[volg] Van onbespierd naar springpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:57

Ik volg! Vind het erg leuk om jullie voortgang te zien!

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 20:05

xJennifx schreef:
Ahh wat fijn dat ze zo braaf is zeg!! Komt helemaal goed!

Ja ze is echt heel lief!

MusicIsLife schreef:
Ik volg! Vind het erg leuk om jullie voortgang te zien!


Leuk dat je volgt!

Door de droogte is mijn bak nu echt te mul om in te rijden. Dat betekent dus dan Abba mee moest maar een vreemde locatie. Ze liep heel braaf de trailer op. Ze vindt het zo spannend. Je ziet dat ze wil alleen ze loopt dan een paar x achteruit. Uiteindelijk gaat ze dan wel. Ze was helemaal zeiknat van een trailertitje van 5 minuten. Arm paard.
Daar aangekomen heb ik eerst 10 minuten aan de hand gestapt. Daarna een rondje rechts en linksom gelongeerd. Ze was super gespannen maar zetten geen stap verkeerd. Toen ben ik er op gegaan. Ze was echt super lief. Als ze ergens niet langs wil dan gaat ze stoppen. Maar ik voel dat wel aankomen. Ik had alleen m’n beugels veel te kort. Ik zat daarom een beetje in de stoelzit. Ik moet ook echt wennen aan haar ruime gangen. Maar ze is zo braaf, ik hobbel gewoon met haar mee en dat vindt ze prima. Aangaloperen kan ze alleen nog maar vanuit een snelle draf. Maar woensdag hebben we les. Dus dan kan ik gericht gaan oefenen!

https://youtu.be/dnzgyZ99GYY

Wees alsjeblieft een beetje lief voor me. Ik weet dat ik nog heeeel veel aan m’n rijstijl moet verbeteren. Normaal dit ik ook wel met m’n benen naar voren maar niet zo extreem. Ik heb trouwens ook rechtsom gereden hoor. Alleen dat was niet gefilmd. Ik heb expres alle stukjes er in laten zitten, dus niet alleen de goede :)

Op het einde stond ze gewoon te slapen.

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:25

Wat een leuk diertje.
Deze zomer sleep je vast je eerste winstpunten al binnen *D

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 20:58

Sizzle schreef:
Wat een leuk diertje.
Deze zomer sleep je vast je eerste winstpunten al binnen *D


Ah dankjewel! Ik moet eerlijk bekennen dat ik haar leuker vind dan ik in eerste instantie had bedacht :o
Het gekke is op de video ziet het er best uit. Maar het voelt voor mij erg rommelig en ongecontroleerd. Dat is denk ik ook een kwestie van wennen :)
Ik kan niet wachten om haar mee naar springles te kunnen nemen! Maar dan moet ik eerst meer controle hebben en zij meer spieren & een Springzadel.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:07

Wat een leuk project en wat gaat ze snel vooruit!

Op het filmpje valt het me op dat je soms je handen te laag op je benen zet en je heel erg hoog uit je zadel komt. Als je wilt dat ze rustiger draaft, probeer dan dichter bij je zadel te blijven. Je beugels inderdaad aantal gaten langer, zodat je ook minder ver achterin het zadel neerkomt.

Verder echt een heel ontspannen beeld, fijn paard!

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:26

horsiegek schreef:
Wat een leuk project en wat gaat ze snel vooruit!

Op het filmpje valt het me op dat je soms je handen te laag op je benen zet en je heel erg hoog uit je zadel komt. Als je wilt dat ze rustiger draaft, probeer dan dichter bij je zadel te blijven. Je beugels inderdaad aantal gaten langer, zodat je ook minder ver achterin het zadel neerkomt.

Verder echt een heel ontspannen beeld, fijn paard!


Ja echt snel he!
Dankjewel voor de tip. Als ik m’n handen hoger doe dan ben ik bang dat ik ze ga gebruiken om m’n evenwicht te houden. En ze nog minder stil kan houden. Oh ik hoop dat dat zo is, als m’n beugels langer zijn dat ik dan minder ver achterin m’n zadel ga zitten :)
Ze was tijdens het rijden ook echt ontspannen dus dat was super fijn!

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:59

Gisteren heb ik m’n eerste les gehad met Abba! Het was in de bak waar ik maandag ook geweest ben. Op de heenweg had mijn vriend geholpen met het inladen. Ik had haar daar alleen uitgeladen. En dat ging erg goed! Ik heb goede tips van m’n instructeur gekregen. Ik moest de controle bij mij houden. Ik moest zachtjes zijn in het vragen van een overgang terug. Als ze niet reageerde moest ik de vraag gewoon herhalen. Net zo lang tot ze deed wat ik vroeg. En dan moest ik belonen. Dat werkte heel goed! Op het einde stond ze gelijk stil als ik het vroeg en draafde ze heel relaxed! Ik ga dus vooral veel stap-halt-stap en stap-draf-stap oefenen. Ze kan boos worden als ik haar een overgang terug vraag. Dan gaat ze schudden met haar hoofd. M’n instructeur vertelde dat ze dan een reactie uitlokt maar dat ik het gewoon moet negeren.
Na de les heb ik haar helemaal alleen in de trailer kunnen zetten! Dus ik was helemaal trots :)
Afbeelding

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:13

Ik volg ook mee! Ben heel benieuwd naar haar vooruitgang want ze lijkt echt een leuke merrie <3

Wat zijn je plannen met haar? Voorlopig houden en lekker doorrijden of op den duur toch verkopen?

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 16:48

Myrth97 schreef:
Ik volg ook mee! Ben heel benieuwd naar haar vooruitgang want ze lijkt echt een leuke merrie <3

Wat zijn je plannen met haar? Voorlopig houden en lekker doorrijden of op den duur toch verkopen?


Leuk dat je volgt! Ja het is echt een leuke maar vooral lieve merrie :)
Ik zou het eigelijk niet weten. Ik zit nu in het laatste half jaar van m’n opleiding en woon nog thuis. Maar ik kan lastig inschatten hoeveel tijd ik heb als ik een baan heb en op mijzelf ga wonen. Ik hoop dat ik haar iniedergeval lang kan houden. Mijn doel is om met haar een winstpunt in het B springen te bemachtigen en misschien (als ik het durf) een B cross te starten. Maar dat duurt wel 3 jaar voordat ik zover ben ik denk :D
We zien wel waar het schip strand!

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:57

Gisteren heb ik weer gereden met Abba. M’n bijrijder reed met de fjord ook in de bak. Tijdens het opsteigen, terwijl ik m’n beugel nog zocht gaf ze een bok met haar hoofd tussen haar benen. Daarna stond ze weer stil. Dus ik ben gelijk weer gaan rijden. Alleen ze wilde helemaal niet meer halthouden en reed gewoon tegen de fjord aan. Dus ik ben afgestapt en heb haar eerst gelongeerd. Toen wilde ik weer opstappen alleen ze liep de hele tijd weg. Dus net zo lang gewacht tot ze stil stond en toen kon ik er weer opstappen. Het ging eigenlijk best goed daarna. Halthouden vindt ze lastig dus dan gaat ze met haar hoofd schudden en de teugels uit m’n hand proberen te trekken. Opeens liet iemand een pallet omvallen en rende ze samen met de fjord in galop weg. Daarna was ze niet meer goed te rijden dus heb ik haar maar naar stal gebracht voordat er ongelukken gebeurde.
Vanochtend opnieuw geprobeerd. Gewoon maar even aan de longeerlijn. Dat ging best goed! Ze draafde ook lekker ontspannen. In het begin wordt ze erg boos van mijn correctie’s met mijn hand. Daarna ging het een stuk beter!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:04

Kan het zijn dat het net iets te snel gaat? Dus spierpijn ofzo?

Want opzich ging het eerst wel aardig goed toch?

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 22:36

hagelslag schreef:
Kan het zijn dat het net iets te snel gaat? Dus spierpijn ofzo?

Want opzich ging het eerst wel aardig goed toch?


Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Alleen ik had haar woensdag voor het laatst gereden en verder alleen maar gepoetst. Ze staat wel gewoon buiten enzo. Dus dan lijkt het me niet dat ze spierpijn had?
Dat ze wat loopt te dralen bij het opstijgen, doet ze wel vaker. Ik had het nu wel gecorrigeerd met de teugels. Misschien vond ze dat niet prettig dat ze daarom een bok gaf? Ze wordt namelijk wel echt boos als je een ophouding maakt (hoe klein dan ook) met de teugels.
Het kan er ook aan liggen dat ze voor het eerst samen met een ander paard reed.

Ik ga haar in ieder geval voorlopig even zonder ander paard erbij rijden en iemand haar laten vasthouden bij het opstijgen :)

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:39

Ze is dat natuurlijk niet echt gewend. Is ze recent bij de tandarts geweest? Als je dat allemaal uit hebt gesloten dan zal het gewoon gewenning moeten zijn.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 07:50

Myrth97 schreef:
Ze is dat natuurlijk niet echt gewend. Is ze recent bij de tandarts geweest? Als je dat allemaal uit hebt gesloten dan zal het gewoon gewenning moeten zijn.


Die vrouw zei van wel. En de dierenarts had ook nog in haar mond gekeken bij de keuring. Dan kan hij natuurlijk moet helemaal tot achterin komen omdat het zonder verdoving is. Maar de rest zag er goed uit.
Ik denk inderdaad dat het even wennen voor haar is. Ze is gewoon snel gestresst. In haar stal loopt ze nu gelukkig al een stuk minder :)
Buiten staat ze sowieso heel relaxt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:35

Leonyvk schreef:
Myrth97 schreef:
Ik volg ook mee! Ben heel benieuwd naar haar vooruitgang want ze lijkt echt een leuke merrie <3

Wat zijn je plannen met haar? Voorlopig houden en lekker doorrijden of op den duur toch verkopen?


Leuk dat je volgt! Ja het is echt een leuke maar vooral lieve merrie :)
Ik zou het eigelijk niet weten. Ik zit nu in het laatste half jaar van m’n opleiding en woon nog thuis. Maar ik kan lastig inschatten hoeveel tijd ik heb als ik een baan heb en op mijzelf ga wonen. Ik hoop dat ik haar iniedergeval lang kan houden. Mijn doel is om met haar een winstpunt in het B springen te bemachtigen en misschien (als ik het durf) een B cross te starten. Maar dat duurt wel 3 jaar voordat ik zover ben ik denk :D
We zien wel waar het schip strand!


Wat een lekker luchtig doel! Dat je nergens aan vast zit en niet bang bent haar te moeten verkopen.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 14:06

Citaat:
Wat een lekker luchtig doel! Dat je nergens aan vast zit en niet bang bent haar te moeten verkopen.


Ik houd alles altijd lekker luchtig. Dan zit er geen druk achter :)

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 18:11

Gisteren heb ik met Abba grondwerk gedaan. Te minste in hoeverre ik daar wat van af weet. Ze moest mij gewoon volgen en als ik mij omkeerde moest ze achterwaarts en als ik naar haar toe draaide moest ze zijwaarts. Ze is daar zo gevoelig in. Dat is wel echt fijn. Ze was ook lekker ontspannen. Zonder een touwtje er aan volgde ze me overal en draafde zelfs achter me aan. Echt zo leuk!

Vanochtend wilde ik haar eigenlijk rijden. Dus ik stond er al vrij vroeg. Bleek m’n vriend weg dus die kon me niet helpen. Eerst weer wat grondwerk gedaan en uiteindelijk ben ik opgestapt. Ze was super gespannen, en ik ook. Ze wilde eerst helemaal niet halthouden en ging dan juist draven. Uiteindelijk ging het toch beter! Alleen ze was zo gespannen. Ze schrok van een vogel en vloog er in galop vandoor. Ze was wel weer snel terug te rijden. Daarna was ze een stuk meer ontspannen. Alsof ze het nodig heeft om de druk even van de ketel te halen. Het lijkt ook wel of ze bang is als ik haar een teugelhulp geef. In het begin gaat ze daar juist alleen maar harder van.
Op het einde liep ze echt fijn. Ik kon haar toen in draf en galop ook controleren en ze hielt netjes half. Alleen m’n been gebruiken als stuur vond ze nog erg spannend. Als ze gecontroleerd draaft dan ziet het er minder mooi uit. Maar het voelt wel beter. Momenteel doe ik verder niks aan de hoofd halshouding. Ik probeer gewoon een stabiele verbinding te hebben en meer niet. Op het laatst was ze zo fijn dat als ik uit ademde in stap ze ging halthouden. Ik moet daar wel aan wennen, dat sensibele. En me vooral elke keer bewust zijn wat ik doe.

https://youtu.be/LiFDLSsHaKA

En dit zijn wat screenshots uit het filmpje :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:12

Blijft een leuke combinatie! Ben erg benieuwd naar waar jullie over een paar maandjes staan :D

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:54

Wat een enorm leuk dier!

Ik denk dat je beugels nog wel wat langer mogen, je komt nu erg achter in je zadel, daar kan ze ook op gaan lopen.
Je lichtrijden wordt dan ook wat subtieler en je beenligging rustiger.

En je neusriem iets hoger doen, als je nu wat druk op het bit hebt, komen haar mondhoeken klem tussen bit en neusriem, dat kan ook voor die reactie op je hand zorgen.

Ik vind het leuk om te zien hoe je haar een kans biedt en dat je er zelf ook plezier in hebt.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:01

Het ziet er goed uit!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:24

Als ze zo op je hand reageerd zou ik de sperriem er eens afhalen en de neusriem vrij los.
Ik heb er ook een die spastisch doet met sperriem of lage neusriem.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 20:49

MusicIsLife schreef:
Blijft een leuke combinatie! Ben erg benieuwd naar waar jullie over een paar maandjes staan :D


Dankjewel! Ja ik ben er ook heel benieuwd :)


LBLGypsyCobs schreef:
Wat een enorm leuk dier!

Ik denk dat je beugels nog wel wat langer mogen, je komt nu erg achter in je zadel, daar kan ze ook op gaan lopen.
Je lichtrijden wordt dan ook wat subtieler en je beenligging rustiger.

En je neusriem iets hoger doen, als je nu wat druk op het bit hebt, komen haar mondhoeken klem tussen bit en neusriem, dat kan ook voor die reactie op je hand zorgen.

Ik vind het leuk om te zien hoe je haar een kans biedt en dat je er zelf ook plezier in hebt.


M’n beugels langer doen durf ik eigenlijk niet zo goed aan. Want dan heb ik minder balans en ben ik bang dat ik er af val.

Oke dat kan ik wel eens proberen. Het zit nu 2 vingers onder het jukbeen.

Ah dankjewel!

Pleun02 schreef:
Het ziet er goed uit!


Ah dankjewel!


Sizzle schreef:
Als ze zo op je hand reageerd zou ik de sperriem er eens afhalen en de neusriem vrij los.
Ik heb er ook een die spastisch doet met sperriem of lage neusriem.


Oh dat kan ik wel eens proberen ja!

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 21:13

Zaterdag heb ik Abba weer gereden. Ik heb de neus en sperriem een gaatje losser gedaan. Ik had het idee dat ze dat wel prettiger vond. Misschien dat ik ook eens ga kijken naar een Rambo micklem. Zou dat helpen denken jullie?
Het rijden ging goed. Eerst aan de longeerlijn, daarna los. Ik merk dat ik in de draf nu ook voldoende controle heb, als ze netjes m’n hand volgt. Anders dan wil ze met sturen haar neus eruit doen en haar hoofd omhoog gooien. In stap heb ik hier geen last van. Ik heb zaterdag ook wat meer mijn benen gebruikt met het rijden. Ik merk namelijk dat ik haar niet om mijn binnenbeen kan draaien. De controle is er nu dus bijna. Voor het laatste stukje controle heb ik m’n binnenbeen nodig dus dat is dan logischerwijs de volgende stap :)

Ik had haar eigenlijk vandaag willen rijden maar kwam er helaas niet aan toe. En Abba is niet een paard dat je moet rijden als je maar een uurtje hebt. Dat merkt ze en daar wordt ze gestresst van.
Morgen longeer ik haar wel even en dan kan ik er woensdag weer op :)

Vandaag had ik een jolly bal gehaald. Ik moest echt heel hard lachen toen de fjord er voor weg rende maar Abba kwam gelijk even haar neus erin steken *D

Afbeelding
Abba en de fjord zijn aardig aan elkaar gewaagd. Met Savanne (mijn andere merrie) kan ze het heel goed vinden!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [volg] Van onbespierd naar springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:28

Ik zou niet gelijk geld gaan uitgeven.
Sperriem eraf halen kost niets, dan kun je later altijd nog wat moois kopen.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:51

Leuk topic, ik volg!
Die van mij is ook heel sensibel op m'n hulpen (op de omgeving weer helemaal niet daarentegen, haha). Ik vind het eigenlijk wel fijn, je bent je heel bewust van je rijden en je kunt met minimale hulpen veel uit je paard halen. Alleen op wedstrijd heb ik er af en toe moeite mee omdat ze dan natuurlijk ook aanvoelt dat er iets ''anders'' is.
Wat bij mijn paard fijn werkt: Na het losrijden even lekker verlichte zit en laten galloperen, maakt niets uit als het hard gaat, dat moet ook. Teugels zo los mogelijk, en wel het gevoel hebben dan je nog iets controle hebt, maar voor de rest lekker laten gaan.
Dit doe ik om inderdaad ook even om de druk van de ketel te halen, maar ook zodat ze haar lijf lekker gaat gebruiken.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat al mogelijk is met Abba, maar het is het proberen misschien waard.

Verder: leuk paard heb je onder je kont! Ziet er al heel leuk uit en ik denk dat je met zo'n paardje ver kunt komen! Lekker elkaar leren kennen en samen groeien, gaat zeker goed komen!