[VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:10

Klopt, je maakt zelf een cirkel in een (longeer)piste waardoor je paard een leidraad heeft waar die kan lopen. Is wat makkelijker dan gewoon in een cirkel te moeten lopen zonder verdere hulp zeg maar.

En je begrijp het goed hoor, langere target is de oplossing ;)


Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 21:43

Oh ik heb het beste paard van stal <3 *\o/*

Vandaag heerlijk samen gewandeld door de bossen en hij was zo ontzettend braaf! Dit was denk ik wel de 'meest brave wandeling ooit'. In het begin moeten wij even de weg af en dan lopen we zo het bos in. Normaal staat hij dan eerst 50x stil om overal te kijken en wil hij niet verder lopen, waardoor we soms wel een kwartier doen over een stukje van 5 minuten :+
Maar nu liep hij eerder mee wanneer hij stilstond en in het bos was hij heel rustig. Meestal is hij dan een stukje meer voorwaarts en moet ik hem vaak inhouden, gewoon omdat hij het zo leuk vind. Oorjes erop en gaan :))

Een vriendin van mij was mee samen met haar hond, dit was ook geen probleem, hij vond de hond wel leuk! Alleen de hond was bang voor Jack :')
Halverwege even een kleine pauze om wat grasjes te snoepen:
Afbeelding

En de hond had een mooie stok gevonden :Y)

Afbeelding

Een paar keer onderweg het halthouden geoefend met de clicker, zodat hij leert dat je in het bos ook gewoon stil kan staan. Dit deed hij ook super! Laatste stukje naar huis een klein stukje door een rustige wijk van het dorp gelopen. Alleen de putdeksels midden op de weg waren eng :+
Ik heb echt absoluut niks te klagen, hij was zo braaf en ik ben zo trots <3
Heerlijk in het zonnetje <3
Afbeelding

Verder expres niks getraind vandaag, want morgen hebben we weer les dus ik vond het wel fijn om gewoon even wat anders te doen.
Terug op stal lekker zijn brokjes smikkelen :Y)

Afbeelding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 22:16

Ik ben even een tijdje stil geweest, druk bezig met een studie van mijn werk en Jack en daardoor niet altijd de puf om dan nog iets op Bokt te posten :')

Het gaat de laatste tijd eigenlijk wel goed, zo gaat het vaststaan steeds beter (alleen een keer een halstertouw kapot getrokken helaas) en is hij ook eindelijk een keer fatsoenlijk bekapt! Het ging nog niet helemaal moeiteloos, dat zal ik zo vertellen, maar ik ben blij dat het is gelukt :j

Daarnaast mogen ze weer de wei op, wat in het begin helaas niet helemaal goed ging... De staleigenaar is altijd heel simpel, hij zou de paarden gelijk 24/7 op het land zetten. Mijn stalgenootjes willen dit liever opbouwen, dus in het begin maar een uurtje op de wei, anderhalf uur, twee uur etc etc. Maar dat betekent dus dat continu de paarden verzet moeten worden. Ik werk zelf fulltime, dus ik kan dat niet doen (daarom heb ik ook gekozen voor volpension). Jack laat zich soms nog erg lastig meenemen door anderen, waardoor hij sneller ergens stil blijft staan en in 'verzet' gaat. Vooral wanneer een iemand bijvoorbeeld 4 paarden tegelijk wil meenemen. Dit kent hij niet, vindt hij spannend, klapt dan dicht en dan heeft hij gewoon heel even een momentje nodig. Stalgenootjes hebben geen tijd, worden boos, waardoor Jack alleen nog maar verder dicht klapt en harder in verzet gaat. Hij heeft mij geleerd om heel veel geduld te hebben :Y)
Ik heb dit geprobeerd uit te leggen, maar helaas kwam hier weinig begrip voor en kreeg ik alleen maar als opmerking dat ik te weinig met Jack deed trainen. Dit was niet goed, dat was niet goed, zus en zo. Terwijl ik 4x per week langs ga, om de twee weken les heb en hij bij mij keurig mee loopt aan het halster. Hier had ik erg veel moeite mee, vooral ook omdat ik met Jack aan leiderschap werk door middel van wederzijds vertrouwen en samenwerken en niet door 'de baas te zijn'. En ik hun ogen ben ik dus niet genoeg de baas en luistert hij niet -O-

Ik ben die avond zelf naar hem toe gegaan, hij was diezelfde dag bekapt maar ik kon er niet bij zijn vanwege werk. Ik had uitgelegd aan mijn stalgenootje hoe ze het met Jack het beste kon aanpakken en achteraf bleek dat ze precies het tegenovergestelde had gedaan, en bedankt :')
Het is wel gelukt hoor, maar ik merkte dat hij daardoor wel wat meer stress had opgebouwd. Ik wilde gaan trainen met naar de wei brengen omdat ik ook te horen had gekregen dat hij zich had losgetrokken. Vorig jaar toen hij 24/7 op de wei stond kon ik hem altijd gewoon er op zetten en er af halen zonder problemen, dus ik herkende het helemaal niet.
Normaal gaan wij links de weg af richting de bossen, maar moeten wij rechts de weg af richting de wei. Jack doet veel anticiperen (niet altijd handig :') ) en wist dus precies waar wij heen gingen. Flink voorwaarts en erg onrustig richting de wei. Ik tussendoor een aantal keer halthouden. Op de wei aangekomen was hij erg druk, maar ik kon hem wel houden. Even laten grazen en weer de wei uit gegaan. Dit ging goed. Weer opnieuw. De wei in, Met een hand moet ik het draad open doen en met de andere hand heb ik Jack vast. Hij zag zijn kans, trok zich los en rende luid briesend de wei in. Potverdorie. Jack gepakt en weer opnieuw. De wei uit. Rustig wachten bij de ingang, en weer de draad open doen en met Jack naar binnen. Weer trok hij zich los en rende de wei op. En nog een keer, en nog een keer. Ik was helemaal alleen, Jack had na al die keren de huid op mijn vingers open getrokken en mijn ringvinger doet ontzettend veel zeer. Ik ben zo ontzettend boos geworden, maar dat heeft geen zin. Jack werd daar alleen maar drukker van en ging juist verder weg rennen voor mij. Diep adem halen, rustig blijven en ik kon hem weer pakken. Ik was er klaar mee en wilde hem terug naar de paddock brengen. Maar hij was zo overstuur nu dat hij zich ook buiten de wei had losgetrokken en de weg op rende. Het is een doodlopende straat waar alleen bestemmingsverkeer komt, dus gelukkig geen gevaarlijke weg. Hij wist zelf ook niet goed wat hij moest doen dus hij bleef halverwege staan. Ik gerammeld met mijn brokjes en gelukkig kon ik hem weer pakken. Ik zat er helemaal doorheen. Ik had de hele dag al gezeik van mijn stalgenootjes aan mijn hoofd over Jack en ik begon te geloven dat ze gelijk hadden. Zie je wel.. ik kan dit niet. Jack luistert niet... De tranen stonden in mijn ogen. Ik heb Jack terug gezet in de paddock.

Tja, ik kan natuurlijk niet alleen maar de leuke en positieve dingen op bokt plaatsen :+
Achteraf met mijn instructrice gebeld en de situatie uitgelegd. Zij vertelde dat hij waarschijnlijk nog veel spanning had opgebouwd van de hoefsmid i.c.m. diezelfde dag voor het eerst weer op de wei. En omdat ze er maar een uurtje op mochten was voor Jack de waarde van het gras ontzettend hoog en is hij niet bezig met het feit dat wij aan het trainen zijn. Als hij er gewoon 24/7 op staat is het gras niet meer zo bijzonder dus is de drang ook niet zo groot om naar de wei te gaan. Ze heeft mij tips meegegeven hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Gisteren heeft Jack een dagje rust gehad, ik had zelf geen tijd en gelukkig konden mijn stalgenootjes hem goed op de wei zetten.
Vanavond ben ik langs geweest, gewapend met stukjes appel want die vindt Jack zo verschrikkelijk lekker dat hij daar alles voor doet :Y)
Eerst een beetje getraind in de bak en ik merkte dat hij lekker ontspannen en relaxed was. Daarna meegenomen de weg op. Samen met mijn clicker en targetstick. Onderweg naar de wei 5-6x stilgestaan en d.m.v. de target kleine oefeningetjes aan hem gevraagd en beloond met appel. Hij liep sowieso al veel relaxter achter mij aan, ipv als een malle voor mij uit :+ En hij deed dit zo goed! het stilstaan zelf was nog een beetje onrustig, maar hij was wel bij de les. Dit gedaan totdat we voor de wei stonden. Ik ben niet de wei op gegaan, omdat ik bang was dat het verkeerd zou gaan en ik wilde het positieve vasthouden. Dus voor de wei stilgestaan, wat oefeningetjes gevraagd en daarna rustig weer terug naar de paddock gelopen. Hij was zo braaf, misschien omdat voor hem nu na een paar dagen de nieuwigheid er ook vanaf is, ik heb geen idee.

Morgen moet ik de paarden op de wei zetten, ik heb gevraagd of mijn vriend mee wil zodat hij het draad open kan doen. Dan kan ik mij gewoon focussen op de paarden en heeft Jack (hopelijk) geen kans op succes. Voor nu is dit een goede oplossing denk ik, dinsdag komt mijn instructrice en dan gaan we er samen naar kijken.

Phoeh het is een lange post geworden! Knap als je dit allemaal hebt gelezen :')

Hier nog een foto van meneer slapend in de modder :+
Afbeelding

En hier vandaag op de wei, hij begint al flink de glanzen <3
Afbeelding

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:25

Van zekende stalgenoten moet je je niets aantrekken en met jack komt het allemaal wel goed hoor. Het is nu eenmaal een jonkie :j

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:54

Ik heb het hele verhaal gelezen..
allereerst herken ik zijn gedrag erg terug in mijn paard ik denk dus ook gewoon gedrag wat bij
een jong paard hoort.
Ik weet niet hoe oud de paarden zijn van de stalgenoten maar het lijkt alsof ze Jack willen vergelijken met een volwassen paard en dat kan natuurlijk niet.
Je hoeft naar mi ook niet streng te zijn bij een jong paard maar wel duidelijk en consequent want
paard moet wel snappen wat je van hem vraagt en daar los je met streng zijn toch niets op?
Hij moet alles nog leren zij kunnen niet verwachten dat hij dit even allemaal zo weet, hij is verder nog blanco! Na paar keer duidelijk en consequent zijn altijd zelfde handelingen in zelfde volgorde gaat hij het wel begrijpen..
Wellicht was die idd gewoon gestresst van het bekappen want de volgende dag ging het al beter gaf je aan.
Goed dat je les hebt en handig dit soort dingen te oefenen samen zodat jullie wat meer werken aan wederzijdse vertrouwen.

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 16:17

Bedankt voor de lieve reacties! Ik weet dat er minder naar moet luisteren, maar ik vind het altijd heel lastig om dingen niet persoonlijk aan te trekken en het dan ook los te laten :o

Gelukkig is het een aantal keer ook gewoon goed gegaan, alleen het jammere is dat hun dus niet consequent zijn. Vaak met 2 paarden naar de wei brengen, en dan loopt hij ook niet altijd samen met hetzelfde paard. Soms met een ook wat jonger paard die hem dan weer op loopt te naaien en dan trekken ze zich samen los.. En dan op de terugweg vaak met 4 paarden tegelijk, wat hij kan ook nog niet kent.

Gisteren heb ik les gehad, hebben we samen geoefend op de weg met de target stick. Ook om zijn aandacht bij mij te houden en onderweg wat simpele oefeningetjes te doen, zodat hij leert dat op de weg zijn niet perse betekent dat hij naar de wei gaat. Hij was wel wat drukker, maar meer uit enthousiasme dan dat hij echt expres vervelend probeert te doen.
Uiteindelijk ook gelukt om rustig op de wei te zetten en als beloning even aan het touw laten grazen. Daarna liep hij ook superrelaxed mee terug. Terug op de dam kwamen er een aantal kinderen aangelopen (stal ligt naast een kampeerboerderij) en een meisje had allemaal vragen dus we moesten even stilstaan. Op een gegeven moment stonden er denk ik een stuk of 5-6 kinderen voor Jack zijn neus, allemaal door elkaar pratend, Jack op zijn neus aaiend. En hij deed helemaal niks, hij bleef doodstil staan en was superrustig. Hij was superbraaf! Nergens iets van stress of onrust <3

En vandaag kreeg ik weer een berichtje dat hij zijn halstertouw kapot had getrokken met het op de wei zetten (die ik toevallig gisteren nieuw had gekocht omdat hij een andere ook al kapot had getrokken) -O- Ik vraag mij echt af wat er bij hun nou zo anders is dat hij zich zo gedraagt. Ik hoop niet dat het een gewoonte wordt, want dan wordt het een duur grapje, elke dag een nieuw halstertouw :')

noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:27

Hoi!! Ik ga je ook volgen *\o/* super leuk om te lezen over je vooruitgangen!
En wat betreft het gedrag van Jack bij je stalgenootjes, misschien hebben ze nu een bepaald beeld bij Jack met het naar de wei brengen en halen ' die zal wel weer vervelend doen' en voelt hij dat, en misschien word hij daarom bij hun alleen maar dwarser :j

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:30

Ik weet dat het niet anders is maar ik zou het toch wel vervelend vinden dat ze met 4 paarden tegelijk lopen incl je eigen paard. Maar je kunt zeker niet eisen dat ze Jack alleen doen?

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 23:20

Leuk dat je komt volgen noakim! Misschien heeft dat er ook wel mee te maken ja, ik durf het niet te zeggen helaas.

Lamarxhorse schreef:
Ik weet dat het niet anders is maar ik zou het toch wel vervelend vinden dat ze met 4 paarden tegelijk lopen incl je eigen paard. Maar je kunt zeker niet eisen dat ze Jack alleen doen?


Ik wil graag dat ze per twee worden gedaan, ‘maar dat kost te veel tijd’ :+ tja en ik werk zelf fulltime, dus ik ben er zelf niet bij om het te doen. Hun stellen allemaal vreemde eisen maar zelf heb ik niks in te brengen helaas. Maar goed, ze vinden het gras nu kort genoeg dus zijn ze niet meer bang voor hoefbevangenheid. Dus als het goed is blijven ze vanaf morgen op de wei. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat kortgevreten gras ook gevaarlijk is voor hoefbevangenheid maar goed, wie ben ik :Y)

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 19:47

Vanmiddag even bij Jack geweest, want morgen heeft meneer een fotoshoot dus dan moet hij er wel mooi uit zien natuurlijk <3
Ze staan nu gewoon 24/7 op de wei, dus daar geen gedoe meer mee gelukkig. Toen ik op de wei aankwam stond Jack zelfs zo diep te slapen dat hij niet eens door had dat ik voor zijn neus stond :')
Afbeelding

Hij vindt afspuiten nog eng en ik vond het vandaag ook net wat te koud aangezien we alleen koud water hebben. Dus met water uit de waterkoker en water uit de kraan een emmer sop gemaakt en hem helemaal afgesponsd. Gek genoeg kijkt hij daar dan niet van op of om.

Terug naar de wei schrok hij van een aantal kinderen op een trampoline, ik had ze gevraagd om te wachten maar zodra ik voorbij was begonnen ze met z’n allen weer te springen, recht achter Jack 8)7
Hij schrok zich dood maar gelukkig kon ik hem gewoon houden. (Stiekem) met mijn hart in mijn keel richting de wei, want ik was bang dat hij zich nu niet meer rustig op de wei liet zetten omdat hij nu gespannen was. Mezelf verteld om diep adem te halen, doen alsof er niks aan de hand is en hem op de wei gezet alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik voelde hem iets drukker worden, ik gaf een lichte ophouding aan het touw en liet hem naar mij toe draaien op de wei. Hij bleef superbraaf staan! Gelijk geclickt en 2 grote handen brok/lucerne/wortel gegeven wat nog in mijn tasje zat. Daarna losgeklikt en toen liep hij rustig weg.

Mijn wilde ezel hengst :)) (nog een beetje nat,vandaar een beetje verfrommeld)
Afbeelding

Samen delen <3
Afbeelding

Alvast zijn glimlach oefenen voor zijn fotoshoot _O-
Afbeelding

En ik denk dat elke paarden eigenaar dit wel herkent wanneer je net je paard hebt gewassen -O-


Dat wordt morgen vroeg opstaan om hem weer netjes te krijgen :')

noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:12

Heel herkenbaar := -O- hij vond waarschijnlijk dat dit een mooie toevoeging was aan zijn outfit voor morgen <<) succes met poetsen morgen en veel plezier bij de fotoshoot!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 21:27

Jack was afgelopen zaterdag ontzettend braaf tijdens de fotoshoot!
Met het uit de wei halen wilde hij eerst niet meelopen, ik dacht in eerste instantie dat hij niet bij de wei vandaan wilde. Maar zodra hij voorbij de trampoline was liep hij ineens vlot door. Ik denk dat hij het nog vrij hoog heeft zitten :') Hopelijk heeft hij het na een paar keer door dat het niet meer eng is.

De paddock waar ze eerst op stonden ligt naast de bak. Dus altijd wanneer wij in de bak trainen zijn de andere paarden er bij zegmaar. Alleen nu staan ze dus op de wei, en dat is aan het einde van de weg. Dus als we nu naar de bak gaat is Jack helemaal alleen. Nee, ik zeg het verkeerd: Jack is HE-LE-MAAL ALLEEN. Dus alles is doodeng natuurlijk 8)7
Dus hij heel voorzichtig daar rondlopen, wil ik hem net in de bak zetten, vliegen er ineens twee vogels op uit de heg. Dikke paniek, Jack galoppeert weg met mij erachteraan :') Halverwege de dam ging hij gelukkig al langzamer lopen en kwam ook net mijn vriendin aangelopen en die kon hem vastpakken.

Daarna was hij wel wat drukker toen we richting het bos gingen, maar eenmaal in het bos aangekomen wordt hij altijd een stuk rustiger. Ik hoop dat ik de foto's binnenkort krijg, ik ben super benieuwd!

Vandaag ben ik ook nog even bij hem langs geweest. In de bak geoefend met aandraven, aangezien hij vaak nog veel te lui is en niet altijd te motiveren om een tandje sneller te gaan :+
Daarnaast geoefend met een longeerzweep waar plastic slierten aan hangen. Deze zijn leuk om in de bijten, maar wanneer ze je lichaam aanraken is het toch wel eng. Op een of andere manier mocht ik hem wel op zijn linker zij aanraken, maar zijn rechterzij was eng en daar liep hij voor weg. Wij werken nog steeds los in de bak, dus wanneer hij iets spannend vindt en even een momentje voor zichzelf nodig heeft dan mag dat. Soms liep hij dus weg om dan expres beledigd met zijn kont in mijn richting te gaan staan :') Maar hij is te nieuwsgierig, dus hij komt altijd weer terug. Zo kan hij op zijn eigen tempo bepalen en overvraag ik hem niet.
Ik heb met de clicker beloond wanneer hij voor mij stil bleef staan, eerst met de zweep naast mij op de grond en daarna steeds een stukje verder omhoog en verder richting zijn lichaam. Om hem uiteindelijk op zijn rechter zij te laten rusten. Dit een keer of 2-3 gedaan en daarna weggelopen met de zweep om deze op te ruimen. Ik keek achterom en Jack stond nog steeds op dezelfde plek, mij beduusd aan te kijken 'Was dat het?' :))

Daarna nog samen deze lieve, blije foto gemaakt <3
Afbeelding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 09:39

Ik weet niet of er nog veel volgers zijn, maar de foto’s zijn binnen en ik wilde deze jullie niet onthouden <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal komend weekend een fototopic voor hem aanmaken, hij wordt dan ook 3 jaar <3

Edit: de kwaliteit is wel wat achteruit gegaan zie ik

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:57

Wat een verschrikkelijk leuk paardje is het!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 23:10

terrabeertje schreef:
Wat een verschrikkelijk leuk paardje is het!


Wat lief, dankjewel! Ik ben ook ontzettend blij met hem <3

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:00

Wat een gave foto’s <3

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 13:23

Vandaag is Jack jarig, 3 jaar! *\o/*
Ik heb een foto topic geopend voor zijn verjaardag, met nog meer foto's van zijn fotoshoot:
[ITP] Kleine paardjes worden groot...

Gisteravond hebben we nog lekker een wandeling door het bos gemaakt. Hij is alleen nog niet gewend aan alle vliegjes en muggen, dus vond hij het wel een goed idee om midden in de bossen te gaan rollen :') Dat kan gewoon. Normaal lopen we altijd dezelfde route, nou een keer een andere route geprobeerd zodat hij ook leert om op andere plekken te komen. Hij is dan wel wat voorwaartser :):) maar hij deed het goed!

Ik ga vanmiddag nog even langs om hem een worteltje op zijn verjaardag te brengen Y)(^) Misschien nog een beetje oefenen in de bak.

Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:14

Wat een leukerd! Ik volg vanaf nu ook. Ken de instructrice waar je les hebt ook dus des te interessanter ok dit topic te volgen!!


Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 21:54

Leuk dat je komt volgen! Ken je Suzy persoonlijk of heb je ook les van haar gehad? Ik vind haar manier van trainen super en de gedachte erachter ook. Maar toch ben ik de laatste paar dagen een beetje aan het twijfelen, het is een soort gevoel en ik kan het niet precies uitleggen :+ Alsof we niet genoeg bereiken ofzo? Of nog niet echt concrete stappen hebben gemaakt. Ik weet het niet, ik zal het er eens met haar over hebben. Jack is de laatste tijd nogal aan het klieren en ik ben door alle jaren heen heel veel gewend en nooit bang geweest om streng op te treden tegenover een (ook jong) paard, maar op een of andere manier ben ik bij Jack toch 'banger' ofzo. Misschien sneller bang om mijn eigen paard te 'verpesten' en dat ik daardoor te voorzichtig ben?

Gisteren ook bijvoorbeeld, ik haalde Jack uit de wei en hij vertikte het gewoon om mee te lopen. Hij bleef stokstijf voor de ingang van de wei stil staan. We stonden dus wel al op straat en niet meer in de wei. Trekken aan het touw heeft geen zin, dan gaat hij alleen maar achteruit. Boos worden heeft ook geen zin, want dan flipt hij alleen maar en sluit hij zich helemaal af en kan ik er helemaal niks meer mee. Dus heel geduldig blijven, hem steeds uit balans gebracht door hem naar links en naar rechts te vragen. Steeds stapje voor stapje slingerend over de weg gelopen :') Maar goed dat er geen auto's aan kwamen. Hij doet verder niks, maar hij is dan zo stellig en nukkig dat we er uiteindelijk een kwartier over hebben gedaan om van de wei naar de bak te lopen. Ik begon zelfs te twijfelen of hij hoefbevangen was en niet op het harde wilde lopen. Maar in de bak heeft hij gewoon rond zitten rennen en terug naar de wei liep hij vlot door, dus daar lag het niet aan.

Ik stond zelfs op het punt om hem gewoon terug op de wei te zetten, maar ik heb volgehouden omdat ik hem niet zijn zin wilde geven. Maar daardoor de sessie in de bak wat korter gehouden, omdat we er al een kwartier op hadden zitten natuurlijk.
Weer geoefend met de 'enge' zweep, uiteindelijk mocht in zelfs zijn voorbenen aanraken zonder dat hij er voor weg probeerde te lopen.

Het 'monster' in kwestie:
Afbeelding

Omdat hij nu in zijn eentje is, is hij veel sneller afgeleid en veel drukker/schrikachtiger. Bijvoorbeeld de tractor die hij al 50x heeft zien rijden was nu opeens eng, wat resulteerde in al zijn aandacht voor mij kwijt raken en rondjes galopperen in de bak -O-



Ik probeer er niet teveel aandacht aan te schenken en beloon hem wanneer hij weer bij mij terug komt, maar soms blijft hij er echt in hangen en blijft hij heel druk. Ik hoop dat hij er nog aan gaat wennen, want dit is geen doen zo helaas.

Wat wel positief was is dat ik heb gewoon weer relaxed van de wei kan halen en hem er gewoon in mijn eentje terug op kan zetten. Hij blijft braaf wachten tot ik zijn touw heb los geklikt.
Ook heb ik voor het eerst van die vliegen sliertjes aan zijn halster gedaan, dus het lijkt nu net alsof hij dreadlocks heeft :+

Afbeelding

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:15

Ik begrijp dat het misschien lastig lijkt maar iets harder optreden is toch denk ik de oplossing. Hij gaat je heel erg uitproberen en je moet hem denk ik even laten weten dat jij er ook nog bent, dat je wel samen wílt werken maar hij je die kans wel moet geven. Uiteraard zal het met pieken en dalen gaan maar het klinkt echt leuk, en fijn hoe geduldig je met hem bent. Jullie zijn echt leuk bezig hoor!

Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:28

Ik heb vorig jaar een mini paarden evenement georganiseerd waarbij ik dus leuke demonstraties zocht. Toen heb ik haar via via benaderd en heeft ze een paar demo's gegeven die dag, echt super leuk! Heb zelf geen eigen paard verder maar vind de manier erg interessant.

Ik snap best dat je erg zelf onzeker van word bij jou eigen paard. Het is toch je eigen laard waarbij je alles goed wilt doen en geen fouten wilt maken maar hierdoor krijg je zelf zon naar gevoel en bouw jij zelf spanning op. Het is geen ramp als je eeen fout maakt soms is dat juist een heel goed leerproces en ook voor je paard want niemand is perfect. Je hoeft niet alleen op de manier van je instructrice te werken verschillende benaderingen bij elkaar werken ook!
Probeer eerst die spanning bij jezeld weg te halen dan weet ik zeker dat dat een hele hoop scheelt. Ik heb zelf namelijk bij bepaalde paarden ook dat ik alles goed eilt doen en er bij mij spanning ontstaat waardoor het juist mis gaat.


Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 14:32

[quote=terrabeertje]Ik begrijp dat het misschien lastig lijkt maar iets harder optreden is toch denk ik de oplossing. Hij gaat je heel erg uitproberen en je moet hem denk ik even laten weten dat jij er ook nog bent, dat je wel samen wílt werken maar hij je die kans wel moet geven. Uiteraard zal het met pieken en dalen gaan maar het klinkt echt leuk, en fijn hoe geduldig je met hem bent. Jullie zijn echt leuk bezig hoor![/quote]

Dankjewel voor je lieve compliment. Het is voor mij natuurlijk ook allemaal nieuw dus ik vind het leuk om te horen dat mensen vinden dat ik goed bezig ben :)
Ja ik wil dat zeker gaan proberen, alleen dat niet wanneer we midden op de weg staan :') Dat doe ik het liever binnen de omheining van de bak bijvoorbeeld. Maar dan zou ik het liever doen wanneer er iemand bij is die wat meer verstand er van heeft, zodat ik wat meer begeleiding krijg.

chalpaca schreef:
Ik heb vorig jaar een mini paarden evenement georganiseerd waarbij ik dus leuke demonstraties zocht. Toen heb ik haar via via benaderd en heeft ze een paar demo's gegeven die dag, echt super leuk! Heb zelf geen eigen paard verder maar vind de manier erg interessant.

Ik snap best dat je erg zelf onzeker van word bij jou eigen paard. Het is toch je eigen laard waarbij je alles goed wilt doen en geen fouten wilt maken maar hierdoor krijg je zelf zon naar gevoel en bouw jij zelf spanning op. Het is geen ramp als je eeen fout maakt soms is dat juist een heel goed leerproces en ook voor je paard want niemand is perfect. Je hoeft niet alleen op de manier van je instructrice te werken verschillende benaderingen bij elkaar werken ook!
Probeer eerst die spanning bij jezeld weg te halen dan weet ik zeker dat dat een hele hoop scheelt. Ik heb zelf namelijk bij bepaalde paarden ook dat ik alles goed eilt doen en er bij mij spanning ontstaat waardoor het juist mis gaat.


Ik vind de trainingsmethode van Suzy ook zeker interessant en erg leerzaam, anders zou ik ook geen les van haar hebben haha. Ik zal volgende week eens met haar overleggen hoe zij het vindt gaan. Misschien zit het bij mij gewoon tussen mijn oren en verwacht ik te veel.
Ik moet inderdaad meer leren loslaten, ik ben zelf best nuchter en stressbestendig. Maar ik ben gewoon zo zuinig op Jack, dat ik niet wil dat hem iets overkomt en daarom juist alles goed wil doen. Ik klink net als een moeder nu :')

Laatste paar dagen ben ik niet geweest. Mijn oma ligt op het moment in het ziekenhuis en ondergaat op het moment een zware operatie. Dus daar ben ik een aantal keer langs geweest. Misschien dat ik vanavond even bij Jack langs ga, maar dan gewoon even poetsen voor afleiding en ontspanning in plaats van trainen.

Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:28

Wauw ik heb lekker veel spelfouten in mijn bericht staan zie ik nu :')
Je klinkt als iemand die heel veel voor haar paard over heeft, dat is toch mooi! <3 En ik begrijp wat je bedoeld met alles goed willen doen. Heb ik ook wel eens last van

Oei, dat klinkt niet best. Sterkte!


Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: [VOLG] Jack: Van puppypaard naar rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:22

Ik herken je gevoel wel wat les betreft dat heb ik zelf ook mede omdat paarden in mijn omgeving ook veel sneller gaan..
Toch heb ik dat proberen los te laten we hebben ook helemaal geen haast.
Je hebt ook nog niet zolang les toch? Vergeet niet dat je trainster ook een band moet opbouwen met jullie elk paard is anders en het kan best even duren voordat je een paard een beetje kunt lezen zodat je hier een methode aan koppelt.
En dan ineens ben je aan het longeren pakt je paard het mede door de goede voorbereidingen ineens in één keer goed op. Dan ga je ineens sprongen maken.. Ik zou het zeker aangeven maar ik herken je gevoel wel heel erg.
Dat buiten wandelen wat je doet met Jack is ook al heel knap en mentaal best pittig voor een paard.
Ook het staken heb ik soms last van hoofd in de lucht en achteruit stappen als hij bv niet door het hekje wilt. Hier heb ik geleerd beetje druk op het touw daarna meegeven en daarna weer druk op het touw en een portie met geduld en tijd en idd slingerend als je maar vooruit gaat. GOED dat je niet hebt toegegeven.

En je bent zeker goed bezig vooral omdat je er mee bezig bent en opzoek gaat naar oplossingen!
Van fouten leer je en zolang je de beste bedoelingen hebt ben je gewoon goed bezig vind ik.

Trouwens hele mooie fotos van Jack!

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:23

Wat een leukerd! Veel plezier samen!!

Kaloe Z1
Jamaica (All at once x Furst Heinrich) -->bijna uitgerekend!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Colinda20, dolor, Floemii, Googlebot, Kopmeeuw, Miekie74, Mitch_Beauty, Muga, xoranlover en 114 bezoekers