Mijn ervaring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 18:02

Hoi iedereen!

Ik wil graag mijn verhaal kwijt, wat mijn merrie en ik hebben mee gemaakt. Het is een erg heftige ongeluk geweest voor mij. Nou, eigenlijk twee.

Drie maanden geleden gleed mijn merrie uit in de wei, ze rende heel hard en viel op haar zij. Met een mega uitglijder gleed te door de wei. Ze stond op en rende meteen verder. Toen ze om 16:00 van de wei werd gehaald, liep ze op drie benen. Ik ben gebeld en kwam meteen. Veearts erbij, en ze zou een gekneusde schouder hebben. Met veel rust zou het goed komen.

Een maand later stond ze alweer buiten het ging goed! Maar toen zette ze haar voet onhandig neer in haar box en ze ging onderruit. Hoe het precies ging weet ik niet meer. Ik stond naast haar. Ze viel in totaal 3x op mij. Doordat ze steeds op krabbelde maar haar evenwicht niet kon houden. Ik moest iets doen, ik gaf haar een stap tegen haar ribben, zodat ze rechtop stond. Goddank stond ze stil. Haar linker voor been stak voorruit.

Met spoed kwam de veearts. Haar schouder was zwaargekneusd, alweer, haar spieren ook, het 8-tje van spieren wat daar loopt ook. Het was Heel pijnlijk om mijn merrie zo te zien.

Ik kon ook niet meer staan. Mijn vriend was gelukkig snel ter plaatse en tilde mij naar de dokter, eenmaal in het ziekenhuis wisten ze niet wat het was. Ik moest gips, tegen de zwelling en eind van de week terug komen. Eind van de week zagen ze op de scans dat mijn enkelbanden waren gescheurd. Alleen ingescheurd gelukkig.

Met mijn merrie ging het al wat beter, ze kon weer op vier benen staan. Mijn vader en vriend hebben heel haar verzorging op zich genomen. En toen kwam het:

Mijn been was uit het gips, ik heb na twee weken weer kunnen lopen. En ik ging naar mijn merrie. Ik wilde zo graag haar voetjes uitkrabben. Toen ik dat probeerde raakte ik zo in paniek. Ze leunde minimaal tegen mij, maar in mijn hoofd schepte ze me weer, kwam ze boven op mij.

Na veel oefenen ging het beter. We rijden weer, in stap alleen. We maken stapbuitenritjes. En we kunnen heeeel licht in de bak dressuren. Ze ligt weer, ze rolt goed om. Ik heb echt een enorme angst hieraan overgehouden. We wisselen rijden af met wandelen, grondwerk en vrijheidsdressuur.

Ik vind rijden nog heel spannend, elke keer raak ik in paniek, valt ze in “mijn hoofd” weer op mij. En raak ik haar kwijt. We hebben beide vertrouwen in elkaar moeten krijgen.

Mijn merrie is een draver, en dus zeer gevoelig. Ze is mijn maatje, beste vriendin, relatie therapeut als ik steun nodig heb op dat gebied. Ze is mijn alles. Mijn vriend heeft zelfs een band met haar, ze houd ervan als hij komt, omdat hij zo veel voor haar zorgde toen ik het niet kon.

We hebben beide nog veel te leren, veel te overwinnen. Ook moeten we allebei nog herstellen. Ze is mijn motivatie om mijn angst te overwinnen.

Ik wilde dit heel graag kwijt, ervaringen, tips en andere opmerkingen zijn welkom :) het ongeluk heeft plaats gevonden op 16 november. We hebben nog een lange weg te gaan. We streven naar veel veilige kilometers!

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:17

Jeetje wat ongelooflijk eng zeg! Fijn dat jullie beiden er relatief goed uit zijn gekomen.

Die angst zal denk ik moeten slijten. Ik heb mijn been gebroken bijna 3 jaar geleden bij het afstappen van een paard. Ik heb hierna echt veel angst gehad om van een paard af te stappen en heb me met mijn armen super langzaam naar beneden laten glijden. Ik had geen vertrouwen meer in mijn eigen lichaam namelijk. Dit heeft best wel een tijdje geduurd. Eerste keren weer op het paard was ook niet erg genieten maar meer angst. Moest mezelf eroverheen zetten vond ik en dat is gelukt en nu durf ik ook weer op jonge paarden die ingereden worden. Maar dit is pas 2jaar na beenbreuk gebeurd. Want eerder was ik erg bang dat het fout zou gaan.

Niet een echt vergelijkbare situatie maar wel te maken gehad met angst. Langzaam je eigen grenzen opzoeken denk ik en steeds een klein stapje verder durven gaan.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:45

Wow inderdaad wel erg heftig! Ik snap dat het in je hoofd steeds opnieuw afspeelt, wat natuurlijk erg naar is...
Probeer vooral dingen te doen waar je je nu goed bij voelt, zijn dat alleen stapritjes? Helemaal prima! Verder zou je met hoeven uitkrabben kunnen proberen iets verder van haar af te staan zodat ze niet kan ‘leunen’. Laat desnoods je vriend er bij staan die tegen haar schouder duwt als jij je zo veiliger voelt.

Ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen, het zal alleen wat tijd nodig hebben. Gewoon rustig aan stapje voor stapje. Veel grondwerken zodat je weer een goede vertrouwensband opbouwt.

Anoniem

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:49

Emdr

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:55

Ik denk ook dat emdr zou kunnen helpen in dit geval. Elke keer komt het beeld terug in je hoofd, maar je kan het geen plekje geven. Verder komt het natuurlijk allemaal met tijd. Sommige wonden genezen nou eenmaal niet zo snel.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:43

Heey, inmiddels wilde ik geen EMDR. EMDR heb ik namelijk gehad van vorige trauma’s. Dat wilde ik absoluut niet meer. We draven ook al! We hebben paarden therapie. Het is een vorm van paarden coaching. Het is heel erg heftig maar het helpt. Uiterraard doe ik dit samen met mijn merrie :) ook lessen we weer! Vandaag was weer een enge dag. Het liep niet goed in mijn hoofd tijdens het rijden. Ik denk dat we er wel komen! Bedankt voor jullie reacties...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:59

Ga nu niet direct met invasieve therapie zoals emdr beginnen...
Je hebt kortgeleden dat trauma opgelopen dus geef je lichaam en vooral je geest de tijd om dit te verwerken. Je bent het vertrouwen (je illusie van controle,je veiligheidsgevoel) kwijtgeraakt en dit moet gewoon rustig terug opgebouwd worden. Stilaan gaan de nieuwe goede ervaringen terug de bovenhand nemen en daar ben je blijkbaar al goed mee begonnen: gewoon kleine stapjes op jouw tempo en dan kom je er wel...
Geef het ongeveer een jaar om verwerkt te geraken en begin dan pas verder te kijken naar invasieve therapie als het op dat moment nog even erg is als vandaag.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 19:01

Dat is idd verstandig. Mijn merrie en ik hebben paardentherapie. Dit werkt heel goed. Maar is vooral heel leuk!! Therapie met je eigen paard! Het is een mooi iets... dankjewel voor jullie steun!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:05

Ik verplaats dit topic van MD naar PP omdat het daar beter past.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:27

Jeetje, wat vreselijk. Logisch dat je steeds terug denkt aan, of bang bent dat het weer gebeurt. Goed van je dat je het ziet als je eigen therapie, met je paardje. Jullie bouwen nu inderdaad samen wel iets 'moois' op. Zoals hierboven ook al staat geschreven, gewoon rustig aan doen. Alleen doen wat vertrouwd voelt.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:07

Dankjullie wel! Het is heftig geweest, maar we komen er wel! We durven samen bijna weer alles! ;)

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 18:28

Een update: inmiddels ben ik zo goed als van mijn angst af. Ik heb dit alleen nog
Met overgangen van stap naar draf enz.. maar voor de rest gaat dit prima!