Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Dyanavb

Berichten: 59
Geregistreerd: 27-01-14
Woonplaats: Riemst

Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 06:55

Hoi Bokkers,

Ik help sinds enige tijd uit op een stal met uitmesten.
Lees: Paard in de stapmolen zetten/op wei zetten - stal uitmesten dan terug opstrooien hooi geven en avondhooi ervoor leggen - paard terug in stal zetten.
Ook voer ik de paarden in de ochtend. Op het moment doe ik zo 24 stallen.
Nu is de staleigenaresse van mening dat ik dit makkelijk in 6 uur moet redden. Als ik aankom voer ik en moet ik wachten tot ze klaar zijn met eten dus effectief heb ik. 5,5 uu voor het mesten zou betekenen dat ik gemiddeld 13 minuten per stal heb. Nu ik red dat echt niet.

Hoe gaat dat bij jullie? ohja alles gaat met hand en kruiwagen. Ben echt benieuwd naar jullie antwoorden en misschien tips


Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:07

Tja, het is hard werken. Toen ik op stal werkte deden we 55 paarden en stallen in een ochtend met z'n tweeën en als we mazzel hadden met 3. Dat was rondje kuil, rondje brok, buiten zetten, stallen doen, groep ruinen binnen en merries naar buiten (grootste 2 groepen bleven tot middag buiten), vegen en weer brok. In de middag liep ik altijd alleen en moest alles naar binnen, kuil, brok, vegen en tussendoor paarden opzadelen en soms ook nog even longeren.

Ja dat waren wel heftige tijden :')
Kan niet zeggen dat ik het mis.

[o]

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:39

Ik deed er minder dan 10 minuten over. Dus ik denk dat 13 minuten echt makkelijk haalbaar moet zijn :j

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:47

Waar ik werkte stonden de paarden op vlas, maar dat lukte ook goed binnen die tijd. Vaak redde ik er zo'n vijf per uur. Doorwerken was het wel inderdaad.
Misschien dat het voor jou ook gewoon nog wat wennen is, beetje handigheid er in krijgen en sterker worden?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:56

Bij mij word er 2x in de week gemest. Meeste paarden bleven in de stal staan. Gemiddeld doen we er 10 minuten per stal over. Iemand anders komt dan met de strokar achter ons aan om ze dan weer op te strooien, die had 2 minuten per stal nodig gemiddeld.
Hebben 40 paarden met 4 mensen, waren meestal tussen de 2 1/2 en 3 uur bezig.

Anoniem

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:30

Ik ken het, ik deed 47 boxen in mijn eentje en soms met hulp.
Eerst het eerste deel naar buiten, alles snel mesten (enkel drollen en natte plekken) hop stro erbij, hooi erin en alles weer naar binnen.
Over alle boxen bij elkaar werkte ik ongeveer van 9 tot 1 inclusief hooi/binnen-buiten zetten/voeren/opstrooien.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:36

Je hebt uitmesten en uitmesten.
Wordt de stal leeggetrokken of alleen even drollen wippen en natte plekken eruit?
Dat tweede lukt wel binnen de tijd. Dat eerste.. dat wordt toch flink aanpoten.

Moet je de mest een hele berg oprijden wankelend op een plankje achterop het erf of kun je het zo in de put dumpen naast de stal.

En dan maakt het ook nog uit of je de paarden even losgooit in de paddock 5 meter verderop of in het land 200 meter verder met een weg er tussen.
En zijn de paarden daarna makkelijk te vangen of moet je er eerst weer een kwartier achteraan vangen. Etc. Etc

Even om aan te geven dat het aan nogal wat factoren ligt of dit een realistische tijd is.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:52

Eens met Assie. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:55

13 min. voor alleen mesten is ruim,maar dan ook nog een paard buiten zetten en terug binnen halen in die zelfde tijd vind ik kort.Ook voor het paard overigens.
En idd moet je alleen een mestplek weghalen of maak je echt de stal schoon?

Dyanavb

Berichten: 59
Geregistreerd: 27-01-14
Woonplaats: Riemst

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 11:25

Het is op maandag en donderdag helemaal leeghalen want in het weekend en op woensdag wordt er niks gedaan. de mesthoop is 25 meter lopen de stapmolen ligt bij de stal de piste waar ze alleens op mogen ook op 25 meter lopen. Op dinsdag en vrijdag is het inderdaad drollen eruit en natte plek en op vrijdag extra opstrooien voor het weekend. paarden buiten en binnen zetten moet ook in die 13 minuten mee gerekend worden. Ik weet dat met paarden werken hard is maar er is een grens ;)

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:29

Ik doe rond de 25 zaagsel boxen binnen een uur (en dan ook een nieuw pak erbij)
Ik voer ze kwart voor 8 (rond de 80 paarden , voer ligt ervoor , hoef het alleen in de stal te doen) en begin 8 uur met uitmesten.
De paarden eten en blijven ook gewoon in de box als ik ze uitmest. Ben meestal tussen 9 en kwart over 9 klaar
We hebben een stapmolen voor 8 paarden. Kwartier bezig met erin zetten en eruit halen.
Rond de 20 paarden buiten zetten doe ik in een halfuur. Idem dito met binnen zetten (paddocks)

Dus ja. Het kan makkelijk in 6 uren. Ik begin dus kwart voor 8 en ben half 10 klaar (voeren uitmesten vegen) daarna buiten zetten (10 uur klaar dus)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:35

Ik ben geen stalhulp, maar vind in 13 minuten paard uit stal halen, stal uitmesten en opstrooien, hooi geven + avondhooi ervoor leggen en dan weer paard terug inderdaad wel erg krap. Ik weet niet of je ook nog moet lopen voor stro + hooi of dat dat in een kar in het gangpad ligt oid?
Het zou makkelijker (en fijner voor de paarden) zijn om wat meer paarden tegelijk buiten te zetten en dan wat stallen achter elkaar uitmesten. Dan gaat het mesten sneller omdat je meer stallen achter elkaar kan doen en je beter in het ritme zit. Of inderdaad mesten met paard gewoon in stal.
Voor de dagen dat je de stallen helemaal leeg moet halen is het al helemaal niet te doen lijkt mij.

Ik denk dat je langer bezig bent met de 'randzaken' dan met het daadwerkelijk uitmesten, dat maakt dat het zoveel tijd kost.

mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:39

Ik had 6 min per stal... Dus 13 is een luxe!!

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:57

Mijn ervaring is dat je er steeds sneller in wordt. Toen ik twee jaar geleden begon met mesten deed ik er twee keer zo lang over dan dat ik het nu doe.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Blue_flower
Berichten: 1918
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:59

En wat doe je in de tussentijd dat ze staan te eten? Een half uur “neus peuteren”? Of kun je voorbereidend werk doen?

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:07

Op de eerste stal waar mijn paard stond werd er 1 paard buiten gezet met het mesten. die stal werd gedaan, vervolgens volgende paard in die stal, en zo wisselde dat door.
Laatste sta klaar? Een na laatste stal open en zelf laten oversteken

Paarden hadden het binnen no-time door hoor. En anders werden ze bij de voorpluk gepakt en de volgende/eigen stal in geholpen.

13 minuten vind ik niet heel gek

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:08

Blue_flower schreef:
En wat doe je in de tussentijd dat ze staan te eten? Een half uur “neus peuteren”? Of kun je voorbereidend werk doen?

Precies;
Je kan al het avondhooi voor de stallen leggen en het strooisel klaarleggen wat je nodig hebt bij het stallen mesten.

Het ligt qua tijd (mesten) wel of ze bv op vlas staan ipv op stro.
Met een redelijke kruiwagen kun je bv 3 a 4 stallen doen met vlas en 1 1/2 stal met stro.
Dat scheelt meer dan de helft in tijd qua lopen (naar de mesthoop).

Ik vind wel dat je op dagen dat de hele stal leeg moet (2x per week) wel wat meer tijd nodig hebt; want dan haal je veel meer per stal er uit (en zal je vaker naar de mesthoop moeten lopen).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:12

Kabayo schreef:
Ik doe rond de 25 zaagsel boxen binnen een uur (en dan ook een nieuw pak erbij)

Dat is 2 1/2 minuten per stal?!
En incl elke 3 stallen naar de mesthoop lopen en zaagsel mee terug nemen?

Nee dat gaat mij niet lukken (zelfs als alles 100% mee zit niet).
Ik heb 3 stallen thuis op vlas; mijn merrie schijt vaak in haar waterbak en dat kost mij al meer dan 2 minuten om goed schoon te maken :+

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:57

Brainless schreef:
Kabayo schreef:
Ik doe rond de 25 zaagsel boxen binnen een uur (en dan ook een nieuw pak erbij)

Dat is 2 1/2 minuten per stal?!
En incl elke 3 stallen naar de mesthoop lopen en zaagsel mee terug nemen?

Nee dat gaat mij niet lukken (zelfs als alles 100% mee zit niet).
Ik heb 3 stallen thuis op vlas; mijn merrie schijt vaak in haar waterbak en dat kost mij al meer dan 2 minuten om goed schoon te maken :+

Ik heb een mega kruiwagen die ik maar 4x hoef te legen :)
En elke dag alle drollen eruit en de natte plekken. Dan hou je het redelijk schoon

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:24

Ik heb ook jaren als stalhulp gewerkt. Ik had 2 uur voor 9 stallen. Dus ook 13 minuten per stal incl. in/uit de molen, opstrooien en hooi+kuil voeren.
Ik zette 4 paarden in de molen, die bleven er dan 3 kwartier in. Elk kwartier moest de molen worden gedraaid. Die 4 stallen mestte ik dan en strooide ik op.
Dan de volgende 5, ook 3 kwartier er in en elk kwartier draaien.
Het scheelt in ieder geval al als je in dat half uur bijvoorbeeld een kruiwagen schoon stro kan klaarzetten, ruwvoer kar alvast kan vullen o.i.d.
En als je eerst alle stallen die vrij zijn mest en daarna alles opstrooit.

Je wordt inderdaad steeds sneller. Na wat in 't tempo komen, redde ik 't altijd prima.

Ik heb het altijd wel erg leuk gevonden, maar ik hoefde er dan ook maar 9 te doen.
De paarden op deze stal stonden overigens naast de molen maar gemiddeld 2 uur buiten in de winter, dus de stallen waren altijd behoorlijk vies.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:29

Dat moet makkelijk te doen zijn. Ik doe er 6 in 1,5 uur incl in en uit de stapmolen,vegen en kuil voeren.
En 1x in de zoveel tijd spinnen ragen en spuitplaats muren schoonmaken.

Dus ja dat is haalbaar :j

keep calm, I'm engaged!!! <3

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:07

mala26 schreef:
Ik had 6 min per stal... Dus 13 is een luxe!!

In 6 min?ts doet ze in de 13 minuten ook naar buiten en binnen he en eten klaar zetten en alles.
Triest voor het paard als je dat allemaal in 6 min. doet.

Ik heb zelf een kleine pensionstal gelukkig gaat het er heel wat relaxter aan toe,voor zowel mij als de paarden :-)

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Even uit Nieuwsgierigheid een vraag voor stalhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:17

Ik heb ook 2 paarden aan huis.
En ik doe zo te horen echt echt iets fout.
Om de dag haal ik de drollen en de natte plek eruit en strooi ik op.
Andere dag alleen drollen eruit en recht trekken.
Op de mest dag ben ik al gauw 3 kwartier bezig met mesten, opstrooien en hooinetten vullen.
En op de niet mest dag een klein halfuurtje.

Wel werk ik 40 uur en moet daar naast dus de paarden doen en is het voor mij geen werk maar ontspanning.

[O]

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:36

Ik begon altijd om 8 uur en had op alle plekken tot 10 uur voor het mesten.

Eerste stageplek; 60 paarden, met +-4 man in 2 uur incl molen, binnen/buiten zetten, vegen, vullen

Tweede stageplek; 12 paarden, alleen met mezelf, voeren + mesten, vullen, vegen. 2 uur de tijd

Derde stageplek; 30 paarden met +-3 man, incl voeren, vegen, molen, binnen buiten zetten, 2 uur

Vierde plek hoefde ik niet te mesten

Nu thuis: half uurtje voor 4 paarden incl voeren vegen ed maar ik pot dus dat is een beetje vals spelen

Moet best te doen zijn dus

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:40

Ik doe er 7 in anderhalf uur, paarden allemaal in de paddock, (stro)stallen mesten, opstrooien, allemaal avondhooi, middagbrok, twee kruiwagens hooi klaarzetten en het terrein doen met de bladblazer. Met flinke regen of geen zin duurt het iets langer, maar ik heb dan ook geen tijdslimiet... Toegegeven, het heeft me flink even geduurd om in dat tempo te komen.

[o] [o] [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Celebi, EefK, Mark0919, sterregoud, Vagabondo en 42 bezoekers