Wat is de oplossing?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hildemenna

Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-12

Wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 18:28

Ik weet even niet meer wat ik moet doen en vraag daarom om advies.

Alvast mijn excuses voor het lange bericht.

Op mijn 11e ben ik begonnen met paardrijden op een manege. Deze was kleinschalig en was ik elk weekend sochtends met een groep meiden aan het helpen. Voeren, uitmesten en alles wat bij paarden verzorgen hoort. Als beloning voor het helpen mochten wij de paarden en pony’s rijden of longeren die die dag niet gelopen hadden.
Toen deze manege jammer genoeg failliet ging, ben ik bij een andere manege gaan rijden. Maar daar ben ik na 1,5 jaar, dit was januari 2015 gestopt, omdat ik heel graag een hoger niveau wilde bereiken en wedstrijden wilde rijden wat niet mogelijk was op de manege en de lol er voor mij vanaf ging. Ik reed toen bijna 5 jaar en ben met heel veel pijn in Mn hart gestopt. Maar het bleef altijd kriebelen.

Januari 2017 heb ik de stap genomen om met mijn ouders om tafel te gaan zitten om te “vragen” of ik een paard mocht. Dit heb ik niet gedaan door te gaan zeuren, maar door een soort brief op te stellen. Hierin heb ik alles opgeschreven. Van wat de verzorging van een paard inhoud, waar die gestald zou moeten worden en mijn planning hoe ik dat wil gaan managen icm mijn werk, mijn studie en mijn vriend. Hierop hebben mijn ouders akkoord gegeven. Nadat ik dit gehoord had ben ik weer gaan lessen bij de manege waar ik gestopt was om weer in het ritme te komen. Ik wilde niet gaan bezichtigen en nog niet in het ritme zitten. Ik heb toen met mijn ouders afgesproken dat als we dan een paard hadden gevonden ik zou stoppen met lessen en op Mn paard verder ging.

Echter zijn mijn ouders totaal niet thuis in de paardenwereld. De oma van de andere kant van mijn nicht en nichtje had vroeger een koeienstal die nu zijn omgebouwd tot paardenstallen. Zij hebben dus allebei hun eigen paard. Mijn ouders zijn na het akkoord naar mijn tante gegaan. Die heeft gezegd je kan voor 2000 wel wat vinden. Dat kan als je heel goed zoekt, dus ik zocht wat langer door, door de lagere prijsklasse. Maar elke keer als ik wat leuks gevonden had en wou bezichtigen krabbelden mijn ouders terug. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ze geen paard willen kopen via internet maar via via. Als je het mij vraagt alleen mogelijk als je echt thuis bent in de wereld, veel op wedstrijd gaat en dus veel mensen in de paardenwereld kent. Nadat ik dit gehoord had heb ik het een beetje opgegeven. Want dan ging het sowieso niet lukken.


Begin september 2017 kreeg ik een appje van iemand met wie ik altijd geholpen had op de manege. Ik noem haar even B. Zij heeft wel haar eigen paard en vroeg of ik belangstelling had om een Friese merrie van 6 jaar bij te rijden die bij haar op stal stond. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen en heb ik een ontzettend leuke tijd gehad. Ook met de eigenaar van het paard had ik het heel gezellig. Ik ben toen ook gestopt met lessen op de manege. Echter zijn er veel dingen achter elkaar gebeurd, waardoor ik besloten heb om met haar te stoppen. Het heeft een paar weken geduurd voor ik definitief stopte omdat ik het heel leuk vond om een soort van eigen paard te hebben. Ik kon er mijn hoofd compleet leeg maken en even alle drukte van mijn studie vergeten. In de weken dat ik zo twijfelde heeft B. meerdere keren aangeboden dat ik haar paard 1x in de week mocht rijden als ik stopte. Nu blijkt dat ik het paard van B. niet kan rijden en nu dus zonder paard zit. Het probleem is nu dat ik niet weet wat ik moet doen.

Ik vond het echt verschrikkelijk om opnieuw te moeten beginnen vorig jaar en echt uit het ritme was. Dat wil ik echt niet nog een keer. Ik wil dus zo veel mogelijk voorkomen dat ik er weer zo lang uit lig. Maar vraag me af wat voor oplossingen er mogelijk zijn.
Weer terug naar de manege lijkt me een beetje raar omdat ik er nu 2x ben weggegaan. Andere maneges zitten hier niet echt in de buurt.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Sabri

Berichten: 1391
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:39

Wat maakt het uit om weer terug bij die manege te gaan? Je kunt toch zeggen dat je gestopt was omdat je tijdelijk op een ander paard kon rijden? Je zou ook nog andere verzorgpaarden kunnen zoeken. De stap naar een eigen paard kun je altijd nog maken. Dan heb je ook gelijk veel meer kosten en verplichtingen erbij.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:05

hildemenna schreef:
Ik vond het echt verschrikkelijk om opnieuw te moeten beginnen vorig jaar en echt uit het ritme was. Dat wil ik echt niet nog een keer. Ik wil dus zo veel mogelijk voorkomen dat ik er weer zo lang uit lig. Maar vraag me af wat voor oplossingen er mogelijk zijn.
Weer terug naar de manege lijkt me een beetje raar omdat ik er nu 2x ben weggegaan. Andere maneges zitten hier niet echt in de buurt.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Waarom? Welnee joh, gewoon lekker weer gaan lessen.

Heb je sinds januari vorig jaar nog een mooi bedrag kunnen sparen wat je zelf bij de aanschaf van een paard kunt leggen? Dan kun je in een iets hogere prijsklasse zoeken. En ga nog eens een goed gesprek aan met je ouders, net zo goed beslagen ten ijs als de eerste keer maar dan nu over de huidige prijzen en wat je daarvoor kunt kopen. Ook wat er allemaal bij de keuze/aanschaf komt kijken (welke criteria je belangrijk vindt in de keuze en waarom, en uiteraard dat je het paard door een goed aangeschreven dierenarts laat keuren etc).

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:37

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:43

Terug naar de manege of een ander bijrijdpaard zoeken...

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:48

Je denkt te veel . Wee je hoeveel mensen komen en gaan en weer komen op een manege ? De een omdat tie verkering krijgt, ander werk, andere interesse of ergens anders gaat studeren en tijdelijk ergens anders woont. Geen tijd dus of geen geld.... niemand die daar van op kijkt hoor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:49

Ik zou weer lekker een bijrijdpaard zoeken.

Jij en je ouders zitten niet op 1 lijn, dat levert nu al wrijving op en het paard is er nog niet eens. Dan ben jij straks doodongelukkig van verdriet als zij besluiten om bepaalde dierenartskosten niet te betalen, of als het dier op een stalling moet staan waar slecht word gevoerd etc. maar waar het goedkoop is.

Gewoon wachten tot je op jezelf woont en het dan precies zo gaan doen als jij het wil. :j

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:09

Ik zou als ik jou was ook gewoon weer terug gaan lessen En nog even wachten met het kopen van een eigen paard! Een paard vinden voor 2000 e die ook geschikt is om op een redelijk nivo wedstrijd te rijden en die gezond is Ga je niet vinden niet op internet en niet via via! Ik zou eerst je studie afmaken en eens goed gaan sparen! Want op dat paard moet ook nog een goed passend zadel komen enz enz!

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:44

dresjoepie schreef:
Ik zou als ik jou was ook gewoon weer terug gaan lessen En nog even wachten met het kopen van een eigen paard! Een paard vinden voor 2000 e die ook geschikt is om op een redelijk nivo wedstrijd te rijden en die gezond is Ga je niet vinden niet op internet en niet via via! Ik zou eerst je studie afmaken en eens goed gaan sparen! Want op dat paard moet ook nog een goed passend zadel komen enz enz!


Da's heel goed advies van dresjoepie, hildemenna. De kosten van dit alles zijn enorm, daar zouden je ouders nog wel eens van schrikken. En... met een beetje extra tijd, kun je met de manegepaarden longeren en 'horsemanship' oefenen (YTube Warwick Schiller, Clinton Anderson). Misschien willen je ouders je wel de 'CA-Fundamentals' dvds cadeau doen. Kun je dat bestuderen en toepassen. Wanneer je dan eindelijk je eigen paard hebt ben je enorm vaardig in dat soort technieken. Daardoor heeft je toekomstige eigen-paard-project een veel grotere kans van slagen. Tijd is zeker je bondgenoot hier.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:59

Via via een paard kopen kan heel goed gaan.Er is dan toch meer vertrouwen tussen de oude eigenaar en de nieuwe.

hildemenna

Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:20

Britta31 schreef:
Via via een paard kopen kan heel goed gaan.Er is dan toch meer vertrouwen tussen de oude eigenaar en de nieuwe.


Het probleem is meer dat aan een paard komen via via erg lastig is.

hildemenna

Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:24

dresjoepie schreef:
Ik zou als ik jou was ook gewoon weer terug gaan lessen En nog even wachten met het kopen van een eigen paard! Een paard vinden voor 2000 e die ook geschikt is om op een redelijk nivo wedstrijd te rijden en die gezond is Ga je niet vinden niet op internet en niet via via! Ik zou eerst je studie afmaken en eens goed gaan sparen! Want op dat paard moet ook nog een goed passend zadel komen enz enz!


Was in de OP vergeten te zeggen dat geld geen probleem is. Meer de ontwetendheid van mn ouders die nooit in de paardenwereld hebben gezeten.