Jaarling kopen of ingereden paardje

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 09:31

Wij staan een beetje voor een dilemma.
M’n dochter van 13 wordt 14 dit jaar is aan het sparen voor een eigen paardje. Het wordt zo wie zo een koudbloedje.
Nu zijn we aan het twijfelen of een jaarling en deze alles zelf aanleren tot het inrijden of een ingereden paardje. Ze zit nu sinds vorig jaar op de manege op les , om het rijden beter onder de knie te krijgen en omdat mijn haflinger te sterk voor haar is en deze niet in een bak gewend is om te rijden. Als we voor een jaarling zouden gaan kunnen ze samen groeien en leren tot aan het opleggen van het zadel. In de tussentijd kan ze haar vaardigheden op de manege verbeteren.
Als we voor rijklaar zouden gaan moet ze van ons eerst minimaal €2500,- bij elkaar hebben voordat we gaan kijken voor een paardje.
Wat zou je doen?


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:34

Een rijklaar paardje. Ze is nog jong, ze moet nog goed leren rijden en de ingereden Haflinger is nog een uitdaging.

Dan denk ik dat ze de meeste plezier gaat beleven aan een ingereden, brave pony waar ze zo mee kan wegrijden. Ook dan valt er nog genoeg te ontdekken en te leren!

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:35

Ik zou gaan voor een goed ingereden paardje. Samen leren is niet echt verstandig, vind ik. Dat is hetzelfde als 2 mensen die geen Spaans spreken die elkaar Spaans gaan leren.
Als je een ingereden paardje neemt dan kun je ook gelijk kijken of het tijdens het rijden klikt en of het paard niet te sterk is voor haar (zoals jouw haflinger).

De kleine dierentuin is een zootje.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:37

Ik zou denk ik in dit geval gaan voor een ingereden rustig paardje, waar ze gelijk van kan genieten! ...een 14 jarige heeft meestal niet het geduld om minimaal twee jaar te wachten voordat ze er op kan stappen, wie weet zijn op die leeftijd de interesses ook weer wat anders en dan zou de klik er onder het zadel ook nog moeten zijn...

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:40

Een fijne oude(re) leerpony!

Daarmee kan ze lekker lerend verder groeien en je kunt altijd over een aantal jaar (als pony met pensioen gaat en de interesse van dochter er nog is ;) ) een jong ding kopen :j

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:41

Eens met het bovenstaande. Het kost veel werk om een jong paard alles aan te leren. Dat is niet verstandig als je zelf ook nog alles moet leren.

Daarbij kost een jong paard veel meer (tijd en geld) dan een al ingereden paard. Succes met de zoektocht!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:42

'Samen leren' vind ik altijd zo'n droombeeld. Ik zou sowieso gaan voor een paard die al ervaren is. Een paard opleiden is zó anders dan in een manegeles rijden.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:50

Ik zou gaan voor een ervaren paard, daarvan kan ze zelf ook nog heel veel van leren

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:54

Op die leeftijd willen ze rijden, en niet nog 3 of 4 jaar wachten voordat ze erop mogen zitten. Dan is ze 17 of 18... Gewoon voor een goed beleerd paardje gaan zodat ze gelijk plezier ervan zal hebben.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:55

Stel je koopt een jaarling nu voor 500 euro. Dan heb je een koopje.
Maar dan begint het: nog 2 jaar opfok, kosten circa 750-1.000 euro per jaar. Zeg, het lukt je goedkoop, dan ben je alsnog 1.500 euro kwijt voor die 2 jaar.
Tegen de tijd dat het dier dan 3 jaar oud is, heeft het je sowieso 2.000 euro gekost. En dan kan het nog helemaal niets. Beleren kost je ook zeker 500 euro maar ook daarna kan het eigenlijk nog helemaal niets. Voor je dochter heb je er dan nog niets aan. Iemand zal het dier een jaar moeten doorrijden voordat een manegeruiter het dier kan overpakken. Dan heb je een jaar later dus een dier dat minstens 2.500-3.000 euro heeft gekost.
En dan heb je al die tijd het risico gelopen dat er wat mee zou kunnen gebeuren (ziek, kreupel, einde oefening). Plus het risico dat het per saldo helemaal niet bij jou en of je dochter zal passen kwa werklust.

Vergeet het plan: besteed wat euro meer en gun je kind een échte LEERPONY. Eentje die dus zelf al M2 heeft gelopen (minstens, liefst ook parcoursjes heeft gesprongen) en de kneepjes van het vak kent. Daar kan je dochter enorm veel van leren en het zal haar sneller een betere ruiter maken dan op een goedkopere pony die zelf ook nog veel moet leren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 09:57

Heel erg bedankt voor de eerste reacties.
En helemaal mee eens met wat tot nu toe gezegd is geworden.
In de opfok zou die dan niet gaan we hebben zelf een halve hectare wei. Maar dat even ter zijde.
Laatst bijgewerkt door kinel op 18-03-18 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:57

Ik zou gaan voor een paardje dat goed geleerd is onder het zadel. Om een pony alles te leren heb je veel ervaring nodig en jouw dochter is ook jong.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:01

Ik zou ook gaan voor een ervaren paard. Misschien zelfs eentje die wat ouder is (een goede, brave leermeester, eenmaal ze uit hem gegroeid is (kwa lengte of kwa ervaring) dan kan ze verder gaan met een jong(er) dier.
Paarden rond de 18 worden vaak voor een schijntje verkocht maar kunnen vaak nog jaren mee.
Zoiets bv: braaf, kan nog een ronde mee, wel een bemerking op de pees, maar dat hoeft geen problemen te geven.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

ruitje hier op bokt heeft vaak hele brave dravers staan die niet in hogere prijsklasses vallen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/466926/haflingerxappaloosa
deze ziet er super uit:
https://www.bokt.nl/markt/ad/466462/lie ... in-te-koop

als je zoekt op "braaf paard" zitten er enkele leuke exemplaren tussen!
https://www.bokt.nl/markt/search?search ... order=DESC

Ps: koudbloeden zijn vaak niet altijd geschikt voor beginnende ruiters. Die zijn vaak wel wat koeler en bomproof, maar vaak ook heel sterk en de meeste weten het. Voor een jonge ruiter kan dit behoorlijk frustrerend zijn, ik zou me dus niet vastpitsen op het ras, maar eerder kijken naar het dier zelf ,is die braaf, betrouwbaar en is er een klik?

miezelke

Berichten: 1313
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:10

"Samen leren" is zo'n utopie... Als je je niet bewust bent van hoe een paard leert, kunnen de dingen eerst onschuldig fout lopen en later serieus. Onbewust aangeleerd probleemgedrag komt zó ontzettend veel voor. Tenzij je goede begeleiding erbij hebt zou je voor het jonge paard kunnen gaan; zoniet zou ik investeren in een ouder, rustig beleerd paard die jouw dochter heel wat kan aanleren.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 18-03-18 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:10

Groen + groen = bont & blauw.

Lekker een ervaren leerpaard kopen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 10:16

Roodvos schreef:
Groen + groen = bont & blauw.

Lekker een ervaren leerpaard kopen.

Leuk gezegd en kern van waarheid.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:16

Ik heb zelf al wat pony’s ingereden en ook mijn 2 haflingers. De eerste haf was ik 15, dit was een behoorlijke uitdaging. Ik had 2 jaar manege ervaring + een tijdje paarden van iemand anders gereden. Als ik er nu op terug kijk zou ik dit met die ervaring en leeftijd nooit weer doen. Als iemand haar ingereden had die een bak aan ervaring had was het waarschijnlijk snel klaar geweest ipv een jaar bezig voordat ik er een beetje oké mee kon rijden. Ook heel vaak af gevallen en bijna het plezier erin verloren. vooral hafjes hebben in die fase echt een consequente ruiter nodig (en vaak daarna ook nog). Inmiddels 6 jaar later heb ik weer een jonge haf die ik met begeleiding fijn en correct ingereden heb, maar ze zijn allebei lastiger dan de welsh, new forest, nrps waar ik mee gereden heb qua pony’s.

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 10:18

Ik weet het denk ik al. En zal haar dit topic zeker laten lezen.
Bedankt nogmaals iedereen.
Nog even lekker doorsparen en lessen. En dan tzt kijken voor een geschikt paardje.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:19

Kinderen op die leeftijd willen leren maar ook spelen en leuke dingen doen met hun paardje.
Te jong of te groen geeft echt veel werk en is niet altijd leuk.
Ik zou voor goed beleerd zijn zodat ze samen gelijk plezier kunnen gaan hebben!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:28

Met jullie achtergrond zou een onbeleerd paard niet bij me opkomen, eerlijk gezegd en zou ik zeker voor een dier gaan tussen de 8-15 jaar en afhankelijk van wat jullie doel is (bakwerk of buitenrijden) de pony daarop selecteren qua ervaring.

Ondertussen zou ik je dochter inderdaad lekker verder laten lessen op de manege en zelf aan de slag gaan met je haflinger. Een netjes opgevoed en opgeleid dier maakt zich namelijk niet sterk en kan ook prima een rondje in de bak lopen in alle gangen. Wanneer dat in orde is en je dochter daar een beetje mee uit de voeten kan is het tijd om te kijken naar een 2e koudbloedje. Een braaf paard kopen is niet moeilijk, het zelf braaf houden is lastiger en vergt bepaalde vaardigheden.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:00

kinel schreef:
Heel erg bedankt voor de eerste reacties.
En helemaal mee eens met wat tot nu toe gezegd is geworden.
In de opfok zou die dan niet gaan we hebben zelf een halve hectare wei. Maar dat even ter zijde.


Het is voor paarden wel heel belangrijk dat ze een soortgenootje hebben. Krijgt jullie paard dat ook? Bij een jong dier komt er ook nog een stuk opvoeding en sociaal gedrag bij kijken wat ze van andere paarden moeten leren.

Buiten dat zou ik je dochter een paardje gunnen waar ze lekker mee aan de slag kan. Lekker rijden, leuke dingen doen en vooral zelf veel vertrouwen winnen. Een jong paard beleren in vertrouwen geven en daarbij ook nog de nodige kennis hebben om zo'n dier een goede start te geven. Dat kan ze altijd nog een keer doen. Als eerste paardje adviseer ik altijd een betrouwbaar, ervaren paard. Daar zal ze zoveel meer plezier aan beleven.

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Jaarling kopen of ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 11:23

@jessix: om onze situatie even in beeld te brengen; zelf heb il al 20 jaar ponies. Ben begonnen met een shet van acht maanden en deze beleerd zelf voor de wagen. Daarna zijn zusje erbij gekocht een jaar later en toen deze vijf was een veulen bij gefokt. De moeder en zoon heb ik beide nog. Deze staan samen met m’n haflinger die dit jaar 15 wordt. Heb haar nu 10 jaar. Het ruintje heeft m’n dochter op leren hobbelen en daarna op mijn haflinger aan de longe verder geoefend. Dit tot ze stap draf en galop beheerste. Nu sinds vorig jaar op de manege leert ze haar vaardigheden verbeteren en doet ze mee aan onderlinge wedstrijden. Een paard alleen zetten zal ik zeker nooit doen. En nu ze zeker weet wat ze wilt met paarden krijgt ze van ons de kans om ervoor te sparen. Daarna pas kijken en nu al oriënteren wat ze wilt. Zal puur voor recreatie zijn. En we hebben goede paardenmensen om ons heen. Maar dit was even een dilemma voor haar en twijfel voor ons die zeker de ogen open heeft gemaakt. Ze heeft alle reacties gelezen en snapt goed wat met bedoeld.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:43

kinel schreef:
@jessix: om onze situatie even in beeld te brengen; zelf heb il al 20 jaar ponies. Ben begonnen met een shet van acht maanden en deze beleerd zelf voor de wagen. Daarna zijn zusje erbij gekocht een jaar later en toen deze vijf was een veulen bij gefokt. De moeder en zoon heb ik beide nog. Deze staan samen met m’n haflinger die dit jaar 15 wordt. Heb haar nu 10 jaar. Het ruintje heeft m’n dochter op leren hobbelen en daarna op mijn haflinger aan de longe verder geoefend. Dit tot ze stap draf en galop beheerste. Nu sinds vorig jaar op de manege leert ze haar vaardigheden verbeteren en doet ze mee aan onderlinge wedstrijden. Een paard alleen zetten zal ik zeker nooit doen. En nu ze zeker weet wat ze wilt met paarden krijgt ze van ons de kans om ervoor te sparen. Daarna pas kijken en nu al oriënteren wat ze wilt. Zal puur voor recreatie zijn. En we hebben goede paardenmensen om ons heen. Maar dit was even een dilemma voor haar en twijfel voor ons die zeker de ogen open heeft gemaakt. Ze heeft alle reacties gelezen en snapt goed wat met bedoeld.

Ah fijn dat je zelf genoeg ervaren bent dat maakte ik niet op uit de OP.

Alsnog raad ik jullie een bekeerde ervaren pony aan. Veel succes met jullie keuze!

Deni11

Berichten: 1215
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:08

Jessix schreef:
kinel schreef:
@jessix: om onze situatie even in beeld te brengen; zelf heb il al 20 jaar ponies. Ben begonnen met een shet van acht maanden en deze beleerd zelf voor de wagen. Daarna zijn zusje erbij gekocht een jaar later en toen deze vijf was een veulen bij gefokt. De moeder en zoon heb ik beide nog. Deze staan samen met m’n haflinger die dit jaar 15 wordt. Heb haar nu 10 jaar. Het ruintje heeft m’n dochter op leren hobbelen en daarna op mijn haflinger aan de longe verder geoefend. Dit tot ze stap draf en galop beheerste. Nu sinds vorig jaar op de manege leert ze haar vaardigheden verbeteren en doet ze mee aan onderlinge wedstrijden. Een paard alleen zetten zal ik zeker nooit doen. En nu ze zeker weet wat ze wilt met paarden krijgt ze van ons de kans om ervoor te sparen. Daarna pas kijken en nu al oriënteren wat ze wilt. Zal puur voor recreatie zijn. En we hebben goede paardenmensen om ons heen. Maar dit was even een dilemma voor haar en twijfel voor ons die zeker de ogen open heeft gemaakt. Ze heeft alle reacties gelezen en snapt goed wat met bedoeld.

Ah fijn dat je zelf genoeg ervaren bent dat maakte ik niet op uit de OP.

Alsnog raad ik jullie een bekeerde ervaren pony aan. Veel succes met jullie keuze!


een bekeerde pony *D _/-\o_ :Y)

S <3

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:13

Juist ja... _O- Fijn type op je telefoon :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers