[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 18:37

Hallo bokkers!

Ik open dit topic om mijn voortgang bij te houden over de zoektocht naar een westernpaard. Ik merk in de laatste week dat ik het erg moeilijk vind om een paard te zoeken die bij mij zou passen. Vorige week ben ik verliefd geworden op een plaatje, maar was het paard al verkocht voordat ik kon komen kijken. Is het herkenbaar dat het zo moeilijk is om een westernpaard te vinden? Of ben ik, of is mijn budget, niet realistisch genoeg?

Eerst maar even wat over mij:
Zo'n 10 jaar geleden begon ik met paardrijden. Zoals vele braaf in rondjes achter elkaar op de manege. Omdat op mijn manege eigenlijk alleen maar dressuur gereden werd, is dat ook waar ik mee bezig was. Op mijn 14e kreeg ik de kans om een eigen paard te kopen. Mijn droom kwam uit!
Helaas bleek dit niet het avontuur waar ik op gehoopt had. Het uberbrave paard, geschikt als allereerste eigen paard, liep na verplaatsing op een regelrechte ramp uit. Leren rijden heb ik wel gedaan, maar voornamelijk leren blijven zitten en springen wanneer het paard te steil omhoog kwam en zich liet vallen (paard was medisch helemaal in orde). Een aantal jaar heb ik geploegerd en geprobeerd er wat van te maken, maar moest beseffen dat ik dit niet kon oplossen. De hulp die ik kreeg was zeer karig en ronduit slecht te noemen. Hij was veel te veel voor mij. De moeilijke beslissing kwam dan ook om mijn paard te verkopen naar iemand die wel met hem verder kon komen. Mijn hart brak.
Enige tijd later kon ik niet wegblijven en besloot ik het gat te vullen met lekkere buitenritten. Dus heb ik heel wat uren in het bos doorgebracht. Ik heb ook een aantal ruiterweekenden in het buitenland mee mogen maken (aanrader!) en heb daar voor het eerst kennis gemaakt met het recreatieve western rijden.
In Argentinie kreeg ik mijn vriend zo ver om een paar dagen op een ranch te verblijven, waar uiteraard ook gereden werd. Ze hebben daar hele toffe criollo's! En weer dat fijne lange teugeltje en die relaxte zit.
Ik was om. Eenmaal gesetteld bij mijn vriend besloot ik op zoek te gaan naar westernlessen in de buurt. Gelukkig vond ik een hele leuke instructrice die basis Reining lessen gaf op een aantal geschikte paarden op een manege. Wat gaaaaaf! De hele sfeer, manier van rijden en contact met het paard sprak mij zo aan dat ik onmiddellijk verliefd werd. En dat Reining.. wat een kick!
Inmiddels een jaar verder komt opnieuw de mogelijkheid om een eigen paard te kunnen kopen. De tijd, het geld en de behoefte zijn er. Eigenlijk is het de perfecte timing. Dus... ben ik inmiddels tientallen lijstjes verder en ben ik langzaam aan begonnen met zoeken op internet.

Vandaag de dag heb ik een aantal afspraken gemaakt en wil ik graag bijhouden hoe de weg naar een nieuw paard gaat verlopen. Morgen ga ik drie paarden bezichtigen: een 9 jarige QH merrie, een 5 jarige Paint merrie en een 3 jarige QH merrie. En dat terwijl ik in mijn 'eisenlijstje' perse een ruin wou hebben. (voor wie interesse heeft, wil ik wel wat meer informatie via PB versturen).

Mijn 'eisenlijstje':
1. Ik woon aan de rand van 500 km aan ruiterpad, op de Veluwe. Daar wil ik van gaan genieten! Een cool, braaf paard die alleen naar buiten kan is dus een vereiste.
2. Ik heb nog veel te leren op westerngebied en mag zeker weer wat meer bevestigd worden in mijn rijden. Een paard die al bevestigd is zou voor mij het beste zijn (waarom kijken naar een 3jarige??)
3. Leeftijd is niet heel belangrijk, maar ik wil wel wat jaren vooruit kunnen samen. Ongeveer max 12 jaar.
4. Voorkeur voor Quarter / Paint. Appaloosa is ook leuk. Niet heel streng vereiste, mag ook ander ras.
5. Reining vind ik heel gaaf, maar kan ik alleen beoefenen op een stal met reiningbodem (verder weg), dus Reining beleerd is leuk, maar hoeft zeker geen wedstrijdtopper te zijn (ik wil vooral recreatief western rijden, maar zou het wel leuk vinden om een keer mee te doen met clinics of een onofficieel wedstrijdje).
6. Prijsklasse rond 5000, kan nog bijgesteld worden.
7. Klinisch, rontgologisch en 5 panel getest en in orde.

Ik ben zoo benieuwd naar morgen!!

live a life you will remember


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:54

Ik heb zeer weinig ervaring met western, maar ben heel benieuwd naar je zoektocht! Veel plezier en succes morgen :D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 22:00

Dank je wel!

Net een uitnodiging gehad om naar een brave Andalusier te komen kijken.. niet western gereden maar wel heel braaf alleen in het bos en werkelijk prachtig om te zien. Maar ik heb niet voldoende ervaring om een paard om te scholen, of is dat een proces van veel training en goede begeleiding. Ik vraag me af of je gewoon zoveel mogelijk verschillende paarden moet gaan bekijken en rijden of dat je wat meer kritisch moet zijn en het hopelijk binnen een aantal keer raak is.. Ik doe nu het eerste, heb deze week 4 paarden op de planning waarvan 2 eigenlijk niet zijn wat ik zoek (1 driejarige en 1 niet-western). Lastig Lastig!

live a life you will remember

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:01

Leuk!
Ik ben benieuwd, ik hoop dat er iets voor je bij zit.
Je weet dat er verschillende lijnen zijn in de "westernpaarden" Pleasure, reining/cutting allround?
Goed dat je de keuring serieus aanpakt +:)+
Ik heb een allround gefokt paard, kan alles maar is geen echte uitblinker in de (hogere) wedstrijdsport wat betreft reining. Wel echt een supermerrie.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 22:16

@ Justkid Dat is precies wat ik ook zoek inderdaad! Ik weet van de verschillende foklijnen, maar kijk wel naar alles. Ik zoek ook geen wedstrijd topper :)
Mag ik vragen hoe jij ooit aan jouw paard bent gekomen?

live a life you will remember

gaucho

Berichten: 9493
Geregistreerd: 29-10-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:33

Ik zou zeker ook naar de brave andalusier gaan kijken. Braaf alleen in het bos vergt meer training dan omscholen naar western. Dus als dat braaf alleen in het bos voor jou een belangrijke eis is, zeker gaan kijken

Life begins at the end of your comfortzone.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 23:40

Thnx gaucho! Dat is inderdaad belangrijk voor mij. Ik heb woensdag een afspraak staan. Gaat trouwens om een 13 jarige ruin. Zouden er voor jullie redenen zijn om een paard met deze leeftijd juist wel of niet te gaan bekijken? En hebben jullie nog tips om extra op te letten?

live a life you will remember

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:56

Waar rij je nu? Ik zou zorgen dat je een betrouwbare trainer hebt die je kan helpen in je zoektocht en aankoop eventueel. Als je er nog zo beginnend in bent, zie je dingen over het hoofd en daar kun je straks tegenaan lopen en dat wil je niet.

Je eisen vind ik vrij oke. Zou sowieso een paard meerdere keren bekijken en laten keuren.

Eerste keer alleen kijken en een selectie maken is wel prima, maar bij een 2e serieuzere bezichtiging echt iemand meenemen.

Diverse stallen en trainers hebben ook wel leuke paardjes te koop regelmatig.

Omdat je beginnend bent, neem ik aan dat je ook gaat lessen? Dan kan omscholen best gecombineerd worden. Dat ligt aan je eigen niveau en inzet. Of dat je ergens gaat staan waar ze hem trainen en je erbij betrokken wordt bijv.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 00:23

Hoi Superpony.
Wij hebben elkaar volgens mij al een keer via pb gesproken. Ik ben net verhuisd, dus nog op zoek naar passende instructie. Op zich genoeg basisinstructie maar nog wel op zoek naar specifieke westerntrainer.
Mijn oud trainer gaat voor een tweede bezichtiging mee, dus daar ben ik heel blij mee! Goede tip idd, ik denk dat ik zelf heel snel "verblind" raak.

live a life you will remember

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:59

Ik denk dat het omscholen in combinatie met een beginnende westernruiter niet zo'n ideale combinatie is.
Maar een betrouwbaar buitenrijpaard is weer wel heel fijn.

Ik heb het buitenrijden gewoon samen met mijn paard geleerd en dat ging ook prima.
Ik heb ook geleerd dat een paard wat "bomproof" en braaf is, dat bij een ander helemaal niet hoeft te zijn, daar zou ik niet teveel op vertrouwen. Alles heeft te maken met jouw eigen band met je paard.
Mijn zoekterm zou zeker ook braaf en cool zijn maar het kan wel even duren voordat het paard dat bij jou ook weer is.

Citaat:
@ Justkid Dat is precies wat ik ook zoek inderdaad! Ik weet van de verschillende foklijnen, maar kijk wel naar alles. Ik zoek ook geen wedstrijd topper :)
Mag ik vragen hoe jij ooit aan jouw paard bent gekomen?


Ik heb haar al 10 jaar en ik heb haar destijds via marktplaats gevonden, echt een gelukje, 7 jarige merrie, laat beleerd, correct gereden en ijzersterk, wel iets boven jouw budget van nu. Vader is Really Rugged Kid en volgens mij zijn al zijn nakomelingen braaf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:27

Ha, leuk, wij hebben ooit met Really Rugged Kid gedekt. Heb die nakomeling deze zomer gezien en doet het als 17jr nog erg goed. Of hij geschikt zou zijn voor iedereen, durf ik niet te zeggen. Komt uit onze merrie, dus heeft wel wat karakter. Maar voor zijn super bazin is hij braaf en een wereldpaard.

Wat justkid zegt is echt zo. Onze paarden zijn super braaf, maar heeft ook tijd en energie gekost. Ik weet zeker dat het bij een onzeker iemand binnen no time gaat botsen.

Maar.........een paard dat veel gewend is, kan een onzeker iemand wel vertrouwen geven, waardoor diegene ook weer vertrouwen krijgt. Soms moet je mensen gewoon een paard in hun handen duwen en zeggen; deze is braaf. Dan geloven ze je blind en is het paard ook braaf. Vaak genoeg meegemaakt. Uiteraard waren het wel brave paarden, maar dat zijn er veel als je ze in hun waarde laat.

Bij een quarter of paint is gezondheid echt belangrijk.

De rest gaat van je begeleiding af hangen. Iemand die al even lest en verder wil, zal op een getraind paard met regelmatige begeleiding snel verder kunnen komen.
Wil je gewoon leren en heb je geen show ambities, is samen leren en groeien ook prima. Maar dan moet je er ook wel een beetje voor gaan om regelmatig te lessen en de tijd nemen.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:40

En nou ben ik wel heel benieuwd hoe het vandaag is gegaan :))

Wat leuk superpony, mijn merrie is ook 17.
Really Rugged Kid heeft even bij ons op stal gestaan, zo leuk om te vergelijken, ze heeft precies dezelfde grote ogen en bouw.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:00

Wat een dag :')
Eerste paard (9 jarige QH merrie) was erg leuk. Niet western beleerd, maar gewoon 'western gereden'. Wat dus inhield dat ze op 1 hand rond te sturen was. Heel vriendelijke merrie, mocht overal aankomen en stond makkelijk los. Ook stukje op straat voelde ze erg veilig. Deze merrie is vrij prijzig, zit een stuk boven mijn budget. Eigenlijk te duur voor wat ze kan. Ik betwijfel ook of zij gelukkig zou worden van meer op stal staan, aangezien zij nu 24/7 buiten staat. Vond het ook lastig haar wat door te rijden, omdat ik een beetje gespannen was en er goed op je gelet werd zeg maar. Ik twijfelde een beetje over het gevoel. Denk wel dat het een heel braaf paard is om buiten mee te rijden en mogelijk wel in staat om iets verder te leren.

Tweede paard (5 jarige paint merrie) was totaal niks voor mij. Rende zo ongeveer onder mij door en viel niet rustig mee te draven. Snel afgestapt. Had ook het gevoel dat ze wel omhoog zou komen of mij alle hoeken van de bak ging laten zien. Bij het voorrijden vond ik haar ook veel te druk en onrustig met het hoofd. Op stal daarentegen echt een super leuk paard.

Derde paard van vandaag.. de 3 jarige QH merrie. Begon goed met nukkig gedrag op stal (ze probeerde me zelfs te bijten). Eenmaal op de poetsplaats heel ander paard. Knuffelen en nieuwsgierig. Luisterde braaf en had respect voor mijn ruimte. Eigenlijk niet genoeg geprobeerd, heb bv de voetjes niet eens opgetild. Voorrijden zag er relaxed uit. Paardje is 3 maanden onder het zadel. Zelf rijden ging fijn, wat een rust straalde ze uit. Galop moet nog iets bevestigd worden, maar een beginnende rollback, begin van een spin en een goede "ho" (kleine stop) zit er al heel goed in. Onwijs leuk paardje om mee aan de slag te gaan denk ik.

Ik moet het allemaal even laten bezinken. Mocht ik de 3 jarige nemen (uiteraard nog een 2e keer kijken) dan zou ik haar eerst nog een maand op training willen laten staan en samen "intrainen". Voordat ik haar hier naar toe zou verhuizen. Het is wel een uur rijden, maar dat heb ik er wel voor over. En uiteraard met hele goede begeleiding hier verder samen leren. Het gevoel was wel heel goed. Ik ga zeker een 2e bezichtiging inplannen, maar moet even goed nadenken of ik dit avontuur aan kan/wil. Vandaag kreeg ik te horen "karakter is karakter, als dat goed zit, kun je beter een goede 3 jarige hebben dan een niet passende 10 jarige".

Morgen ga ik de 13 jarige andalusier proberen! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat voelen.

live a life you will remember

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:30

Hmm klinkt alsof je bij geen een echte klik had. Waarom die 3-jarige overwegen? Je hebt toch geen haast?

Ik heb destijds 6 maand gezocht en heel wat paarden gezien voor ik een trof waar ik echt een top gevoel bij had. Geduld hebben betaald zich uiteindelijk dubbel en dwars uit :)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:38

Goede opmerking troi! Ik had wel het gevoel dat de klik onder het zadel er met de 3 jarige was, vandaar de overweging. Ik heb inderdaad geen haast en ga ondertussen vooral verder, morgen dus de andalusier!

live a life you will remember

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:50

Leuk zo'n avontuur!

Toentertijd had ik een Arabische merrie die ik al western reed en toen ik voor het eerst mijn kont op een Quarter had mogen plaatsen was het ook een wereld van verschil. En ja; ik wilde ook een Quarter! En terwijl ik druk op marktplaats en internet aan het zoeken was, stond het veulen waar ik uiteindelijk een klik mee in de stal die ik iedere dag moest uitmesten ;) Was een veulen, die door nare start, het licht uit je ogen sloeg als je niet oppaste. Maar ik kwam om te mesten dus ik was uiteindelijk veilig terrein. Voor ik het wist had ik d'r gekocht.
Bizar hoe zoiets kan lopen! Soms zijn ze dichterbij dan je denkt ;)

Succes! En ik ga mee volgen :D

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Django_Mette

Berichten: 1363
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:01

Heel veel succes met het vinden van je droompaardje :D Ik ga volgen!

Insta: @feddethebarockpinto

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:17

Leuk een verslag! Lekker een nachtje over slapen dan.
Het is echt een hele beslissing als je dan ineens de keus hebt :)

Ik weet nog dat ik mijn paard in haar stal zag staan, ik was enorm onder de indruk van haar robuuste uitstraling, de echte klik kwam pas veel later.


Citaat:
Paardje is 3 maanden onder het zadel. Zelf rijden ging fijn, wat een rust straalde ze uit. Galop moet nog iets bevestigd worden, maar een beginnende rollback, begin van een spin en een goede "ho" (kleine stop) zit er al heel goed in. Onwijs leuk paardje om mee aan de slag te gaan denk ik.


Dat lijkt me allemaal wel heel snel voor 3 maanden onder het zadel. Bij wie staat deze? (mag ook via pb als je het al wil delen)

Er zijn ook verschillende FB pagina's waar een boel quarters en paints worden aangeboden heb je die al?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:40

Wat leuk zeg, de zoektocht naar een nieuw paard! :D
Succes! Ik ga ook volgen. :) Ik wil ook omschakelen naar western, mijn paard is onlangs overleden, dus wie weet haal ik hier ook nog nuttige tips uit mocht ik ooit opzoek gaan naar een westernpaard.

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:43

ik volg ook ben heel benieuwd wat je gaat kopen

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 20:52

Leuk dat jullie meedenken! Daar heb ik zeker wat aan. Welkom voor de 'nieuwelingen' :)

@justkid pb gestuurd

@Retjethorse Wat naar van je paardje, sterkte nog!

Ik probeer al 2 weken lid te worden van Western Paarden op Facebook, maar wordt niet toegevoegd. De beheerder reageert ook niet op berichten. Ik gok dat ze het druk heeft. Maar idd: daar wil ik graag ook mijn zoektocht uitbreiden!

Mochten jullie nog do's en dont's hebben voor de aankoop of waar ik wel en juist niet moet kijken, graag! (Mag ook pb)

Aahh wat spannend allemaal dit. Ik heb echt moeten bijkomen met een wijntje op de bank :')
Ik wil toch een tweede keer kijken bij de 3 jarige, omdat ik wel het gevoel heb dat het kan gaan werken (met wat meer investering dan bij een coole, bevestigde 10 jarige). Maarrr.. morgen eerst de andalusier! Verder nog niks op de planning, dus als jullie wat leuks zien staan: heel graag! :)

live a life you will remember

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:55

Ik ben lid van die pagina, kan ik je als lid niet toevoegen? Anders stuur je je naam maar via pb en voeg ik je toe. :)

Als je gevoel zegt om nog eens naar die 3 jarige te gaan kijken, zou ik dat gewoon doen. :j Het is misschien niet wat je in eerste instantie in gedachten had, maar kan zeker leuk worden om samen te leren! :D Met goede begeleiding lukt dat wel.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:57


ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:58


https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 21:04

@Retjethorse Dat kan dus kennelijk niet haha. Ik had het al aan een paar mensen gevraagd inderdaad. Er is ook maar 1 beheerder pff.. hopelijk kijkt ze snel even wie lid willen worden en wordt ik toegevoegd.. En inderdaad, nog een keer kijken kan geen kwaad toch!

@justkid Thnx! Ik heb een verzoek voor lidmaatschap aangevraagd

@murphypower Jaa top! Dank je wel. Dit klinkt heel fijn. Helaas wel 3,5 uur rijden voor mij :') Die tweede ook heel leuk! Duitsland zeker ook een optie (iemand zin in tolken? :p) Misschien even een dagtrip plannen

live a life you will remember


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Mark0919, Mnoonn, Poety, Vagabondo, vilheide en 41 bezoekers