Eigen paard aanschaffen....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimueeexo
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-01-18

Eigen paard aanschaffen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 10:52

Hoiii,
Ik ga binnenkort de paardenhouderij- en sport opleiding doen. Hiervoor ga ik een paard aanschaffen.
Ik ben 17 en rij al 11 jaar. Ik ben rond de 165 en 65 kilo. Ik sta momenteel te kijken naar een paard van 160 en 8 jaartjes oud. Hij moet nog in de nagevelijkheid getraind worden. Is dit een goeie optie (of keus).
Voor de rest is hij braaf met rijden en de trailer op gaan.


Afbeelding


upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Eigen paard aanschaffen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:56

Een paard wat aan de randvoorwaarden van de opleiding voldoet en waar je een klik mee hebt is een goede keuze. En daar kom je maar op een manier achter.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:59

Ik zou voor je opleiding wel een paard zoeken die de basis goed heeft. Mijn pony van toen 18 had nageefelijkheid problemen waarbij ik 3 jaar bezig ben geweest met haar opnieuw los heb moeten krijgen. Daarna een paard op ZZ-licht niveau gekocht die alle knopjes erop had, maar die nageefelijkheid zat er bij die ook niet op. Voordat ik verder kon met de sport moest dat paard ook weer terug naar de basis.

Het is veel handiger om gelijk met een paard te beginnen die de basis gewoon goed heeft, dan kan je sneller groeien met elkaar.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:04

Nimueeexo schreef:
Hij moet nog in de nagevelijkheid getraind worden.


Ik neem aan - of hoop - dat je bedoelt, dat hij nog moet leren om zijn rug goed te gebruiken, los te laten in zijn lijf en daardoor een ontspannen en nageeflijke houding aan moet leren nemen.

Waarom kan dit paard dat nog niet? Is het een groen paard dat op latere leeftijd zadelmak gemaakt is? Of is er 4 jaar lang recreatief mee gereden zonder iets te vragen? Een groen paard zou geen probleem hoeven zijn, een paard dat al jaren echt o.h.z. is en eigenlijk opnieuw ingereden moet worden, zou ik als ik jou was niet aan beginnen. Verkeerd gedrag afleren is namelijk veel moeilijker dan gewenst gedrag aanleren. Dan begin je eigenlijk al 1-0 achter. Gezien het feit dat je het paard voor je opleiding wilt gebruiken, neem ik aan dat je wel bepaalde basisvoorwaarden / eisen stelt aan wat het paard moet kunnen?

Op de foto zie ik een wat onbespierd, 'slungelig' paard. Niet een beeld dat ik zou verwachten bij een 8-jarige. Ik zou me persoonlijk afvragen waarom met dit paard niet meer is gedaan. Was hij in zijn jongere jaren heel onstuimig? Of heeft heeft de eigenaar er 'gewoon' niets mee gedaan?

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Eigen paard aanschaffen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:06

Je weet dat je voor de opleiding paardensport een paard nodig hebt dat winstpunten heeft gelopen op wedstrijd? En jij zelf ook wedstrijden met winst hebt gereden?
Volgensmij verschilt het per school hoeveel, maar dat je wedstrijdervaring nodig bent durf ik bijna wel zeker te zeggen.

I am because you were

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Eigen paard aanschaffen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:47

Ik zou gaan voor een paard dat jou iets kan leren in plaats van dat je andersom moet gaan beginnen.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:49

Angela schreef:
Ik zou gaan voor een paard dat jou iets kan leren in plaats van dat je andersom moet gaan beginnen.

Precies. maak het jezelf niet moeilijk dan nodig.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Nimueeexo
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 19:44

hoiii,
dankjewel allemaal voor de reacties, heb hier een hoop van mee genomen.
Volgensmij is het paard groen, want er is niet veel mee gedaan. Zelf heb ik al een paard gehad (overleden)
En ik heb wedstrijden gereden, maar voor mijn school heb je dat niet nodig :)

Maar dankjewel voor jullie reacties!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:53

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: Eigen paard aanschaffen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:07

Ook ik zou op zoek gaan naar een goede leermeester die je de opleiding door kan helpen. Een groen paard kan heel leuk zijn, maar moeten slagen voor onderdelen en moeten opbouwen lijkt me een te grote opgave. Daarnaast kan je met een paard die de knoppen er al op heeft ook nog heel goed samen verder leren! Heel veel plezier in je zoektocht in ieder geval!

live a life you will remember

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Eigen paard aanschaffen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:15

Hoeveel ervaring heb je zelf met paarden met aanleuningsproblemen?

In principe kan elk paard leren over de rug te gaan, maar dan moet wel de ruiter veel verschillende paarden gereden hebben en het gevoel kennen. Weten wanneer je been moet geven en wanneer je los moet laten.

Ik zou denk ik wel gaan proefrijden, laat het paard tijdens het proefrijden zien best kleine stukjes te willen zakken wanneer je hem goed rijd, dan zou ik het dier wel kopen. Is het dier echt volop stug en tegen de hand dan lijkt het me, met jouw doel, een iets te groot project. Dan zou ik hem laten staan.

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:04

Angela schreef:
Ik zou gaan voor een paard dat jou iets kan leren in plaats van dat je andersom moet gaan beginnen.


Dat was mijn idee ook!

Spoiler:
kiekeboe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KikiCelinevs, knockout1, Lanoca, Maanon_, Mark0919, OmgiliBot, Sanet, SusanH, tienus63, Tyke en 36 bezoekers