[VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 18:29

Haha ja leuk he!
Kan iemand mij helpen hoe ik een filmpje op bokt zet? Ik heb van vandaag wat filmpjes die ik wil laten zien :)


Kabayo

Berichten: 13864
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:31

Annikoe schreef:
Haha ja leuk he!
Kan iemand mij helpen hoe ik een filmpje op bokt zet? Ik heb van vandaag wat filmpjes die ik wil laten zien :)

Via youtube uploaden
Link kopiëren

Klik je hier op reactie plaatsen en dan voorbeeld.
Dan zie je naast , quote url img ook video staan. Die klik je aan;
[video ] [/video]
Daartussen plak je de link

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 18:55

Kabayo schreef:
Annikoe schreef:
Haha ja leuk he!
Kan iemand mij helpen hoe ik een filmpje op bokt zet? Ik heb van vandaag wat filmpjes die ik wil laten zien :)

Via youtube uploaden
Link kopiëren

Klik je hier op reactie plaatsen en dan voorbeeld.
Dan zie je naast , quote url img ook video staan. Die klik je aan;
[video ] [/video]
Daartussen plak je de link


Maar ik heb geen youtube kanaal :))

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 20:15

Het is gelukt, het was makkelijker dan ik dacht :')

Toen ik Jack net had heb ik hem eerst bijna een jaar in de opfok gezet. Daar stond hij altijd zonder halster oid. September ben ik naar deze stal verhuisd en na de tweede dag kreeg ik van de stalbaas al een telefoontje dat het hem niet lukte om bij Jack zijn halster om te doen. Ik ben het zelf gaan proberen ('doet ie anders nooooit' :') ) en idd hij blijkt erg gevoelig te zijn aan zijn hoofd: hoofd omhoog gooien, achteruit lopen, schudden, hoofd wegtrekken etc. En als Jack zijn hoofd helemaal omhoog houdt ben ik ineens een klein meisje en kan ik er niet meer bij, ha-ha, erg grappig Jack :')
Dus standaard met zijn halster om laten staan sindsdien, want ik werk fulltime en toen moest de staleigenaar Jack nog wel eens van weide verwisselen dus het was makkelijker zo.
Daarom ben ik zo trots op hoe hij het nu doet! D.m.v. de clicker aangeleerd dat hij zelf zijn hoofd in zijn halster steekt en dat we daar dus niet steeds over in 'gevecht' hoeven.
In het eerste filmpje laat hij al mooi lang en laag zijn hoofd in het halster zitten. In het begin deed hij steeds heel kort zijn neus erin steken, had ik een soort headbangend paard =:)



Hij deed het zó goed, dat we wel klaar zijn voor de volgende en laatste stap, helemaal over de oren heen! Enige verbeterpuntje is nog dat hij nog ietsjes langer zijn hoofd stil houdt, zodat ik die grote oren van hem er goed in kan stoppen :+



Daarnaast ook nog even samen met mijn vriend geoefend. Want de mannen waar Jack tot nu toe mee in aanraking is geweest waren over het algemeen nogal lomp en ruw tegen hem en daar is hij nogal gevoelig op. Maar omdat de hoefsmid bijvoorbeeld een man is wil ik hem ook rustig aan laten wennen aan het feit dat andere mensen hem aanraken en dus ook mannen. Dus ik heb mijn vriend gevraagd om Jack te aaien en te kriebelen, een paar keer rustig zijn benen aanraken, terwijl ik bij zijn hoofd bleef staan. Hij bleef keurig netjes stilstaan, maar ik kon wel zien dat hij stiekem wat spanning opbouwde. Dus een goed idee geweest om dit ook te oefenen!

Al met al heeft hij het supergoed gedaan vandaag, dus ik ben een troste paardenmama <3

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:32

Die ene foto is echt hilarisch!

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 17:49

Haha ja leuk he! Ik ga vanavond nog eventjes langs om te trainen. Drukke week deze week, vrijdag krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen appartement, dus waarschijnlijk heel het weekend klussen :)

Ik kreeg vandaag een berichtje dat Jack nog steeds diarree heeft.. Ik zat er aan te denken om dan misschien probiotica te voeren, kijken of dat helpt. Heeft iemand tips/suggesties? Anders maak ik misschien een apart topic aan, aangezien ik hier nog niet heel veel respons krijg. (wat ik niet erg vind hoor, ik blijf toch wel door posten :)) )

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:20

Grrr heel verhaal getypt, weer weg....ff opnieuw, want weet hoe vervelend een paard met terugkomende diarree is!

Bij mijn ruin met gevoelige darmen was het ook een hele zoektocht. Ook vaak diarree/mestwater. Het beste kun je gewoon echt alles stap voor stap gaan doorlopen voordat je begint met iets als probiotica. Dus inderdaad kijken of je wormen kunt uitsluiten (mestonderzoek(en) en eventuele ontworming(en)), zand in de darmen uitsluiten (hier kun je voor de zekerheid gewoon een psyllium kuur voor geven, kan nooit kwaad), voor zover het kan stress uitsluiten én je algehele voermanagement kritisch onder de loep nemen, want daar valt vaak veel winst te behalen! Wat krijgt hij nu gevoerd op een dag? En krijg hij onverpakt hooi of hooi uit plastic? Dit laatste zorgt door het fermentatieproces ook vaak voor slechtere mest, niet alle paarden kunnen hier tegen.

Bij mijn ruin gaat het momenteel erg goed, soms bij een iets mindere pak hooi heeft hij nog wat mestwater maar dit is dan ook niet raar. Voor de zekerheid geef ik hem om de 5 weken ongeveer een kuurtje tegen zand in de darmen. Hij krijgt nu onbeperkt droog hooi, liksteen van Paardnatuurlijk, de balancer van Je Paard Gezond En Fit (ondersteunt o.a. ook de darmen) en verder niks aan krachtvoer. Daarnaast geef ik iedere ochtend een beetje Alpengrun Mash slobber van Agrobs (super kwaliteit en geen rare toevoegingen, ondersteunt ook de darmen) met daardoorheen een schepje zuivere biergistpoeder (staat bekend als goede darmondersteuner). Afkloppen: hij is er voortaan goed aan!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 21:22

MissWeenie schreef:
Grrr heel verhaal getypt, weer weg....ff opnieuw, want weet hoe vervelend een paard met terugkomende diarree is!

Bij mijn ruin met gevoelige darmen was het ook een hele zoektocht. Ook vaak diarree/mestwater. Het beste kun je gewoon echt alles stap voor stap gaan doorlopen voordat je begint met iets als probiotica. Dus inderdaad kijken of je wormen kunt uitsluiten (mestonderzoek(en) en eventuele ontworming(en)), zand in de darmen uitsluiten (hier kun je voor de zekerheid gewoon een psyllium kuur voor geven, kan nooit kwaad), voor zover het kan stress uitsluiten én je algehele voermanagement kritisch onder de loep nemen, want daar valt vaak veel winst te behalen! Wat krijgt hij nu gevoerd op een dag? En krijg hij onverpakt hooi of hooi uit plastic? Dit laatste zorgt door het fermentatieproces ook vaak voor slechtere mest, niet alle paarden kunnen hier tegen.

Bij mijn ruin gaat het momenteel erg goed, soms bij een iets mindere pak hooi heeft hij nog wat mestwater maar dit is dan ook niet raar. Voor de zekerheid geef ik hem om de 5 weken ongeveer een kuurtje tegen zand in de darmen. Hij krijgt nu onbeperkt droog hooi, liksteen van Paardnatuurlijk, de balancer van Je Paard Gezond En Fit (ondersteunt o.a. ook de darmen) en verder niks aan krachtvoer. Daarnaast geef ik iedere ochtend een beetje Alpengrun Mash slobber van Agrobs (super kwaliteit en geen rare toevoegingen, ondersteunt ook de darmen) met daardoorheen een schepje zuivere biergistpoeder (staat bekend als goede darmondersteuner). Afkloppen: hij is er voortaan goed aan!


Mestonderzoek heb ik inderdaad gedaan, daarvoor heb ik nog gekeken of er veel zand in zijn mest was dmv mest in een zak water en een paar uur laten staan. Hier zat een heel klein beetje zand in, maar echt niet bijzonder veel.. Toch geef ik voor de zekerheid inderdaad psylliumvezels, al een paar dagen nu maar ook daarmee merk ik geen verschil. Nou moet ik zeggen dat ik ook niet de aangegeven hoeveelheid geef, omdat hij het anders gewoon laat staan. Ik heb het ook geprobeerd met slobber maar dan eet hij het helemaal niet.
Verder krijgt hij Vitalbix Daily Caire, 4-5x per week met 15ml lijnzaadolie. Hier doe ik dus ook het vlozaad doorheen dan. Hij staat 24/7 op de paddock en op het moment krijgen ze inderdaad onbeperkt voordroog, maar het is zo droog dat het net zo goed normaal hooi had kunnen zijn als je het ziet. Maar het stomme was, toen hij begon met diarree hadden ze nog normaal hooi, kort daarna zijn de paarden toevallig overgegaan op voordroog. De andere paarden waar hij bij staat hebben allemaal goede mest.
Verder oogt hij gewoon fit, zit goed in zijn vacht en glanst mooi. Wel hoor ik veel darmgeluiden wanneer ik met hem train, geen idee of dit positief of negatief is, maar ik dacht ik vermeld het toch erbij. Hij heeft geen waterige diarree, maar gewoon van die ‘flatsen’ mest :')

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:33

Wanneer het kan zou ik, in ieder geval om te proberen, toch even kijken of het veranderd wanneer je weer even droog hooi kunt voeren. Dat het de dag vantevoren leek te beginnen kan misschien toeval zijn. Maar zelfs al lijkt het gewoon droog, dan nog heeft het precies hetzelfde fermentatieproces ondergaan, waar sommige paarden gewoon slecht op reageren. Wat betreft de psyllium: die roer ik altijd pas echt nét voor het geven door de geweekte wiesencobs heen, zodat het niet slijmerig wordt. Op deze manier eet die van mij het wel. En ook vooral licht geweekte wiesencobs (of slobber) en niet zeiknat, want ook dan krijg je slijm :)

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 17:57

MissWeenie schreef:
Wanneer het kan zou ik, in ieder geval om te proberen, toch even kijken of het veranderd wanneer je weer even droog hooi kunt voeren. Dat het de dag vantevoren leek te beginnen kan misschien toeval zijn. Maar zelfs al lijkt het gewoon droog, dan nog heeft het precies hetzelfde fermentatieproces ondergaan, waar sommige paarden gewoon slecht op reageren. Wat betreft de psyllium: die roer ik altijd pas echt nét voor het geven door de geweekte wiesencobs heen, zodat het niet slijmerig wordt. Op deze manier eet die van mij het wel. En ook vooral licht geweekte wiesencobs (of slobber) en niet zeiknat, want ook dan krijg je slijm :)


Ja ik zal even kijken wat mogelijk is bij ons op stal! Maar Jack vindt slobber an sich sowieso al niet zo lekker, het is een bijzonder paard :')

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 19:11

Ik krijg net van een stalgenootje deze foto’s doorgestuurd, kijk nou toch <3 klein kipje :))

Afbeelding
Afbeelding

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:27

ach, wat een leuke! ik volg jullie graag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:23

Ach <3
Je halster-videos zijn ook erg leuk trouwens!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 10:38

Afgelopen paar dagen niet heel veel kunnen doen met Jack. Ik zit zelf even in een drukke periode, afgelopen vrijdag de sleutel gehad van mijn eerste eigen appartement! Dus alles moet geschilderd worden, vloer leggen etc.

Gelukkig staat jack lekker buiten en wordt er goed voor hem gezorgd :)
Gisteravond zelf nog even bij hem gaan kijken, hij was lekker aan het spelen met zn vriendje en door de paddock aan het rennen. Ook kwam ik toevallig de staleigenaar tegen, uitgelegd van Jack zijn dunne mest en afgesproken dat ze een baal hooi krijgen wanneer deze baal voordroog op is. Dan kan ik even checken of het daadwerkelijk aan de voordroog ligt of dat ik verder moet zoeken.

Hier de twee deugnieten samen :))
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:07

Hij heeft zo'n leuk kopje <3
Hopelijk weet je meer na de baal hooi, stap voor stap dingen proberen is altijd het beste :j

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 13:43

[***] schreef:
Hij heeft zo'n leuk kopje <3
Hopelijk weet je meer na de baal hooi, stap voor stap dingen proberen is altijd het beste :j
l

Haha ja kleine deugniet is het <3

Ja ik ben ook blij dat de staleigenaar wilde meewerken, want Jack staat samen met 3 andere paarden en die hebben nergens last van en die moeten dan ook het normale hooi eten. En soms is het een beetje zo’n typische eigenwijze oude paardenboer :)) Die dit soort dingen al gauw onzin vindt haha. Maar in goed overleg is er vaak al veel mogelijk, dat is wel fijn :j

xxUnicornsxx

Berichten: 7
Geregistreerd: 18-02-18

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:09

Wat een leukerd! Ik volg! Zeker!

Unicorns don't worry about things, they just sparkle

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:07

Wat leuk die halster video's! Echt super goed! Kan me nog wel herinneren dat zijn moeder ook heel gevoelig kon zijn wat betreft oren aanraken etc. Ook tijdens het rijden veel schudden enzo. Fijn dat je bij Jack zoveel vertrouwen al hebt kunnen winnen! <3

Victoria Verida <3

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 22:09

Wat leuk dat je komt volgen xxUnicornsxx!
Dankjewel voor het complimentje Eva :) Grappig om te horen dat zijn moeder ook wat gevoeliger is aan het hoofd.

Ik kreeg gisteren een filmpje toegestuurd van een stalgenootje, een typisch gevalletje Jack :')



Alles willen vastpakken, maar het spannend vinden omdat het voor je neus flappert in de wind, maar alsnog niet los willen laten :+
( het is trouwens een longeerzweep met extra slierten eraan die mijn stalgenootje gebruikt om haar paard los te gooien, ik durf niet te zeggen hoe die in de paddock terecht is gekomen :') )

Morgen ben ik een dagje vrij, dan ga ik de kou trotseren en gaan we weer even trainen. Helaas hebben we alleen een buitenbak dus dat wordt dik aankleden :brr:

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-18 15:44

Ik was vanmiddag bij jack en OMG WAT IS HET KOUD! :brr: niet. nor-maal.
Maar goed, we moesten toch trainen want zaterdag hebben we weer les.
Door de kou en de wind was hij lekker fris vandaag. Gelukkig is de bak niet bevroren dus we hebben samen lekker gespeeld en gerend in de bak om even de scherpe randjes eraf te halen (en voor mezelf ook om even op te warmen :') ) Het was voor het eerst dat hij zo fanatiek mee deed, echt leuk! Bokken, springen, achter mij aan rennen, op mij af draven maar braaf voor mijn neus stoppen etc <3

Verder dacht ik te zien dat hij eindelijk is begonnen met wisselen, volgens mij zijn twee van zijn voortanden er uit. Of hij heeft een trap tegen zijn bakkes gehad, maar dat lijkt mij sterk :Y) Maar hij was een beetje ongeduldig en ritselig van de wind, dus ik kon niet heel goed kijken naar zijn tanden.

Vanmiddag zag ik hem mesten en dat was gelukkig eindelijk weer vast! Alleen het was wel de eerste keer dat ik er een paar rode wormpjes op zag. Is dit een goed teken, in de zin van: de wormen komen er uit? Of is dit een slecht teken, in de zin van: hij heeft dus nog steeds bloedworm? -O- Ik weet niet hoe lang zo'n wormenspuit werkt (2 weken geleden gehad). Is het juist goed of slecht als ze in de mest erbij zitten? Ik voel me echt dom nu, dat ik dit niet weet :o

Jannuhh
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:37

Ik heb geleerd dat na drie dagen na de plantenspuit de wormen er uit zijn. Dus dit zou dan een slecht teken zijn

Jannuhh
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:41

Ik bedoel natuurlijk wormenspuit! Maar kan het niet meer wijzigingen

Sachavdm

Berichten: 130
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:09

Ik volg ook!! Leuk om jullie zo bezig te zien. Ik ga binnenkort het grondwerk met mijn merrie terug oppakken om dan ook stillaan richting inrijden te werken :D

Horses aren't my whole life, they make my life whole.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:58

Wat leuk dat je komt volgen Sachavdm! Leuke merrie heb je!

Ik heb even de bijsluiter van de ontworming opgezocht op internet:

"De uitscheiding van kleine strongyliden eieren wordt gedurende 90 dagen onderdrukt. (ERP = 90d.)
Het middel is werkzaam tegen in het darmslijmvlies verblijvende (ontwikkelende) L4 stadia van de
kleine strongyliden. Op 8 weken na behandeling zijn vroege (hypobiotische) L3 stadia van de kleine
strongyliden geëlimineerd."

Dus wat ik hier uit op maak is dat het 8 weken werkzaam is. Dat is ook wat iemand mij vertelde.
Als deze 8 weken zijn verstreken ga ik weer opnieuw een mestonderzoek laten doen. Dan weet ik het in ieder geval zeker.

Afbeelding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 18:27

Zaterdag les gehad in de sneeuw! Daar had ik geen rekening mee gehouden 2 weken geleden, toen dacht ik dat het wel slim was om om 8:30 af te spreken :brr:
Gelukkig waaide het niet zo hard, dus was het goed te doen.

Tijdens de vorige les hadden we een nieuwe oefening behandeld. Omdat ik nooit aan zijn mond kan zitten om bijv. naar zijn tanden te kijken zijn we begonnen met een kintarget. Ik leer hem om in eerste instantie zijn hoofd op mijn hand te rusten en dat uit te bouwen naar zijn hoofd stilhouden terwijl ik aan zijn lippen zit/lippen omhoog doe.
Op een of andere manier is dit een oefening die hij erg leuk vindt en ook helemaal 'zen' van wordt. Na deze oefening is hij helemaal ontspannen en gaat hij vaak in slaapstand staan.

Klein stukje gefilmd, je ziet ook echt dat hij stopt met kauwen om zijn hoofd in mijn hand te leggen :)
Het is alleen een beetje donker geworden.



Daarnaast weer geoefend met voetjes geven, hij geeft ze soms al automatisch, supergoed! We wilden een begin maken aan zijn achtervoeten, maar dat vindt hij nog steeds erg spannend en is dan geneigd om uit te slaan. Voorgesteld om de achterkant van de target stok te gebruiken en dit doet hij al veel beter! Gisteren ben ik ook nog geweest en zijn voorbenen tilt hij ze al op bij aanraking en het commando 'voetje' en achter begint hij op deze manier ook een stuk beter te begrijpen!

Ik heb van zaterdag ook nog een filmpje gemaakt, ik beloon Jack met zijn vitaminebrok, vandaar dat hij zo staat te kauwen. :Y)



Knappe puppepaard <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 67 bezoekers