[VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:06

Dank je :j Ga proberen om hier inderdaad bij te houden wat we doen/proberen en hoe dit verloopt. Zijn er (buiten de site in je onderschrift) nog websites/blogs/facebookpagina's die zeker de moeite waard zijn om te lezen/volgen? Voor tips/ideeën maar ook gewoon (leuke) ervaringen?

Voor nu ga ik even op zoek voor een andere manier om mijn mobiel mee te dragen, ik duw hem nu onder het harnas van mijn GoPro maar als ik niet oplet valt die daar uit dus dat is niet zo handig. Wil hem toch graag "binnen bereik" dus nu zat ik te denken aan zo'n armband voor rond je onderarm, staat eentje op de site van ruiteren en mennen maar geen idee hoe het heet dus moet ik even uitzoeken.

Daarnaast nog een extra drinkbushouder bestellen en die website weer zoeken waar ik mijn routes heel fijn op kon maken/bekijken (en dan samen met Locus Map op mijn mobiel gebruiken) want ik heb een nieuwe laptop en geen idee meer hoe die heet :o Voor nu nog niet aan de orde maar ik vind het fijn om mee te spelen dus test het dan uit op plaatsen/routes die ik al ken ;) (Als ik echt ga trekken zorg ik er natuurlijk voor dat ik een kaart/route op papier mee heb voor het geval dat...)


emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:54

Wat een leuk topic! Ik ga ook volgen! Ik heb namelijk ook een oudje van bijna 27. Doordat ik door de weeks op kamers ben, zie ik haar alleen in het weekend. Dus we kunnen niet bepaald echte afstanden in het wandelen opbouwen. Maar we genieten wel van alle kleine wandelingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:15

Fijn dat je volgt emilyslaluna! En je hebt ook al een heel oudje lopen dan, geniet er maar van!

Zoals gezegd heb ik ook nog wat leuke [***]-foto's van onze laatste wandeling, hier is er alvast eentje:

Afbeelding

Gaf zo'n speciaal gevoel. Echt fijn als je je paard gewoon kan parkeren en vragen om de oortjes naar voren te doen om dan zo'n foto te kunnen maken <3 Bedenk er dan ook nog bij dat ik op een heuvel stond waar ik dus op moest met heel veel krakende bladeren en takken en je kan begrijpen hoe trots ik ben op hem <3

initium
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-02-18

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:14

Is een sportarmband niet iets om je mobiel mee te nemen?

Ik vind het super leuk om hier te lezen en de processen van jouw paarden te volgen, het gaat steeds beter! Mooi om te zien dat Boke veel vertrouwen in jou heeft.

Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:58

Daar ga ik inderdaad eens naar kijken :j Maar moet even zien wat past want de meeste zijn voor om je bovenarm voor tijdens het lopen ed, maar ik wil hem liefst op mijn onderarm en aangezien die niet zo breed is ... En zou ook graag alle kabeltjes (powerbank etc.) er gewoon willen kunnen insteken dus moet het open zijn of met voldoende openingen, dus even zoeken.

En bedankt :)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:48

[***] schreef:
Dank je :j Ga proberen om hier inderdaad bij te houden wat we doen/proberen en hoe dit verloopt. Zijn er (buiten de site in je onderschrift) nog websites/blogs/facebookpagina's die zeker de moeite waard zijn om te lezen/volgen? Voor tips/ideeën maar ook gewoon (leuke) ervaringen?

Voor nu ga ik even op zoek voor een andere manier om mijn mobiel mee te dragen, ik duw hem nu onder het harnas van mijn GoPro maar als ik niet oplet valt die daar uit dus dat is niet zo handig. Wil hem toch graag "binnen bereik" dus nu zat ik te denken aan zo'n armband voor rond je onderarm, staat eentje op de site van ruiteren en mennen maar geen idee hoe het heet dus moet ik even uitzoeken.

Daarnaast nog een extra drinkbushouder bestellen en die website weer zoeken waar ik mijn routes heel fijn op kon maken/bekijken (en dan samen met Locus Map op mijn mobiel gebruiken) want ik heb een nieuwe laptop en geen idee meer hoe die heet :o Voor nu nog niet aan de orde maar ik vind het fijn om mee te spelen dus test het dan uit op plaatsen/routes die ik al ken ;) (Als ik echt ga trekken zorg ik er natuurlijk voor dat ik een kaart/route op papier mee heb voor het geval dat...)

Jawel, er zijn uiteraard meer sites. http://www.thelongridersguild.com/ een beetje door de eigenbenoemde grootsheid heen lezen, dan staat er een hoop zinvolle info op.

Blijft een leuk verhaal om af en toe terug te lezen, niet in de laatste plaats om de leuke herinneringen: http://dewegvanhetpaard.nl/index.php/bu ... se-tochten

Spullen die je onder handbereik wil hebben, stop je in een vissersjasje: https://stef-verhuur.nl/product/1653/bl ... sers-jasje misschien niet de handigste site, gewoon de eerste hit op Google :D maar zo'n jasje, te koop bij elke betere hengelsportzaak, is ideaal voor alles wat je bij je wil hebben zoals telefoon, portemonnee, kaarten, satnav en wat je verder nog kunt bedenken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:37

Zo'n jasje is inderdaad wel handig :j Moet alleen even zien hoe dit dan met mijn GoPro-harnas gaat, anders kan ik niet aan mijn zakjes en dan schiet het nog niet op :+ Maar er zullen nog wel zakjes bereikbaar zijn gok ik.

Linkjes ga ik eens rustig doornemen.

Ook even geïnformeerd voor een ander touw om mee te lopen, vind het huidige wel fijn qua lengte bij de pauzes maar met wandelen is het veel touw. Dus nu ga ik er eentje in 2 delen laten maken en dan kan ik ze aan elkaar klikken bij de pauzes (en heb ik meteen een reserve-touw bij). Twijfel alleen over de dikte.. zoals ik het nu heb of platter zoals touwteugels. Minder is wel fijn (kleine handjes) maar als er wat gebeurd snijdt het misschien.. geen idee.. Vanaf de grond kan er wat meer kracht op staan dan in het zadel denk ik, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:10

Gisteren was het niet zo'n geweldig wandel-weer dus besloten nog maar eens wat grondwerk te doen. Moet zeggen dat het steeds leuker wordt! Hij gaat echt leuk meewerken en meedenken en ondanks de af en toe nog boze snuiten doet hij het wel allemaal, of probeert hij het tenminste.

En af en toe krijg je dit soort momenten... [***]-logica... "Als baasje rechtsom vraagt is linksom vast korter :j "



:')

Rechts is zijn moeilijke kant dus vandaar dat hij de keuze maakt, maar ik vind het wel leuk dat hij in ieder geval de keuze maakt om íets te doen, in plaats van gewoon de handdoek in de ring te gooien en in zijn eigen wereldje te blijven staan (al kan hij dat nog altijd heel goed 8-) ).

Ik weet niet of jullie dit soort filmpjes leuk vinden om te zien? Heb wel meer video-materiaal van onze trainingssessies, kan altijd kijken om er wat fragmentjes uit te halen, maar het is natuurlijk niet spectaculair ofzo ;)

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:38

Ik vind het altijd leuk om op bewegend materiaal te zien hoe anderen het doen. Dus van mij een ja wat leuk

Edit: typfaudt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:33

Fijn. Zal zien of ik af en toe een fragmentje ertussen kan gooien ;)

Vandaag heb ik maar even getest hoe waterdicht mijn outfit was, dat is ook zeer belangrijk 8-) Viel gelukkig niet tegen, heb totaal geen last gehad van de regen. Met [***] een dikke 6 km gedaan (in de laatste kilometer begon het te regenen) en daarna met [***] nog 3 km (ik was toch al nat en hij stond aan de poort te wachten dus kon hem niet laten staan).

[***] en ik zijn ook de 100 kilometer-grens gepasseerd *\o/* Is van begin dit jaar geteld.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:57

Goed bezig! Misschien heb ik het gemist, maar had je echt al plannen om dit jaar en trektocht te doen? Of is het meer van "ooit wil ik nog eens"?

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:13

Wat fijn dat Boke je zo vertrouwt. Lijkt me voor hem mentaal heel moeilijk als je niets kunt zien en dan letterlijk blind moet vertrouwen op een mens. Hoe doen ze dat met zijn tweetjes als ze samen in het land lopen of zo?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:17

@ TinGu : dank je. Ik heb al jaren plannen en ooit wil ik nog eens :j Al zou het wel fijn zijn als het misschien in het najaar ofzo zou kunnen, gewoon 2 of 3 dagen om het eens ervaren te hebben. Maar het is even kijken hoe zijn hooikoorts dit jaar gaat, vorig jaar had ik het best goed onder controle maar nu gaat het toch een beetje raar, dus is even afwachten.

Doel voor nu is opbouwen naar 20/25km per dag (verste is nu 12.5 km geweest) en dan dit een paar dagen achter elkaar met gewoon elke keer naar huis. Tegen dat we zover zijn kijk ik wel even of het nog dit jaar wordt of volgend jaar, of misschien toch maar niet maar daar gaan we niet vanuit.


@ Monique1963 : het zal mentaal wel moeilijk zijn, al heb ik het idee dat hij zich er allemaal weinig van aantrekt en het wel prima vindt zo. Het is heel raar, maar hij heeft altijd zo'n rust over zich en vindt alles prima. Iedereen vind het ook altijd raar als blijkt dat hij blind is want "dat zou je echt niet zeggen, het lijkt een gewoon paard" ;)

Jammer genoeg staan ze niet meer samen maar naast elkaar. Is voor alle partijen beter, heb het verschillende keren geprobeerd, op 3 verschillende locaties en op verschillend manieren, maar er kwam altijd wel weer een moment dat [***] door de draad uit ging omdat [***] vond dat hij in de weg stond. [***] doet het niet zo goed als er eten in het spel is. En ik weet ook niet of [***] vanuit het verleden veel "paardenervaring" heeft, het lijkt meer een mensenpaard dan een paardenpaard zeg maar. Heb niet het idee dat 1 van beiden het erg vindt zo, al zou ik zelf liever anders zien.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:25

[***] schreef:
Maar het is even kijken hoe zijn hooikoorts dit jaar gaat, vorig jaar had ik het best goed onder controle maar nu gaat het toch een beetje raar, dus is even afwachten.


Bij jou ook al? Bij Guus loopt het dit jaar ook al zo raar, snap er nog weinig van. Meestal heeft hij of een goede dag, of last, nu kan het per meter verschillen bijna -O-
Hoop dat het normaliseert als het'gewoon' lente wordt....

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:14

Ja, het gaat echt stom hier, weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Vorig jaar ben ik ergens halverwege het seizoen begonnen met pillen (omdat al de rest niet werkte, al jaren niet ...) en toen ging het meteen goed, op af en toe en kleine terugval na, maar als ik dan een extra pilletje gaf was het weer ok. Behalve op dagen met veel wind, daar kan ik gewoon weinig aan doen.

Maar dit jaar? Ben in januari al begonnen met de tabletten omdat de hazelaars het ineens nodig vonden om al te gaan bloeien ... En hij zit nu sinds deze week aan 4 tabletten maar ben nog niet overtuigd dat het genoeg is, terwijl hij vorig jaar op het hoogtepunt maar op 6 zat ..

Hopelijk stabiliseert het inderdaad als het weer eens weet wat het wil :j

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:51

Joh, als je 12km kunt lopen, kun je prima op trektocht.

Ik zie dat zo: op trektocht met paarden ga je voor de reis, het onderweg zijn. Een doel heb je niet want je komt gewoon weer thuis, dus het leidt nergens toe en als je snel ergens moet zijn of een grote afstand wilt overbruggen, neem je een snelle auto, geen paard.......

Sterke en wijsheid met die hooikoorts. Hopelijk krijg je het weer stabiel voor dit jaar.

Even terugkomend op je touw-overpeinzingen: katoen snijdt minder snel en je handen worden niet zweterig bij warm weer. Niet te dik is het fijnst. Ik heb best wel kolenschoppen van handen (gekregen van m'n pa :D ) maar zo heel dik is ook voor niet fijn, maar wel iets dikker dan touwteugels.
Mocht iemand de naam weten, die groen-met-witte stand op de Equitana, waar ze vooral veel voedingssuplementen en zo hebben, die hebben ook hele fijne touwen en teugels van naturel katoen. Echt het fijnste spul wat er is. Maar de naam schiet me dus niet te binnen.... :(

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:21

Een trektocht voor mij is inclusief ergens anders overnachten, en dus minstens 2 dagen van huis. En hier is na 12 km geen optie daarvoor, wil graag toch een beetje luxe, niet zomaar in een tent in het bos (en zeker niet als ik alleen ben) dus dan moet je keuzes maken 8-) Maar uiteraard zijn de voorbereidingstochten even leuk om te doen!

Hopelijk wel, want indien niet dan is het wel een serieuze domper op de plannen :=

De laatste wandeling heb ik met dit touw gemaakt, dat vond ik eigenlijk nog wel fijn.
Afbeelding
Maarja, is maar 2 meter dus als ik ruimte nodig heb is het wat weinig ...

Vandaar dat ik zat te denken aan platte "touwteugels", deze kan ik op de lengte die ik wil laten maken. Maar touw is misschien niet zo interessant dan? Wat is daar het nadeel van? Heb een beetje schrik als het te dun is dat het gaat snijden moest er eens iets gebeuren ...

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:26

Even een afspraakje vooraf: er bestaat geen heilige oplossing. Wat ik je meegeef zijn mijn ervaringen en dingen die ik van ervaren reizigers om mij heen heb geleerd.
Uit alle tips van mij en anderen zul je je eigen werkmethode moeten distilleren met die dingen die jij goed vindt werken.

Dat gezegd hebbend, als die wandellijn prettig is, gebruik die dan voor het lopen en laat voor je pauzes een tussenstuk met twee clips maken om die lijn te verlengen. Dat tussenstuk kun je van simpeler, sterker materiaal laten maken want je hebt het in principe niet in handen als er lomp mee gedaan kan worden (en dus verwondingen geven). Neem wel soepel materiaal dat je eenvoudig op kunt rollen en aan je bagage kunt hangen, zonder risico dat het los gaat en voor vervelende situaties kan zorgen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:31

Haha ja, ik weet het, ga toch mijn eigen weg moeten zoeken, maar vind het zonde als ik dingen zou gaan aankopen waarvan op voorhand al zeker is dat ze waarschijnlijk niet gaan werken ;)

Ik zit inderdaad te kijken voor een aantal touwen met gewoon lusjes zodat ik met simpele musketons kan werken en de lijnen aan elkaar haken. Denk dat ik voor 1 wandeltouw ga en dan nog 2x 3 meter erbij, dan kan ik nog zien hoe lang ik het maak, heb ik altijd een reserve touw bij en hangt mijn bepakking op dat gebied in evenwicht :Y)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:41

Kijk, jij snapt het. Weet je, je zal ondanks alle goede tips en adviezen best weleens iets doen of kopen waarvan achteraf blijkt dat het toch niet zo handig was als gedacht. Dat is deels ook de ontdekkingstocht die reizen met paarden is en je moet er de lol en het leermoment maar van leren zien :D

Overweeg of de carabijnhaken uit de klimsport voor sommige oplossingen wellicht een betere keuze zijn dan musketonhaken. Is wat duurder materiaal maar loeisterk, licht en vaak wat universeler in te zetten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:38

Ik ga het eens bekijken, de musketons die ik nu heb kunnen niet zoveel kracht aan denk ik maar dat leek me juist goed. Ik weet ook nog niet goed wat voor soort halster ik wil gaan gebruiken ( [HAR] Verschil gewoon halster & halster van touw? ) dus als dat stevig is dan is iets anders wat breekt wel handig, en ik heb liever dat er nog een halster rond het hoofd van de pony zit als het mis gaat ...


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:01

Ik zou kiezen voor nylon of leer en vooral: correct passend! Als ze de hele dag hun halster om hebben en ermee werken, is de pasvorm net zo belangrijk als bij een hoofdstel om te rijden.

Of het netjes aan moet sluiten als bij een lederen hoofdstel of losjes mag hangen, zoals biothane, is deels de voorkeur van het paard en deels je eigen visie. Er is geen goed of slecht, zolang het maar comfortabel is, als in: correct liggen en geen onnodig risico op (druk)verwonding.

Zelf gebruikte ik op bereden trektochten biothane (de versie van goedhardt) met een nylon halster, dat in noodgevallen geschikt zou zijn om mee te rijden.
Mijn juf gebruikte voor haar handpaard/pakpaard een gewoon, goed passend, nylon halster. Die liep daar probleemloos mee naar zuid Frankrijk.

Wat je uiteindelijk ook kiest, het is inderdaad belangrijk om een zwakke plek te hebben, bij voorkeur eentje die je zelf bewust inbouwt, precies om de reden die je beschrijft.
Het strotouwtje waar in GB bijna altijd paarden mee aan de muur gebonden worden, is daar het klassieke voorbeeld van.

Zorg uiteraard dat je reservedelen van die zwakke plek hebt, zodat het geen showstopper wordt :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:12

Sorry aan degene die volgen voor de stilte, maar het is hier wat stilletjes omdat ik met een beenblessure zit ... Zijn er nog niet goed uit of het een peesblessure of een spierprobleem of toch eerder een ontsteking is, ik loop niet kreupel maar misschien toch lichtjes onregelmatig en het doet pijn bij belasten :+ Moet het dus even rustig aan doen, geen wandelingen en niet teveel rondlopen.


Heb nog eens naar die musketons gekeken die ik op stal heb liggen, en daar staat draagkracht (denk ik, iets in die richting) van 80 kg (heb er ook wat kleinere van 50 kg) dus ik neem aan dat daar het breekpunt zit? Nu zit ik mij af te vragen .. als hij zou gaan hangen komt dat wel goed, maar wat gebeurd er als hij gewoon eens onverwacht schrikt en een ruk aan het touw geeft, zit je dan ook al boven die 80 kg? Want het zou niet zo handig zijn als hij eens schrikt en ik ben hem meteen kwijt ...

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:27

Oh jee, minstens twee weken boxrust :D

Die gewichten zijn "garantiewaardes" die de clip zeker moet kunnen hebben.
Probleem waar jij op doelt is de energie, niet de kracht. Kinetische energie is wat vrij komt bij zo'n ruk en dan is 800N (even voor het gemak g=10) niet zo heel veel.

Ter vergelijk: een Land Rover, vast in de modder (gewicht 2200kg) kost aan trekkracht bijna 5x zoveel (= 5x2200=11000kg of 110.000N) om 'm los te krijgen.
Als je dat plat-door-de-bocht los zou laten op jouw clips en de ruk van een paardenhoofd, dan zou je op 5x80=400kg oftewel 4000N uitkomen! Dat zijn hele forse clips :+
Leuk lijstje: https://www.hijsjob.nl/kettingen-onderd ... g/hbb.html
:D

Voor wie vergeten is hoe dat zat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:30

Musketonhaken, geen idee. Verhaal van ikke klinkt mij maar ingewikkeld in de oren, maar ik mis geloof ik een gen om zulke dingen te begrijpen 8)7

Je omschrijving van je klachten klinkt wel heel grappig. Sorry, is vast heel vervelend voor je, maar ik moest 2x lezen voor ik doorhad dat het over jou ging en niet over een van de paarden ;) :(:) Beterschap! Y;(

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Googlebot, Sanne_com, Vagabondo, YandexBot en 53 bezoekers