijn hoofd te spoken.

Ik ben zo'n 3 maanden geleden van stal verhuisd naar een plek waar m'n haflinger 24/7 naar buiten kan (echt zeldzaam bij mij in de regio).
Ook ben ik verhuisd omdat de samenstelling van de pensionklanten volledig veranderd was en ik mij daartussen niet meer thuis voelde.
En omdat de pensionhouder erg laks werd. Alles bij elkaar zorgde voor mij voor een hoop frustratie.

Nu sta ik op een stalletje wat behoorlijk aan de prijs is en waar ook het een en ander aan blijkt te mankeren.
Ik snap heus wel dat nergens perfect is. Overal is er wel wat.

Maar wat ik mij de laatste tijd nou afvraag is of het voor mij nog wel rendabel om een paard te houden?
Is het plezier wat ik er uit haal nog wel genoeg tegenover de hoge kosten en de frustratie?
En als ik straks weer ga werken (zit nu in de ziektewet) , wordt het weer rennen en vliegen om alles voor elkaar te boxen, moet ik dat nog wel willen?
Is het niet beter om te stoppen met de paarden. Mijn paardje verkopen, maar dat voelt ook weer zo rigoureus.
En wat als ik spijt krijg?

Mijn paard is echt een knuffel en prettig gestoord, ik moet vaak om hem lachen.
Ik ga regelmatig met hem naar het bos, in de bak vind ik niet zo leuk en hij ook niet.
Ik hou echt wel van hem.

Geen idee wat ik met dit topic wil, maar misschien zitten er nog meer bokkers met deze hersenspinsels.
Laatst bijgewerkt door Amyd op 18-03-18 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt


cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:11

Wanneer iets zeldzaam is in de regio zal de prijs ook “hoger” liggen.

Is een bijrijder/verzorger straks niet iets om je te ontlasten.

Voor de rest blijf je zo “vaag”/algemeen dat ik er niets over kan zeggen.

[o]

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 19:33

Ik heb vroeger wel bijrijders gehad, maar daar kreeg ik hoofdpijn van.
Mensen die zich niet aan de afspraken hielden enzo.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:35

Ik neem aan dat je niet op een “All-in” stalling staat, want dan zou een dagje niet komen niet zoveel uitmaken aangezien hij 24/7 buiten staat.

[o]

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 19:46

Nee, ik sta niet op een all in stalling, ik moet zelf mesten en 1x zelf voeren.
All-in is hier in de regio dat je paard hooguit 1 uur per dag in zijn eentje in de paddock komt.

Het is ook wel meer het gezeur en het feit dat ik het niet echt durf te zeggen als ik vind dat iets niet door de beugel kan. Bijvoorbeeld dat er geen water staat voor de paarden of de stal huur opeens met 15 procent omhoog gaat, of voerbeurt en die worden vergeten en allemaal kleine dingetjes.
Laatst bijgewerkt door Amyd op 18-03-18 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:48

Zet eens alles voor jezelf op een rijtje. Kijk dan wat je wilt. Een paard kost enorm veel tijd en geld. En het is heel begrijpelijk dat het hierdoor soms lastig wordt om er plezier in te houden.
Je kunt ook niet actief verkopen maar eens rond kijken voor een nieuw baasje. Misschien stelt het je gerust als je paard het heel fijn krijgt op zijn nieuwe plek.

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:03

De avonden worden weer langer (volgende week gaat de klok een uur vooruit) en het weer wordt beter (hopelijk). Dus de komende weken wordt het weer wat gemakkelijker.
Maar het kan natuurlijk dat je op een punt bent gekomen dat het voor jou de keuzes veranderen.
Een eigen paard naast een baan vraagt wel veel tijd. Die kun je ook voor andere dingen gebruiken.
Succes met het maken van de afweging.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Supervixen

Berichten: 12817
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:03

Dit gevoel had ik precies zo een tijd geleden. Ik was het rennen en vliegen naast mijn baan zat en daarbij alle kosten. Elke dag naar je paard moeten, veel tijd kwijt, altijd zorgen. Op een gegeven moment ook nog te weinig plezier uit het rijden halen. Ik heb er anderhalf jaar over gedaan om een beslissing te nemen. Ik heb mijn paard vorig jaar verkocht. Geen moment spijt van. Zoveel minder zorgen, meer vrije tijd, veel geld over en ik haal nu mijn plezier uit hardlopen en de sportschool. Na meer dan 20 jaar rijden ben ik gestopt en ik moet zeggen, ik mis het niet.

Zet alles voor jezelf op een rijtje. Op een gegeven moment slaat de balans vanzelf over naar wel of geen paard hebben.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 09:15

Misschien heb ik inderdaad ook wel een paarden winterdip en krijg ik weer meer plezier als het weer wat beter wordt en ik vaker naar het bos kan.
In de bijna 18 jaar eigenlijk paard heb ik de twijfels nog nooit zo gehad.

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:24

Niemand kan dit antwoord geven voor jou. Want jij moet het doen. Ik denk dat als je op het punt zit dat je echt geen enkele dag meer plezier erin hebt de knoop moet doorhakken.
Wacht inderdaad even lekker het mooie weer af, zonnetje en lekker buiten rijden is toch het mooiste wat er is?

Give me back the time, you can keep the memories

I fell for a Fell <3

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:48

Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Ben de afgelopen jaren al flink ingekrompen (ongewild overigens) met het aantal paarden. Heb er nu nog 1 staan. Ondanks dat met 1 paard alles makkelijker is, haal ik er niet het plezier uit wat ik zou willen.

Naast mijn baan en deeltijd studie valt het hebben van een paard me zwaar. Het paard zelf vind ik lief, leuk en ben ik blij mee. Maar alles eromheen ben ik zat. Het dagelijks er naartoe 'moeten', de hoge kosten, de tijd die het kost, de risico's..en dan moet ik mezelf er ook nog vaak toe zetten om te gaan rijden of te longeren.

Ik vind echt dat een hobby geld mag kosten, maar dan moet je wel plezier in die hobby hebben. Als ik nu mijn kosten vergelijk met mijn plezier, dan is dat uit verhouding. En wat ik met het geld kan doen aan andere dingen waar ik wel plezier uit haal, maar die ik me nu ontzeg omdat dat geld naar het paard gaat...dat is best shocking. Dus ik heb mijn keuze wel gemaakt, ondanks dat ik het heel moeilijk vind. Maar mijn paard verdient ook beter dan dit vind ik zelf.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:52

Is er misschien iemand in jouw omgeving met interesse in jouw paard? Dan kun je hem misschien verkopen en dan afspreken dat je af en toe nog langskomt/als verzorger.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:56

Natuurlijk heb ik geen idee waarom je in de ziektewet zit, maar toen ik ziek was, had ik deze twijfels ook.

Gelukkig heb ik naar de mensen om me heen geluisterd en de paarden niet verkocht toen ik het moeilijk had. Inmiddels zie ik alles weer een stuk positiever in en zou ik zeker spijt hebben gekregen.

Is het een idee om de beslissing uit te stellen en eventueel in de tussentijd een leaser/verzorger te zoeken en te kijken of je het gaat missen?

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:00

Dat is een een lastige
ik heb wat dat betreft mazzel met de stal. All in en in de winter 5 uur naar buiten, zomers 24/7 en daarnaast een super bijrijdster aan wie ik mn paard voor 1000% toevertrouw

Zonder deze factoren was het voor mij ook geen optie met gezin en werk
Nu kan ik zelf ook volledig genieten van mn paard zonder al te veel zorg en stress

Je zou wellicht toch nog eens een bijrijdster kunnen overwegen. Soms zit er wel degelijk een lot uit de loterij tussen.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:10

Idd, als je zelf in 'n dieptepunt zit, neem geen grote beslissingen. :brr: Wacht totdat je je weer beter voelt. Daarna wel verandering aanbrengen. Iets...veranderen. :D Als je in hetzelfde patroon belandt, word je wellicht weer ziek. -O-

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:39

Heb je jezelf al afgevraagd wat maakt dat je het plezier erin verliest? :) Ik had dit op de vorige stal waar ik met mijn pony stond namelijk ook. Ik was altijd zo snel mogelijk weer weg of kwam op tijden waarvan ik wist dat er niemand was, omdat ik het niet naar mijn zin had op de stal. (Ik kreeg veel commentaar dat mijn pony van 2 aan het werk zou moeten, dat hij te weinig deed, dat hij te dik was, dat hij dit dat ik dat etc.) Toen ik er ook nog achter kwam dat afspraken niet werden nagekomen m.b.t. zijn verzorging (op een volpension stal) ben ik vertrokken. Nu we op een gezellige stal staan waar iedereen zich vooral met zichzelf bemoeit en helpt waar nodig, merk ik dat ik het plezier weer terug heb. Mijn pony krijgt goede zorg, staat 24/7 buiten, er zijn mooie faciliteiten en mijn stalgenoten zijn over het algemeen hele leuke mensen. :)

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:51

Als mijn paard geen water en voer zou krijgen omdat het "vergeten" wordt, zou ik er snel weg zijn... Dan maar geen 24/7 buiten (Zolang hij wel genoeg naar buiten komt op een andere stalling dan he)

Oftewel, is er geen andere stalling in de buurt waar je eens kunt gaan kijken?

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:32

Ik heb dit ook 2x gehad, 1x een jaar lang zelfs..
Ik ben altijd gelukkig geweest met paarden en paardrijden.

Maar Het werd me toen ook teveel en tedruk en kon mn plezier er niet meer uithalen. Had toen gelukkig een bijrijder. Verkopen was niet echt mogelijk.. Ik ging voeren en mesten, maar dat was t ook wel. Ik was ook altijd alleen op stal, maakte het ook niet leuker.

Ik ben toen een heel eind verhuist en gaan samenwonen. Heb toen mn kleintje officieel overgekocht en begon t plezier weer te vinden, mede door een andere stalling waar ze het oprecht super goed hebben. En dat ze weer samen stonden, je zag de beide opbloeien en gelukkig worden. Dit wist ik al wel van te voren, want die 2 zijn echt te leuk samen, daarom heb ik hem toen overgekocht.

Toch hier ook nog een keer een half jaar t plezier verloren, maar nu omdat ik met mijzelf in de knoop zat. Dan ga je echt nadenken, hoge kosten, weinig plezier. stal heeft toen die maanden meer voor mijn paardjes gezorgd dan ikzelf. Verkopen was in principe geen optie, en vriendlief vond dat ook niks. Maar elk klein tegenvallertje, maakte dat ik weer ging balen.. 2 oude ponys.. eigen keus, is het een fout. ik wist t ook niet meer, had ik mn kleintje dan verwaasloosd achter moeten laten..? Nee dat ook weer niet..

Nu alles langzaam weer beter met mij gaat, komt dat nu ook goed met de paarden. Een tegenvaller zet ik nu weer positief om en heb ook weer zin om te gaan. Mede dankzij de geweldige stal waar ik sta, ze hebben mij die maanden echt enorm geholpen en zoveel begrip getoond. eeuwig dankbaar.
Ik ben blij dat ze er nog zijn, en zou er achteraf veel spijt van gehad hebben als ze weg waren geweest.

Ik kan niet in je hoofd of portemonnee kijken, maar iedereen heeft wel een dipje in zijn of haar leven. Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Maar misschien werkt het als je vol pension gaat staan, je bent dan niet verplicht elke dag alles te doen. Misschien dat je dan t plezier er weer uit kan halen. Is er niks kleinschaligs vol pension in de buurt. Nu met t mooie weer gaan de meeste paarden weer langer naar buiten.

Ondertussen alle leuke en minder leuke dingen op een rijtje zetten.
Wat zou je nog met je paard willen, wat zou je buiten je paard om willen wat nu niet kan. kosten ect..
Dromen die je in combinatie met je paard kan waarmaken, Dromen waarbij dat niet lukt.
Andere hobbys waar je nu niet aan te komt. Kosten van je paard. Waar je wanneer je je paard niet had die centen voor zou willen gebuiken.
Heb je nog paardendromen, kan je die waargemaakt krijgen..

Mij heeft dit echt geholpen, wou stiekem mn vriendjes toch niet kwijt..

Ik heb bijvoorbeeld als doel nu meer grondwerk staan, om daar verder in te komen.
Helaas kort nadat mijn plezier terug is gekomen, hebben we tijdens een buitenrit een incident met een trekker gehad, waardoor mn paard nu onregelmatig is..
Hiervoor zou ik gelijk de handdoek weer in de ring gegooid hebben, maar ben nu opzoek gegaan naar andere doelen en dingen te vinden die ik leuk vind.

Ik wou ontzettend graag het plezier in mn dure hobby weer terugvinden, door kleine haalbaren doelen is dat gelukt..

en natuurlijk dus mn lijstjes.

Volg je hart en je gevoel, en dan komt t altijd goed.

Heel veel succes ts, ik hoop dat t bij jou ook goed komt. Maar niemand zal je afstraffen op de keuzes die je maakt waarvan je zelf gelukkig word.

Keep calm and let karma finish it.

[PG] Farno Merens x New Forest (ruin/hengst)

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 12:32

Ik heb afgelopen zondag weer eens een bosrit gemaakt met m'n paardje en daar haalde ik wel plezier uit, ik ga mij voornemen omdat weer vaker te doen, want dat vind ik echt leuk.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:39

Super. Echt tof.

Misschien echt even een dipje door de lang durende winter..
Meer mensen hebben er last van, en sommige paarden ook denk haha.

Keep calm and let karma finish it.

[PG] Farno Merens x New Forest (ruin/hengst)

mireillea44

Berichten: 46
Geregistreerd: 18-06-14
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:48

Tja... ik heb tien jaar geleden ook de keuze gemaakt om, vanwege diverse persoonlijke redenen, te stoppen met paardrijden en mijn paard te verkopen. Maar ik kreeg in de jaren erna zo'n gemis ernaar. Uiteindelijk heb ik vijf jaar geleden besloten er toch weer voor te gaan en heb opnieuw een paard gekocht. En ik ben daar heel blij om.

Eerlijk: het gevoel is er soms nog wel eens, dat alles een beetje teveel is. Dat ik gewoon geen zin heb, of mezelf er heel moeilijk toe kan zetten om met mijn paard bezig te zijn door lichamelijke beperkingen. Maar ik heb dat vooral in de donkere en koude maanden. Dat weet ik nu van mezelf, ik accepteer het en doe er verder niks mee. Want ik weet dat de zin ook weer komt.
Ik aanvaard nu dat ik de ene keer meer kan doen dan de andere keer. So be it. Ik denk dat het gevoel van stress vooral uit onszelf komt. Als dingen niet gaan zoals je ze graag wil, dan moeten ze maar gaan zoals ze gaan. Als het mij nu niet lukt om naar mijn paard te gaan dan ga ik niet en ga ik me, zoals in het verleden, ook niet schuldig voelen over het feit dat ze niet voldoende beweging krijgt. Ze staat overdag heerlijk op het land, 's avonds in een uitloopstal en wordt vier tot vijf keer per week in de molen gezet. En wat anderen daarvan zeggen of erover denken maakt me ook niet meer uit.
Wat ik hiervoor heb teruggekregen is veel meer plezier. En dat is waar we uiteindelijk een paard voor hebben. Om er van te genieten en een stuk ontspanning van te krijgen.
Heel veel succes met je keuze!!

"No act of kindness, no matter how small, is ever wasted" - Aesop


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, bora, Karintich, Luna_Rose, Maaike_Ma, Neon, Renkle, vera_pino, xColorCross en 139 bezoekers