[VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

[VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 20:49

Hoi! :wave:

Ik heb een hele tijd getwijfeld om dit topic te openen, omdat ik niet weet of ons verhaal interessant genoeg is om te volgen. Maar aangezien ik weinig paardenmensen in mijn vriendenkring heb en ik niet iedereen die geen verstand heeft van paarden wil vervelen met mijn overenthousiaste verhalen doe ik het toch.
Ik heb sinds oktober 2016 mijn allereerste eigen paard: Jack is geboren op 05-05-2015 (makkelijk te onthouden :+ ) en wordt dus al bijna 3 jaar oud. Er zit Fjord, Fries, KWPN en Andalusiër in.

En dan krijg je dit, tadaaa <3:
Afbeelding
Oude foto, daar heeft hij nog zijn zomer grasbuik

Wij zijn een maandje geleden begonnen met onze eerste grondwerkles en het plan is om uiteindelijk langzaamaan richting het inrijden te gaan. Ik heb geen haast, dus hoe lang dit gaat duren, geen idee :') We hebben om de twee weken les en ik probeer 4x per week langs te gaan om te trainen of om lekker te wandelen/poetsen/tutten.
Ik heb een hele fijne instructrice gevonden waarbij ik les krijg d.m.v. positieve bekrachtiging: clickertraining en targettraining. Ik vind het zelf een mooie en interessante manier van trainen en Jack pikt het op deze manier ook ontzettend goed op! Dus wie weet kan ik door middel van dit topic ook andere mensen enthousiasmeren om middels positieve bekrachtiging aan de slag te gaan!
Ik ben zelf gewoon heel erg down-to-earth hoor, dus hij kan heus gewoon een tik verwachten wanneer hij zich niet gedraagt :Y)

Ons uiteindelijke doel: Jack staat gestald aan de Loonse en Drunense duinen, dus het is denk ik vanzelfsprekend dat we heerlijke, lange bosritten willen gaan maken <3 Daarnaast gewoon dressuurlessen, omdat ik het belangrijk vind om een goede basis te hebben en Jack goed door zijn lichaam leert lopen. Maar goed, dit is allemaal nog verre verre toekomstmuziek :+

Persoonlijk doel: Ik zou zelf graag nog een paar kilo kwijt willen zodat ik niet te zwaar ben voor Jack :o


Het lijkt me leuk om hier gewoon regelmatig updates en foto's te plaatsen over hoe het gaat, dus degene die het leuk vinden om te volgen en mee te kletsen zijn welkom! :D


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:56

mooie doelen! Ik ben benieuwd!


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:05

Ik volg :D

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 21:23

Jeeeh leuk :D

Misschien is het alvast leuk om een beetje te vertellen met welke oefeningen we ons op dit moment bezig houden :) :
- Voetjes geven, we zijn al zo ver dat hij zijn voorbenen al enkele tellen omhoog kan houden
- Zelf leren zijn halster aan te doen. Dit is een leuke oefening! Jack steekt al automatisch zijn neus in zijn halster wanneer ik deze voor hou, ik heb het al zo ver uit kunnen bouwen dat het halster al bijna over zijn oren komt.
- Target leren volgen, ook in draf. Als leuke afwisseling, zodat hij tussen het trainen door ook even iets actiefs mag doen waarin hij zijn energie kwijt kan. En als voorbereiding op het longeren later.
- Wijken op de voorhand
- Voedsel weigeren
- Leren flehmen (gewoon omdat het kan, als leuk trucje voor tussendoor :+ )

Ik oefen altijd los in de bak, zonder hem vast te houden aan een touw o.i.d., zodat jack zelf kan bepalen of hij wel of niet mee wil doen. Op deze manier kan ik ook goed zien wanneer zijn concentratie op is, hij loopt dan gewoon even weg. Zo overvraag ik hem ook niet en komt hij vanzelf weer bij mij terug. In het begin liep hij vaak weg en vond hij het lastig om zijn focus bij mij te houden. Maar sinds we zijn begonnen met lessen staat hij vaak al bij het hek te wachten en volgt hij mij overal. Zelfs wanneer we samen met een ander paard in de bak trainen kiest hij er voor om bij mij te blijven staan <3 (dit klinkt wel heel erg penny nu :') )

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:20

Ik volg! Volgens mij zitten wij in hetzelfde schuitje en denken over veel dingen hetzelfde! Kortom leuk om jouw ervaringen te volgen!

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Anoniem

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:33

Oh, wat leuk, je bent op dezelfde manier bezig als ik, dus ik ga zeker volgen! Ben heel benieuwd hoe jullie je gaan ontwikkelen :j Van wie heb je les als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:34

Ik ga ook volgen! :j

Leuk paard!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 23:36

@lamar leuk! Ik vind het ook altijd leuk om jouw verhalen te volgen op insta!

@cnb_pictures, volgens mij volg ik jou op instagram, jij hebt zo’n leuke appaloosa <3 Ik heb les van Suzy Deurick, als tip gekregen via iemand hier op bokt!

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:38

Wat een leuk dier! Hoe groot is hij nu? :)

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 09:07

Ghostattack schreef:
Wat een leuk dier! Hoe groot is hij nu? :)



Ik denk tussen de 1.55-1.60 nu. Ik wil hem binnenkort weer eens opmeten. Maar hij vind het gekraak van de rolmaat zo interessant dat hij dan moeilijk stil blijft staan :') Ik heb geen officiële stokmaat stok ding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 10:07

Jack heeft al 2-3 weken wat dunnere mest. Niet persé diarree, maar het verbeterde ook niet.
Gisteren mest opgestuurd voor onderzoek, zojuist gebeld door de dierenarts. Toch wat eitjes gevonden in zijn mest, maar niet veel (50 eitjes per gram mest?). Maar omdat het winter was kunnen de wormen minder actief zijn vanwege de kou zei ze, dus de kans is groot dat hij meer wormen heeft dan dat in eerste instantie lijkt a.d.h.v. de eitjes. Hij krijgt ontworming tegen bloedworm, hopelijk helpt het :)

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:20

Ik volg ook, knapperd <3

Anoniem

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:36

Dank je Annikoe :)
Had al het idee dat je in haar buurt zat, lijkt me een leuke instructrice. Heb nu momenteel 3 coaching-sessies van haar (gaat via een filmpje & skype) in het kader van een extra opleiding van haar. Morgen de 2e, ben benieuwd wat ze te vertellen heeft. Is altijd fijn om eens een andere kijk op dingen te hebben. Zit een beetje uit de buurt maar wil toch zien of ik haar niet eens deze richting uit kan krijgen... :)

Midden in de winter toch wormen(eitjes) vinden lijkt me inderdaad niet zo goed, hopelijk helpt de kuur tegen de problemen.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:49

Ik volg ook!

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 14:40

[***] schreef:
Dank je Annikoe :)
Had al het idee dat je in haar buurt zat, lijkt me een leuke instructrice. Heb nu momenteel 3 coaching-sessies van haar (gaat via een filmpje & skype) in het kader van een extra opleiding van haar. Morgen de 2e, ben benieuwd wat ze te vertellen heeft. Is altijd fijn om eens een andere kijk op dingen te hebben. Zit een beetje uit de buurt maar wil toch zien of ik haar niet eens deze richting uit kan krijgen... :)

Midden in de winter toch wormen(eitjes) vinden lijkt me inderdaad niet zo goed, hopelijk helpt de kuur tegen de problemen.


Ja ik vind haar heel fijn! Ze heeft een interessante werkwijze welke ook grotendeels wetenschappelijk onderbouwd is, dus ik vind het zelf ook heel leerzaam :) Sinds ik les van haar heb ben ik zelf ook een stuk geduldiger geworden :+

@Cerastes, leuk dat je volgt!

Naomiponne
Berichten: 291
Geregistreerd: 10-05-10

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:57

Ik volg ook!

- When I hug you, I'll forget everything around.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:48

Mooie Jack, ik volg ook hoor, komt vast allemaal dik in orde :j

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:57

Ik volg ook! Leuk blijft hij! Hij is echt alleen nog maar knapper geworden sinds veulen zijnde! <3

Victoria Verida <3

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:11

Ik volg! Hij is zo leuk!

Wave after wave

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 20:56

Hee eva leuk jou op Bokt tegen te komen! En hallo nieuwe volgers :D

Vandaag bij Jack geweest om even te trainen, zaterdag hebben wij onze derde grondwerkles. Begonnen met zijn wormspuit 'Wat is dat, kun je dat eten?' gevolgd door 'Gatverdamme, ik ben weg hier' :))
Voetjes oefenen gaat steeds beter, wanneer ik al met mijn hand richting zijn voorbeen ga dan tilt hij zelf al zijn voetje op, hij kan het alleen nog niet zo lang dus dat zijn we nog aan het uitbouwen.

Ik had alleen het idee dat hij niet helemaal in zijn hum was vandaag. Ongeduldig, veel weglopen, niet echt zin hebben. Ik hoop maar dat hij gewoon een slechte dag had en niet dat hij meer last heeft van wormen dan ik in eerste instantie verwachten. Daarnaast viel het mij ook op dat hij zijn brokjes wat lastiger wegkauwde en ik soms een beetje een krakend geluid hoorde? Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen :+ Kan het zijn dat hij begint te wisselen? Kraken tanden dan ook?

Ohja, en ik heb deze vandaag binnen gekregen:

Afbeelding

Ik kwam iemand op facebook tegen die deze plaatjes maakt, en ik vond het te schattig om niet te doen <3 Hij hangt nu aan mijn sleutelbos.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:09

O wat een schattig plaatje!

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 18:18

Cerastes schreef:
O wat een schattig plaatje!


Ja schattig he! Ik kon het niet laten :o
Ik kreeg vandaag berichtje van mijn stalgenootje dat Jack lekker met zijn maatje aan het spelen was, dus gelukkig voelt hij zich gewoon goed :)

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 15:42

Vanmiddag les gehad van Jack, heerlijk in het zonnetje! Jack heeft echt supergoed zijn best gedaan <3 Ik merk dat het steeds beter gaat qua focus, motivatie en aandachtsspanne. De eerste twee lessen vond hij de instructrice veel te interessant en liep hij steeds achter haar aan ipv mij. Maar deze les hield hij wel zijn focus bij mij (oke, 80% van de tijd). Laten zien hoe ver we zijn met halster omdoen, wijken om de voorhand en voetjes geven. Complimenten gekregen omdat hij het zo goed op pakt :)
Voor het eerst geoefend om hem achteruit tussen twee balken door de laten lopen, zodat hij echt leert nadenken over zijn bewegingen. Ze ziet hem dan echt concentreren, zo grappig om te zien.
Ook geoefend met wijken voor de achterhand, hij vindt dit makkelijker dan de voorhand merkte ik.

Hij heeft wel nog steeds dunnere mest, stel dat het inderdaad komt van de wormen, hoe lang moet ik het dan de tijd geven? Voordat ik verder moet zoeken waar het dan wel aan kan liggen? Hij is verder gewoon fit en actief, hij was erg energiek en meewerkend vandaag.

Daarna mocht hij weer lekker op de paddock, even rollen en lekker dutten in het zonnetje :)

Afbeelding

En voor wie geïnteresseerd is hoe de binnenkant van zijn neus eruit ziet _O-
Afbeelding

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:26

Die laatste foto <3 :')

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, karin30, Maanon_, MairiMacBran en 51 bezoekers