Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 15:45

Beste allemaal,

Er is aan mij gevraagd door mijn instructrice of ik een nieuw spel wilde bedenken voor in de paardrijlessen. Zelf heb ik totaal geen inspiratie en daarom vraag ik jullie om hulp :) .

Ik wil jullie vragen om mij te helpen, met het bedenken van een nieuw spel, dat door alle groepen (dus van beginner tot gevorderden) uitgevoerd kan worden! Alle ideeën zijn welkom. Zelf zijn wij al bekend met Barrelrace, Taliho en estafettes.

Groetjes,
Wietske
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-02-18 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatig leestekens verwijderd.


Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:54

Paardenrugby misschien een optie? Ofwel twee teams, een bij de A en een bij de C. gericht naar de bakrand. Op de X een pion met een bal erop. Op 3-2-1- Go naar de pion toe, bal pakken, 3x overgeven en vervolgens scoren door de bal tegen de bakrand te gooien :')

Deden wij vroeger altijd.. als je achteraf gaat nadenken is het een wonder dat die pony's niet aan de kletter gingen _O-

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:55

Wij stoppen altijd bij één ruiter een theedoek in de zak/laars en dan proberen af te pakken door de rest van de ruiters. Is nog best lastig, met een beetje een snelle pony sluiten ze je niet zo makkelijk in.

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:19

Wij deden altijd anne maria koek koek, duo racen, tikkertje, stoplichten spel (kleuren spel) & stoelendans.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:25

Wij deden ook vaak een theedoek in de laars of chap en dan moest de rest m afpakken. Degene die de theedoek dan te pakken kreeg moest hem in zijn eigen laars doen en zo steeds door.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:26

wij deden altijd parcourtjes uitleggen, soort van Agility, is heel leuk en leerzaam!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:41

Ik vond het altijd leuk om met balken te werken in de lessen. Wellicht is het voor de kleintjes leuk om te slalommen, strakke hoeken te rijden door de balken zo neer te leggen etc.
Voor de wat meer gevorderden is het leuk om balken in een halve waaier te leggen zodat je daaroverheen moet wanneer je een volte rijd. Lijkt makkelijker dan het is!

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 18:33

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker iets mee :)

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:36

Aardappelrace (aardappel op lepel en dan naar de overkant rijden), zaklopen, stoelendans.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:39

Idd paardenrugby is erg leuk, tikkertje, vies en lekkertje, schipper mag ik over varen, stoelendans (kan met stoelen, pionnen, bakletters, maar wat ook heel leuk is om de kinderen van pony te laten wisselen, wie er het laatste opzit of niet geruild heeft is af, wel voor de wat gevorderde ruiters)

[o] strooigoed

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:44

Wij nemen nog vaak een twee drie roodlichtje mee. Dat kun je zo moeilijk/makkelijk maken als je wil.

Daarnaast vind ik "mastermind" persoonlijk heel leuk. Vier pionnen neerzetten en daaronder een kleurcode verstopt. De ruiters op en neer laten rijden (eventueel een slalom of via een parcourtje). Als wedstrijd idee kan het ieder voor zich of in twee teams.

Of stoelendans met pionnen. Of de moeilijke variant met balken en t paard er half overheen stil zetten.

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:28

Moet het iets zijn dat je met zn allen tegelijk kan doen of kan het ook 1 voor 1?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:25

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 00:49

Allemaal ontzettend bedankt. En het is bedoeld voor een hele groep, maar bijv wel in 2 teams ofs :)

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 00:50

Mag ook 1 voor 1 :)
Corelli schreef:
Moet het iets zijn dat je met zn allen tegelijk kan doen of kan het ook 1 voor 1?

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 00:51

Ja ben alleen bang dat onze pony’s wel zullen schrikken, maar het is wel een ontzettend leik idee !
Celiien schreef:
Paardenrugby misschien een optie? Ofwel twee teams, een bij de A en een bij de C. gericht naar de bakrand. Op de X een pion met een bal erop. Op 3-2-1- Go naar de pion toe, bal pakken, 3x overgeven en vervolgens scoren door de bal tegen de bakrand te gooien :')

Deden wij vroeger altijd.. als je achteraf gaat nadenken is het een wonder dat die pony's niet aan de kletter gingen _O-

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 00:52

Dat is inderdaad wel een hele leuke, dankjewel
Hikarii schreef:
Wij stoppen altijd bij één ruiter een theedoek in de zak/laars en dan proberen af te pakken door de rest van de ruiters. Is nog best lastig, met een beetje een snelle pony sluiten ze je niet zo makkelijk in.

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 00:53

Super leuke ideeën, maar wat is het stoplichten spel? ;)
davinci2412 schreef:
Wij deden altijd anne maria koek koek, duo racen, tikkertje, stoplichten spel (kleuren spel) & stoelendans.

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 00:53

Jaa klopt, dat doen wij ook wel is :o
Toothless schreef:
wij deden altijd parcourtjes uitleggen, soort van Agility, is heel leuk en leerzaam!

WietskeW

Berichten: 18
Geregistreerd: 06-02-18
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 00:54

Goede ideeën, dankjewel! <3
flowerin schreef:
Idd paardenrugby is erg leuk, tikkertje, vies en lekkertje, schipper mag ik over varen, stoelendans (kan met stoelen, pionnen, bakletters, maar wat ook heel leuk is om de kinderen van pony te laten wisselen, wie er het laatste opzit of niet geruild heeft is af, wel voor de wat gevorderde ruiters)

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:59

Wij deden wel eens een spelletje waarbij iedereennbij een letter moest staan en dan zo snel mogelijk de hoefslag rond weer bij zijn letter moest zijn. Eerst rondje stap, was je bij je letter dan mocht je aandraven. Weer bij je letter, dan mocht je in galop. Wie als snelste de 3 rondjes had gehad, won. Maar als je moest stappen en je paard draaft aan, moest je een strafvolte rijden. Meestal deden we daarna het omgekeerde: zo langzaam mogelijk (wat voor sommige manegepaarden beter uitpakte haha)

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:00

Wat wij altijd leuk vonden was letterdans! Zelfde als stoelendans alleen dan moest je op muziek blijven rijden en als de muziek stopt moet je bij/onder een bakletter staan. Uiteindelijk doen er steeds minder letters mee dus zo hou je uiteindelijk een winnaar over :)

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:42

De simpelste is 4 hoeken 4 verschillende kleuren geven (werk dan met een halve bak) je hebt iets waar je ballen of ander kleurigs of papiertje in kun stoppen corresponderend met de 4 hoeken, en dan kiezen de kids een hoek, vervolgens word er een kleur getrokken en iedereen in die hoek krijgt een punt. Daarna krijgen de kinderen de tijd om eventueel een nieuwe hoek te kiezen. Afhankelijk van niveau krijgen ze veel of minder tijd om te verplaatsen.

Verder vinden ze het erg leuk om met sponsen op de cap te rijden en dan niet laten vallen.

Estafettes, eventueel met haal activiteit.

Doe graag spelletjes met de kinderen, maar probeer wel af te wisselen met behendigheid, snelheid of geluksdag spelletjes. Zou hou je het voor ieder kind leuk.

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:52

De instructrice vroeg om 1 idee... Jij komt volgende week op les met een heel boek vol!

Wat ik nu out of the blue bedenk. Geloof ik ooit gelezen in een penny-strip? Ik heb het nog nooit gedaan dus.

Estafette met een bak kleding op de route.
2 teams welke tegen elkaar strijden. Je moet een ronde rijden om pionnen, en op de route staat een afgedekte bak met verkleed-kleding. (Jasjes, mutsjes voor over de cap, haarbanden voor over de cap en beenwarmers etc) Dus geen gevaarlijke dingen zoals sjaals en gladde of te grote broeken.

In sommige kleding zit een knoop... Of meerdere :D
Elke ronde moet de ruiter van het paard af, een kledingstuk blind pakken, de eventuele knoop eruithalen, weer te paard... En door! En zo door tot iedereen van het team een keer is geweest :)
Dan heb je geluk nodig met de kleding, en de snelheid van de paarden.

Misschien wel een idee om bij elk team eentje te hebben die de pony vast kan houden bij de kist met kleding. Vooral bij beginners verstandig :)

Let niet op mijn tekenkunsten :D
Afbeelding
Zwart vierkant is de bak, de twee groene stipjes de pony-vasthouders (en op-het-paard-klim-hulpen), oranje de pylonnen, en rood de route.

Kabayo

Berichten: 13894
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:04

Tikkertje :)
En dan niet met je zweep maar echt met je hand :D

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 bezoekers