'Met pijn in mn hart'

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:19

Daar heeft het niks mee te maken amy, ik ben als kind ook altijd met de fiets naar school gegaan en ga nog steeds met OV overal heen ondanks ik m'n eigen autootje heb gekocht ondertussen. Dus dat is echt niet iets wat eigen is aan het niet geld willen besteden aan je kinderen. Het gaat mij echt om het idee dat het blijkbaar normaal gevonden wordt om de kinderen opzij te schuiven voor een paard. Die vakanties boeit me niet, daar gaan ze niet van dood. Maar de manier waarop bruintje dit zegt vind ik echt alles behalve normaal. Het wordt misschien niet zo zwart/wit bedoeld, maar als dat wel zo is vind ik het te gek voor woorden.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:20

Ik heb afgelopen jaar afscheid genomen van 2 oudjes van 20 en 24.
En ja ze hadden vast nog jaren geleefd en ja je kon er zelfs nog en stapritje mee maken en ik heb de paarden aan huis.

Maar dame 1 had artrose en kreupel in draf (ja al 14 jaar in mijn bezit langer dan mijn man en kind) en ik had het vermoeden dat ze pijn had (nee ik kan er niet inkijken)

dame 2 4 jaar in bezit maar een flink cpl been nee niet eens kreupel prima paard voor een buitenrit


had ik ze de winter in moeten laten gaan om mijn eigen verdriet te voorkomen? Hadden ze meer last van de kwalen gehad met vocht en natte weilanden. Ze hadden misschien nog wel 10 jaar kunnen leven op pijnstillers enz. Maar waarom. Die dieren hebben er niks van gemerkt en ja ik had verdriet.
Maar als ze nu voor recreatie bij een ander hadden gestaan weet ik zeker dat ik een veel slechter gevoel erbij had gehad.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:20

Amy schreef:
Why? Een vakantie minder worden die kinderen echt niet minder van. Dat is het leven, en t leven is hard.
En dan maar wat vaker op de fiets naar school IPV gebracht worden door pappie of mammie. Worden ze hard en groot van.


Precies.... heel gezond om eens NEE te horen. Hoeveel kinderen zijn niet opgegroeid zonder de jaarlijkse vakantie? Dan verzin je dingen die niet zoveel geld kosten. Lijkt me een zinvolle les dat kinderen leren dat je levende waar niet zomaar van de hand doet wanneer het je niet schikt en je iets anders wilt kopen.

Kijk, bezuinigen op primaire zaken als goede voeding, kleding en schoolspullen/ sport... dat is iets anders. Maar als dat al niet uit kan, dan is het überhaupt vreemd dat er een paard is.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:21

ik weet niet of dit er helemaal mee te maken heeft maar wij hebben ook een ruin in de wei staan, hij is niet van ons maar wij verzorgen hem. hij is 28/29 jaar oud en word elk winter weer magerder.. we voeren hem slobber en hooi maar hij komt niet echt meer op gewicht. de eigenaar komt nooit kijken en betaalt alleen voor het voer en dierenarts. laatst had het beestje een ontstoken oog en ik belde de eigenaar om het uit te leggen en met de vraag of ik de dierenarts moest bellen. zijn antwoord was: ''is een dierenarts echt nodig? dat zal wel veel geld gaan kosten..''
ik was flink op mijn teentjes getrapt en heb geantwoord: ''ja dat kost wel geld maar als je zijn oog zo laat dan moet die er straks met een operatie uitgehaald worden!''
nu denk ik ook bij mezelf, de eigenaar doet er niks mee en het is voor hem meer een last op dit moment omdat meneer het niet zo breed heeft. kan hij hem niet beter laten hemelen?
ben wel benieuwd wat andere bokkers hier van vinden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:22

ninx schreef:
Kijk, bezuinigen op primaire zaken als goede voeding, kleding en schoolspullen/ sport... dat is iets anders. Maar als dat al niet uit kan, dan is het überhaupt vreemd dat er een paard is.

In mijn ogen is dat waar het schoentje wringt. Dat is ook waar ik op doel, niet op vakanties en dergelijken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:22

Heleennn schreef:
Daar heeft het niks mee te maken amy, ik ben als kind ook altijd met de fiets naar school gegaan en ga nog steeds met OV overal heen ondanks ik m'n eigen autootje heb gekocht ondertussen. Dus dat is echt niet iets wat eigen is aan het niet geld willen besteden aan je kinderen. Het gaat mij echt om het idee dat het blijkbaar normaal gevonden wordt om de kinderen opzij te schuiven voor een paard. Die vakanties boeit me niet, daar gaan ze niet van dood. Maar de manier waarop bruintje dit zegt vind ik echt alles behalve normaal. Het wordt misschien niet zo zwart/wit bedoeld, maar als dat wel zo is vind ik het te gek voor woorden.


Men zegt alleen maar dat als een paard echt weg MOET omdat je werkelijk geen andere keus hebt, dan moet je het dier (als dat oud of ziek/ kreupel is) laten inslapen en er niet mee leuren.
Afscheid nemen van een jong of gezond dier is een heel andere zaak.

Feit is echter dat van al die 'pijn in het hart' advertenties er gewoon niet zoveel pijn en noodzaak is, er moet ruimte gemaakt worden voor iets anders, leukers, beters, jongers.....

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:22

Ik stel mijn paard ook niet boven mijn kinderen. Maar ik denk.dat mijn kids niet ongelukkiger zijn omdat ze geen merk kleren dragen of een uitstap minder doen omdat we een paard hebben. De dag dat ik geen eten meer op tafel kan zetten wegens financiele problemen dan moet ik mijn probleem oplossen en neembik mijn verantwoordelijkheid en laat ze islapen. Mijn kids leren dan ook dat het leven ook bestaat uit kunnen loslaten. En ja dat gaat pijn doen. Maar is het eerlijkste. Ik wil later niet aan mijn kids moeten uitleggenn ja we hebben ons paard verkocht op 24 jarige leeftijd waar hij terecht is gekomen weet ik niet. Maar dat ze een zielig leven nog gaat hebben en verhandelt wordt gaat zeker zijn. Dat gaan de kids ook ooit beseffen. En wil niet dat ze mij dat kwalijk nemen. En wees eerlijk de paarden wereld is enorm hard. Het is zo al moeilijk om voor een jong paard een goed thuis te vinden. De verhalen vind je in grote aantalleç terug van oude paarden die zijn weg gedaan en waar ze achteraf van ontdekken dat ze nog lessen lopen of van handelaar naar handelaar gaan tot ze niet meer kunnen. Of ze worden platgespoten met pijnstillers zodat ze nog meekunnen. Het internet staat er vol van. Mensen zitten nu eenmaal niet te wachten om een oud paard te kopen en alle kosten eraan te doen. Ja er zijn mensen die dat wel doen. Maar zoveel zijn dat er niet.

Ik geef eerlijk toe dat ik het niet kan begrijpen dat sommige paarden op die leeftijd nog verhandelt worden. Het doet mij echt pijn. Het risico dat ze een miserabel leven gaan lijden is giganstisch groot. Ik zou zelf niet met dat schuldgevoel kunnen leven.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:23

diedepol14 schreef:
ik weet niet of dit er helemaal mee te maken heeft maar wij hebben ook een ruin in de wei staan, hij is niet van ons maar wij verzorgen hem. hij is 28/29 jaar oud en word elk winter weer magerder.. we voeren hem slobber en hooi maar hij komt niet echt meer op gewicht. de eigenaar komt nooit kijken en betaalt alleen voor het voer en dierenarts. laatst had het beestje een ontstoken oog en ik belde de eigenaar om het uit te leggen en met de vraag of ik de dierenarts moest bellen. zijn antwoord was: ''is een dierenarts echt nodig? dat zal wel veel geld gaan kosten..''
ik was flink op mijn teentjes getrapt en heb geantwoord: ''ja dat kost wel geld maar als je zijn oog zo laat dan moet die er straks met een operatie uitgehaald worden!''
nu denk ik ook bij mezelf, de eigenaar doet er niks mee en het is voor hem meer een last op dit moment omdat meneer het niet zo breed heeft. kan hij hem niet beter laten hemelen?
ben wel benieuwd wat andere bokkers hier van vinden.


Ja, daar zou ik afscheid van nemen.... althans, ik zelf niet. Maar ik vind dat deze meneer wel een beslissing moet maken inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:27

Ik snap het ook niet altijd TS, maar denk niet dat wij daar als buitenstaander zo over kunnen oordelen.

Je zegt zelf dat een oudje meer geld en tijd kost dan gemiddeld jonkie. Het ene oudje heeft meer zorg nodig dat de ander, en wat als iemand nou de middelen niet heeft die enorme zorg te kunnen geven? (Levens van mensen veranderen ook...)

Op het moment dat mijn paard 3 keer per dag extra zorg nodig heeft weet ik ook niet of ik dat, zoals mijn leven er nu uit ziet, ga redden... Mijn hart zou gebroken zijn, maar in zo’n geval verkoop ik haar ook liever aan iemand die haar alle zorg kan geven die ze nodig heeft... Ongracht haar leeftijd, maar dat kies ik voor haar in plaats van egoïstisch te zijn omdat ze perse bij mij moet blijven maar ik niet kan geven wat zij nodig heeft.

Ik denk niet dat het zo zwart-wit is. Ze zullen er best tussen zijn die hin “afgedankte oudje” gewoon maar wegdoen, maar ik geloof zeker dat er zat zijn die hun paardje gewoon niet meer kunnen bieden wat ze op dat moment nodig hebben.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:29

diedepol14 schreef:
ik weet niet of dit er helemaal mee te maken heeft maar wij hebben ook een ruin in de wei staan, hij is niet van ons maar wij verzorgen hem. hij is 28/29 jaar oud en word elk winter weer magerder.. we voeren hem slobber en hooi maar hij komt niet echt meer op gewicht. de eigenaar komt nooit kijken en betaalt alleen voor het voer en dierenarts. laatst had het beestje een ontstoken oog en ik belde de eigenaar om het uit te leggen en met de vraag of ik de dierenarts moest bellen. zijn antwoord was: ''is een dierenarts echt nodig? dat zal wel veel geld gaan kosten..''
ik was flink op mijn teentjes getrapt en heb geantwoord: ''ja dat kost wel geld maar als je zijn oog zo laat dan moet die er straks met een operatie uitgehaald worden!''
nu denk ik ook bij mezelf, de eigenaar doet er niks mee en het is voor hem meer een last op dit moment omdat meneer het niet zo breed heeft. kan hij hem niet beter laten hemelen?
ben wel benieuwd wat andere bokkers hier van vinden.


Ik zou hem laten hemelen als ik het geld er niet meer voor had. Beestje heeft een pracht leven gehad en de kosten gaan alleen maar meer worden.
Oudere paarden kosten meer geld. Het paard zelf voelt er niks meer van. Het zijn de mensen die er last van hebben van hun geweten. Vergeet ook niet dat dieren harde dieren zijn en pijn niet altijd laten zijn. Soms denken wij ze doen het nog goed maar voor hetzelfde geld heeft het dier veel pijn van artrose enzo. Je ziet het niet altijd.
Als een dier een goed leven heeft gehad vind ik het niet erg als mensen een oud paard laten hemelen. Dat is het voordeel van mensen vind ik. Je kan je paard een waardig vredig afscheid geven zonder teveel moeten afzien. Als het goed leven heeft gehad zonder teveel pijn is dat toch prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:32

Ninx schreef:
diedepol14 schreef:
ik weet niet of dit er helemaal mee te maken heeft maar wij hebben ook een ruin in de wei staan, hij is niet van ons maar wij verzorgen hem. hij is 28/29 jaar oud en word elk winter weer magerder.. we voeren hem slobber en hooi maar hij komt niet echt meer op gewicht. de eigenaar komt nooit kijken en betaalt alleen voor het voer en dierenarts. laatst had het beestje een ontstoken oog en ik belde de eigenaar om het uit te leggen en met de vraag of ik de dierenarts moest bellen. zijn antwoord was: ''is een dierenarts echt nodig? dat zal wel veel geld gaan kosten..''
ik was flink op mijn teentjes getrapt en heb geantwoord: ''ja dat kost wel geld maar als je zijn oog zo laat dan moet die er straks met een operatie uitgehaald worden!''
nu denk ik ook bij mezelf, de eigenaar doet er niks mee en het is voor hem meer een last op dit moment omdat meneer het niet zo breed heeft. kan hij hem niet beter laten hemelen?
ben wel benieuwd wat andere bokkers hier van vinden.


Ja, daar zou ik afscheid van nemen.... althans, ik zelf niet. Maar ik vind dat deze meneer wel een beslissing moet maken inderdaad.


Dit vind ik ook zeker niet kunnen maar valt bij mij in de categorie gedumpt en nu kijk ik er niet meer naar om... Dat zijn waarschijnlijk gewoon mensen die wel geld hebben (want anders was ie wel daadwerkelijk verkocht) maar er verder niks voor over hebben. Ook verkeerd.


Wbt de kinderen kwestie, als je moet gaan besparen op primaire levensbehoeftes (hetzij van jezelf, hetzij van je kinderen) dat is voor mij wél een 'goede' reden om het paard weg te doen of in te laten slapen.

Nogmaals doel ik echt op de mensen die hun paard weg doen omdat ie niet meer bereden kan worden, omdat ze een nieuwe willen of omdat ze die 2 vakanties per jaar niet willen missen en het beest daarom een trap krijgt. Of mensen die er 2 of meer hebben en dan het oudje wegdoen en de jonkie waar ze nog mee kunnen rijden houden.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:34

Anoniem schreef:
Ik snap het ook niet altijd TS, maar denk niet dat wij daar als buitenstaander zo over kunnen oordelen.

Je zegt zelf dat een oudje meer geld en tijd kost dan gemiddeld jonkie. Het ene oudje heeft meer zorg nodig dat de ander, en wat als iemand nou de middelen niet heeft die enorme zorg te kunnen geven? (Levens van mensen veranderen ook...)

Op het moment dat mijn paard 3 keer per dag extra zorg nodig heeft weet ik ook niet of ik dat, zoals mijn leven er nu uit ziet, ga redden... Mijn hart zou gebroken zijn, maar in zo’n geval verkoop ik haar ook liever aan iemand die haar alle zorg kan geven die ze nodig heeft... Ongracht haar leeftijd, maar dat kies ik voor haar in plaats van egoïstisch te zijn omdat ze perse bij mij moet blijven maar ik niet kan geven wat zij nodig heeft.

Ik denk niet dat het zo zwart-wit is. Ze zullen er best tussen zijn die hin “afgedankte oudje” gewoon maar wegdoen, maar ik geloof zeker dat er zat zijn die hun paardje gewoon niet meer kunnen bieden wat ze op dat moment nodig hebben.


Ik begrijp wat je bedoelt. Helemaal . Ik dacht ook dat ik de zorg voor meerdere keren per dag voeding enzo niet ging aankunnen. Maar uiteindelijk komt dat allemaal goed.
Moest ik iemand in mijn vrienden kring weten die goed voor mijn paard zorgr zou ik ze ook aan die persoon wegdoen. Maar een wildvreemde die uw advertentie heeft gelezen. Nee. Mensen kunnen mooie praatjes doen. Maar je hebt nooit geen zekerheid. Zeker niet als je de duizenden verhalen leest van mensen die een oud paard hebben weg gedaan en daarna te weten komen dat het paard toch geslacht is of in manege lessen nog loopt mee te bollen. Of ergens op een vergeten weitje mager staan te worden. De paarden rusthuizen en opvang plaatsen zijn niks voor niks bomvol. Er zijn zoveel mensen die van kapotte oude paarden vanaf willen.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:37

Amy schreef:
Dit vind ik ook zeker niet kunnen maar valt bij mij in de categorie gedumpt en nu kijk ik er niet meer naar om... Dat zijn waarschijnlijk gewoon mensen die wel geld hebben (want anders was ie wel daadwerkelijk verkocht) maar er verder niks voor over hebben. Ook verkeerd.


Wbt de kinderen kwestie, als je moet gaan besparen op primaire levensbehoeftes (hetzij van jezelf, hetzij van je kinderen) dat is voor mij wél een 'goede' reden om het paard weg te doen of in te laten slapen.

Nogmaals doel ik echt op de mensen die hun paard weg doen omdat ie niet meer bereden kan worden, omdat ze een nieuwe willen of omdat ze die 2 vakanties per jaar niet willen missen en het beest daarom een trap krijgt. Of mensen die er 2 of meer hebben en dan het oudje wegdoen en de jonkie waar ze nog mee kunnen rijden houden.


hij kan hem niet verkopen omdat het dier redelijk vals is :7 heb een tijd gehad dat ik met de longeerzweep de wei in moest om mijn eigen pony er uit te halen want dat beest viel mij aan in de wei. dat hebben we nu overleefd en met snoepjes is die aardig om te kopen gelukkig.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:37

Heleen sinds wanneer worden kinderen er minder van om niet zo stront verwend te zijn als wat ze tegenwoordig zijn?
Je ontzegd de kinderen geen eten en scholing hoor :D
Maar een keer wat minder luxe. Nou daar worden ze juist beter mens van.
Leren dat een dier ook verzorgd moet worden. En inderdaad geen fiets is die je aan de kant schuift als dat even beter uitkomt.
Dat paard was er en daar hoor je he verantwoordelijk voor te gedragen en dat is niet weg gooien.
Nogmaals mooie les voor de kinderen.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:42

Heleennn schreef:
bruintje123 schreef:
Maar dat is dan geen met pijn in het hart Eileen.
Dat is dan, ik ben blij dat hij opdondert want ik besteed mijn geld liever aan de kinderen aan vakanties en andere dingen dan aan mijn dier wat ik al 15 jaar heb, langer dan dat ik mijn man ken.

Dit is echt onbegrijpelijk. Met alle respect, maar dit vind ik ver over de schreef!! Je bloedeigen kinderen?! Waar ben je dan in godsnaam mee bezig

Maar dan leer je je kinderen dat een dier een wegwerpartikel is.Dat is toch geen goede opvoeding vind ik.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:43

Vind ik ook een prima les. Mijn kids komen niks te kort denk ik.


Het gaat er niet altijd over dat je je paard niet mag wegdoen. Want dat begijp ik perfect als het niet meer gaat. Maar meer dat je je verantwoordelijkheid neemt en dat je een ouder paard met mankementen niet zomaar de handel.in dumpt goed wetende dat de goede thuisjes zeldzaam zijn . Maar dat je ze soms beter laat hemelen dan ze die ellende nog te laten doorgaan.

Ik denk nog altijd dat iemand die zijn paard doodgraag ziet en er alles voor over heeft dat die zijn verantwoordelijkheid neemt en niet gewetenloos verkopen. Of zou het dan meer zijn dat ze die beslissing niet zelf kunnen nemen?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:43

Anoniem schreef:
Ik snap het ook niet altijd TS, maar denk niet dat wij daar als buitenstaander zo over kunnen oordelen.

Je zegt zelf dat een oudje meer geld en tijd kost dan gemiddeld jonkie. Het ene oudje heeft meer zorg nodig dat de ander, en wat als iemand nou de middelen niet heeft die enorme zorg te kunnen geven? (Levens van mensen veranderen ook...)

Soms gebeurt er iets in je leven dat niet te voorzien is, alle begrip daarvoor.
Maar dat een jong paard oud wordt, dat kan je wél voorzien. Ook weet je dat een oudje eventueel extra medische kosten meebrengt, daarom geen spectaculaire dingen maar gewoon verzorging van kleine ouderdomskwaaltjes.
Ik vind dat je dat moet incalculeren op het moment dat je het paard koopt.
Hoge ambities hebben in de sport, maar eens het paard niet meer presteert hem zo goedkoop mogelijk afvoeren vind ik een nogo. Het blijft een levend wezen en dat maakt de paardensport nu net zo speciaal. Genoeg andere sporten waar je die zorgen niet hebt.

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:49

bruintje123 schreef:
friesam schreef:
Misschien een knuppel in het hoederhok.
maar waarom wegdoen en niet slachten?

Een paard hoeft dan niet meer de wennen aan de nieuwe omstandigheden komt niet in de handel terecht enz.
Voor de mens een moeilijke keuze maar voor het dier een snelle dood.

Dan heb ik het dus over 20 plus paarden/atrose paarden cushing paarden etc die als recreatiedier aangeboden worden.

Dat vind ik dus eerlijker dan de handel in.
Ook met een jong paard maar wel al mankementen heeft.
Die hou je zelf of laat je inderdaad inslapen. Maar in de verkoop hoort zo'n dier niet.


Helemaal mee eens! Ik erger me bont en blauw aan al die geblesseerde paarden en/of oude paarden die als gezelschapspaardje/weide maatje/ coachingspaardje worden aangeboden. Je hoeft Einstein niet te zijn om in te zien dat die paarden in het algemeen een nare en onzekere toekomst tegemoet gaan. Niks humaans aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:52

Ik zou het ook niet erg vinden als ze niks meer kan, ze mag absoluut haar oude dag hier slijten.
Maar mijn jonkie heeft een tijd met het oudje van mijn instructrice gestaan, en die had zo ontzettend veel zorg nodig... Ik werkte toen nog parttime en de stal zat voor mij op de route naar huis, dus het grootste deel van die zorg gaf ik hem. Met liefde, terwijl het niet eens mijn paard was. Zij had dat alleen ook niet kunnen doen met d’r fulltime baan...
Dat bedoel ik meer, ik zou er ALLES aan doen dat ze bij mij kan blijven, maar ook ik heb mijn grenzen, hoe cru dat misschien ook klinkt.

Ik kan het mij niet voorstellen dat mijn merrie op haar oude dag hier weg gaat, maar ik heb dan ook het voordeel dat ik op zo’n moment genoeg mensen om mij heen heb die ook heen en weer kunnen voor eventuele medicijnen enz. En mijn ouders net zo gek op haar zijn als ik, dus ondanks dat ik niet meer thuis woon en alles zelf betaal, ik 100% zeker weet qua kosten op zo’n moment op hun terug kan en mag vallen. Maar ik weet dat er ook eigenaren zijn die dat soort mensen niet om zich heen hebben. Wanneer kies je dan voor jezelf voordat jij er aan onderdoor gaat en het dan voor je paard dus eigenlijk te laat is?
Hoe zouden jullie dat bepalen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:54

Het is allemaal al gezegd lees ik.

Maar hier nog iemand die er ronduit verdrietig van wordt, als ik zulke advertenties lees en irritant genoeg krijg ik ze nog vaak gedeeld ook, alsof ik wel de mogelijkheden heb om ze allemaal op te nemen, want ik heb het toch al eerder gedaan tenslotte.

Die van mij hebben nog niet half zo oud mogen worden en daar heb ik ook 10 jaar met alle liefde voor krom gelegen ook al kon ik er niets meer mee, maar zij nog een redelijk kwaliteit van leven hadden (hoop ik toch). Zodra het leven lijden werd, heb ik ze direct in laten slapen. Ik ben toen heel rigoureus geweest voor velen wellicht, maar ik wist dat als ik dat niet direct zou doen en ze weer mee naar huis zou nemen, ik het niet meer zou kunnen, terwijl ik ze ook niet meer in de ogen kon kijken omdat de pijn er van af straalde.
En ik heb in die 10 jaar meer dan 1 x voor de keuze gestaan, omdat er tijdelijk geen geld genoeg was voor ze om ze dan maar in te laten slapen, maar ze wegdoen aan een ander is voor mij nooit een optie geweest.
Ik begrijp dus heel goed dat je het geld er niet meer voor hebt, maar wees dan die laatste keer nog een liefdevolle eigenaar en laat je paard hemelen. Die laatste spuit van het inslapen, kan je dan zelfs in termijnen nog betalen.
Het mag duidelijk zijn dat ik het hier over oude/zieke/kapotte paarden heb.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:58

Ik vind je nogal veroordelend overkomen. Je kent de situatie helemaal niet..
ik heb vorig jaar ook mijn ruin van 20 verkocht. Hij had in 1 been artrose, maar voor de recreatieve ruiter om buiten te rijden nog prima geschikt en hij had hier met de juiste supplementen ook geen last van. Ik heb hem 9 jaar gehad! En nee ik ben niet meer langs geweest, waarom niet? Dat zou me te hard mijn doen en het paard merkt heus niet meer wie ik ben moest ik langs gaan.
En ja ik heb nog 2 honden waar ik actief mee ben in de sport en ik heb de nieuwste iPhone. Maar het verschil is wel met die dingen en dieren kan ik nog iets doen, maar met mijn paard niet meer. Ik heb namelijk chronische ontstekingen in mijn knieën waardoor ik niet meer kan rijden zonder een week met pijn in mijn bed te liggen. Paardemiddelen genoot nog zo van enkele ritjes per week, maar dit kon ik hem niet meer geven. In de hondensport heb ik geen last van mijn knieën dus dit kan ik wel nog intensief beoefenen.
Paardje staat nog op dezelfde volpensionstal als waar ik heb jaren geleden neer gezet heb. Hij staat in dezelfde kudde. Het enige wat voor hem veranderd is is degene die hem borsteld en degene die hem rijd.
Gebruik ik hem dan maar als weggooiobject? In mijn ogen niet. Ik moet eerlijk zijn tegenover hem, maar ook tegenover mezelf.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:18

In dezelfde categorie valt het: "Weidemaatje aangeboden" . Zo mogelijk nog erger omdat je weet dat daar bepaalde dubieuze organisaties en handelaren op af komen en dat dat beestje dan met dezelfde vaart weer als rijpaard aangeboden wordt via een ander kanaal. Niet iets van deze tijd hoor, het gebeurt al eeuwen en soms ook gewoon nadat een paard voor de dood naar de verzekering is over gedaan. Het lagere waardesegment zit vol met dit soort paarden en die handel zit bepaald niet stil.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:28

Nachtlampje schreef:
eilleen333 schreef:
Ja, liever dat iemand een paard dan weg doet dan dat je er niet goed meer voor bent, maar ik snap niet waarom een dier zijn waarde verliest als er niet meer gereden kan worden.

Maar het inruilen van dieren voor een ‘nieuwe’.... dat is niet mijn wereld. Ik snap wel dat het voor andere mensen anders kan liggen, maar voor mij houd het houden van niet op wanneer er niet meer gereden kan worden.


Nouja, kun je je dat echt niet voorstellen?
Ik heb een paard om te rijden en mee te werken. Als dat niet meer zou kunnen, verliest hij voor een deel toch echt zijn waarde voor mij, en ik kan me voorstellen dat als je graag in de sport zit, of als het om de pony van je dochter gaat, je hem net zo makkelijk inruilt als een verkeerd besteld broodje.

Ethisch onverantwoord, absoluut. Ondankbaar, hetzelfde.
Ik ben van mening dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen naar hun paard. In mijn ogen is dat zorg dragen voor het dier dat jou/je kind jarenlang plezier heeft bezorgd wanneer hij op een pensioenleeftijd is gekomen, maar helaas is de mens een egoïstisch ras.
Dan is verantwoordelijkheid nemen dus je pony wegdoen zodat hij niet in de achterste paddock/stal met de meeste modder komt te staan om daar weg te kwijnen.

Zou het, in even een gekke gedachtensprong, gaan om de mens zelf :+ die tegen hun pensioenleeftijd massaal naar een ander land worden gestuurd, dan zouden er vást meer mensen aan de bel trekken :7


Ik kan het me inderdaad niet voorstellen dat iemand dat zo zonder gevoel kan. Niet dat het perse slecht is, maar ik pinkte ook een traantje weg toen ik afscheid moest nemen van mijn eerste autootje, haha!
En inderdaad: liever een plekje zoeken dan verwaarlozen. Alleen dat zou ik ook al niet kunnen ;)

Maar ik ben opgegroeid en ik leef in een wereld waar je je dier houdt tot het einde. De sportwereld of een wereld met dieren waar geld mee verdiend moet worden ken ik niet.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:29

Ik snap je TS, diezelfde gedachte heb ik ook..

momenteel kan ik ook niks met mijn merrie door ziekte, ik zou haar voor geen goud weg doen! Je doet je kind toch ook niet weg als hij ziek is? Of niet op het VWO kan meedraaien?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:31

Een gezonde pony inruilen voor een grotere heb ik dan weer geen moeite mee.
Ik heb geen moeite met handel in het algemeen. Zo zijn de meeste van ons immers toch aan hun paard gekomen.

Maar de te oude of kapotte jonge, daar gaat het me om.
En dan erbij zetten het gaat me aan het hart, b.llshit. Dan loste die persoon het wel anders op.