Welke prijsklasse

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:43

Dees schreef:
rien10 schreef:
Mijn pony als voorbeeld zetten, was dus slechts ter illustratie.


Vrij zinloze illustratie. Die pony van jou kan prachtig zijn, maar op slechts Z1 gaat ie geen 15K opbrengen. De helft wellicht nog niet eens. Er is gewoon weinig vraag naar E-ponys. Je illustratie is een goed voorbeeld een te hoge prijs. Jij kunt als eventuele verkoper wel vinden dat zo'n diertje dat geld waar is, maar per saldo bepaald de koper de waarde.

Daar waar meerdere kopers hetzelfde willen, zal de prijs omhoog gaan. Maar geen enkele koper zal veel te veel willen betalen. Er staan op internet plenty voorbeelden van verkopers die zelf het meeste geld over hebben voor hun paard en daardoor de prijs irrationeel hoog zetten. Dat zijn de paarden die wat langer dan een week te koop staan. De mooiste voorbeelden daarvan vind je op Sporthorses. Daar staan ze vrijwel altijd te duur.


Dus: als het een zinloze vergelijking is, en dat is 'ie want het dier is niet te koop. En ik zet hem niet te koop, dan is het toch geen enkel probleem en de discussie niet waard. :D

Maar wat was mijn punt....... ik zeg dat ik het zou VRAGEN. Niet dat ik dat er voor zou krijgen. Waarom deze illustratie? Omdat ik TS duidelijk wil maken dat voor een bomproef leerpaard wel zoveel gevraagd kan worden. Die prijsklasse is hoog. Terecht? Vaak niet (denk aan mijn pony). Maar het is wel waar je tegenaan loopt als je een bom proef leermeester gaat zoeken.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:00

Wat een prijzen worden hier genoemd :=
Mijn paard (niet te koop ;)) voldoet aan het lijstje van TS, inclusief het bijzondere kleurtje, en toen wij hem kochten was de vraagprijs €3200,-.
Nu is dat al bijna 8 jaar geleden, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat voor zo'n paard de prijs in 8 jaar tijd bijna 3x zo hoog is geworden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:24

Prijzen zijn wel enorm omhoog gegaan de laatste jaren, hoor Rubio.
Maar goed, dat is wel alleen voor de dieren waar ook echt vraag naar is.
Dus voor fitte dieren waarmee je goed in de sport kunt rijden en/of waarmee je ontspannen naar het bos kunt gaan.
Paarden met een verhaal, op leeftijd of op een andere manier niet "courant" is doorgaans eigenlijk geen vraag naar.

Gezonde palominos van 1.72m. waar je ook nog leuk mee kunt rijden.... degene die zoiets te koop kan aanbieden, gaat serieus cashen. Dat is in de huidige markt serieus veel geld waard.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:48

Ik denk dat TS met haar eisen meer heeft aan een leuk veelzijdig recreatie paard wat best een B proefje kan lopen, dan aan echt een sportpaard. Zo is het bij ons ook begonnen. We zochten vooral een braaf en veelzijdig paard. Dat we nu uiteindelijk Z1 startgerechtigd zijn is leuk meegenomen. En gezien de lengte van TS heeft ze echt niet een heel groot paard nodig. 1.60 is ook prima, misschien zelfs wel een grote E-pony. Ik denk dat je best een leuk en geschikt paard kunt vinden in een prijsklasse tot €6.000,-. En als je iets leuks ziet, zo snel mogelijk gaan kijken. De meeste zijn tegenwoordig snel weg.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:54

Als je het kleurtje laat schieten kun je soms leuke dravers kopen voor 2500 euro. Een ja die kunnen galopperen een springen. Deze dieren zijn vaak fijn op buitenrit en hebben al heel wat gezien.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:09

Ik denk dat je dan tussen de 5000-7000 zit. Brave paarden zijn dun bezaaid! Gelukkig heb ik een lot uit de loterij gevonden.

Ik zou het kleurtje laten voor wat het is (of je moet het perse willen) maar dat drijft de prijs wel weer op.

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:20

fjordnina schreef:
Kijkend naar je naam en je profiel schat ik in dat ee koudbloedje geen no-go voor je is? In dat geval kun je voor wat schappelijkere prijzen shoppen. Een tinker zou je met al je wensen incl. kleurtje bijv. wel rond de € 5000,- kunnen vinden. Een fjord heb je ook in bijzondere kleurtjes en zitten dan rond de 3000,-


Het kleurtje is ook niet het belangrijkste.
Een leuke bonte of grote haflinger/fjord/tinker is ook goed

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:21

haffiefreak schreef:
Het kleurtje is ook niet het belangrijkste.
Een leuke bonte of grote haflinger/fjord/tinker is ook goed

En wat heb je zelf in gedachten qua budget?

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:29

Ik dacht zelf rond de €8000

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:32

haffiefreak schreef:
Jullie hoeven nog niks aan te bieden. Ik ben 1,65 lang en 65 kg.

Ik ben een beetje aan het kijken naar een paard met de volgende lijst met wensen:

*liefst ruin, brave merrie mag ook.
*alleen op buitenrit kunnen bomproof
*tot 1,75
*aparte kleur. (Valk, palomino, enz.
*sprongetje kunnen maken.
*leuk proefje kunnen lopen. (B)
*voor onzekere ruiter.
*tussen de 7 en 12

Aan welke prijsklasse moet ik denken?

Vanaf 10.000/15.000€ voor een paard met deze wensen. Koudbloed of pony betaal je duidelijk minder voor.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:44

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar moet het persé een warmbloed zijn? Want haffies, fjorden, tinkers etc hebben ook alles wat je zoekt en die zijn vaak een stuk 'betaalbaarder' dan een KWPN of soortgelijk. Bij een haflinger krijg je het 'aparte' kleurtje eigenlijk cadeau! ;-)

Er zijn ook zeker Spaanse en Portugese paarden die aan het zoekplaatje voldoen, maar wees dan wel kritisch en ga niet af op een lage prijs. Goede Iberiërs kosten helaas, net als andere warmbloeden, veel geld. Zeker als ze een goede basis hebben!

Edit: ik zie nu dat koudbloeden ook zeker een optie zijn. Met een budget van €8000 moet je ZEKER een leuke koudbloed kunnen vinden!!! Meestal kosten die zelfs een heel eind minder :j

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:55

Voor 8000 euro kan je wel een paar leuke van vinden.

Tinkers zie ik vaak tussen 1000-5000 euro. Afhankelijk wat het paard kan, karakter, bouw, leeftijd, kleur, behang, pssm ja of nee, ervaring, afstamming etc.
Ook import kan vaak verschil maken, maar dat is wel een gok die je moet nemen. Zou ik in jouw geval niet doen. Ze kunnen zomaar heel anders braaf zijn dan je gewend bent.

Haflingers en fjorden zie ik niet zoveel voorbij komen op mijn FB. Dus daarvan weet ik niet wat de meeste mensen vragen. Maar zullen denk ik wel in dezelfde prijsklasse als de tinkers zitten, 1000-5000 euro.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:01

Voor €8000,- heb je een meer dan leuke haflinger
Gezien je naam heeft dat je voorkeur.

Maar als je geen eye catcher zoekt net veel dressuur vermogen is je keuze wel ruim.
Met jou budget zou ik gewoon eens rond gaan kijken wat je leuk vind want dan zie je ook of het financieel past

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:33

Ik vind niet dat onzeker betekent dat je niet goed kunt rijden. Zo heel onhandig ben ik niet maar ik blijf een onzekere ruiter. Daarom rij ik een heel braaf paard :D

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:15

Gillbo schreef:
Voor €8000,- heb je een meer dan leuke haflinger
Gezien je naam heeft dat je voorkeur.

Maar als je geen eye catcher zoekt net veel dressuur vermogen is je keuze wel ruim.
Met jou budget zou ik gewoon eens rond gaan kijken wat je leuk vind want dan zie je ook of het financieel past


Voor 8000 euro heb je echt een hele goeie haflinger. Ik zie die namelijk meestal al voor prijzen van maximaal 2000 euro terwijl ze helemaal niet zo verkeerd zijn!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:22

Een leuke Tinker voldoet ook aan het lijstje uit de OP en met deze wensen heb je die voor 3000 - 5000. Vooral de kleur drukt hierbij de prijs omhoog, anders zou je voor 2500 - 3500 moeten kunnen slagen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:30

op bokt zit er ook iemand die in Belgisch limburg tikkers met speciale kleurtjes fokt. Je zou bij haar eens kunnen horen. Ik ben alleen haar naam vergeten. Ik weet dat ze een jaar of 2 geleden een merrieveulen gefokt had dat Sansa heette.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:21

bigone schreef:
Rizette schreef:
Met jouw lijst van eisen en geen zinnig idee over je eigen capaciteiten als ruiter kan ik hier ook geen zinnig woord over zeggen.


Helemaal geen vreemde reactie, wanneer ts dus net op een beest kan blijven zitten dan zit ze dus echt aan een bomproof paard vast en die zijn zeer schaars en dus gigantisch aan de prijs, tel daarbij leeftijd en maat en kleur op dan is het eisenlijstje voldoende voor een zeer hoge prijs. Wanneer de ts een aardig potje kan rijden kun je een dier zelf ook nog veel bijbrengen. En de meeste bomproef paarden hebben al heel veel gezien en gedaan en lopen meestal dus ook al wat langer in de sport. Je kun een B proef rijden met alle paarden, ook trekpaarden en tinkers.


Sinds wanneer moet je al goed kunnen paardrijden voor je een eigen aanschaft?! Is geen betere manier om het te leren dan zo. Maargoed het gaat hier niet om jullie maar om TS. Rustig om je heen blijven kijkem, jezelf de tijd gunnen en dan komt er vanzelf een maatje voor het leven op je pad! Ik denk dat als je een paard koopt rond de 11/12 met deze eisen je rond de 5000/6000 kwijt zult zijn. Zonder zadel etc erbij. Duur grapje dat paardrijden :brr:

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:25

Zoe_97 schreef:
op bokt zit er ook iemand die in Belgisch limburg tikkers met speciale kleurtjes fokt. Je zou bij haar eens kunnen horen. Ik ben alleen haar naam vergeten. Ik weet dat ze een jaar of 2 geleden een merrieveulen gefokt had dat Sansa heette.


Zij verkopen nagenoeg niet, en zowel dan zijn het jonge dieren die kleinere maat blijven. Voor grotere maat met kleur zou je bij ITS in Ees of Gorterstraat in Rosmalen moeten zijn.

Maar ook dat zijn voornamelijk fokkers. De eerste heeft nog wel eens wat voor de handel, maar ik zou voornamelijk particulier in de gaten houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110667
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:41

Dat is bokker Chimello en ze hebben er momenteel volgens hun website wel degelijk drie te koop.
Waaronder een Smokey Black, een Silver Bay Tobiano en een valk.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:54

Alledrie dusdanig jong dat je nog lang niet alleen met ze op buitenrit kan, laat staan B niveau ;)

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 16:56

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb mijn intructrice hier over al geinformeerd. Zij wil eventueel wel mee kijken in mijn zoektocht.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:12

Rubio schreef:
Wat een prijzen worden hier genoemd :=
Mijn paard (niet te koop ;)) voldoet aan het lijstje van TS, inclusief het bijzondere kleurtje, en toen wij hem kochten was de vraagprijs €3200,-.
Nu is dat al bijna 8 jaar geleden, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat voor zo'n paard de prijs in 8 jaar tijd bijna 3x zo hoog is geworden.


Nou, daar schrik ik ook van! Ik heb een KWPN-er die aan het lijstje voldoet op de kleur na (al is hij wel heel mooi bruin met witte sokjes en bles) en die heb ik vier jaar geleden gekocht voor € 3.250. Toen was hij 6.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110667
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:15

En wat is een bijzonder kleurtje? Tegenwoordig zie je steeds meer valken en palomino's dat ik een schimmel of mooie donkerbruine eigenlijk een stuk meer bijzonder vind :')

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 17:42

Cayenne schreef:
En wat is een bijzonder kleurtje? Tegenwoordig zie je steeds meer valken en palomino's dat ik een schimmel of mooie donkerbruine eigenlijk een stuk meer bijzonder vind :')


Cremmelo, roan, perlinno vindt ik ook apart.