Jaarling kopen of ingereden paardje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:36

Ook ik zeg, absoluut geen jaarling kopen, maar een leuk en lief en vooral 100 % betrouwbaar dier. Op deze leeftijd heeft je dochter nog zoveel te ontdekken en wat is er leuker dan dat jullie met een goed gevoel ermee bezig zijn. Als ze er bijv een keer mee op kamp kan met vriendinnen, naar een ponyclub, springlesjes volgen, lekker keertje naar het strand of een buitenrit zonder stress van o jee gaat het goed. En zelfs met een ouder paard is het even afwachten of het goed gaat en het dier rustig genoeg is.
Een jaarling heeft vooral vriendjes nodig om te spelen en niet teveel poespas. Kun je komende 2 jaar vooral naar kijken en 2x in de week een borstel overhalen en keer oefenen met voetjes geven... Dat is nogal saai voor de gemiddelde 13 jarige. Daarnaast heeft een jaarling op zn minst 1 en liever wat meer leeftijdsgenootjes nodig om mee te ravotten. Je weet ook nooit 100% van tevoren wat het het karakter is. Je haflinger is bijv al te sterk. Zou kunnen dat je nieuwe paard ook te sterk is, of schrikachtig buiten of het niet leuk vindt in de bak of juist niks met buiten rijden heeft. Een volwassen paard kun je uitzoeken op wat je dochter nu nodig heeft. Over 3 of 4 jaar, kan je dochter wel heel andere interesses hebben (bijv fanatiek springwedstrijden willen rijden of zo ;)) Als je dan met je intussen volwassen tinker aan komt, en dat past dan niet meer bij haar, heb je ook niks.
Daarnaast heb ik het toch ook al een aantal maal fout zien gaan, ook bij meiden die echt goed konden rijden. 1 had een 4 jarige die nog doorgereden moest worden. En ze kon echt wel een aardig potje rijden, maar dit was gewoon te pittig. Zij verloor ook echt het plezier in het rijden. En meerdere jonge ruiters toch angstig zien worden op een te jong of te pittig paardje, trouwens volwassenen ook ;). De 1e 3 jaar dat paarden bereden worden, zijn ze toch schrikachtiger en gewoon onervaren. Dan moet je als ruiter vertrouwen geven en eventuele problemen handig en doortastend op kunnen lossen. En dat is lastig, al helemaal voor een 16 jarige met enkel manege ervaring
Dan zou ik doorsparen (of bijv afspreken dat jullie de helft betalen) tot ze voor 3000 euro een leuk paard kan kopen.


SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:41

Dat zal nog jaren duren denk ik? Hoe verwacht je dat een bijna 14 jarige 2500 bij elkaar spaart...?

Maar inderdaad, een ervaren paard kopen, geen groentje.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:50

SweetVanille schreef:
Dat zal nog jaren duren denk ik? Hoe verwacht je dat een bijna 14 jarige 2500 bij elkaar spaart...?

Maar inderdaad, een ervaren paard kopen, geen groentje.

Ik weet niet wat de dochter van ts op spaarrekening heeft staan/ krijgt aan zakgeld/ bijverdiend, jij wel?
De afspraak hoeveel het kind zelf moet bijleggen is iets tussen hun.
Ik vind het persoonlijk geen slecht idee om het kind de waarde van een eigen paard te laten voelen. (Als ik als ouder bij machte was zou ik het geld van mijn kind apart zetten en weer teruggeven als ze het huis uit zou gaan)
Persoonlijk zou ik ook voor een iets ouder iig zadelmak dier gaan dan voor een jaarling.

[o]

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:53

Absoluut een goed beleerd paardje, dat is mijn advies. Teveel (jonge) kinderen verkijken zich op de kunde die erbij komt kijken om een paard te beleren en voor elk paard geldt dat als het verkeerd gebeurt, je met een hoop ellende komt te zitten.
Wel heel goed dat jullie haar eerst een x-bedrag zelf willen laten sparen, zodat ze ziet dat het niet zomaar een aankoop is.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

kinel
Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 07:21

SweetVanille schreef:
Dat zal nog jaren duren denk ik? Hoe verwacht je dat een bijna 14 jarige 2500 bij elkaar spaart...?

Maar inderdaad, een ervaren paard kopen, geen groentje.

M’n dochters echt flink aan het sparen. En heeft al behoorlijk wat op haar rekening staan. Ze krijgt van ons een x bedrag per maand en wat over is gaat apart zegt ze en doet ze ook. Daarnaast heeft ze op zaterdagmorgen een baantje en legt dir ook heel strikt uit zichzelf apart. Dus dat tikt lekker aan. Ook zal ze tzt een bijdrage moeten doen in het voer.
Maar het sparen is voor haar helemaal geen probleem.. gaat mij zelfs beetje te vlot.
Maar we zien wel hoe en en wat. Na haar wedstrijd en jet lezen van dit topic heeft ze ook zelf besloten om niet voor een jaarling te gaan. Dus lekker sparen en paardjes kijken wat ze wilt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 07:29

Mijn eerste eigen paard was een zeventienjarige leermeester (ZZ springen en Z2 dressuur).
Ik had al een jaar of 10 rijervaring, maar wat heb ik gigantisch veel geleerd van dat dier! En de oudere paarden hebben ook veel meer levenservaring waardoor ze meestal niet zo snel van dingen schrikken.
Ik kan het iedereen aanraden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:19

Mijn eerste paard was een 6 jarige redelijk groene merrie met een flink karakter. Ik was toen nét 17 en had ongeveer 8 jaar rij ervaring.

Daarvoor heb ik 3 jaar een merrie van iemand gereden die al ZZ-licht liep en hier heb ik enorm veel van geleerd, maar tóch was die 6 jarige eventjes te hoog gegrepen. Ik dacht dat ik leuk kon rijden maar met zo’n jong dier valt dat zwaar tegen en viel ik echt flink in het diepe :j

Ts ik zou dus ook écht voor een leermeester gaan. Daar hebben die jonge kinderen zoveel plezier van, kunnen de veel van leren en ze zijn vaak nog topbtaaf ook doordat ze veel gezien en gedaan hebben. Mocht ze nou enorm veel leren, de sterren van de hemel gaan rijden en dan alsnog een jaarling willen kan dat altijd nog!

❥ Esprit

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:35

Zeepsop schreef:
'Samen leren' vind ik altijd zo'n droombeeld. Ik zou sowieso gaan voor een paard die al ervaren is. Een paard opleiden is zó anders dan in een manegeles rijden.


Een bekend gezegde:

Groen en groen is bont en blauw. ;-)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:51

Zeepsop schreef:
'Samen leren' vind ik altijd zo'n droombeeld. Ik zou sowieso gaan voor een paard die al ervaren is. Een paard opleiden is zó anders dan in een manegeles rijden.


Precies...

Groen en groen = black and blue!

Dus nee niet denken dat samen leren leuk is!
Neem een ingereden paardje wat geschikt is voor jonge ruiters!

Mama van mijn lieve meisjes

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4416
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:58

Wij zaten in eenzelfde soort situatie en hebben een net ingereden haflinger van drie gekocht. Dat is na een aantal jaar weer helemaal goed gekomen, maar erg slim was het niet en ik zou het absoluut niemand aanraden. Zelfs al is het nog zo'n leuk en braaf dier (zoals die van mij in dit voorbeeld).
Het begin is gewoon niet leuk en er kan een hoop mis gaan. Een ervaren leerpony waar jouw dochter gewoon op kan stappen en mee kan genieten is écht veel leuker.

kinel
Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 10:18

Voor diegene die het interesseerd: mijn dochter had net voor de grote vakantie al 2000,- bij elkaar. En mocht zich langzaam oriënteren. Na deze vakantie heeft ze haar ware vriendje gevonden.
Een fjord van 5,5 jaar. Nog nooit zo’n voltreffer gehad. Wat is het mannetje braaf gereden en met grote hoofdletters braaf. Hij doet het heel goed met de anderen. Lief en af en toe positief lomp in de omgang. Hoop dat ze er veel plezier van mag hebben.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:31

Fijn, veel rijplezier :)

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:46

Uit ervaring sprekend: geen onbeleerd paard kopen! Of jong paard, for that matter!

Ja je leert er veel van, vooral je kleding afkloppen en op blijven stappen als het misgaat in mijn geval. Ben er van overtuigd dat je beter voor een ouder paardje kan gaan, eentje die al flink wat gewend is!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:50

Even het topic lezen, TS heeft ondertussen een paardje gevonden :)

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:56

Duhelo schreef:
Even het topic lezen, TS heeft ondertussen een paardje gevonden :)

Excuus! :oo
Gefeliciteerd ts! *\o/*

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:04

kinel schreef:
Voor diegene die het interesseerd: mijn dochter had net voor de grote vakantie al 2000,- bij elkaar. En mocht zich langzaam oriënteren. Na deze vakantie heeft ze haar ware vriendje gevonden.
Een fjord van 5,5 jaar. Nog nooit zo’n voltreffer gehad. Wat is het mannetje braaf gereden en met grote hoofdletters braaf. Hij doet het heel goed met de anderen. Lief en af en toe positief lomp in de omgang. Hoop dat ze er veel plezier van mag hebben.


Gefeliciteerd!

Ik lees even je berichtje terug, je zegt dat je een halve hectare wei hebt waar de pony op kan komen te staan. Houden jullie er wel rekening mee dat een pony niet alleen kan/mag staan?

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:14

__elise__ schreef:
Ik lees even je berichtje terug, je zegt dat je een halve hectare wei hebt waar de pony op kan komen te staan. Houden jullie er wel rekening mee dat een pony niet alleen kan/mag staan?


TS heeft zelf al een Haflinger.

Gefeliciteerd met je aanwinst. Goed besluit. Het grote genieten kan beginnen.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:18

Ah super leuk!!
En fjorden zijn gewoon geweldig, hebben zelf ook zo’n geweldige brave staan.

Veel plezier voor je dochter !

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:24

Wat fijn voor je dochter TS, goede keuze gemaakt lijkt me!

Waarom ik vooral reageer: wat ontzettend knap dat je dochter op zo'n jonge leeftijd de discipline heeft om zulk bedrag te sparen. Complimenten!

Eigenwijs is ook wijs.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:20

Belooft voor de toekomst als ze nu al zo goed spaart. (daar ben ik altijd al een ramp in geweest en nog steeds :') )

Wens jullie heel veel plezier en geluk met jullie aanwinst.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:47

Wat leuk gefeliciteerd!
Welke fjord heb je gekocht en wat is dr afstamming? :))

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:13

Dit paardje klinkt ideaal voor haar! Veel plezier ermee.

kinel
Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 09:55

Maris_ schreef:
Wat leuk gefeliciteerd!
Welke fjord heb je gekocht en wat is dr afstamming? :))

Ze heeft een ruin gekocht van ca. 1.44 hoog. Hij is in Frankrijk gefokt en hoe die hier terecht is gekomen weet ik niet. Wij hebben hem via marktplaats gekocht bij een kleine stal met b&b in Kootwijk. Daar heeft hij vier weken met ponykampen meegelopen en was hierna overbodig en werd verkocht m. Dusnu bij ons.
Zijn vader is offelio joyeux en moeder is velja. Achter vader zitten wel Nederlandse afstammelingen. Zoals kaspar, havstad als hengsten en merries aan die kant zijn birona, ullo, haugtind die op papier staan. Aan moeders kant zie ik namen als: aslak, trude en damsig als Nederlandse geregistreerd staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers