[VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 09:31

Lamarxhorse schreef:
Ik herken je gevoel wel wat les betreft dat heb ik zelf ook mede omdat paarden in mijn omgeving ook veel sneller gaan..
Toch heb ik dat proberen los te laten we hebben ook helemaal geen haast.
Je hebt ook nog niet zolang les toch? Vergeet niet dat je trainster ook een band moet opbouwen met jullie elk paard is anders en het kan best even duren voordat je een paard een beetje kunt lezen zodat je hier een methode aan koppelt.
En dan ineens ben je aan het longeren pakt je paard het mede door de goede voorbereidingen ineens in één keer goed op. Dan ga je ineens sprongen maken.. Ik zou het zeker aangeven maar ik herken je gevoel wel heel erg.
Dat buiten wandelen wat je doet met Jack is ook al heel knap en mentaal best pittig voor een paard.
Ook het staken heb ik soms last van hoofd in de lucht en achteruit stappen als hij bv niet door het hekje wilt. Hier heb ik geleerd beetje druk op het touw daarna meegeven en daarna weer druk op het touw en een portie met geduld en tijd en idd slingerend als je maar vooruit gaat. GOED dat je niet hebt toegegeven.

En je bent zeker goed bezig vooral omdat je er mee bezig bent en opzoek gaat naar oplossingen!
Van fouten leer je en zolang je de beste bedoelingen hebt ben je gewoon goed bezig vind ik.

Trouwens hele mooie fotos van Jack!


Wij gaan soms zo langzaam dat we voor mijn gevoel nog net niet achteruit gaan :))
Ik herken inderdaad ook veel in jou en Lamar, bij de verhalen die ik van jou lees! Wel fijn om te lezen dat het voor jou herkenbaar is, ik vind dat je het zelf ook goed aanpakt!
Jack is verder ontzettend lief, er zit echt geen kwaad in en hij zal bijvoorbeeld nooit gemeen zijn. Hij heeft alleen soms gewoon een heel sterke eigen wil. Ik riep vroeger altijd: 'Ik wil een braaf paard, maar wel eentje met karakter!'
Nou dat heb ik gekregen... :')

Gisteravond bij Jack langs geweest om hem gewoon lekker te borstelen, dat vind ik altijd zo heerlijk ontspannen en fijn om even je hoofd leeg te maken. Jack vindt het ook wel gezellig, hij loopt mij dan overal achterna door de wei haha.
Kijk nou dat snoetje van mijn semi-schone paard <3
Afbeelding

Nog steeds half in zijn wintervacht haha
Afbeelding

Ik ga morgen even kijken voor een vliegendeken, er zitten daar zo ontzettend veel muggen, de paarden worden er helemaal gek van.


BrittBR
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:34

Wat een leuk paard heb je! Heel veel plezier met hem, maar dat gaat vast goedkomen :)

Gezocht fokkers om enquête in te vullen voor afstudeerwerkstuk --> http://www.thesistools.com/web/?id=546805

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:21

Ja we zitten aardig op 1 lijn ja, erg leuk!!
Succes met het vliegendeken hopelijk wordt de last wat minder daarna!

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:23

Kijk heb een eigen target stick gemaakt.
Men neme een vishengel standaard van de Action (1,50) lichtgewicht en uitschuifbaar.
En een waterspuit 1,50 bij de Blokker.

Afbeelding

Afbeelding

En na wat knutselen hier het resultaat

Afbeelding

Afbeelding

*\%/*

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 12:06

Oh wat creatief zeg! Daar zou ik zelf nooit op zijn gekomen! En is dan het groene of het oranje het gedeelte wat hij moet aanraken? Gaat hij voor gras of voor een wortel :))

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:08

Ja ik had al heel wat ideeen gezien en ineens zag ik die spuit!
Groen is mijn handvat en oranje is de target (de wortel dus) *D

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 22:16

@Lamar ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen!

Jack was vandaag oprecht een geweldig paard, soms snap ik niks van hem :') Expres even een paar dagen niks gedaan. Als ik dan op stal aan kom dan ben ik toch een soort van zenuwachtig, heel stom is dat. Maar dan zie ik al die kinderen en alle 'potentiële monsters' waar Jack van zou kunnen schrikken. Gelukkig is dat gevoel al weggezakt wanneer ik bij de wei aan kom. Stom genoeg liep hij nou in een keer mee naar de bak, zonder twijfel. Oke we kwamen onderweg wel een paar nieuwe en spannende dingen tegen, maar ik had mijn target bij en daar haalt hij op een of andere manier toch afleiding of steun uit. Wanneer hij dan stopt dan steek ik mijn target een stukje voor hem uit en dan loopt hij toch naar voren om met zijn neus te target aan te raken.

Het leek mij wel leuk om een keer te laten zien wat voor 'obstakels' wij dagelijks tegen komen :+
We begonnen vandaag met een grote aanhanger, deze was nieuw. Met erachter een groot groen gevaarte met twee paraplu's erop :') :

Afbeelding

Afbeelding

Daarna komen we langs de beruchte trampoline:
Afbeelding

Aan de andere kant van de weg zit een groot voetbalveld, waar vaak kinderen spelen met rondstuiterende ballen, spelletjes worden gedaan of in de zomer hele parcoursen worden neergezet zoals op de tweede foto :+

Afbeelding
Afbeelding

Daarna stond er ineens een mega plastic-zakken-monster, die was ook nieuw :wow:
Afbeelding

Dan hebben we altijd nog de wapperende vlaggetjes:
Afbeelding

Met daarachter de speeltuin die normaal gesproken vol zit met spelende (gillende :') ) kinderen, deze zit naast de buitenbak. De heg aan de linkerkant is de afscheiding:

Afbeelding

En dan zijn we veilig in de bak aangekomen en dan kan de echte training beginnen :))
Ik heb gisteren dus een vliegendeken gekocht. Jack heeft nog nooit eerder een deken op gehad en hij vindt dingen op/rond zijn lijf erg spannend, dus ik was er niet vanuit gegaan dat het mij ging lukken om de deken op te krijgen.
Ik had hem los in de bak en ben begonnen met hem aanraken met de deken en clicken en belonen wanneer hij stil bleef staan. Dit langzaam uitgebouwd door de deken steeds iets groter te maken en steeds wat verder over hem heen te hangen. 2x tussendoor een pauze genomen om wat andere oefeningen met hem te doen en de deken even weg te leggen. Hij vond de buikriemen spannend, omdat die aan de andere kant tegen zijn buik en benen aan komen. Vooral zijn benen en billen daar is hij nog erg gevoelig voor. Dus eerst de plastic zak gepakt waar de deken in zat, want die is kleiner en lichter. Daarmee over zijn lichaam gewreven en over zijn billen. Zodra dit niet meer spannend was de deken er weer bij gepakt en langzaam over hem heen gelegd. voorzichtig met de riemen tegen zijn benen en buik aan getikt zodat hij leert dat het niet eng is. En uiteindelijk...

Tadaaa! Baby blauw voor mijn baby paard :))
Afbeelding

Ik was stiekem supertrots op mezelf dat het helemaal in mijn eentje was gelukt, dat Jack super rustig is gebleven en helemaal niet gek heeft gedaan. Soms liep hij eventjes weg omdat hij het eng vond, maar wat mooi was om te zien is dat hij na een paar meter eigenlijk al weer omdraaide en gelijk weer terug liep naar mij. Ik ben zo blij om te zien dat het vertrouwen er dus wel is <3
Alleen hij snapt nog niet goed dat hij ook kan lopen met een deken om, dit is nog een oefenpuntje :') Hij blijft dan nog heel nukkig staan omdat hij het idee heeft dat hij 'vast' zit denk ik haha. Ik heb de deken gewoon even om gelaten en hem ondertussen eten gegeven.

Afbeelding

Daarna de deken weer af gedaan en hem terug naar de wei gebracht. Ik durfde hem niet in een keer met de deken op op de wei te gooien, ik heb morgen waarschijnlijk geen tijd om bij hem langs te gaan dus dan kan ik ook niet zien als het verkeerd zit.
Ik ben echt mega blij dat het in een sessie is gelukt. In mijn eentje en samen met Jack die gewoon los bij mij stond en alle keus had om iets anders te gaan doen. Misschien stelt het voor anderen niks voor, maar ik ben met een glimlach naar huis gereden. Zo is het echt een toppaard!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:55

Super dat het zo goed ging met de deken!

Wat betreft "de obstakels" , pas er voor op dat je niet bij voorbaat gaat bedenken wat hij mogelijk eng gaat vinden. Dan wordt het een self fullfilling prophecy omdat je je er op gaat focussen.
Probeer er vanuit te gaan dat hij het niet eng gaat vinden en doe zo stoïcijns mogelijk.
Denk dat die target wat dat betreft een mooie afleiding voor jullie beiden is :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 11:21

fransje23 schreef:
Super dat het zo goed ging met de deken!

Wat betreft "de obstakels" , pas er voor op dat je niet bij voorbaat gaat bedenken wat hij mogelijk eng gaat vinden. Dan wordt het een self fullfilling prophecy omdat je je er op gaat focussen.
Probeer er vanuit te gaan dat hij het niet eng gaat vinden en doe zo stoïcijns mogelijk.
Denk dat die target wat dat betreft een mooie afleiding voor jullie beiden is :)


Nee precies dat probeer ik ook! Maar ik zorg wel dat ik van te voren weet wat er staat zodat ik er gewoon op voorbereid ben. Maar ik doe altijd gewoon alsof er niks aan de hand is en mocht hij verschieten dan reageer ik meestal gewoon met ‘doe eens niet zo gek joh’ en dan loop ik gewoon door.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 20:40

Vandaag weer les gehad. Toen ik aan kwam op stal stond mij weer een nieuwe verassing te wachten :+

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig liep Jack er gewoon braaf langs, soms verbaas ik mij echt over hem :') Ik kreeg van mijn instructrice ook complimenten dat hij zo relaxed was!

Verder weer even geoefend met zijn vliegendeken en deze een poosje opgehouden, hij vond het nu minder vreemd en durfde nu ook gewoon rond te lopen. De volgende keer laat ik m denk ik gewoon op op de wei.
Ook geoefend met vast staan en afspuiten. Hij begint gelukkig steeds meer te wennen aan het alleen in de bak zijn. Hij was vandaag een stuk rustiger en helemaal niet rennerig (is dat een woord? :Y) )
Ook geoefend met zijn benen naar voren geven ipv naar achteren, zodat hij zijn hoeven op zo’n hoefsmid paal/blok ding kan zetten. Ik weet niet precies hoe dat heet maar wij hebben toevallig zo’n standaard op stal staan. Dit deed hij verassend goed! Geen een keer proberen om zijn been los te trekken.

Al met al heeft hij het deze keer superbraaf gedaan, hij kan het wel, mijn toppertje <3

Ook is hij bijna uit zijn wintervacht, maar hij staat echt te glimmen als een spiegel sinds hij andere vitaminebrok krijgt! Toen ik aan kwam rijden herkende ik hem bijna niet in de wei, het is dat hij de enige bruine is :+ Ik zal de volgende keer eens een foto maken van mijn glimpony.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:02

Jullie zijn echt goed bezig! Hij is echt knap <3

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 21:31

Binkie_Eline schreef:
Jullie zijn echt goed bezig! Hij is echt knap <3


Wat lief, dankjewel!

Afgelopen zaterdag zijn we nog een rondje gaan wandelen door het bos. Ik wilde eigenlijk een rustig rondje doen, maar het werd uiteindelijk een rondje snelwandelen :+ Er zaten zo ontzettend veel muggen in het bos! En ondanks dat Jack zijn vliegendeken op had, waren er natuurlijk nog genoeg stukken vrij waar ze wel op konden gaan zitten om hem te prikken. Hij werd hier zo onrustig en druk van dat ik hem soms moeilijk bij kon houden. Nog een oefen puntje :')

Foto van toen we (nog) rustig over straat liepen, knap koppie <3 :
Afbeelding

Ik gaf aan al te twijfelen over onze lessen, maar ik kon er niet echt mijn vinger op leggen.
Zondag een andere instructrice laten komen en het was echt een eyeopener! Ik realiseerde mij dat wij eigenlijk de hele tijd super goed bezig zijn geweest met trainen, maar dat we helemaal niet hebben stilgestaan bij ons onderlinge samenwerken. Afstand houden, respect hebben voor mijn ruimte etc.
We zijn begonnen met grondwerk en je zag Jack gewoon denken 'waar de F*CK ben ik nu weer beland' :wow:
Het is een lief paard waar geen kwaad in zit, maar hij moet gewoon nog even leren waar zijn grenzen zijn. Het was voor hem een vermoeiende les, dus gisteren mocht hij even lekker bijkomen :))
Ik wilde eigenlijk vanavond gaan, maar de waarschuwde voor zulk slecht weer hier in het zuiden dat ik thuis ben gebleven. Maar uiteindelijk is hier geen druppel gevallen... :roll:

Afgesproken verder te gaan met deze lessen, hopelijk kunnen we zo wat concretere stappen gaan zetten. Ik blijf nog steeds bezig met op een positieve manier trainen en gebruiken van de clicker, want dat werkt ook gewoon erg goed voor ons.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 19:11

We hebben ondertussen twee lessen gehad van onze nieuwe instructrice en het gaat zo goed! Jack moest in het begin heel erg wennen aan het 'directe/duidelijke' en hij vond het helemaal niet leuk dat hij daadwerkelijk moest gaan luisteren :o Een keer toen ik met hem aan het trainen was had hij zich losgetrokken in de bak, was hij volledig uit zijn plaat gegaan (hij liet daarbij wel zien dat hij behoorlijk kan bewegen :)) ) en heeft een paar minuten echt als een malle rond gerend in de bak. Vanaf dat moment heeft hij een soort van kunnen accepteren dat het eigenlijk allemaal wel oke is wat wij doen.


Ik was bang dat hij het minder leuk zou gaan vinden om samen te werken, maar hij zoekt mij nou juist meer op, komt in de wei ook juist naar mij toe en blijft langer bij mij staan terwijl hij ook kan gaan grazen. Echt super om te zien! We leren allebei nieuwe dingen, aangezien het voor mij ook nieuw is.

We hebben een beginnetje gemaakt met longeren en dit gaat steeds beter. Hij snapt het concept van het rondje lopen nu, dus we gaan proberen om de cirkel langzaamaan wat groter te maken. Ik zal kijken of ik hier binnenkort een filmpje van kan maken.
Verder staat hij gewoon lekker te relaxen op de wei <3
Afbeelding

Gelukkig beginnen zijn manen ook weer langer te worden:

Afbeelding

Alleen zijn voorpluk ziet er nog een beetje kneuterig uit :+ Maar dat trekt wel weer bij

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag is er een nieuw paard op de wei bij gekomen, een mega tinker! Jack is zo'n goedzak, hij probeerde gelijk vriendjes te worden <3
Afbeelding

Nu we wat concreter aan het trainen zijn hoop ik wat vaker updates te kunnen plaatsen!

sollair310
Berichten: 70
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:16

Wat fijn dat het zo goed gaat! *\o/*

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:31

Leuk om te lezen, fijn dat de training beter bij je aansluit ook!

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:39

Super dat je zo vooruit gaat met Jack en leuk om de voortgang te kunnen lezen! Met Afra merk ik ook dat ze steun zoekt in de grenzen die ik stel. Ik heb ook een tijd geprobeerd volledig met positieve bekrachtiging te trainen, maar ik merkte dat ze geïrriteerd raakte door telkens zelf maar te moeten zoeken wat ze moest doen. Door duidelijke aanwijzingen te geven help ik haar en zoekt ze mij ook sneller op voor hulp, ook in enge situaties. Dat vind ik erg fijn :)

Afra <3

Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:41

Leuk om te lezen!


Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 12:23

AnoukvB schreef:
Super dat je zo vooruit gaat met Jack en leuk om de voortgang te kunnen lezen! Met Afra merk ik ook dat ze steun zoekt in de grenzen die ik stel. Ik heb ook een tijd geprobeerd volledig met positieve bekrachtiging te trainen, maar ik merkte dat ze geïrriteerd raakte door telkens zelf maar te moeten zoeken wat ze moest doen. Door duidelijke aanwijzingen te geven help ik haar en zoekt ze mij ook sneller op voor hulp, ook in enge situaties. Dat vind ik erg fijn :)


Typisch is dat he! Bij Jack was het vooral dat hij zijn motivatie kwijt raakte en dan maar gewoon wat anders ging doen :')

Gisteren ging het longeren nog niet helemaal zoals ik zou willen. Nouja, eigenlijk lukte het gewoon helemaal niet :') Vreemd, want zaterdag met de les ging het goed. Ik ga donderdag even een filmpje maken en naar mijn instructrice opsturen, waarschijnlijk ziet zij wel wat ik verkeerd doe.

Hij is echt maatjes met de nieuwe tinker, Jason. Zo leuk om te zien, binnen een dag tijd zijn ze al ontzettend close <3 Jason hinnikte ook al naar Jack toen ik hem terug bracht naar de wei.

Afbeelding

En nog twee schattige filmpjes (ik weet niet of ik mag linken naar mijn instagram account trouwens, anders hoor ik het wel)

https://www.instagram.com/p/BjnbSELHzF3 ... lding.jack

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:05

Wanneer heb je weer les? Bij mij ging het de keren erna ook niet maar nu wel de smaak te pakken.

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 22:16

Lamarxhorse schreef:
Wanneer heb je weer les? Bij mij ging het de keren erna ook niet maar nu wel de smaak te pakken.


Haha te toevallig, ik wilde echt nét een update plaatsen :+

Ik had vrienden + mijn instructrice gevraagd om tips mbt het longeren. Blijkbaar was mijn positie verkeerd tegenover Jack waardoor ik hem teveel blokkeerde. Daarna had ik het weer geprobeerd, maar hij weet nu dus hoe hij er onderuit moet komen :') Hij is slim en kan goed anticiperen, waardoor hij het kunstje al door heeft, maar er simpelweg geen zin in heeft. Wat dus als gevolg had dat het nóg slechter ging en hij dus uiteindelijk steeds uitbreekt en wegrent wanneer ik hem probeer te longeren. Tja, en als 500 kilo ervoor kiest om er vandoor te gaan, dan hou ik hem niet tegen helaas.
Ik heb zelf niet de materialen om de bak af te zetten en kleiner te maken, dus ik wist even niet goed hoe ik het moest aanpakken. Overlegd met mijn instructrice en afgesproken om even te wachten totdat we weer les hebben, omdat we het hem niet verkeerd aan willen leren. Morgen hebben we weer les, dus dan kunnen we er weer verder aan werken!

Ik ben vandaag ook weer bij hem geweest, en hij was echt zo ontzettend lief en meewerkend <3 Hij begint steeds relaxter te worden, stilstaan op de poetsplaats gaat al steeds beter, voor en achter voetjes geven gaat steeds beter. En ik was toch te eigenwijs om nog een keertje het longeren te proberen :+ Er zat bijna een week tussen en hij was de hele tijd zo braaf en rustig. Ik het begin draaide hij steeds weer om, 2-3 keer ongeveer, maar zonder dat hij erg druk werd of probeerde uit te breken. Daarna ben ik gewoon duidelijk geweest in mijn lichaamstaal en is het uiteindelijk gelukt om hem een heel rondje te laten lopen *\o/* (normaal stopte hij steeds na een half rondje)
Daarna gelijk beloond en gestopt nu het goed ging, morgen zien we wel weer verder.

Verder ziet hij er supergoed uit <3 (beetje ongunstige hoek, hier lijkt hij nog dikker dan dat ie is :+ )
Afbeelding

Afbeelding

Dikke maatjes :)
Afbeelding

En hongerrrr
Afbeelding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 22:03

Afgelopen zaterdag les gehad met Jack. We waren als eerste gelijk begonnen met het longeren. Hij begon eigenlijk wel goed, maar ging uiteindelijk toch omdraaien. Volgens mijn instructrice ben ik dan te afwachtend en zie ik nog niet snel genoeg wanneer hij begint te vertragen. Ik heb ook eerlijk toegegeven dat ik inderdaad soms te voorzichtig ben. We hebben hier mee geoefend, ook om hem gewoon door te laten lopen wanneer hij stil gaat staan zonder dat hij daardoor gefrustreerd raakt en probeert uit te breken. En uiteindelijk deed hij het heel goed! We kunnen nu zowel linksom als rechtsom een aantal rondjes maken. Ik ben gisteravond ook nog geweest en toen deed hij het ook superbraaf!
Mijn instructrice had mij gewaarschuwd dat hij weer kon gaan klieren wanneer zij er niet bij zou zijn, want Jack is een slim paard en zou de link kunnen leggen tussen haar aanwezigheid en het wel of niet luisteren :+ Maar gelukkig deed hij het ook goed zonder haar erbij, dus daar ben ik erg blij mee.

Voetjes geven gaat ook steeds beter, zowel voor als achter. Mijn zijn achterbenen hebben we flink vooruitgang geboekt, hij is al veel rustiger in zijn bewegingen en kan zijn been al lang optillen.
Er stond ook een trailer op het erf, mooie kans om Jack even te laten kijken. Zijn eerste ervaringen op de trailer waren niet heel positief, dus hij vond het best spannend. De grote klep was nog een beetje eng, maar door het kleine deurtje durfde hij uiteindelijk wel te kijken. De held dat het is :Y)
Afbeelding

Ik merk dat hij ook steeds relaxter wordt in omgang en het ook leuker lijkt te vinden om dingen te doen. In de wei komt hij ook naar mij toe gelopen bijvoorbeeld en dan staat hij ongeduldig bij de draad te wachten, terwijl ik hem eerst altijd op moest halen omdat het gras belangrijker was :+

En als laatste nog een foto van mijn knappe vent <3 Zo kun je goed zien dat er een stukje fries in zit vind ik. Alleen zijn kapsel is een beetje ongemakkelijk op het moment :')
Afbeelding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 19:48

Weer tijd voor een update want we beginnen eindelijk weer mooie vooruitgang te boeken *\o/*
Stil- en vaststaan op de poetsplaats gaat goed, hij weet nu wat de bedoeling is en blijft braaf staan. Ik wil er een beetje een gewoonte van gaan maken om hem eerst even op de poetsplaats te zetten en niet gelijk de bak in de gaan. Zodat hij daar straks ook gewoon blijft staan wanneer ik hem ga opzadelen. Voor nu doe ik hem gewoon even poetsen, dat vindt ie altijd wel lekker :)

Daarnaast zit hij op dit moment supermooi in zijn vacht, ik haalde hem afgelopen week zo van de wei af:
Kleine glimworm <3
Afbeelding

Ook was meneer benieuwd hoe groot hij nu eigenlijk was geworden :))
Afbeelding

Ik schat rond de 1,58/1,59. Het is lastig te zien met een rolmaat :+

Voetjes geven gaat ook goed, voor kan ik zonder problemen zijn hoeven uitkrabben en achter vraag ik nog met de zweep om zijn voetje, maar ik kan mijn hand al helemaal naar beneden laten glijden. Volgende stap is de zweep weglaten en met mijn hand gewoon zijn achterbeen op kunnen tillen.

Ennn longeren gaat ook goed :D Hij loopt braaf zijn rondje zonder al te veel te klieren. Ik heb mijn vriend weten te strikken om een filmpje te maken. Ik weet dat het nog lang niet perfect is, zo loop ik bijvoorbeeld nog veel mee en op het eind zie je Jack een beetje naar buiten trekken. Maar we bouwen het steeds een beetje verder uit.



Hij doet in ieder geval zijn best <3
Woensdag hebben we weer les, dan kunnen we weer een stapje verder.

Als afsluiting nog een prachtige selfie, want daar zijn we allebei zo goed in :+
Afbeelding

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:56

Wat een ontzettend leuk en uniek paard heb je zeg! <3

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 22:26

Pocca_Locca schreef:
Wat een ontzettend leuk en uniek paard heb je zeg! <3


Wat lief, dankjewel! Ik ben zelf ook ontzettend blij met hem <3

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:46

Pfoeh, het is een tijdje geleden dat ik iets heb gepost zie ik!
Ik ben 3 weken op vakantie geweest naar Canada om mijn vader op te zoeken en toen we thuis kwamen was het tijd om dit kleine monster op de halen <3

Afbeelding

Vandaar iets te weinig tijd om actief op bokt te plaatsen.

Met Jack boeken we echt vooruitgang! 3 weken vakantie heeft hem goed gedaan. Toen ik terug kwam was hij super relaxed en braaf, ik kon helemaal niet merken dat hij zo lang had stilgestaan.
Voordat ik op vakantie ging was de hoefsmid nog langs geweest en dit ging ontzettend goed. Ik heb heel veel met hem geoefend met voetjes geven/vasthouden en uitkrabben. 3 van de 4 hoeven kon de hoefsmid vrijwel in een keer doen. 1 voetje vond hij nog lastig, dus daarvoor hebben we hem even op stal gezet en toen lukte dat ook gewoon.

Met longeren maken wij grote sprongen, het gaat steeds beter. In draf raakt hij niet meer in 'paniek', maar draaft hij gewoon rustig aan. Dus ik probeer nu 1-2x per week max 15 minuten te longeren. We hebben met les een beginnetje gemaakt aan de dubbele longe.
Hij heeft gisteren voor het eerst een longeersingel op gehad, hij gaf geen kik. Braaf paard <3
Ook stond gisteren de trailer van de staleigenaar nog op het erf dus voor ons een mooie mogelijkheid om daarmee te oefenen aangezien Jack de laatste keer nogal de boel op stelten had gezet. Hij is uiteindelijk met 2 voorbenen op de laadklep gaan staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo trots op mijn knappe vent, het is zo'n ongelooflijk lief paard <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, Charlotte446, LisaVH96, MaanNaam, pluklief en 153 bezoekers