[VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:48

OK, gras zal het niet zijn, vitamines krijgt ie.

Gezien het feit dat het bij jou niet plat is en de ondergrond ook niet overal optimaal is zou ik meer rustdagen met wat gedoseerde beweging inbouwen en niet meerdere dagen achter elkaar een stevige wandeling maken.

Misschien om de andere dag wandelen en de andere dag wat grondwerk met stap, draf en galop in de bak? Bij wandelen op ongelijke ondergrond maakt hij veel kleine spierbewegingen, bij grondwerk op gelijke ondergrond maakt hij veel gelijkmatiger en grotere spierbewegingen. Ik zou het daar eens in zoeken.

Wat zegt je gevoel over extra vitamine E?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:34

Ik weet het niet, als het echt door die 4 dagen komt is het misschien niet nodig om extra te gaan geven. Of het is het begin van meer ellende omdat hij niks extra krijgt en dan kan ik het beter ik het begin aanpakken.

Wilde ergens in juni bloed laten trekken om te zien hoe het zonder ging, maar dat is nog lang natuurlijk. Met supplement was hij qua waarde telkens in herfst/winter slecht en in het voorjaar/zomer goed, dus vandaar dat ik twijfel of het supplement wel zin heeft.

Maarja, met de nieuwe ontwikkelingen... ik weet echt niet wat ik ervan moet denken.


Regelmaat in het wandelen/grondwerk is een probleem door mijn onregelmatig werk en mijn eigen gezondheid die niet altijd wil wat ik wil.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:09

ikke schreef:
Visitor schreef:
Staat ie op de wei? Wellicht hoog fructaan gehalte in het gras?
In ander topic zei ik het al eerder, klinkt hetzelfde als wat mijn paard heeft. Was gevoelig voor spierbevangenheid, liep soms periodes heel kort, op eieren, zonder écht helemaal bevangen te zijn. Kreeg later Cushing, nu op de prascend gaat het veel beter. Ik denk dat je veel meer dan voeding in de gaten houden (laag in suiker en voldoende vitamine E) niet veel kan doen.

Het is de vraag hoe ver TS wil gaan maar zowel op vitamines, spierbevangenheid als cushing kun je laten testen.


Ja klopt maar ik wist van ander topic dat dat allemaal was onderzocht.

Ik zou gewoon vitamine E en selenium bij blijven voeren (zo lang je niet over doseert), dan sluit je uit dat het een tekort kan zijn.
Verder gewoon van dag tot dag bekijken. Je bent echt wel goed bezig.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:15

Je doet wat je kan en ik ben met de vorige poster eens: je bent echt wel goed bezig. Al jaren! Ik ben het ook eens met het voeren van vitamine E en Selenium, een minimale onderhoudsdosis aanhouden?

Als je wel een aantal dagen in de gelegenheid bent om te wandelen met je ponies, kan je misschien afwisselen tussen de twee eigenwijzen? Met Boke wordt het rondje wellicht wat korter, hoewel je hem misschien eens wat meer zou kunnen vertrouwen met een groter rondje. Zo lang jij maar leiding geeft gaat het goed.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:36

Maflinger_S schreef:
OK, gras zal het niet zijn, vitamines krijgt ie.

Gezien het feit dat het bij jou niet plat is en de ondergrond ook niet overal optimaal is zou ik meer rustdagen met wat gedoseerde beweging inbouwen en niet meerdere dagen achter elkaar een stevige wandeling maken.

Misschien om de andere dag wandelen en de andere dag wat grondwerk met stap, draf en galop in de bak? Bij wandelen op ongelijke ondergrond maakt hij veel kleine spierbewegingen, bij grondwerk op gelijke ondergrond maakt hij veel gelijkmatiger en grotere spierbewegingen. Ik zou het daar eens in zoeken.

Wat zegt je gevoel over extra vitamine E?

Als eten/voeding het punt niet lijkt te zijn, zou dit inderdaad het punt kunnen zijn.

TS: als je lijf en werk die regelmaat niet toelaten, kijk dan naar een andere vorm van regelmaat.
Bijvoorbeeld als je drie dagen op rij mogelijkheid hebt, doe dat de eerste dag iets relatief rustigs, tweede dag lange(re) wandeling en de derde dag weer iets rustiger.


Ander onderwerpje: mocht je pony ooit z'n halster slopen; hier enkele tips voor noodhalsters: http://www.angelfire.com/tx4/horselover ... ridle.html
Op dit thema zijn natuurlijk de nodige variaties te bedenken maar experimenteer er eens mee zodat je ervaring hebt voor het geval het echt nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:17

Ik ga het even bekijken qua beweging ed :j Bo meenemen is een optie maar niet als het warm is vrees ik. Vorig weekend stond hij lekker benauwd te wezen, deze week ging het dan weer beter. Dus hij kan niet zo goed tegen warmte.. is niet zo handig.

Zat me nog te bedenken, vorig jaar toen ik ging voor een trektocht ( :+ ) heb ik ook wel eens 2 dagen achter elkaar 15 km gereden maar kan me niet herinneren dat die daarna zo'n last had, hoewel ik mij ook niet kan herinneren dat ik hem toen heb laten draven dus misschien was het toch wel zo.

Straks thuis eens wat rekenen ivm vitamine E, selenium heeft hij totaal niet nodig. Zit ook te twijfelen of ik eerst bloed zou laten trekken of gewoon gaan bijgeven en zien of het verandert.

Linkje ga ik straks thuis ook bekijken, bedankt :)
Bedankt ook voor de lieve woorden :) Hoe kijken jullie aan tegen wisselende bloedwaarden ondanks zelfde voeding en zelfde supplement? Weet zelf echt niet wat ik ermee moet en of bloednames nog wel zin hebben.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:34

Zou dat te maken kunnen hebben met wisselende samenstelling van het hooi? Of misschien is er reden waarom in de ene periode bepaalde stoffen beter worden opgenomen dan andere? (Ben je meer olie gaan voeren?) Misschien iets om aan de dierenarts te vragen. Ik zou denk ik zelf beginnen nu met bij geven van de vitamine E en dan kijken naar het resultaat, zonder bloedonderzoek, omdat je dat al vaker hebt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:16

Goede vragen. Qua voeren verandert er letterlijk niks (behalve inderdaad eventueel de samenstelling van het hooi, daar heb ik geen invloed op). Heb wel een tijdje olie gevoerd ed om te proberen, maar het laatste jaar niet meer en heb in dat jaar 4 bloednames laten doen (dus 5 in totaal op 1 jaar tijd) en de schommelingen bleven.

Het hooi ga ik even moeten bekijken, ik denk dat ze driekwart jaar "frans hooi" krijgen, en een paar maanden ander hooi (van hier zeg maar, en als die boer uitverkocht is van eigen land heeft hij connecties in Frankrijk). Maar weet niet of dat invloed gaat hebben. Qua bloed zat het zo, de vitamine E waarde dan:
- December 2016: super slecht
- Maart 2017: goed
- Mei 2017: geweldig
- Augustus 2017: goed
- December 2017: super slecht

Het hooi krijgen ze volgens mij ergens vanaf mei/juni en dan dus een paar maanden, dus pakweg in augustus gaat het weer om naar het gewone franse hooi. Ik zie niet zo meteen een verband. Tenzij het frans hooi ok is en hij daarop kan opbouwen, waardoor het in mei een hoogtepunt bereikt en als het gewone hooi er is dat het verloren gaat tot een dieptepunt in december (maar waarom stabiliseert het dan niet als er weer frans hooi komt?).

Waar ik wel een verband tussen zie is slechte vitamine E waarden en zijn boos gedrag/gevoeligheid voor aanrakingen. Dat is in de herfst/winter een ramp en betert normaal in het voorjaar, maar ik vind het op dit moment nog altijd niet ok. Wat volgens mij ook kan is slechte vitamine E waarden en moeilijk gedrag in de zin van schrikken en rennen, hoewel je bij hem eerder zou verwachten dat hij zou afsluiten en staken maar blijkbaar toch niet.

Maarja, hoe hou je vitamine E op pijl als met een paardendosis supplement het nog niet wil ... Ik denk dat ik toch eens een andere vorm/soort ga proberen, misschien ligt daar wel de oplossing ;)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:04

[***] schreef:
Ik ga het even bekijken qua beweging ed :j Bo meenemen is een optie maar niet als het warm is vrees ik. Vorig weekend stond hij lekker benauwd te wezen, deze week ging het dan weer beter. Dus hij kan niet zo goed tegen warmte.. is niet zo handig.

Zat me nog te bedenken, vorig jaar toen ik ging voor een trektocht ( :+ ) heb ik ook wel eens 2 dagen achter elkaar 15 km gereden maar kan me niet herinneren dat die daarna zo'n last had, hoewel ik mij ook niet kan herinneren dat ik hem toen heb laten draven dus misschien was het toch wel zo.

Straks thuis eens wat rekenen ivm vitamine E, selenium heeft hij totaal niet nodig. Zit ook te twijfelen of ik eerst bloed zou laten trekken of gewoon gaan bijgeven en zien of het verandert.

Linkje ga ik straks thuis ook bekijken, bedankt :)
Bedankt ook voor de lieve woorden :) Hoe kijken jullie aan tegen wisselende bloedwaarden ondanks zelfde voeding en zelfde supplement? Weet zelf echt niet wat ik ermee moet en of bloednames nog wel zin hebben.

Zolang de waardes binnen de marges blijven, zie ik daar niet zo'n probleem in.

Punt voor jouw overweging is dat je gevoelige paarden hebt, die op leeftijd zijn en daarmee wat meer risico op problemen in de stofwisseling. Dat kan dan wel weer uit het bloed tevoorschijn komen, maar elke keer weer een bloedje trekken is in NL in ieder geval niet zo grappig qua kosten. Moeilijk advies......

Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:22

Dat doen ze dus niet, dat is het probleem.
Het gaat van super goed naar super slecht, met dezelfde voeding en hetzelfde supplement.

Dus ik zou nu wel kunnen laten trekken om te zien of het nu echt zo dramatisch laag is als hij eruit ziet/aanvoelt, en wat de spierwaarden doen. Of ik geef gewoon weer supplement bij en kijk of hij beter gaat aanvoelen/uitzien ... Ergens ben ik wel nieuwsgierig wat zijn waarden nu zijn, maar de kosten zijn inderdaad wat minder :+

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:52

Als je een supplement gaat geven, en ik zou dan voor een multivitamine gaan, geef je er dan ook iets bij dat de darmflora op peil houdt/brengt? Je kan er wel van alles ingooien maar als het lichaam het niet opneemt, is dat een beetje zonde.

"Elke keer" of een paar keer per jaar bloed laten trekken heeft in mijn ogen niet zoveel meerwaarde omdat het een momentopname is en het om een levend organisme gaat. Die bloedwaarden zijn dan een indicatie, niet zozeer een absolute waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:00

Een multivitamine heeft in mijn ogen geen zin want hij krijgt al dagelijks een uitgebreide vitaminenkorrel. In principe moet hij daar genoeg uit kunnen halen maar qua vitamine E is er blijkbaar iets anders mis (denk inderdaad een opnameprobleem ofzo, waarom dan specifiek voor dat heb ik geen idee van) dus moet hij veel meer binnenkrijgen om het wat op peil te houden.

Ga eens proberen met natuurlijke vitamine E, zijn pilletjes, maar dat zijn die voor zijn hooikoorts ook dus gewoon onder de vitaminenkorrel de pulp in en dat gaat wel binnen ;) Iets darm/leverondersteunend kan ik ook al eens naar kijken maar dat is helemaal onbekend terrein voor mij dus vind ik altijd moeilijk.


Het bloed nu zou ik dan vooral voor de spierwaarden laten trekken, maar misschien dat na een week relatieve rust er ook niet meer veel van te zien is ... Hoewel toen na het koetsongeluk de waarden na 3 weken nog verhoogd waren, maar ik gok nu dat het niet zo erg is als toen ;)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:07

Ik las laatst ergens in de posts van Mizora (dacht ik) dat je doorgaans ook niet snel bang hoeft te zijn voor overdoseren van selenium, dus dat is ook nog iets om in overweging te nemen, om toch beide te geven.

Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:26

Ga eens zien of ik die post kan vinden (zeker dat het over Selenium ging en niet over Vitamine E? Want die post over dat laatste herinner ik mij inderdaad) maar ben er toch huiverig voor, hij heeft met momenten al een overdosis van zichzelf :+ en zit altijd wel vrij hoog, dus durf dat toch niet goed.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:29


Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:13

Thanks! Ga het even doornemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:03

Ik ga zo naar de pony's, zien hoe hij het vandaag doet. Als het nog niet beter is wil ik terug vitamine E gaan voeren maar een andere soort (beter opneembaar). De vraag is alleen: hoeveel?

Ben een aantal berekeningen kwijt maar heb nog ergens staan dat [***] met al zijn voer + supplement aan zo'n 5000 IU vitamine E per dag zat. [***] zat, zonder supplement maar dezelfde voeding, aan zo'n 2000 IU vitamine E per dag.

Dus in het supplement zou zo'n 3000 IU zitten, toen kreeg hij 4 schepjes dus pak ruwweg 750 IU per schepje. Dit de niet-natuurlijke (=slechter opneembare) vorm. Nu op het einde toen hij het nog goed deed (maar misschien wel al een tekort opbouwend?) kreeg hij dus 750 IU extra.

De natuurlijke vorm die ik wil geven bevat 400 IU per pilletje. Zou ik dan met 2 starten om te zien of het betert? Of zou ik een dosis geven die meer richting de 2000-3000 IU gaat om een boost te geven? Hoe zou ik dit het beste aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:10

[***] was vandaag weer helemaal fris en fruitig :+ Toen ik aankwam was ik nog niet overtuigt maar toen we met gemiddeld 4.8 km/u ofzo over de veldwegen gingen had ik niet het idee dat hij nog ergens last van had. Buiten van zijn hooikoorts dan, maar dat is een ander verhaal.

Half uurtje gewandeld en daarna even de longeerpiste in, die was nogal nat en daardoor zwaar maar de stukken die hij daar draafde (ging wat moeilijk want veel afleiding dus weinig concentratie) zagen er in mijn ogen gewoon prima uit. Toen het begon te regenen nog even snel de binnenpiste in en dezelfde situatie van zaterdag nagebootst maar ook dit gaf een heel ander beeld. Rechtsom was hij nog iets kort, maar totaal niet zoals zaterdag en rechtsachter is gewoon zijn zwakste been. Hij was ook helemaal niet zo boos en liep niet zo met z'n hoofd te zwaaien als zaterdag, het leek gewoon ok.

Hoeven uitkrabben was ook geen probleem, geen zwaar aanvoelend hangend been maar gewoon netjes opgetild. En zowaar het hele poetsen ging super fijn en hij vond alle aanrakingen helemaal prima. Ik wist niet wat er gebeurde :')

Dus ja, begrijpen wie begrijpen kan. Misschien dan toch "gewoon" spierpijn van die 35 km op 4 dagen? Hoewel je wel zou denken dat een paard dit zou moeten kunnen... dus het feit dat hij daar moeite mee heeft zegt missschien ook wel iets? Weet niet zo goed wat ik ermee moet, al ben ik natuurlijk wel blij dat het allemaal weer in orde lijkt.





[***] voelde zich ook geweldig goed vandaag, welk beest hem gestoken heeft weet ik niet (de uurwisseling gok ik) maar er is geen huis meer mee te houden, hij is echt 8)7 Schrikken van elke ritsel (die hij denkt te horen) en vandaag ging hij compleet over de rooie omdat er net toen we vertrokken een trailer aankwam en die pony hinnikte. Hij kon niks anders meer dan schreeuwen en met gebogen nek rondjes rond mij draven alsof hij nog ergens verwacht werd om te dekken _O- Gelukkig zakte het éénmaal verder op wandeling wel weg en was hij weer min of meer zijn gewone zelf (en niet benauwd trouwens, terwijl het toch 17°C was). En dan later bij terugkomen langs diezelfde trailer niet eens doorhebben dat die er is, zelfs als de pony in kwestie hem passeer terwijl hij op de poetsplaats staat lijkt het alsof er niks is. Het is een portret :+

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:38

Goh, zat dat in de lucht of zo?
Hier met twee paarden iets gaan doen en de derde bleef binnen op stal (bij de rest). Nou dat was GEEN GOED PLAN!! De hele tent werd bij elkaar geschreeuwd en om de anderen daar maar niet mee te pesten in de paddock gezet, naast een van onze paarden, die de staart gewassen werd. Wat doet ie? Juist, gaat aan de andere kant van de paddock uit de hooibak staan vreten :o?


Het zou best kunnen dat ie behoorlijke spierpijn gehad heeft, wellicht wat verzuurd is geweest en daarom zo boos.
Dat maakt het lastig vanachter een PC om er iets van te zeggen. Hoe goed je het ook probeert te beschrijven, je weet nooit zeker dat het ook zo goed aankomt aan deze kant.
Maar wel fijn dat ie zich weer goed voelt. Blijkbaar iets te vlot op willen bouwen. Tandje terug schakelen en weer verder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:02

Volgens mij was er eentje wakker gisteren _O-

Afbeelding

Afbeelding


Zelfs zijn hooikoortslast hield hem niet van het tempo af (normaal wordt hij dan ook heel sloom en vervelend en contant stoppen om aan z'n been te krabben en dergelijke) dus hij wilde echt wel gaan :')



Haha ikke, misschien hing het wel in de lucht ja, ik heb geen idee, ik ken [***] totaal niet zo, maar hij is ook nog maar bijna 25 jaar, is normaal dat zo'n paard nog vol verrassingen zit natuurlijk 8-) _O-




ikke schreef:
Het zou best kunnen dat ie behoorlijke spierpijn gehad heeft, wellicht wat verzuurd is geweest en daarom zo boos.

Maar wel fijn dat ie zich weer goed voelt. Blijkbaar iets te vlot op willen bouwen. Tandje terug schakelen en weer verder :j


Het zou kunnen .. maar wat doe ik nu dan? Hoe kan ik het beste werken, waar moet ik op letten? En is het normaal dat een paard last heeft van 30 - 35 km wandelen op 4 dagen? Ik bedoel, ja, hij is wel ouder, maar het is niet dat ik elke dag een marathon gevraagd heb aan 20 km/u ofzo ... Je zou denken dat ieder paard zoiets wel moet kunnen?

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:29

30-35 km wandelen op 4 dagen is best veel, zeker als dat op niet platte ondergrond is met verschillende structuren, zoals bijvoorbeeld stenige ondergrond. Bij elke stap die gezet wordt, worden dan kleine spiertjes aangespannen om de hoef en vervolgens het hele paard daarboven in balans te houden. Een beetje alsof je als mens op een trilplaat staat in de sportschool.

Om spierpijn en verzuring te voorkomen, zou je meer kunnen afwisselen op die dagen, zoals ik al eerder schreef: dagje wandelen, dagje wat wij een kvt-je noemden: een koliekvrije training, bestaande uit wat licht beweegwerk. Bijvoorbeeld in de bak/piste wat stap, draf- en galopwerk, bij voorkeur wat meer rechtuit dan in bochten, zodat de lange spieren weer wat meer aan het werk zijn en de kleine korte wat meer rust krijgen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:28

Maflinger_S schreef:
30-35 km wandelen op 4 dagen is best veel, zeker als dat op niet platte ondergrond is met verschillende structuren, zoals bijvoorbeeld stenige ondergrond. Bij elke stap die gezet wordt, worden dan kleine spiertjes aangespannen om de hoef en vervolgens het hele paard daarboven in balans te houden. Een beetje alsof je als mens op een trilplaat staat in de sportschool.

Om spierpijn en verzuring te voorkomen, zou je meer kunnen afwisselen op die dagen, zoals ik al eerder schreef: dagje wandelen, dagje wat wij een kvt-je noemden: een koliekvrije training, bestaande uit wat licht beweegwerk. Bijvoorbeeld in de bak/piste wat stap, draf- en galopwerk, bij voorkeur wat meer rechtuit dan in bochten, zodat de lange spieren weer wat meer aan het werk zijn en de kleine korte wat meer rust krijgen.

Weinig aan toe te voegen.

Je zou dat bakwerk eventueel (deels) kunnen vervangen door een korte wandeling op simpele, bekende ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:19

Bedankt, dan heb ik dat toch verkeerd ingeschat :) Ga er vanaf nu meer rekening mee houden.
Hoe zou het zitten met bv. een lange wandeling en de dag erna rust (ev. 2 - 3 dagen)? Want als ik na een lange wandeling nog wat andere training moet doen dan heb ik al 3 dagen na elkaar nodig (1 korter, 1 lange, 1 anders) en dat is maar zelden het geval ...

Gisteren heb ik er trouwens nog eens opgezeten, geen idee wat mij bezielde maar het kwam zo ineens in mij op :') Ging eigenlijk nog best leuk (wel gewoon in de bak), beetje rondgestapt en wat gedraafd en hij deed wel zijn best. Zat zonder zweep en heb geprobeerd gewoon op stem te werken en kreeg er toch stap, draf & achteruit uit, dus vind ik eigenlijk wel cool :D Wil toch proberen dat wat meer uit te bouwen, dat hij ontspannen leert rondkachelen (ook dmv clickertraining dan) maar moet nog even uitzoeken hoe ik dat het best kan aanpakken. Kan ik dat ook gebruiken als kvt-je :Y)


Zwier er ook nog maar even een fotoo'tje van vorige week in, heb niet zoveel beeldmateriaal van de laatste tijd eigenlijk.

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:41

Afwisseling is het mooist. Afwisseling tussen gebruik van kleine en grote spieren eigenlijk. Hoe je dat doet is niet zo heel spannend, dat wil zeggen, of je dat doet door te wandelen, erop te rijden, wat grondwerk te doen of ponybeest een dagje rust te geven terwijl hij in een paddock zelf wat kan bewegen maakt niet zoveel uit. Het gaat om het voorkomen van overbelasting en verzuring.

Edit: wat leuk dat je er toch weer op gezeten hebt. Gewoon doen als het goed voelt. Cobe geeft zelf wel aan of het een goed plan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:04

Prachtig weekend achter de rug, 20 km in de benen en nu is de kaars uit :')

Gisteren 8.5 km gedaan en ging heel fijn, wel wat hooikoorts-last maar dat kon ook niet anders. Toch had [***] best een leuk tempo op en dat is toch wel een goed teken want als het niet gaat dan wordt hij heel sloom en vervelend.

Stukje "op de gok gedaan", wist dat het ruiterpad rechtdoor en dan naar rechts ging op een punt waar ik normaal links afsla, dus ik dacht "als ik nu rechtdoor loop en misschien verderop links kan heb ik weer eens een ander pad". Even snel in een app gekeken en daar waren paden dus we zijn maar gegaan. Kwamen op zo'n mooi stukje uit <3



En dan vandaag de grote tocht, 12 km in de planning, uitgetekend op kaart en via een navigatie-app gelopen, alles moet eens getest worden hé ;) Ook nu weer ging het goed, in het veld had hij het lastig maar éénmaal in het bos liep hij heel fijn mee. Na 8 km even een pauze genomen waarbij hij lekker kon grazen, maar hij vond het leuker om mij te irriteren :')

Afbeelding

En proberen mijn eten af te nemen ...

Afbeelding

Is natuurlijk veel beter dan gras :7


Op het einde nog een grappig momentje toen de musketon ineens los schoot, ik had ineens een slap touw in mijn handen, had eerst zelf niet door wat er gebeurde :') [***] bleef ook gezellig doorwandelen dus liep te denken van "zou hij dat nu door hebben of niet?" . Maar blijkbaar had hij het wel door ...



Hij moest gewoon nog even de goede plek uitzoeken _O- En dat hij naar links wilde gaan was duidelijk een afleidingsmanoeuvre :x

De laatste 45 minuten had [***] het trouwens wel lastig ... met zichzelf ... Hij moest heel nodig plassen maar vond geen plek die goed genoeg was :roll: Dus dat was wel vervelend, ook geen idee hoe ik daar mee om moet. Hij plast in principe wel buiten, maar de plek moet goed genoeg zijn blijkbaar. Ik kan ook niet op een plek blijven rondhangen en hem tijd geven want dan gaat hij uitgebreid grazen en denkt hij helemaal niet meer aan het feit dat hij eigenlijk moest plassen ... Zijn daar nog tips voor? :+