[volg] Van onbespierd naar springpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 08:18

Sizzle schreef:
Ik zou niet gelijk geld gaan uitgeven.
Sperriem eraf halen kost niets, dan kun je later altijd nog wat moois kopen.


Nee dat is natuurlijk waar! Nu rijd ik wel met het hoofdstel van m’n andere paard. Dus op ten duur wil ik wel een nieuwe gaan kopen. Maar misschien kan ik inderdaad beter wachten tot ze wat stabieler in het rijden is :)

borstnoot schreef:
Leuk topic, ik volg!
Die van mij is ook heel sensibel op m'n hulpen (op de omgeving weer helemaal niet daarentegen, haha). Ik vind het eigenlijk wel fijn, je bent je heel bewust van je rijden en je kunt met minimale hulpen veel uit je paard halen. Alleen op wedstrijd heb ik er af en toe moeite mee omdat ze dan natuurlijk ook aanvoelt dat er iets ''anders'' is.
Wat bij mijn paard fijn werkt: Na het losrijden even lekker verlichte zit en laten galloperen, maakt niets uit als het hard gaat, dat moet ook. Teugels zo los mogelijk, en wel het gevoel hebben dan je nog iets controle hebt, maar voor de rest lekker laten gaan.
Dit doe ik om inderdaad ook even om de druk van de ketel te halen, maar ook zodat ze haar lijf lekker gaat gebruiken.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat al mogelijk is met Abba, maar het is het proberen misschien waard.

Verder: leuk paard heb je onder je kont! Ziet er al heel leuk uit en ik denk dat je met zo'n paardje ver kunt komen! Lekker elkaar leren kennen en samen groeien, gaat zeker goed komen!


Leuk dat je volgt!
Ja klopt dat is zeker waar. Als ik ook maar even ga verzitten of diep uitadem reageert ze al. Dan denk ik echt wat deed ik nou eigenlijk haha.
Daar heb ik inderdaad overna gedacht en het met mijn instructeur gesproken. Alleen hij zegt dat kan je inderdaad doen alleen bij Abba heeft dat weinig zin. Als ze eenmaal die gallop geroken heeft wil ze meer. En als ze dan over een tijdje meer conditie heeft dan moet je zo dadelijk een kwartier gaan galloperen voor je erop kunt rijden. Omdat ik graag wil springen kan ze beter haar energie bewaren om door het parcours te komen.
Ik betwijfel ook of Abba echt sensibel is. Ik heb het idee dat ze correcties en aanwijzingen gewoon nog spannend vindt. Want aan de hand is ze echt super chill!
Maar toch bedankt voor je tip! Mocht de manier zoals ik het nu doe over 3 maanden nog niet werken dan ga ik zeker jouw manier proberen :)

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse


Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 07:54

Ik had Abba eigenlijk maandag willen rijden. Maar had toen helaas geen tijd.

Dinsdag, toen ik terug kwam van m’n springles, was het nog een beetje licht. Dus ik dacht ik ga nog even met Abba de bak in! Uiteindelijk heb ik vrij gesprongen met haar. Ze deed het super en ze vond het zoo leuk! Ze kwam niet helemaal lekker uit elke keer. Maar ze sprong alles met gemak!

https://youtu.be/r_CAmDmFPeA

Gisteren stond rijden weer op de planning. Eerst aan de longeerlijn ingestapt en daarna los. Tijdens het instappen was ze fijn te rijden. Wel even paar keer niet willen halthouden en een keer schrikken maar verder deed ze het prima. Los was alleen een heel ander verhaal. Op kleine ophoudingen kwam ze niet terug. Ze pakt het bit vast en draaft gewoon hard weg. Totaal stuurloos en remloos :( Ik kon haar nu wel terug krijgen door een grotere hulp te geven. Eerst ging ze dan aangaloperen. Dus luisterde ze daar wel redelijk naar. Uiteindelijk ook gegallopeerd. Ook toen ging ze alleen maar snel. Uiteindelijk kreeg ik haar wel gewoon in een rustige gallop. Maar zelf vond ik het een stuk minder goed gaan dan de vorige keer -O-
En m’n houding op Abba blijft ook echt een probleem. Hoe harder zij gaat hoe verder m’n benen naar voren gaan :( Het lukt simpelweg niet om ze naar achteren te doen want dan raak ik uit balans.

https://youtu.be/hViyWedv6Xs
https://youtu.be/hViyWedv6Xs

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:25

Stom hè , doe ik ook! Ik rijdt ook met de rambo micklem en bij mijk maakt het ook wel echt verschil, mijn paard is veel comfortabeler.
BTW, hoe reageerd Abba op stemcommando's ? Want misschien kan dat wel helpen? ( ik kon niet horen of je stemcommando's gaf :o )

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 08:34

Pleun02 schreef:
Stom hè , doe ik ook! Ik rijdt ook met de rambo micklem en bij mijk maakt het ook wel echt verschil, mijn paard is veel comfortabeler.
BTW, hoe reageerd Abba op stemcommando's ? Want misschien kan dat wel helpen? ( ik kon niet horen of je stemcommando's gaf :o )


Ah gelukkig ben ik niet de enigste! Ik wil toch eens die Rambo uitproberen. Al weet ik ook wel dat het een rijtechnisch probleem is dat niet is op te lossen met enkel een ander hoofdstel :)
Mijn instructeur zegt dat ik beter geen stemcommando’s kan geven. Omdat ik mijn andere paard dat heb aangeleerd en die is nu bijna niet meer te rijden zonder :+ Aan de longeerlijn reageert ze er wel op. Maar vooral als ze wil luisteren (dus sneller is altijd goed Haha).

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:41

Kan je haar wel ‘loslaten’ zeg maar? Als ze zo gaat rennen, op de rem, loslaten, op de rem, loslaten etc. Dan is het vaak ook makkelijker om rechtop te blijcen zitten (niet je benen naar voren te doen).

Rambo hielp hier ook wel! Maar heb er ook met een ander paard mee gereden en daar was geen verschil...

En anders desnoods een keer omtrekken. Maar ik weet het eigenlijk ook niet, heb maar 1 keer echt 1 gereden die bit vastpakt, die is toen weggegaan (maar die stopte echt niet meer)

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 09:15

Myrth97 schreef:
Kan je haar wel ‘loslaten’ zeg maar? Als ze zo gaat rennen, op de rem, loslaten, op de rem, loslaten etc. Dan is het vaak ook makkelijker om rechtop te blijcen zitten (niet je benen naar voren te doen).

Rambo hielp hier ook wel! Maar heb er ook met een ander paard mee gereden en daar was geen verschil...

En anders desnoods een keer omtrekken. Maar ik weet het eigenlijk ook niet, heb maar 1 keer echt 1 gereden die bit vastpakt, die is toen weggegaan (maar die stopte echt niet meer)


In het begin deed ik dat in de vorm van een kleine hulp. Dus kneepje en weer los. Daar heeft ze gewoon maling aan en gaat alleen maar harder. Als ik een iets duidelijkere ophouding maak en weer los laat gaat ze ook alleen maar harder. Als ik blijf vasthouden totdat ze zachter gaat en dan weer los laat gaat ze wel een even zachter maar daarna gaat ze weer. Als ik op deze manier doorzet ben ik bang dat ze hard in m’n hand wordt.
Omtrekken gaat denk ik niet lukken. Want als je te veel stuurt doet ze haar hoofd helemaal omhoog. En ik wil dat ook eigenlijk niet. Ik vind dat ze gewoon op een kneepje of desnoods 2 zachter moet gaan ...

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:36

Klinkt heel herkenbaar wat ze doet, deed de mijne ook zo heftig! Echt een kwestie van geduld en oefenen, oefenen, oefenen. Zelf rustig blijven, rechtop blijven zitten, korte ophouding maken en weer je hand ontspannen en tijdens je uitademen "hoooo" zeggen als het je echt te gek wordt.

Als je hebt gegaloppeerd en ze blijft zich zo focussen dat ze weer naar die galop toe wilt; gewoon heel wat anders gaan doen. Stappen, draven, overgangen naar halt vanuit stap en draf en weer vooruit in stap of draf, en oefeningen rijde;, voltes vergroten en verkleinen, achtjes, gebroken lijnen, slangenvoltes etc. etc. De focus moet ergens anders naartoe, en als ze dan weer ontspannen zijn en niet meer zelf aan die galop denken kun jij weer aan die galop denken.

Ik las ook een tip over iemand die zei; ga na het warmrijden maar een stuk galopperen aan de lange teugel. Dat zou ik zelf ook niet meteen doen, maar als die van mij weer eens een "hete" dag heeft dan ga ik in draf wel goed voorwaarts rijden, zodat ze wel even die energie eruit kan draven. Dat haar hoofd dan niet netjes naar beneden is: lekker interessant. :n
Zodra ze dan weer rust in hun lijf hebben en die motor van achteren gaat werken, komt die voorkant vanzelf. :j

En zeker niet je benen gaan afsteken omdat ze vlug aan je been is, ze moet echt leren dat dat been daar hoort.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:50

Ja omtrekken vind ik zelf ook laatste redmiddel hoor...

Maar idd niet benen afsteken, heb dat veel met mijn pony gedaan, maar ben daar ook weer best lang mee bezig geweest om te laten wennen :=

Oh ja en stuk galopperen gaf iemand mij ook als tip, maar pony kreeg elke keer meer conditie, dus meer galopperen om rustig te krijgen, dat werkte dus ook niet.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:11

Hoi !
Ik heb wel steeds meegelezen ,maar nog niet gereageerd.
Om te beginnen ,toen ik je openingspost las ,dacht ik dat het een 2 jarige was op de foto.. :o

Het valt mij op de video op dat je eigenlijk alleen maar recht uit rijdt.Is daar een reden voor ?
Je maakt wel steeds netjes overgangen terug ,maar figuren rijden is ook een manier om ze wat terug te
laten komen .Volte sluiten en openen slangenvolte enz.
Ook denk ik dat een Micklem eens uitproberen een goed idee is .
De bodem van de bak ziet er trouwens behoorlijk zwaar uit. Daar worden paarden, die moeite hebben met hun balans, ook vaak loperig van .

Je zit er trouwens erg netjes op ! :j Daar zal het iig niet aan liggen !

Success! :j

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 10:51

Kaitlyn schreef:
Klinkt heel herkenbaar wat ze doet, deed de mijne ook zo heftig! Echt een kwestie van geduld en oefenen, oefenen, oefenen. Zelf rustig blijven, rechtop blijven zitten, korte ophouding maken en weer je hand ontspannen en tijdens je uitademen "hoooo" zeggen als het je echt te gek wordt.

Als je hebt gegaloppeerd en ze blijft zich zo focussen dat ze weer naar die galop toe wilt; gewoon heel wat anders gaan doen. Stappen, draven, overgangen naar halt vanuit stap en draf en weer vooruit in stap of draf, en oefeningen rijde;, voltes vergroten en verkleinen, achtjes, gebroken lijnen, slangenvoltes etc. etc. De focus moet ergens anders naartoe, en als ze dan weer ontspannen zijn en niet meer zelf aan die galop denken kun jij weer aan die galop denken.

Ik las ook een tip over iemand die zei; ga na het warmrijden maar een stuk galopperen aan de lange teugel. Dat zou ik zelf ook niet meteen doen, maar als die van mij weer eens een "hete" dag heeft dan ga ik in draf wel goed voorwaarts rijden, zodat ze wel even die energie eruit kan draven. Dat haar hoofd dan niet netjes naar beneden is: lekker interessant. :n
Zodra ze dan weer rust in hun lijf hebben en die motor van achteren gaat werken, komt die voorkant vanzelf. :j

En zeker niet je benen gaan afsteken omdat ze vlug aan je been is, ze moet echt leren dat dat been daar hoort.


Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!
Ja dat denk ik ook. Wat ik gisteren deed, vast houden tot ze stopt is denk ik verkeerd?

Na de gallop ga ik vaak ook stappen en weer halthouden en weer stappen ect. Dat werk goed.

Het probleem met het hoofd is dat zodra ze tegen de hand komt ze ook onbestuurbaar is. Want op zich maakt het me verder niet uit als ze als een giraf de bak doorgaat.

Ja, het afsteken doe ik ook niet omdat ze vlug is aan m’n been maar meer om zelf m’n balans te houden. Dat maakt het ook lastig om dat te verbeteren.

Myrth97 schreef:
Ja omtrekken vind ik zelf ook laatste redmiddel hoor...

Maar idd niet benen afsteken, heb dat veel met mijn pony gedaan, maar ben daar ook weer best lang mee bezig geweest om te laten wennen :=

Oh ja en stuk galopperen gaf iemand mij ook als tip, maar pony kreeg elke keer meer conditie, dus meer galopperen om rustig te krijgen, dat werkte dus ook niet.


Ja en je kan dan ook niet sturen door je benen.
Haha nee ik ben bang dat dat bij Abba ook niet gaat werken :(


KahluaB schreef:
Hoi !
Ik heb wel steeds meegelezen ,maar nog niet gereageerd.
Om te beginnen ,toen ik je openingspost las ,dacht ik dat het een 2 jarige was op de foto.. :o

Het valt mij op de video op dat je eigenlijk alleen maar recht uit rijdt.Is daar een reden voor ?
Je maakt wel steeds netjes overgangen terug ,maar figuren rijden is ook een manier om ze wat terug te
laten komen .Volte sluiten en openen slangenvolte enz.
Ook denk ik dat een Micklem eens uitproberen een goed idee is .
De bodem van de bak ziet er trouwens behoorlijk zwaar uit. Daar worden paarden, die moeite hebben met hun balans, ook vaak loperig van .

Je zit er trouwens erg netjes op ! :j Daar zal het iig niet aan liggen !

Success! :j


Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Ja ze is echt heel onbespierd! Maar ze is toch echt al 11.
Ja ik rijd expres alleen maar rechtuit. Ten eerste omdat de bak in het midden erg mul is. Ik ben bang dat als ik veel figuren rijdt haar pezen overbelast zullen raken. En ten tweede omdat zodra ik stuur ze soms tegen de hand in gaat. Dan wordt ze onbestuurbaar en gallopeerd aan. Ik wil dus graag eerst de controle rechtuit krijgen voordat ik figuren ga vragen. Als ze eenmaal mijn hand accepteerd denk ik dat die figuren ook geen probleem meer zullen zijn. Tenminste dat hoop ik :) Ze vertoont dit gedrag ook in de rijbak van een vriendin, die heeft een goede achterbergh bodem. Zodra het droog is ga ik haar in het land rijden! Ik probeer ook vaker naar de bak van m’n vriendin te gaan alleen dat kost wat meer tijd.

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-18 08:54

Gisteren ochtend op Abba gereden. Tegen het advies van m’n instructeur in toch 5 minuten gelongeerd (stap en draf). Toen aan de longeerlijn een paar rondjes gestapt. Ze luisterde toen echt goed. Ging netjes halthouden. Alleen stil blijven staan vindt ze lastig dus dan gaat ze wel met haar hoofd schudden en achteruit lopen. Daarna los gedaan. Dat ging ook echt goed. Gewoon rustig aandraven en op het moment dat ze te hard ging, ging ik gewoon weer stappen. Ze deed het zo goed dat ik haar wilde belonen met een sprongetje. Dat vindt ze namelijk geweldig! Dan is ze zo relaxt en kan ik haar goed terug en naar voren rijden :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Haha even de oortjes naar voren doen voor de foto :P
https://youtu.be/TS1sg2VfMlI

Ik was echt blij dat het nu weer goed ging!

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:38

Fijn dat het gisteren zo goed ging! :j Dat geeft toch wel weer de motivatie om na slechte dagen gewoon door te gaan

Aan een dood paard staan trekken is een groter onderdeel van mijn leven dan je zou denken :')

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-18 10:49

Potate schreef:
Fijn dat het gisteren zo goed ging! :j Dat geeft toch wel weer de motivatie om na slechte dagen gewoon door te gaan


Ja zeker weten!

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 20:19

Zaterdag heb ik Abba voor het eerst haar nieuwe pyjama aangetrokken. Ze vond het helemaal prima :)

Afbeelding

Vandaag heb ik Abba voor het eerst in de wei gereden. Ik heb daar een stukje van 20 x 40 afgezet. Dat is een stuk beter te doen dan m’n bak. Abba deed het echt heel goed. Schrok niet, stond stil en was in draf veel minder tegen m’n hand aan het vechten. Alleen sturen in gallop wilde ze echt niet. Dus net zo lang geoefend tot ze het wel deed. Ze was helemaal bezweet. Daarna even snel haar benen afgespoeld. Want ze vindt water nog erg spannend.

Afbeelding
Afbeelding

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:53

Zo die heeft flink gezweet ja :=
Zie je al wat verandering in Abba's bespiering?

Aan een dood paard staan trekken is een groter onderdeel van mijn leven dan je zou denken :')

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:59

Als die morgen spierpijn heeft weet je hoe het komt... wel goed dat je in de wei bent gaan rijden. Zo'n zware bak is niet fijn voor een paard.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 08:15

Potate schreef:
Zo die heeft flink gezweet ja :=
Zie je al wat verandering in Abba's bespiering?


Ik moet eerlijk zeggen dat ik haar al bezeet uit het land haalde.
Ik heb het idee dat ze op haar achterhand al iets meer spieren heeft. En ze is iets dikker geworden want nu zie je haar ribben niet meer :)


Koosnaamloos schreef:
Als die morgen spierpijn heeft weet je hoe het komt... wel goed dat je in de wei bent gaan rijden. Zo'n zware bak is niet fijn voor een paard.


Haha inderdaad. Het zal denk ik wel mee vallen. Gelukkig kan ze de hele dag het land in. Ik zal haar vandaag even longeren met de longeerhulp, want morgen heb ik weer les!

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:16

Leuke combinatie!

Ik had vroeger ook een paard dat 'zomaar' zijn bit vastpakte en er van door ging. Bij hem was de truck om hem direct de volte in te draaien nadat hij met mij wegliep. Het verrassingseffect was bij hem vaak groot en na paar lessen waarbij we deze techniek gebruikten, deed hij het bijna nooit meer.

Wat ook wel soms helpt (ik hoop dat ik nu niet heel bokt over mij krijg) is bij het weglopen even kort links, rechts aan je teugels vragen. Ik bedoel niet blijven zagen, maar heel kordaat links rechts doen, tot ze terug rustiger wordt. Moest dit niet werken, zou ik toch aanraden om terug richting grondwerk te gaan en een commando aanleren om te stoppen, kortom een noodstop aanleren, (bij mijn paard is dat whoooow) eens dit aan de longe volledig aangeleerd is, kan je dat commando ook onder het zadel gebruiken. Mijn huidig paard was de eerste 2 jaar een beetje paniekerig en liep met mij weg als hij bang was. Trekken of kort links rechts werkt niet bij hem, daarom dat ik die periode les heb genomen van een westernamazone en de basis grondwerk heb aangeleerd. Uit die lessen hebben we enorm veel opgedaan en samen met de ervaring opgedaan bij mijn dressuur trainer is het weglopen in paniek grotendeels gestopt.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:21

Leonyvk schreef:
Kaitlyn schreef:
Klinkt heel herkenbaar wat ze doet, deed de mijne ook zo heftig! Echt een kwestie van geduld en oefenen, oefenen, oefenen. Zelf rustig blijven, rechtop blijven zitten, korte ophouding maken en weer je hand ontspannen en tijdens je uitademen "hoooo" zeggen als het je echt te gek wordt.

Als je hebt gegaloppeerd en ze blijft zich zo focussen dat ze weer naar die galop toe wilt; gewoon heel wat anders gaan doen. Stappen, draven, overgangen naar halt vanuit stap en draf en weer vooruit in stap of draf, en oefeningen rijde;, voltes vergroten en verkleinen, achtjes, gebroken lijnen, slangenvoltes etc. etc. De focus moet ergens anders naartoe, en als ze dan weer ontspannen zijn en niet meer zelf aan die galop denken kun jij weer aan die galop denken.

Ik las ook een tip over iemand die zei; ga na het warmrijden maar een stuk galopperen aan de lange teugel. Dat zou ik zelf ook niet meteen doen, maar als die van mij weer eens een "hete" dag heeft dan ga ik in draf wel goed voorwaarts rijden, zodat ze wel even die energie eruit kan draven. Dat haar hoofd dan niet netjes naar beneden is: lekker interessant. :n
Zodra ze dan weer rust in hun lijf hebben en die motor van achteren gaat werken, komt die voorkant vanzelf. :j

En zeker niet je benen gaan afsteken omdat ze vlug aan je been is, ze moet echt leren dat dat been daar hoort.


Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!
Ja dat denk ik ook. Wat ik gisteren deed, vast houden tot ze stopt is denk ik verkeerd?

Na de gallop ga ik vaak ook stappen en weer halthouden en weer stappen ect. Dat werk goed.

Het probleem met het hoofd is dat zodra ze tegen de hand komt ze ook onbestuurbaar is. Want op zich maakt het me verder niet uit als ze als een giraf de bak doorgaat.

Ja, het afsteken doe ik ook niet omdat ze vlug is aan m’n been maar meer om zelf m’n balans te houden. Dat maakt het ook lastig om dat te verbeteren.


Ja vasthouden tot ze stopt is inderdaad verkeerd.
Als ze echt onbestuurbaar wordt, kun je wel een keer wat "grover" inkomen met je hand, maar wel altijd gaan ontspannen.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:29

Leuk projectje! Ik volg

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:43

Ik volg mee

some of my best friends, never say a word to me...

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 10:48

Valerie_91 schreef:
Leuke combinatie!

Ik had vroeger ook een paard dat 'zomaar' zijn bit vastpakte en er van door ging. Bij hem was de truck om hem direct de volte in te draaien nadat hij met mij wegliep. Het verrassingseffect was bij hem vaak groot en na paar lessen waarbij we deze techniek gebruikten, deed hij het bijna nooit meer.

Wat ook wel soms helpt (ik hoop dat ik nu niet heel bokt over mij krijg) is bij het weglopen even kort links, rechts aan je teugels vragen. Ik bedoel niet blijven zagen, maar heel kordaat links rechts doen, tot ze terug rustiger wordt. Moest dit niet werken, zou ik toch aanraden om terug richting grondwerk te gaan en een commando aanleren om te stoppen, kortom een noodstop aanleren, (bij mijn paard is dat whoooow) eens dit aan de longe volledig aangeleerd is, kan je dat commando ook onder het zadel gebruiken. Mijn huidig paard was de eerste 2 jaar een beetje paniekerig en liep met mij weg als hij bang was. Trekken of kort links rechts werkt niet bij hem, daarom dat ik die periode les heb genomen van een westernamazone en de basis grondwerk heb aangeleerd. Uit die lessen hebben we enorm veel opgedaan en samen met de ervaring opgedaan bij mijn dressuur trainer is het weglopen in paniek grotendeels gestopt.


Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Abba pakt alleen niet zo maar het bit vast. Ze doet dat omdat ze graag wil galloperen in plaats van stappen :) Ze heeft dat nu 1 keer gedaan en daarna gelukkig niet meer!


Kaitlyn schreef:
Ja vasthouden tot ze stopt is inderdaad verkeerd.
Als ze echt onbestuurbaar wordt, kun je wel een keer wat "grover" inkomen met je hand, maar wel altijd gaan ontspannen.


Ja inderdaad. Toen ik dat deed dacht ik ook dit is niet de juiste manier. Gelukkig was er zaterdag niks meer van te merken :)


JvS1998 schreef:
Leuk projectje! Ik volg


Dankjewel. Leuk dat je volgt!


Jannexjolink schreef:
Ik volg mee


Leuk dat je volgt!

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 07:52

Gisteren heb ik weer les gehad met Abba. Mijn instructeur zag een duidelijke vooruitgang. De les ging echt heel lekker. Ik kon haar in een sukkel drafje laten draven, een half rondje. Maar het begin is er! Want als ik het tempo kan controleren komt de rest vanzelf. In stap kan ik eenzijdige hulp geven zonder dat ze gelijk versnelt. Op het laatst lukte me dat zelfs in draf even :)
Goede motivatie om door te trainen!

Gisteren heb ik haar ook voor het eerst op de “poetsplaats” gezet. Dat is gewoon een ketting aan de muur. In het begin kon ze daar niet stil staan. Maar nu ging het prima. Ik kon haar rustig op en afzadelen. In haar stal loopt ze ook minder heen en weer. Ik merk wel dat, als ze gespannen is, dat ze in het weiland ook langs de draden aan het stappen is. Gelukkig is dat alleen als ik de andere paarden mee naar binnen neem.

Afbeelding
Arme Abba was helemaal nat van de les. Je ziet dat er nog heel wat vet en spieren bij mogen komen. Ze staat al vanaf het begin in het land en heeft onbeperkt hooi op stal :)

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 10:12

Zaterdag heb ik heerlijk gereden met Abba. Vooral als ik nog niet gegaloppeerd heb kan ze super rustig draven.

Maandag heb ik haar weer gereden. Dat ging super goed! Na het galoperen kon ze gewoon weer rustig draven. Als ze te hard gaat geef ik een kneepje, komt ze daar niet op terug dan gaan we stappen. In draf kan ik haar nu redelijk goed sturen. Meestal versneld ze wel. Maar dan komt ze ook weer terug. Ik leg m’n benen gewoon aan in stap en draf. In draf gaat ze in het begin op eenzijdige hulp draven, later niet meer. Ook even een pasje wijken geoefend in stap. Daar snapte ze niet zo veel van. Maar dat komt wel!

https://youtu.be/txZ3dC30hmU

Ik vind echt dat we vorderingen maken. Valt het jullie ook op? Ik vind m’n beenligging ook verbeterd. Jullie ook?

Het is alleen een ramp om Abba een beetje fatsoenlijk op de foto te zetten :+ ik heb 20 foto’s nodig om uiteindelijk deze te krijgen Haha

Afbeelding

Ik heb ook het idee dat ze al een stuk dikker aan het worden is. Dat mag ook wel want ze staat van 09.00 tot 21.00 uur buiten in het lange gras! Vaak ligt ze gewoon lekker te slapen in het weiland.

Afbeelding

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 18:16

Vrijdag heerlijk gereden op Abba. Voor het eerst helemaal alleen en dat ging super! Daarna een rondje buiten, aan de hand uitgestapt. Ze keek nergens naar!

Afbeelding

Vrijdag was de hoefsmid ook geweest en die heeft ze ijzers er onder uit gehaald. Volgens haar kon dat prima. Dus ik ben benieuwd. Wel heeft Abba rotstraal dus dat behandelen we nu.

Vandaag was ik van plan om Abba te rijden. Maar toen ik haar net binnen had staan begon het te onweren :( Dus we gaan morgen wel rijden.

Ze staat heerlijk hele dagen op de wei. Ze wordt ook echt dikker en ik heb het idee dat ze ook wat spieren krijgt :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FenrisLoki, fokfanaat, Gigixponys, mamabird, Miran, Padoertje, redbutton, Renkle, stefanie33, Syb_sem, vilheide en 211 bezoekers