Rijd ik te veel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:32

Neehoor zolang het paard niet omvalt kan hij het best aan!
Even zonder gekheid, een paard kan makkelijk 1/2 uur per dag lopen. Zolang je niet 2 uur pirouetjes (?) draait is dat geen probleem.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 07:23

3 of 4 uur rijd ik ook weer niet haha. Maar je hebt wel gelijk! Zelfs in het rijden probeer ik het heel afwisselend te doen. We hebben een binnenbak, dus ligt het ook aan het weer. Soms zijn we hard aan trainen in de binnenbak, en dan komt de zon door: planning gewijzigd en dan lekker rustig naar buiten genieten van de zon. Heb het idee dat mn paard dat toch lekker vind. Ze kan haar energie altijd wel kwijt. En ze geeft het idd aan als het te veel is...

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 07:59

Mijn paard wordt in april 23, die rij ik ook nog zo’n vier keer per week. Wel aangepast natuurlijk dus ik vraag geen zware dingen meer van hem, maar ik probeer hem wel 1 a 2 keer in de bak de rijden en de rest buitenrijden of longeren. Hij doet het een stuk beter sinds ik meer ben gaan rijden. Hij vindt het heerlijk om te werken en denk dat ie gek wordt als ie niet meer gereden zou worden.
Dus nee, ik denk niet dat je te veel rijdt.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 11:52

Dankjewel voor je reactie. Mijn paard word ook gek als ik niet veel rijd haha. En wat fijn dan je een paard hebt in zo’n conditie!!

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:00

Oh jeetje, ik zit er toch heel regelmatig 7 dagen per week op hoor. Merrie, 19 jaar. Paard wordt ontzettend nukkig als ze niet mee mag om iets te doen. Soms moet ik één of twee dagen weg, dan kijkt ze me eerst een kwartier boos aan en dan is ze weer blij dat ze mee mag. ;)

Ik wissel wel veel af hoor: dressuur, springen, buitenritjes, lang, kort, binnen, buiten, intensief of niet, soms ‘s ochtends, dan ‘s middags. Ze heeft 23 uur per dag om lekker te niksen, dus dat uurtje (okee, soms meer, soms minder) op pad vind ze kei gezellig! :D

Dit gaat al 10 jaar zo en ze is er nog nooit een dag ziek, moe of kreupel van geweest. ;)

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 12:28

Wat goed!! Dan weet ik in iedergeval dat ik goed zit hangt ook af per paard denk ik. Maar de mijne word ook druk als ik niks met haar doe, en kwaad ook nog eens... ik wissel ook veel af!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:32

2-3 dagen vind ik persoonlijk niks. :') Vraag me af wie je dat heeft wijsgemaakt. Ik probeer zeker 4 keer te rijden in de week, soms is dit iets minder en soms meer, hangt af van mijn werk. Dit zonder longeerwerk en grondwerk inbegrepen. Bij ons op stal zijn er veel die nog meer rijden. Denk dat ik dan nog zowat gemiddeld of zelfs weinig rij tegenover hen.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 13:39

Ik rijd zelf 5x per week!

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:48

5x keer per week is prima hoor. Zeler als je paard niet aangeeft dat het te veel is.
Ik rijd meestal 3 of 4 keer per week waarvan soms een van die dagen longeren is maar ik heb 3 paarden in het werk dus vaker lukt meestal niet dat heeft niks met conditie van paard te maken.
Mijn quarter werkt overgings soms 2 tot 3 uur achter elkaar om schapen te verplaatsten die kan dat prima volhouden.

Merr0l
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-01-17
Woonplaats: Den Haag

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:39

Het ligt inderdaad heel erg aan de conditie en de manier waarop je je paard rijdt. 5 keer per week op een 'normaal' tempo en ongeveer een uurtje rijden is beter dan 2 keer per week 5 uur hard aan de bak en de rest van de tijd alleen op stal!
Ik zou 3/4 keer in de week rijden dan twee daagjes longeren en een of twee dagen rust en wandelen! en natuurlijk is variatie heel goed!

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 20:01

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik denk ik wel een goed schema gevonden ;) mijn paard is heel gevoelig en denk dat ik het wel aanvoel hoe ze alles vind :) lief voor het meedenken!

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 20:23

Dankjewel voor je reactie! Momenteel heeft ze een trap gehad en een dik achterbeen :/ dus ik rijd eventjes niet. Maar heb er wel veel aan!

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 20:55

Jaa is ook zo... dus weet in iedergeval dat ik het goed doe :)

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:02

Mijn nicht rijdt elke dag en traint dan ook echt, dus ik vind dat je niet te veel rijd. Ik weet niet of je dan ook wedstrijden rijd, mijn nicht gaat namelijk internationaal rijden dus dat kan ook een verschil maken.

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:06

5x per week vind ik netjes, maar 6 keer kan afhankelijk van het paard ook nog prima. 7 keer kan ook nog wel, al moet je paard dan wel een goede conditie hebben/ rekening mee houden in je trainingsschema. Ik vind dat je echt niet minder hoeft te rijden.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Rijd ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 21:07

Ik rijd geen wedstrijden maar ben dit wel van plan over een paar jaar en train hier ook voor...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:40

Omdat deze vraag niet zo goed hier past omdat het niet om kreupelheid of dergelijke gaat verplaats ik dit topic van BEH naar PP.