Eerste bezoek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Eerste bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 20:54

Hallo

Ik heb een rare vraag hoe lang zijn jullie de eerst keer bij jullie paardje wezen kijken en wat hebben jullie allemaal gedaan.

Ik ga zo als het nu lijkt ook snel bij een paardje kijken en was wel benieuwd hoe het os verlopen bij jullie.

Sorry voor de schrijf fouten want ik heb dislectie


Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Eerste bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:18

Oeeh..

Bij mijn allereerste pony, die kocht ik van een particulier, ben ik 3/4 weken lang 2/3 keer per week wezen rijden. In het begin met de eigenaren erbij, later alleen met mijn trainer. Dit was heel fijn, maar toen ze uiteindelijk thuis stond, bleek ze een nog grotere draak te zijn :+ Toch was het wel heel fijn, omdat je ontzettend veel te weten komt over het paard, ook van anderen van die stal.

De tweede pony die bij ons op stal kwam, kwam bij onze oude manege vandaan, dus die is zonder rijden meegekomen.

Derde en vierde paard kwamen tegelijk (het had er ook maar ééntje moeten zijn, al zou ik ze nu niet meer kunnen missen :D ). Ik ben destijds bij een stuk of 4 paarden wezen kijken. Bij eentje miste ik gelijk al de klik, ik heb daar alleen mee rond gelopen in een bak en gelongeerd, omdat de eigenaresse zelf niet wilde dat er gereden werd. Dit was best wel lastig inschatten. Toen kwam ik bij een 4-jarige die nog geen 10x onder het zadel was geweest. Dit was bij een groot bedrijf en de stalruiter reed haar voor. Ik mocht wel gewoon helpen met opzadelen en na verzorgen. Tegelijkertijd bezocht ik paard 3, dit was best wel een heel eind rijden voor ons. Ik heb toen het paard uit de wei gehaald, opgezadeld en gereden. Dit gaf een heel goed beeld. Ook nu ze op stal staat, voldoet ze echt aan mijn verwachtingen. Die 4-jarige kon ik echter niet laten staan, ik was op slag verliefd. Dus daar ook nog een keertje gereden en toen wist ik het zeker: ik wilde nooit meer afstappen. Ik heb toen onder begeleiding van de stalmeester gereden aan de longe en ook dat gaf een heel fijn beeld. Mijn moeder (een leek wat de paarden betreft) vroeg destijds aan hem: hoe beschrijf je haar persoonlijkheid/karaktereigenschappen. Ik kon haar toen wel voor haar hoofd slaan, maar zijn antwoord klopte helemaal _/-\o_ Ik zal die vraag toch wel stellen, omdat het, mits je een eerlijk antwoord krijgt, een goed beeld geeft over het paard.

Mijn ervaring is: is het een beetje in de buurt, ga dan meerdere keren, maar probeer vooral contact te maken met het paard en op te letten hoe de communicatie verloopt tussen de oude eigenaar en het paard. Het liefst heb ik dat ze zelf het paard voorrijden, zodat je een beetje beeld hebt van het paard en hun band samen, maar dat heb ik pas 1x gehad en dat was op de professionele stal. Vergeet er vooral geen nachtje over te slapen en veel succes!

De lengte hangt een beetje af van de situatie. Bij mij stonden er 2 al langer stil dus dan rijd je niet zo lang, maar vraag dan vooral of je wat mag wandelen/longeren en lekker verzorgen en opzadelen. Het is vooral afhankelijk van hoe de eigenaar altijd traint en ik stelde me altijd heel afwachtend op en dan kom je er echt wel samen uit. Probeer je vooral samenwerkend op te stellen, dan krijg je, denk ik, het beste beeld.

Veel plezier en succes toegewenst en vertel hoe het is gegaan!

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Eerste bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:00

Ik heb alleen geaaid want meer dan dat kon ze niet. De derde keer (met moeite) haar gehalsterd en keren daarna waren behandeling tegen schimmel en trailer laden oefenen. Keer of 6 - 7 later mocht ze mee en kon de strijd beginnen :+ Inmiddels een half jaar verder en na proces van mak maken en inrijden kunnen we inmiddels prima op buitenrit :)

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Eerste bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:24

Toen ik voor de eerste keer ging kijken bij mijn paard, hebben we eerst een tijdje gesproken met de toenmalige eigenaar die aangaf dat ze haar de afgelopen dagen al voor me had gereden zodat ze niet te fris was(ze werd niet echt intensief gereden ivm zwangerschap). Ik voelde meteen een klik tijdens het borstelen en ben er toen ook vrij vlot opgestapt. Ik heb toen ik afstape meteen verkocht gezegd en een week later stond ze bij ons op stal! Mijn paard haar toenmalige eigenaar was dierenarts dus die klinische keuring hebben we zo kunnen doen. Later ook op de foto gezet en was niks aan op te merken. Zo zie je maar dat je gevoel het vaak bij het juiste eind heeft :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Eerste bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:48

Aangezien dit geen specifiek TI onderwerp is verplaats ik dit topic naar PP :)

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:01

Zoor was de eerste en laatste bij wie ik echt ging kijken. Ik heb gepoetst, gelopen en een stukje gereden. Na de eerste keer kijken al duidelijk gemaakt dat ik voor haar wilde gaan, maar zou pas een paar weken later stalling hebben. Dus tussendoor nog een paar keer gegaan (het lag drie uur reizen verder :Y) Niet bepaald om de hoek.) en de keer daarna haar opgehaald.

Volgende keer zou ik het persoonlijk wat vlotter doen denk ik, en ook naar meer paarden gaan kijken. Weet nog steeds niet waarom ik destijds heb besloten haar te nemen; er was geen duidelijke klik ofzo. Ze is naar vreemden heel afstandelijk, dus had eigenlijk weinig echt contact. Maakt het voor mij dan wel weer alles waard om te zien hoe ze is opgebloeid. :) Drie jaar later ben ik nog elke dag blij met haar! <3

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, inge_romeo, Kitty_, Mieke, nien81, onpaard, PeanutGuapa, Rose_Sonny, Vagabondo, ziechriet en 148 bezoekers