Wat mag het kosten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:37

Ik hoop medio september een eigen paard te kunnen aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar een paard (grote pony) onder de 15 jaar. Beetje stevig type.

En een recreatie paard die af en toe een western lesje leuk vind, maar vooral lekker wil gaan trailen.

Ik zie prijzen variëren van 1500 tot 4000 euro.

Mijn plan/budget is zo’n 2500 uit te geven. Waar ga ik naar op zoek?
Laatst bijgewerkt door Trexmex op 26-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:39


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:39

Zoek je een braaf bereden en gezond paard? Dan vrees ik dat 2500 op dit moment echt een laag budget is helaas.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:43

Prijzen van €1500 tot €4000? Ik ben heel benieuwd waar je die ziet. Ben inderdaad ook bang dat je eerder moet denken aan vanaf €4000 (als je mazzel hebt)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:24

Met dat budget kom je niet ver, vrees ik.

Zeker niet als ie ook nog braaf moet zijn en geschikt voor recreatie.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:26

2500 voor een braaf paard zonder ernstige gebreken?
Ik ben bang dat je dat niet gaat lukken. Bij 4000 wordt dat al een speld in de hooiberg.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 15:34

Stal Westfriesedijk verkoopt omgeschoolde dravers, die hebben mijn interesse.

Enige ervaringen hiermee?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:37

Tessarex87 schreef:
Stal Westfriesedijk verkoopt omgeschoolde dravers, die hebben mijn interesse.

Enige ervaringen hiermee?

Vraag Ruitje op Bokt maar.....

Paarden worden hier op Bokt belachelijk duur gemaakt, maar 1500 euro is toch wel het andere uiterste.
Ik zou een budget van richting 6k aanhouden; dat moet wel lukken en heb je wellicht nog wat over voor (extra) spullen.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:42

Tessarex87 schreef:
Stal Westfriesedijk verkoopt omgeschoolde dravers, die hebben mijn interesse.

Enige ervaringen hiermee?


Hoe handig ben je in het rijden? Want een omgeschoolde draver is niet een kant en klaar rijpaard. We zijn eigenlijk zadelmak maar moeten nog veel leren. Als je daar handig in bent, in het verder beleren van een paard dan kun je het doen. Anders wordt het wel een uitdaging, want dravers blijven nu eenmaal geen rijpaarden maar trekpaarden. En omscholen is gewoon een extra uitdaging. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, en vaak zijn ze redelijk braaf. Maar er zitten soms ook wel wat dieren tussen die toch wat apart zijn. Dus het is een gok wat je aankoopt, tenzij je het paard al heel lang kent en zijn gedrag kent.
Ik heb in de dravers gewerkt en er ook een paar omgeschoold. En ik ben een handige ruiter, maar ik vond het soms nog wel een uitdaging.

Kijk je buiten dit ras, dan zijn het in deze prijsklasse bijna altijd paarden die iets mankeren, lichamelijk of in gedrag, of in het rijden moeilijk zijn.

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:44

Prima ervaringen met stal Westfriesedijk. Gewoon gaan kijken. En volgens mij kun je binnen jouw budget echt wel een leuk paardje vinden hoor

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:45

Oh das wel een laag budget. Een braaf recreatie paard zoekt tegenwoordig ook iedereen. Die zijn niet heel goedkoop. Tenzij ze kapot zijn...

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 15:48

Ben jaren weg geweest uit Nederland, werd al gauw duidelijk dat ook paarden een stuk duurder zijn geworden dan 20 jaar geleden

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:14

Tja, wat niet in 20 jaar..

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:30

Paarden zijn heel veel duurder dan zoveel jaar geleden.
De paarden die veelal op bokt besproken worden zijn ook niet het type paarden dat je zoekt. Een draver vind ik niet heel duur, die kun je vast vinden onder de 6k.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 16:35

Cioccolato schreef:
Paarden zijn heel veel duurder dan zoveel jaar geleden.
De paarden die veelal op bokt besproken worden zijn ook niet het type paarden dat je zoekt. Een draver vind ik niet heel duur, die kun je vast vinden onder de 6k.


Ik zal sowieso mijn budget wat opschalen, mp en fb in de gaten houden. Heb geen haast, goede match qua energie en gevoel is het belangrijkste.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:44

Ik zou m'n zoektocht nog even uitstellen en wel elke maand apart zetten wat een paard kost, dan groeit je paardenbudget lekker aan en kan je goed op zoek

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:50

Die tip van KT is een hele goede. Doe dat een jaar lang, dan weet je ook of je een paard kunt onderhouden :)

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 16:51

knollentuin schreef:
Ik zou m'n zoektocht nog even uitstellen en wel elke maand apart zetten wat een paard kost, dan groeit je paardenbudget lekker aan en kan je goed op zoek



Dat is exact wat ik doe, oriënteren en sparen. Bedrag voor paard is er, maar wil ook ten alle tijden een buffer hebben voor noodgevallen.

Nog een hersenspinsel; ik ben al 30 jaar fan van bonte paarden. Ga ik er spijt van krijgen als ik dit niet als prio stel in mijn zoektocht?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:53

Je kan het altijd als prio stellen. Paarden worden in zoveel kleuren gefokt, het moet al heel gek lopen als er geen bonte is die bij jou past toch?

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:04

Tessarex87 schreef:
Stal Westfriesedijk verkoopt omgeschoolde dravers, die hebben mijn interesse.

Enige ervaringen hiermee?

Ja, dat er een reden is waarom ze niet op de baan lopen...

Wil je echt heel graag een draver, investeer tenminste in uitgebreide aankoopkeuring. Een vriendin is helemaal weg van dravers, vanwege hun mentaliteit. Echter heeft ze 1 terug moeten brengen omdat rijden ronduit onverantwoord was door ataxie. Heeft ze 1 na een half jaar in moeten laten slapen omdat hij als 5 jarige zo gruwelijk in de kreukels is geraced dat ze dit nooit meer goed ging krijgen. Is haar 15 jarige met zoveel meer schade van de racebaan gekomen dan dat we incl dierenarts allemaal dachten... Doe een keuring, zorg dat je weet waar je aan begint, en of je een (hele) hoop medische rekeningen gaat krijgen.

In rijden zijn ze echt anders: zij hebben geleerd dat druk geven gas geven betekend. Dat is je zit, en dat zijn je teugels. Knijp jij je knieen aan, gaan zij een versnelling hoger. En ja, ze gaan godsgruwelijk hard. :')


Ik heb mijn pony 2 jaar geleden voor 3500 gekocht. Zij was zadelmak. Zeker geen simpel dier, maar voor mij uitdaging genoeg terwijl het ook nog leuk blijft. :')

Het kán, maar bedenk goed waar jouw grenzen liggen, in rijden en in financieel.

Wat kleur betreft: daar heb ik nooit naar gekeken. In eerste instantie vond ik mijn pony saai van kleur: vos, dus maar 1 kleur. Pas later ben ik gaan inzien dat ze wel een bloedmooie vos is. :+ Mijn voorwaarden waren juiste stokmaat, compact en stevig gebouwd, gezond, geen rodeopony. Moest het leuk vinden en kunnen om dagtochten te lopen.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:32

Braaf, gezond, goedkoop én bont lijkt me een zoektocht waar je lang de tijd voor mag nemen. Ze zijn er vast, maar er is dan bijzonder weinig aanbod. Voor je beoogde budget heb ik vlug de advertenties op Marktplaats bekeken en dan lijkt het niet te passen binnen je zoekplaatje. Ze zijn (veel) te klein, jong en onbeleerd, bejaard, niet geschikt als rijpaard of het is een behoorlijk project.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:34

Ik zou wel vasthouden aan bont maar er dan rekening mee houden dat het heel lang gaat duren :=

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 17:41

Ik ben zelf ook mp aan het afstruinen natuurlijk. Misschien dat een bont paard onder de categorie “bezit van de zaak is einde vermaak” valt en dat ik me vooral focus op klik, gezondheid en prijs. Uiteindelijk gaat het om de fijne tochten die we samen gaan maken en die mogelijkheid weegt zoveel zwaarder dan ras/uiterlijk.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 17:43

Qua stokmaat; ik ben 1,68 met stevige billen en korte pootjes. Als ik dan denk aan een stevig gebouwd paard en enigszins in mijn budget dan denk ik aan een haflinger, tinker of fjord. Of mis ik dan nog iets?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:45

Weet je wat het is? Als je een bonte tegenkomt die geheel jouw smaak is, en binnen je prijsbudget valt, dan kun je er bijna zeker van zijn dat er iets mis mee is. Dat soort paarden zijn gewoon té veelgevraagd om ze goedkoop te kunnen verkopen. Ook verkopers weten dat een leuke kleur, braaf paard en gezond, momenteel veel oplevert.