[VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

[VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 14:16

Hoi allemaal!

Ik heb bedacht om even uit mijn schulp te kruipen, zodat ik mijn ervaringen met jullie kan delen. Al een aantal jaar een actieve meelezer op bokt maar ben nooit zo van het plaatsen geweest. Het leek mij leuk om het komende avontuur met jullie te delen.

Afbeelding

Meet Chris de clown.....
Even wat meer informatie!
Naam: Christian
Geboortedatum: 30-06-2008
Geslacht: Ruin
Afstamming: Vitens X Gracia (gelders x franse draver?!) :')

Topics
[ITP] Chris voor het eerst ITP! 2015
[ITP] Inmiddels al 4 jaar een duo! 2016


Chris is 6.5 jaar in mijn bezit, ik heb hem gekocht van een handelaar van de website http://www.bravepaarden.nl (ja het bestaat écht). We hebben in onze tijd als team samen een hele hoop ups en downs doorgemaakt. Chris is een heel extravert, dominant, speels paard wat als onzekere ruiter soms wel tegenslagen met zich mee brengt. Gelukkig kwam ik snel na de koop in aanraking met de Parelli methode en hebben wij helemaal ons ding gevonden!

Maar goed, waar gaat dit topic nou over? Aangezien ik afgelopen winter een hele pittige winter heb doorgemaakt met enorme modder met als gevolg - ernstige rotstraal heb ik ook om meerdere redenen besloten om het tij te keren. Wij gaan dus verhuizen *\o/*

Daarbij zou ik het heel fijn vinden om mijn ervaringen te kunnen delen en af en toe om wat tips te kunnen vragen. Net na de koop van Chris heeft hij een tijd op stal gestaan, al gauw merkte ik dat het leven op stal niet voor hem geschikt was (mijn stalbaas moest met 3 man hem de stal in krijgen). Na een hele lange zoektocht heb ik eindelijk een plek gevonden waar hij 24/7 buiten kon staan met als gevolg dat hij mentaal heel goed is opgeknapt. Omdat wij de voorzieningen niet echt hebben merkte ik dat hij fysiek wel achteruit is gegaan. Om deze reden heb ik besloten om hem te verhuizen naar een plek waar dag en nacht buiten komt te staan in een groep van +- 25 paarden met een groot verhard stuk, onbeperkt hooi, drainage in de wei en een gigantische schuilstal met stro als bodembedekking. Daarnaast voor mijzelf ook nog een beetje luxe wat ik niet meer gewend ben: een binnenbak en een goede buitenbak. Ideaal dus!

Deze stal heeft een enorme wachtlijst. Als interne klant (als je gewoon volpension, s'nachts op stal staat) heb je voorrang op de mensen die op de wachtlijst staan van buitenaf. Aangezien ik dit jaar heel graag terecht wil omdat ik niet nog zo'n winter wil doormaken, heb ik besloten om op 3 april te verhuizen. Dit betekend dat Chris in de nacht op stal zal komen de staan en overdag tot de middag op de wei. Aangezien de vorige keer voor mij nogal een traumatische ervaring is geweest door dat ik hem met tegenzin iedere keer in zijn stal moest zetten vind ik dit nogal héél spannend! Het is maar tijdelijk en hopelijk kunnen we 1 juni of 1 juli inscharen in de bewegingsweide. Uiteindelijk is het allemaal voor het goede doel, maar dit is iets wat Chris natuurlijk niet begrijpt zoals wij dat doen.

Ik zou het heel fijn vinden om hier mijn verhaal te delen en updates te plaatsen over Chris en de verhuizing. Af en toe een duwtje in mijn rug en dan kan ik er met volle moed tegenaan. Iedere keer als ik de datum 3 april in mijn agenda zie, raak ik compleet in paniek :+

Sorry voor het enorme verhaal! Het aftellen is begonnen...... :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doeg :evaw:


Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: [VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 16:42

Niemand? :+

Balou_k

Berichten: 14048
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:47

Ik volg! :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: [VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:51

Succes! Ik vind eerlijke verhalen altijd de leukste om te volgen. Al die sunshine en farts die iedereen post... Sinds ik zelf eigenaar ben van een paardje loop ik ook tegen een hoop aan en idd geeft het een hoop moed om het beter/anders/opnieuw aan te pakken.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:57

Ik kan natuurlijk niet anders dan jullie volgen :-). En mentale steun bieden als het nodig is :D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:58

Ik volg, een verhuizing is heel spannend vooraf, maar eigenlijk valt ie heel erg mee!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 19:27

Balou_k schreef:
Ik volg! :)


Leuk dat je volgt, welkom!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 19:28

Hoppit schreef:
Succes! Ik vind eerlijke verhalen altijd de leukste om te volgen. Al die sunshine en farts die iedereen post... Sinds ik zelf eigenaar ben van een paardje loop ik ook tegen een hoop aan en idd geeft het een hoop moed om het beter/anders/opnieuw aan te pakken.


Als je een eigen paard koopt kom je er pas echt achter wat dit allemaal met zich mee brengt. Mijn paard en ik hebben ook veel fijne tijden samen, maar natuurlijk heeft iedereen tegenslagen (zelfs topruiters!) alleen praat bijna niemand daarover. Als ik je ergens mee kan helpen dan mag je mij altijd een pb sturen!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 19:29

freetorun schreef:
Ik kan natuurlijk niet anders dan jullie volgen :-). En mentale steun bieden als het nodig is :D


Yes daar zullen wij zeer zeker gebruik van maken :Y)

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 19:30

Ania schreef:
Ik volg, een verhuizing is heel spannend vooraf, maar eigenlijk valt ie heel erg mee!


Verhuizingen zijn inderdaad altijd spannend. Maar aangezien het tij helemaal gekeerd word van buitenpaard naar tijdelijk stalpaard vind ik het extra spannend. Leuk dat je volgt, welkom :D

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:50

Unbeatable schreef:
Ania schreef:
Ik volg, een verhuizing is heel spannend vooraf, maar eigenlijk valt ie heel erg mee!


Verhuizingen zijn inderdaad altijd spannend. Maar aangezien het tij helemaal gekeerd word van buitenpaard naar tijdelijk stalpaard vind ik het extra spannend. Leuk dat je volgt, welkom :D


Ja dat zal inderdaad een flinke verandering zijn voor hem! Ik hoop dat hij de overgang goed opvat. Let vooral op met stalbenen!

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: [VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:44

Ik volg ook!

Meestal vallen de verhuizingen ontzettend mee ookal is het ontzettend spannend.
En voor een tijdje is het jammer dat hij op stal moet maar wel met een machtig mooi vooruitzicht!

En die pieken en dalen klinken erg bekend. Onze kleine donder is nu al bijna 8 jaar bij ons maar we leren nog dagelijks bij.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:57

Volg dit ook! Heb na rode vos Dexxie van poster freetorun de smaak te pakken. Woon in Sydney Australie (kon niet slapen 03.53am) dus weet wat van verhuizen af. Moet altijd grinniken wanneer ik al dat water en natte weilanden bij jullie zie. Hier enorme ruimte, maar veelal droog en zonnig, dus boorwater en soms water-van-het-dak.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 19:41

Ania schreef:
Ja dat zal inderdaad een flinke verandering zijn voor hem! Ik hoop dat hij de overgang goed opvat. Let vooral op met stalbenen!


Hier had ik nog niet zo over nagedacht, heb je nog tips voor me om dat te voorkomen toevallig?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 19:43

Wispeltuur schreef:
Ik volg ook!

Meestal vallen de verhuizingen ontzettend mee ookal is het ontzettend spannend.
En voor een tijdje is het jammer dat hij op stal moet maar wel met een machtig mooi vooruitzicht!

En die pieken en dalen klinken erg bekend. Onze kleine donder is nu al bijna 8 jaar bij ons maar we leren nog dagelijks bij.


Leuk dat je volgt, welkom! *\o/*
Het is inderdaad voor een goed doel, al vond ik dit wel een héle moeilijke keuze!
Je bent nooit uitgeleerd, maar dat maakt het ook wel uitdagend :)

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 19:46

Jack_55 schreef:
Volg dit ook! Heb na rode vos Dexxie van poster freetorun de smaak te pakken. Woon in Sydney Australie (kon niet slapen 03.53am) dus weet wat van verhuizen af. Moet altijd grinniken wanneer ik al dat water en natte weilanden bij jullie zie. Hier enorme ruimte, maar veelal droog en zonnig, dus boorwater en soms water-van-het-dak.


Welkom! Ik ben ook een fanatieke volger van het Dex topic en ken hem toevallig persoonlijk ook, onze paarden lijken erg veel op elkaar qua persoonlijkheid! Wauw wat een heftige emigratie, andere kant van de wereld! Woon je daar al lang? Ja hier is het echt een enorme modderbende geweest, ze zeggen de natste winter in een flink aantal jaren... dus die drainage op de wei komt goed van pas :')

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:32

Hi Unbeatable, gezellig topic hier van jou. Ja woon al een tijdje in Oz, werk op Sydney Airport tussen 747s en A380s. Over een paar jaar misschien naar New Zealand verhuizen, tussen de Kiwis, meer water daar, veel groener. NZ is een beetje zoals Noorwegen en Zwitserland. Volg Parelli, Anderson en Warwick Schiller. Vindt liberty training fascinerend (Shana&Marty van Clinton Anderson on Ytube). Dex krijgt Parelli lessen, doe jij dat ook? Schijnt een hoop problemen op te lossen...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:57

Leuk om te horen dat je ons ook volgt Jack_55! Ze volgt met Chris inderdaad ook Parelli, en ze is veel verder met Chris dan ik ben met Dex. Onze paarden lijken ontzettend op elkaar en ze zijn echt een beetje ons voorbeeld :-). Ik hoop te komen waar zij nu met Chris is <3 Maar ik laat het haar verder zelf vertellen!

Oh het lijkt me trouwens heerlijk die ruimte in Australie zeg! Maar die droogte zou ik moeilijker vinden. Is Nieuw Zeeland ook met koudere winters zoals in Noorwegen en Zwitserland?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:02

Hi freetorun, dank je voor je response, leuk hoor. Oh, eerst, we willen meer fotos van Dex!! 'T is een fotomodel van een paard. Wat een plaatje, Elle McPherson op vier benen. ;o) Ja, 't is kouder in NZ, maar geen sneeuw, alleen op het zuid eiland in de alpen (NZ is zo groot als Duitsland maar slechts 5 miljoen mensen waaronder veel Nederlanders). Ja, droog in Oz, en warrem! Woonde een korte tijd in Adelaide... in de zomer +43 graden!!! Ben als de wiedeweerga verhuist! Iets anders; las een topic hier over bijtende paarden. Wel een probleem... Kan je dat oplossen met Parelli grond training?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-18 12:46

Jack_55 schreef:
Hi freetorun, dank je voor je response, leuk hoor. Oh, eerst, we willen meer fotos van Dex!! 'T is een fotomodel van een paard. Wat een plaatje, Elle McPherson op vier benen. ;o) Ja, 't is kouder in NZ, maar geen sneeuw, alleen op het zuid eiland in de alpen (NZ is zo groot als Duitsland maar slechts 5 miljoen mensen waaronder veel Nederlanders). Ja, droog in Oz, en warrem! Woonde een korte tijd in Adelaide... in de zomer +43 graden!!! Ben als de wiedeweerga verhuist! Iets anders; las een topic hier over bijtende paarden. Wel een probleem... Kan je dat oplossen met Parelli grond training?


Jeetje, +43 dat zou ook echt niets voor mij zijn! Hier in NL in het zuiden is het op moment echt ijskoud, maar geen sneeuw gelukkig. Ik volg inderdaad echt actief Parelli, heb ook echt gekozen voor deze methode en ik doe daarnaast niets anders meer. Bijtende paarden valt onder een gedragsprobleem en dat is goed op te lossen met de parelli methode. Persoonlijk denk ik dat alle natural horsemanship methodes alle doorsnee gedragsproblemen wel kunnen oplossen, alleen iedereen heeft er een andere kijk op. Dit topic heb ik ook gelezen en was er een beetje huiverig over. Ik merk alleen wel als je alleen natural horsemanship gaat uitvoeren om een probleem op te lossen of te voorkomen dat dat vaak niet lukt, je moet er echt vol voor gaan!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 23:22


Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:55

Hi Unbeatable, lijkt een mooie plek voor een paard, die weilanden zijn behoorlijk groot (zag ik een snelweg in de verte?). Hoop dat ie komt als je hem roept, anders... neem water, brood en een kompas mee. :) Is het dichtbij waar je woont qua reistijd? Ga jij ook verhuizen of alleen je paard? Z'n maatje zal 'em missen. Wat voor trainingsritme heb je in gedachte? 3-4 keer per week?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 10:32

Jack_55 schreef:
Hi Unbeatable, lijkt een mooie plek voor een paard, die weilanden zijn behoorlijk groot (zag ik een snelweg in de verte?). Hoop dat ie komt als je hem roept, anders... neem water, brood en een kompas mee. :) Is het dichtbij waar je woont qua reistijd? Ga jij ook verhuizen of alleen je paard? Z'n maatje zal 'em missen. Wat voor trainingsritme heb je in gedachte? 3-4 keer per week?


Helemaal achterin grenst het inderdaad aan de snelweg. Het is ong 20-25 minuten van mijn huis vandaan, en ik blijf wonen waar ik nu zit. Dat word inderdaad nog een ding, zijn maatje is al jaren met hem samen. Het afscheid blijft spannend, maar gelukkig heeft mijn stalgenoot een nieuw maatje gevonden. Ik ben zelf niet zo van het plannen en ik heb ook geen ''trainingsritme'' we doen gewoon waar we op dat moment zin hebben. Nu ga ik meestal 6 keer per week naar stal, het is 5 minuten van mijn huis en soms ga ik ook alleen om gedag te zeggen dus niet altijd om iets te doen. Er zit nu ook veel tijd in het doe-het-zelf en dadelijk sta ik lekker luxe dus heb ik ook meer tijd over voor Chris :+ Mijn plan is dadelijk om te minderen naar 4 á 5 keer per week.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 05:15

Hoppit schreef:
Succes! Ik vind eerlijke verhalen altijd de leukste om te volgen. Al die sunshine en farts die iedereen post... Sinds ik zelf eigenaar ben van een paardje loop ik ook tegen een hoop aan en idd geeft het een hoop moed om het beter/anders/opnieuw aan te pakken.


Hi Unbeatable, hier eerst een verzoek voor meer fotos van Chris... en, zoals in Hoppit's observatie over 'eerlijke verhalen'... hoe denk je over de risico factor mbt paarden... Neem je een locator beacon mee wanneer je in 't bos gaat rijden? Draag je een body protector? Ik lees veel (tussen de regels) over rijders die gewond raken of veel erger. Vertrappeld in hun paardenwagen, ruggegraat, been, schouder gebroken, lange revalidaties, paarden trucks half vernield door paarden in plotse paniek. Te veel om op te noemen. Heel erg verontrustend. Ik weet dat dit een taboe thema is, maar... we zouden hierover constructief van gedachten moeten kunnen wisselen. Hoe denk jij hier over, als iemand die bijna dagelijks met paarden omgaat? Wat denk je als je weer zoiets leest?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-18 22:45

Jack_55 schreef:
Hoppit schreef:
Succes! Ik vind eerlijke verhalen altijd de leukste om te volgen. Al die sunshine en farts die iedereen post... Sinds ik zelf eigenaar ben van een paardje loop ik ook tegen een hoop aan en idd geeft het een hoop moed om het beter/anders/opnieuw aan te pakken.


Hi Unbeatable, hier eerst een verzoek voor meer fotos van Chris... en, zoals in Hoppit's observatie over 'eerlijke verhalen'... hoe denk je over de risico factor mbt paarden... Neem je een locator beacon mee wanneer je in 't bos gaat rijden? Draag je een body protector? Ik lees veel (tussen de regels) over rijders die gewond raken of veel erger. Vertrappeld in hun paardenwagen, ruggegraat, been, schouder gebroken, lange revalidaties, paarden trucks half vernield door paarden in plotse paniek. Te veel om op te noemen. Heel erg verontrustend. Ik weet dat dit een taboe thema is, maar... we zouden hierover constructief van gedachten moeten kunnen wisselen. Hoe denk jij hier over, als iemand die bijna dagelijks met paarden omgaat? Wat denk je als je weer zoiets leest?


De foto's komen eraan! Ik draag zelf wel een bodyprotector in het bos omdat Chris soms een beetje onvoorspelbaar is, overigens komt dat door mijn eigen spanning. Heb ook best al een paar keer wat gebroken... arm/sleutelbeen/jukbeen dus ik neem geen risico meer :+ Ik word altijd wel kriel van die verhalen want het gebeurd inderdaad erg vaak, ik ken ook een aantal mensen in de omgeving met wat horrorverhalen. Alleen als je zo denkt kun je niet meer het plezier van paardrijden ervaren. Ik voel mijn paard goed aan dus weet altijd wanneer het wel/niet oké is, dat geeft hij maar ook al te duidelijk aan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mirjam79, tienus63 en 109 bezoekers