Jullie mening, weinig tijd voor paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 23:31

Hallo allemaal,

Ik ben er benieuwd naar jullie mening rondom dit verhaal.

Sinds kort hebben wij een hele leuke tinker merrie in ons bezit. Niet helemaal gepand, wij waren wel opzoek naar een pony maar eigenlijk nu nog niet. Nu kwam dit zo op ons pad, dus wij hebben nu een hele leuke en lieve tinker merrie aan huis staan.

Ik heb op dit moment de tijd er niet voor, maar dit is zo gelopen door omstandig heden en daarom hebben wij haar nu. Over een half jaartje heb ik alle tijd voor haar en zou zij zeker niks te kort komen. Op dit moment is dit helaas niet zo.

Zij staat 24/7 op de weide met stal. Zij wordt wel elke dag netjes gevoerd en er wordt gemest, maar ik ben er zelf niet ivm stage. Daarom krijgt zij alleen om het weekend beweging. De aandacht krijgt zij wel elke avond wat knuffeljes, maar niet van mij. In het weekend poets ik haar uitgebreid, doen wat VD of grondwerk of wandelen.

Over een half jaar ben ik zeker van plan alles op te pakken en een mooie start te maken. Wat is jullie mening rondom dit verhaal? Wat zouden jullie doen? Ik voel mij af en toe best wel schuldig tegenover haar..

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

* Ik hoef geen haat over ''waarom neem je een paard als je geen tijd hebt?'' Nogmaals dit is door omstandig heden zo gelopen. Het was in eerste instantie niet de bedoeling dat er nu al een paardje zou komen maar pas over een half jaar. Zij is er nu vanaf oktober.

Wij zijn overigens ook nog opzoek naar een leuke shetlander als maatje. Dus wie weet weten jullie wel wat! Dan kunnen jullie mij een prive berichtje sturen :)

Be happy!


Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:33

Ik denk dat als ze een maatje krijgt, ze zich dat half jaar wel prima gaat vermaken hoor! Eten, drinken, een droge plek om te liggen en een vriendje.. In het weekend ook nog borstelbeurtjes en wat aandacht. Helemaal prima denk ik!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:34

Er al eens aan gedacht om een verzorgster te nemen voor dit paardje? Niet eens om te rijden (weet niet eens of ze onder het zadel is). Maar anders kan die verzorgster in ieder geval de nodige aandacht geven, grondwerk, poetsen, wandelen etc.

Misschien is er wel zo'n goede klik dat deze verzorgster je kan blijven helpen?

En aangezien het maar voor een half jaar is, is er geen kennis die dit voor een half jaar zou willen doen? een stalgenootje misschien?

Elaya

Daks

Berichten: 5833
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:34

Ik zou er niet te zwaar aan tillen dat ze nu niks doet.

Echter een maatje is wel het allerbelangrijkste. Als ze die heeft komt jouw merrie echt niks te kort

A better world shall emerge based on faith and understanding.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:36

Als ze niet alleen staat en ruimte en voer heeft vind ze het vast allemaal prima. Getut en rijden is toch meer voor ons dan voor hun.

sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 23:37

Felien_Kyra schreef:
Er al eens aan gedacht om een verzorgster te nemen voor dit paardje? Niet eens om te rijden (weet niet eens of ze onder het zadel is). Maar anders kan die verzorgster in ieder geval de nodige aandacht geven, grondwerk, poetsen, wandelen etc.

Misschien is er wel zo'n goede klik dat deze verzorgster je kan blijven helpen?

En aangezien het maar voor een half jaar is, is er geen kennis die dit voor een half jaar zou willen doen? een stalgenootje misschien?


Ik sta aan huis, vind het niet heel fijn als er dan iemand op ons terrein komt als er niemand thuis is.. Heb het wel overwogen hoor!

Be happy!

sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 23:38

Azmay schreef:
Als ze niet alleen staat en ruimte en voer heeft vind ze het vast allemaal prima. Getut en rijden is toch meer voor ons dan voor hun.



Daar ben ik ook hard naar opzoek! Was ook nooit de bedoeling dat ze alleen zou komen, maar ze kwam zo onverwachts..

Be happy!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:39

sannexbandit schreef:
Azmay schreef:
Als ze niet alleen staat en ruimte en voer heeft vind ze het vast allemaal prima. Getut en rijden is toch meer voor ons dan voor hun.



Daar ben ik ook hard naar opzoek! Was ook nooit de bedoeling dat ze alleen zou komen, maar ze kwam zo onverwachts..

Alleen staan vind ik echt heel zielig, maar als dat op is gelost zou ik me niet te schuldig meer voelen hoor ;)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:39

Mijn eerste gedachte is.. het ene paard kan heel gelukkig zijn in een vrij leven mét paardenvriendjes (een maatje is wel echt een must, staat ze nu vanaf oktober zonder andere paarden?) En het andere paard wordt wat minder happy van "stil" staan. Heb je al een beetje een inschatting van haar kunnen maken? Natuurlijk gefeliciteerd met je paardje!

live a life you will remember

Dromer01

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:40

Als hij inderdaad niet alleen staat en genoeg buiten komt zie ik het probleem niet, zal hij vast niet erg vinden :)

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:41

Als ik dit zo lees denk ik: komt wel goed.
Je pony zal het niet erg vinden als hij/zij kan eten drinken etc. Over een half jaartje alle tijd en dan kun je volop genieten.

Zijn er andere ponys of paarden die haar kunnen vergezellen? Meeste paarden vinden een vriendje idd wel fijn (niet allemaal hoor haha)

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:45

Ik denk ook dat je paard er weinig last van heeft zolang ze gewoon gevoerd wordt, ze naar buiten kan en droog kan staan.
Wat al aangegeven is is dat een maatje misschien wel heel goed voor haar is!

Gaat helemaal goed komen, over een half jaar kun je volop van haar genieten <3

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:48

Paardje komt niets tekort als er niet gereden wordt hoor. Maar een maatje is wel een must. Op Facebook in de groep Shetlanders te koop staan er genoeg voor een klein prijsje. Tinker en Shet gaat bijna altijd wel goed, helemaal als het merrie/ruin combi is.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:48

Snel een maatje zoeken en dan is er niets aan de hand.

Alleen staan is zielig. Geen aandacht van mensen is geen probleem. Tuurlijk sommige worden er wel blij van en worden sjacherijnjg van geen aamdacht maar.de meeste niet.

Be your best self

sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 23:49

Super lieve reacties allemaal! Doet me goed. :)

Be happy!

pien_2010

Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:51

Leuk maatje en je paard he eft een luizenleven.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:26

Paardje zal t denk weinig boeien dat ze op t moment weinig getraind wordt, misschien dat ze als je dr wel echt mee aan de gang gaat zoiets heeft van he dat hoefde nooit en nu opeens wel, maar dat zal even kwestie van doorzetten en wennen zijn. Wat betreft maatje zou ik niet direct voor een shetlander gaan vanwege gewichtsproblemen en hoegbevangenheid, nu is een tinker daar ook redelijk gevoelig voor maar toch, kijk anders ook bij paard zoekt baas op fb als je een echt paard ook kwijt kan qua ruimte en voeren, die hebben vaak paarden en ponys die niet meer gereden mogen worden maar wel prima als weidemaatje kunnen :)

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:36

Tsja, ik heb een minder vriendelijke reactie.
Ik snap dus niet waarom het nog niet is gelukt om voor de tinker een maatje te zoeken....
Jullie hebben haar al sinds oktober en er worden heel erg veel shetjes aangeboden, dus waarom duurt dat zo lang? Een vriendje is wel echt een must, alleen laten staan is gewoon sneu.

Ook het hebben van een maatje behoort tot de eerste levensbehoeften van een paard, zeker als het aan huis staat en minder aandacht krijgt van de mensen.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:15

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:27

Ik vind inderdaad dat als je het paard al sinds oktober hebt er nu toch echt wel een keer een maatje zou moeten zijn.. Zou dit dan ook echt een prioriteit maken om er zsm een paardje bij te hebben!

Verder lijkt het me geen probleem dat ze een half jaartje niet aan het werk hoeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:30

ik heb niet alles doorgelezen dus weet niet wat er al gezegd is.
Mijn mening: het is de mens die uitgevonden heeft dat er op een paard gereden kan worden. Ik heb nog nooit een paard met een bordje omhoog zien staan met de woorden berijd mij, maak mij moe :) :)

Als ik het zo lees heeft jouw Tinker alles wat ze begeert, ik hoop ook een maatje.

Ze is net bij jou dus ze heeft nu alle kans om rustig te wennen. En het is een Tinker. Mijn dochter heeft een Tinker en die zou er geen moeite mee hebben, is van het kalm aan maar.
Maar niet alle tinkers zijn hetzelfde.

Ik denk dat jouw menselijke schuldgevoel je meer in de weg zit dan het probleem wat de Tinker heeft.

Edit: ik lees nu dat ze geen maatje heeft omdat ze onverwacht kwam en dat je op zoek bent. Dan zit er waarschijnlijk een verhaal achter het onverwachte ?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:47

Ik zou me niet zo druk maken over de aandacht en rijden/werken. Dat is vermenselijken van het dier. :) Als ze een maatje heeft, genoeg eten krijgt, lekker buiten kan staan en een goede plek heeft om warm en droog te staan dan zijn de meeste paarden al heel gelukkig. Dat ze af en toe een poetsbeurt en een knuffel krijgt is mooi meegenomen.

Er staan meer dan genoeg shets of gezelschapspaardjes te koop. Ik zou daar wel vaart achter zetten, want alleen staan is wel heel erg droevig voor je paard :n

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:54

Ik ga ook niks nieuws zeggen, want zoals gezegd: een paard kan nooit te weinig aandacht krijgen van een mens. Die zit echt niet op jouw aandacht te wachten. Het poetsen, rijden, grondwerk, doe je echt vooral in eerste instantie voor je eigen plezier.

Maar een paard alleen zetten is echt not done. Zelfs verboden in sommige landen. Het zijn kuddedieren en die moet je niet alleen zetten. Zsm minimaal 1, liefst 2 paardjes of pony's erbij zetten.

Als je eenmaal ze eenmaal wel aan het werk gezet wordt, zorg dan wel voor continuïteit. Niet de ene week veel met haar doen en de andere week weinig.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:58


Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Jullie mening, weinig tijd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:04

Hmm daar zit wel wat werk en zorg in. Waar ts nu geen tijd voor heeft.

Voldoende lieve gezonde shetjes op de wereld

Be your best self


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Finesse, fleurtjeuh, gillian, Natasja22, sasja0705, Speirs, Vagabondo en 131 bezoekers