Rijd ik te veel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:22

Hallo iedereen,
Ik vroeg me af of ik teveel rijd. Ik zie eigenlijk niemand zoals mij eigenlijk :) meestal rijd ik drie of twee dagen, 1 dag iets anders (losgooien wandelen, longeren enz...) mijn merrie is over 2 maanden 10 jaar. Groetjes!

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:25

Niet enkel de frequentie is belangrijk bij zoiets, maar ook hoe je rijdt :) Ikzelf rijd een 4/5-tal dagen per week. Variërend in zwaarte van de trainingen.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:31

Ik rijd verschillend, de ene keer heel fanatiek. Daarna weer rustig op buitenrit enz.. vind het zelf heel erg lastig omdat ik snel het idee heb dat ik teveel van me paard vraag. Ook probeer ik wel echt verschillend te rijden. Wat raad je aan?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:40

Waarom denk je dat je teveel vraagt?

Ben je bang dat je paard het lichamelijk niet goed aankan of dat ze het er geestelijk lastig mee heeft?

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:40

Ik rij 4x per week, 3x a 4x dressuur (gevarieerd in rustig tot wat "zwaarder") daarvan probeer ik 1x naar het bos te gaan (als het weer mee werkt) en geregeld wat balkjes werk / lage sprongetjes. En probeer 1x per week te longeren. Paard is bijna 19.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:47

Ik ben vooral bang dat ik lichamelijk te veel van haar vraag. Eigenlijk doet ze het echt prima. Alleen het zin in mijn hoofd dat ik haar misschien overbelast. Omdat ik
Haar ook “paard” wil laten zijn. Ze heeft ook veel vrije tijd moet ik zeggen. Ik vind het lastig!

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:48

Mijn dochter rijdt onze pony 5 dagen per week, 1 keer logeren en 1 (soms 2) dag vrij. Met die van ons zou je dagelijks wel 3 uur het bos in kunnen; energie en enthousiasme voor 10. Dus wat jij doet vind ik nogal meevallen. Belangrijk is natuurlijk wat jij zegt; dat je het gevoel hebt dat het voor jouw pony teveel is. Hoe merk je dat?

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:50

Ik merk het niet echt, ik ben er meer bang voor. Ik vind van mezelf dat ik veel rijd. Maar mijn paard lijkt het wel Oke te vinden.. maak mij alleen zorgen omdat ik zelf denk dat het teveel is. Ik rijd zegmaar 5 keer per week zeker. Niet altijd even actief. Je hoort vaak van die verhalen dat ze hun paarden kapot rijden door vaak te rijden. En dat wil ik absoluut niet. Wil haar nog 20
Jaar hebben eigenlijk haha

WillemijnW

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:54

De pony die ik op dit moment aan het doorrijden ben rijd ik meestal 4x per
week, op dit moment 1 dag dressuur waarbij we echt werken aan stelling en buiging,
voor de rest rijden we op dit moment voornamelijk buiten over de weg waarbij we
veel draven om conditie op te bouwen.

Zolang je paard lichamelijk gezond is, zou ik 3x per week rijden zeker niet te veel vinden,
maar let vooral op je paard, je merkt het zelf wel aan haar gedrag en/of looplust.

Een paard rijd je niet snel ''kapot'' paarden worden tegenwoordig eerder ziek van te weinig
lopen dan teveel. Het belangrijkste is dat je niet de ene week 1x recreatief rijd en de
volgende week 5x intensief.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:56


Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:58

Dat is idd het paard! Ze is weer 100% beter!!! Alleen denk toch dat het die angst is...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:03

Dat was idd ook mijn idee. :)
Als ze gewoon goed in haar vel zit en je er geen gekke dingen mee uithaalt, is een paard echt niet zo snel stuk.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:04

Als je paard in goede conditie is, gezond is en genoeg energie heeft kan je paard het prima aan.
Veel mensen denken dat ze een zware training doen, maar eigenlijk is alles wat onder ZZ niveau ligt eigenlijk appeltje eitje voor een paard.
Je moet er vooral opletten dat je niet te eenzijdig traint. Dus besteed de ene keer meer aandacht aan uithoudingsvermogen (galoptraining), een andere keer meer aan krachttraining (snelle overgangen, tempowisselingen) en een ander training meer aan souplesse (zijgangen, lengtebuiging). En let er ook goed op dat je tussendoor een hersteltraining meepakt zodat de spieren kunnen herstellen en sterker kunnen worden. En pak idd wat balkjes mee en een bosritje en longeren ter afwisseling.
Laatst bijgewerkt door nina82 op 15-02-18 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 19:06

Dat is een goede!! Het zit tussen mijn oren denk ik... dankjewel!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:06

Hoe rij je?
Van 5 keer per week lekker lang en laag te gymnasticeren gaat een gezond paard niet kapot... Rij je diezelfde 5 keer in de krul getrokken (met holle rug enz), dan gaat jouw dierenarts vroeg of laat veel geld aan jou (en je kapotte paard) verdienen...
Dus: de kwaliteit van de training is veel belangrijker dan de kwantiteit om je paard gezond te houden...

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:10

"Vroegah in het leger" werden de paarden in conditie gehouden om op veldtocht te kunnen.
Dag in dag uit 8 uur werken - de meeste dieren wetden gewoon 30 in goede gezondheid.
Een paard is een duer van beweging.

Ik sluit me wel aan bij 'de kwaliteit is belangrijk' en chapeau voor het feit dat je regelmatig buiten rijdt.Voor een boel paarden is 'elke dag hetzelfde kunstje' niet leuk!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:18

Vroegah waren de paarden sterker en waren de ruiters veel meer "paardenmens" dan nu dus die vergelijking gaat niet op...
Tegenwoordig fokt men luxepaardjes en zijn de "rijkunst" en het "paardenverstand" vervangen door geen-gelul-in-de-krul en tig hulpmiddelen...

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:26

Als je zelf het idee hebt dat je teveel rijdt dan is de oplossing toch simpel...dan rij je toch minder? We kunnen met de informatie die je geeft onmogelijk bepalen of het te veel is, precies genoeg, of juist te weinig.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:02

maximuss schreef:
Vroegah waren de paarden sterker en waren de ruiters veel meer "paardenmens" dan nu dus die vergelijking gaat niet op...
Tegenwoordig fokt men luxepaardjes en zijn de "rijkunst" en het "paardenverstand" vervangen door geen-gelul-in-de-krul en tig hulpmiddelen...


Welke vergelijking precies...?

Accoord, gesteld dat je een hypermobiel paard hebt, echt gefokt voor 'het mooie plaatje krijgt punten van de jury' - dan is het opletten geblazen.
Maar ook een hypermobiel paard kan oersterk zijn.
Duitse legers reden doorgaans met grotere warmbloeden dan onze eigen cavalerie, dus die hoogte hoeft geen probleem te zijn.

En reken maar dat men de dieren geleidelijk aan in conditie bracht (groen, jonge remonte, remonte - en daarna met een jaar of 6, 7 vol aan het werk).

Het ging mij er voornamelijk om, dat - gesteld dat je het correct aanpakt - een paard rustig 50 uur in de week kan werken.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:36

Hypermobiliteit heeft er niks mee te maken: benen, pezen en botten waren gewoon beter/sterker...
En dit is geen aanname: er is onderzoek gedaan op resten van pakweg 60-70 jaar geleden en dat is dan vergeleken met recente skeletten: vroeger waren de paarden sterker. Qua beweging was het misschien wat minder spectaculair maar het waren goede, gezonde gebruikspaarden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:45

5x per week rijden is niet teveel hoor, als je maar afwisselend werk biedt en niet alleen maar prestatie vraagt maar ook ontspanning.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 21:51

Wat een tips! Dankjullie wel! Ik rijd veel buiten, veel in de bak. Inderdaad laag en ontspannen. Ik houd het gevarieerd. Ik wandel veel. Longeer haar en gooi los. Soks niks anders dan lekker lang poetsen en rollen in de bak. Een beetje laten scharrelen. Volgend jullie tips doe ik het toch goed :) misschien ben ik wel gewoon te bang na het ongeluk. ( zie me andere topic). Hier kan ik wel wat mee. En ik rijd vijf keer ongeveer. Maar mn knol hinnekt al als ik met het zadel aan kom lopen haha. Dat zal dus wel goed zitten. En ze is een draver dus ze heeft wel wat energie :)

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:42

2 of 3 dagen rijden lijkt me niet veel voor een gezond paard en ik neem aan dat het geen uren achter elkaar zijn. Paard kan vaak nog steeds 23 uur per niks doen of zelf kiezen of hij wil bewegen, dus van 1 uurtje per dag wat doen zullen ze niet veel krijgen.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 23:53

Okeej. Nou rijd ik vaak gewoon 5 keer. Ook wel eens langer dan een uur. Maar meestal als ik langer dan een uur rijd zijn het alleen rustige ritjes. Dus dat compenseerd wel. En vooral veel afwisseling. Dankjewel voor jullie reacties :)

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:05

Mijn pont is 20 en rij ik gewoon 4 dagen in de week. Zeker als je een paard gezond wil houden en de rug een beetje sterk is het juist goed om lekker vaak te rijden (als je goed rijd dan).
Daarnaast, kijk naar je paard. M'n pony kan ik elke dag pakken en vind dat heel leuk, maar mijn paard gaat dan lopen klieren als im hem elke dag zou rijden.
Maar zo lang je paard het leuk vind kan je zo vaak rijden als je wilt. Vergeet niet dat de manege paarden 2/3uurtjes per dag lopen en dat ook zo'n 3/4 dagen. :)