allemaal vragen voor mijn jonge pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlanaxAlano
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-01-18

allemaal vragen voor mijn jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 21:33

Hoiii,
ik heb sinds een jaar een eigen miniatuur paardje.
hij is nu 1 jaar en 6 maanden en hij kan al een beetje vrijheidsdressuur.....
ik zou graag ook willen beginnen met andere dingen.
want hij wordt aardig dik...
ik weet dat hij jong is maar ik zou graag ook andere dingen willen doen zonder zijn spieren te veel te belasten voor de groei.
weten jullie nog iets?
( ik wandel ook met hem en doe dus vrijheidsdressuur maar hij staat voornamelijk in de paddock of wei ;) )

mvg Alana.
Laatst bijgewerkt door AlanaxAlano op 24-01-18 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:34

Misschien stukjes met hem fietsen?

AlanaxAlano
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 21:37

Saaams schreef:
Misschien stukjes met hem fietsen?


bedankt!
ik kan het binnenkort misschien een keertje proberen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: allemaal vragen voor mijn jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:41

1 jaar en 6 maanden, die moet in de wei staan en vies worden. Als hij dik wordt moet je zijn voeding aanpassen. :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: allemaal vragen voor mijn jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:45

Trainen kun je er inderdaad nog weinig mee. Spelen met de andere veulens doet hij/zij wel?

Het enige echt effectieve lijkt mij inderdaad ook de voeding aanpassen. Staat je mini op stal, in de wei, of in een paddock? Vaak is een wei teveel van het goede.

Hoeveel veulenbrok geef je?

AlanaxAlano
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 21:51

khirshanta schreef:
Trainen kun je er inderdaad nog weinig mee. Spelen met de andere veulens doet hij/zij wel?

Het enige echt effectieve lijkt mij inderdaad ook de voeding aanpassen. Staat je mini op stal, in de wei, of in een paddock? Vaak is een wei teveel van het goede.

Hoeveel veulenbrok geef je?



Hij speelt wel met zijn weidemaatje ja :D
Hij staat in de nacht op stal en de rest van de dag in de paddock en 2,5 uur in de wei.

We geven ze 3 handjes brok ( dat had de fokker ons aangeraden, dat vond ik ook al veel)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: allemaal vragen voor mijn jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:33

En hooi? Mijn shet (niet te vergelijken maar ik doe het toch ;) ) zou je binnen no-time kunnen rollen met 2,5 weidegang en rijk hooi.

Zelfs rijk hooi alleen al zou behoorlijk aanzetten voor mijn pony.
(ze staat in een kudde, met een grooote paddock)

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:35

Saaams schreef:
Misschien stukjes met hem fietsen?

Nooit met een hond of paard fietsen. Op de fiets ben je zo kwetsbaar. En wat doe je als dat beest trekt? Juist, je valt om. Omdat je niet met beide benen op de grond staat. Of ga er mee wandelen of mennen oid. koop een mini menkar op marktploats en tuig hem in, beleer hem, maar ga geen domme, onveilige dingen uitvreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:46

Carol_Beer schreef:
Saaams schreef:
Misschien stukjes met hem fietsen?

Nooit met een hond of paard fietsen. Op de fiets ben je zo kwetsbaar. En wat doe je als dat beest trekt? Juist, je valt om. Omdat je niet met beide benen op de grond staat. Of ga er mee wandelen of mennen oid. koop een mini menkar op marktploats en tuig hem in, beleer hem, maar ga geen domme, onveilige dingen uitvreten.


En een 1,5 jarige beleren voor de kar is niet dom?

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:47

Orchidee14 schreef:
En een 1,5 jarige beleren voor de kar is niet dom?

Een paard wordt ouder. Nergens in mijn reactie staat dat het meteen á la minute moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:53

Carol_Beer schreef:
Orchidee14 schreef:
En een 1,5 jarige beleren voor de kar is niet dom?

Een paard wordt ouder. Nergens in mijn reactie staat dat het meteen á la minute moet.



Klopt. Maar volgens mij is de vraag wat ze op dit moment kan doen omdat hij te dik wordt.

juud20
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:10

Je zou aan de longeerlijn kunnen gaan oefenen met de gangen? Kan een paardje zich lekker mee in het zweet werken terwijl het weinig ruimte kost. Ook voor jonge paarden en pony's ideaal om alvast te oefenen.

Een tredmolen zou kunnen maar uitgaande van het verhaal heb je die niet. Als je grotere paarden hebt zou je hem kunnen meenemen terwijl je op het andere paard rijdt, er zijn speciale manieren om een veulen mee te laten lopen met een volwassen paard maar weet even niet hoe dat heet.

Overigens hebben kleine pony's vrij snel de neiging om dik te worden. Als er genoeg gras in de wei is, zou ik liever niet bijvoeren, dat is dan niet nodig.

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Re: allemaal vragen voor mijn jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:47

Ik zeg idd ook lekker fietsen! Of misschien hardlopen, als dat je ligt haha.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: allemaal vragen voor mijn jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:58

Lekker paard laten zijn
Geen brok voeren en enkel hooi eventueel een vitamine korrel meer heeft het dier niet nodig hoor
Hooi van 2de of zelfs 3de snee voeren grof hooi in een Hooinet met minimaal 16u toegang tot hooi
Ik gok dat a je gras te rijk is en B je hooi te rijk is

Longeren? Dit dier is 1,5 dat moet je echt niet willen hoor is echt werkelijk nergens goed voor
Fietsen vind ik levens gevaarlijk en zou dat ook niet doen zeker niet op deze leeftijd

Met 2,5u wei moet je hooi bijvoeren anders gaat dat niet goed komen

Leer het dier het veulen abc halstertje om doen meelopen aan een touwtje poetsen en hoefjes verzorgen verder lekker niks tot hij minimaal 3

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:32

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.