[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 14:56

Afbeelding
Geen lange update vandaag, maar een gekke foto :+
Bitloos en met de barebackpad stapt Pancho ook braaf een rondje in het bos. Hoewel hij niet zo graag wou poseren :')

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:28

Oh, dat zou ik nooit durven ... zonder beugels (en ook zonder bit, zie ik) gaan wandelen ... Natuurlijk, met zo'n schatje als Pancho is de kans op een onaangename verrassing zo goed als onbestaande, neem ik aan ... Geniet ervan !

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:57

Ziet er super uit! En in echt korte tijd toch al veel band en vertrouwen opgebouwd. Niks is mooier en als je bedenkt dat dit alleen maar meer kan worden.....

Anoniem

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:17

Haha jij met je blije bakkes en Pancho echt met een hoofd van 'moet dit nou?' :')
Leuk hoor, ik heb even bijgelezen. Wat heftig van die hoeven zeg, dat heb ik nog nooit gezien :=
En je zadel, ik verbaasde me bij het zien van die foto, want ik dacht dat dat je oude zadel was. Maar dat is dus je nieuwe zadel. Want deze lijkt behoorlijk achterover te liggen zo op de foto. Maar als hij er beter onder loopt, zal hij vast wel beter liggen :)
Ik heb laatst een PRE gereden die had een Iberisch zadel op van Riano Sillero van Marjoman. En dat zat me toch onwijs lekker!! <3
Afbeelding

Verder vond ik het krachtvoer ook wel veel, maar logisch als er zoveel paarden op 2 kg per dag staan, dan weet je niet beter. Ik vind dat in principe ieder basispaard gewoon met een handje brok per keer kan hoor. Pas als je harder gaat trainen of er meer pit in mag, kun je evt wat bijvoeren, maar anders niet.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 15:02

Risico heb je natuurlijk altijd met paardrijden, maar Pancho is wel héúl lief :o Ik ga dan met barebackpad
(nog) niet het "grote" bos in en moeders liep gezellig mee dit keer.
Pancho voelt heel veilig. Als hij schrikt, wat natuurlijk wel eens gebeurd, doet hij hoogstens een sprong opzij of twee passen vooruit en knort hij flink. Hij vraagt dan echt bevestiging of het eng is (wat dus nooit zo is :') ) en loopt dan weer rustig verder.

Jaa superpony, dat is echt waanzinnig snel gegaan en groeit nog met de dag. Je leert elke dag een stukje meer over wat je paard leuk en niet leuk vindt en nodig heeft. Bij Pancho merk ik bijvoorbeeld heel duidelijk dat hij een licht contact met de teugel prettiger vindt dan een boogje. Hopelijk groeit dat vertrouwen ook steeds meer en kunnen we wel western. Wanneer Pancho helemaal goed loopt (nu nog iets voorzichtig) en we een beetje conditie hebben opgebouwd, wil ik toch heel graag specifieke western(grond)les om de overstap goed te begeleiden.

Oeh Joolien, dat ziet er ook heerlijk uit <3 welkom terug haha.
Het nieuwe zadel ligt gelukkig goed, de kussens zijn na deze foto nog iets opgevuld achter. Pancho moet wel echt wat meer rugspieren gaan opbouwen. Daar zijn we hard mee aan de slag. Thnx voor de scherpe blik!
Qua krachtvoer staat Pancho nu op een 1/4 basisbrok per keer, aangevuld met een vitaminebrok en een half handje nature's best na het werken.
Edit: Veel paarden staan hier zelfs op 2 x 2 kg per dag(!) 8)7

Hij loopt al 100 keer anders dan een aantal weken geleden. Ruimer en meer ontspannen in de kaak en hals, schuimt meer en is tegelijkertijd rustiger in de mond (Hij is nog wel heel erg zoekende naar aanleuning, dus ik houd mijn hand heel stil en vraag hem daarin niks anders dan ontspanning). Zijn schoft komt al mooi iets omhoog en hij loopt niet meer helemaal uit elkaar. Ik heb echt het gevoel dat we op de goede weg zitten samen. Nu maar duimen dat het opbouwen een keer door kan zetten :+

Afbeelding
Kennismaking met een andere grote ruin van stal die alle merries altijd dekt en daar dus niet meer bij kan staan. Die liet wel flink van zich horen, maar ging heel goed en voorzichtig samen gelukkig. Hilarisch om die macht-kracht strijd te aanschouwen. We zijn een soort kneusjes-groep aan het samenstellen met ruinen die niet lekker in de groep liggen. Het wordt langzaam opgebouwd en ze zijn nu met zn drietjes. Voor Pancho een goede manier om te wennen aan het in de groep staan en straks natuurlijk een fijne weidegroep te hebben *\o/*

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:51

Toch echt wel prettig voor een paard dat het samen kan staan met andere paarden.
En gelukkig loopt het allemaal 'smoothly', zonder verwondingen.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:19

Ik volg mee *\o/*

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:18

Ah, wat leuk. Jonge ruinen kunnen wel wat lomp zijn of wat overmoedig spelen. Mijn ruin van 20 was 4 en net ruin toen ik hem kocht. Die speelde met een andere jonge ruin als 2 jonge hengsten, maar nooit een beschadiging gehad.

Boys will be boys, of het nou mensen, honden of paarden zijn :)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 15:39

superpony schreef:
Boys will be boys, of het nou mensen, honden of paarden zijn :)


:') Dat is zó waar haha


Pancho liep vandaag weer niet helemaal lekker. Niet kreupel, maar wel onregelmatig. In stap niks te zien/voelen, maar in draf een (protest) bok en niet los door het lijf. Lijkt een beetje vanuit achter te komen. Dus niet verder gevraagd en rustig uitgestapt. Hopelijk is het van trap van zijn nieuwe vriend geweest of een beetje stijfheid en is het met een dag weer over. Maandag komt in ieder geval de osteopaat nog een keer langs, die afspraak stond al.
Was er wel een beetje verdrietig over. Weer pijn. :\

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 15:09

Afbeelding
Vandaag lekker getut met Pancho <3
Hij was zó geduldig. Op een gegeven moment was hij er wel even klaar mee, neusje naar mij toe bewegen en een klein stapje voorwaarts. Toen echt klaar en gewoon weg lopen :') dus maar even pauze genomen en gewandeld. Heerlijk zo samen.
Los in de bak zag ik dat hij nu duidelijk achter niet helemaal los loopt, beetje gevoelig. Morgen komt de hoefsmid voor een ander paard langs, dus laat hem mooi even kijken.
Vanmiddag ronde 2 met de osteopaat.

Even een foto ter vergelijking naast elkaar gezet. December en vandaag.
Ondanks dat we weinig hebben kunnen opbouwen, zie ik wel een verschil.
Een happy Pancho elke dag, is natuurlijk het mooiste om te zien *\o/*
Afbeelding

Lekker weer trouwens he!

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:30

Hij is duidelijk wat afgevallen. Hij ziet er goed uit. Maar ik zie zijn haren liever los ;)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 20:27

Marilu schreef:
Hij is duidelijk wat afgevallen. Hij ziet er goed uit. Maar ik zie zijn haren liever los ;)


haha het zit ook voor geen meter en Pancho heeft zn haar zelf ook liever los :'). Had het even "uit de weg" gewerkt voor de osteopaat.

Die gaf trouwens aan dat hij ook wel last van zijn lijf kan hebben, omdat hij nu anders getraind wordt dan in de rest van zijn leven. Hopelijk loopt hij snel weer soepel en gaan we met muizenstapjes opbouwen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:35

Jeetje, wat jammer dat het toch niet allemaal even soepel en vanzelf mag gaan. Bij twijfel over een tijdje toch een uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen met uitverdoven en evt rontgen foto's denk ik. Je wil gewoon wel antwoorden op een gegeven moment.
Andere manier van houden en werken kan wel heel veel doen natuurlijk. Kost allemaal tijd, ook om in een andere houding te gaan rijden en lopen.

Ik dacht ene wei gevonden te hebben omgeving Stroe, dus dacht al; we gaan lekker in het bos crossen weer, maar lijkt niet door te gaan en het is echt onwijs moeilijk om hier iets te vinden. We wonen al 6jr hier, maar heb nog nooit zoveel moeite gehad om de paarden goed te zetten.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 10:35

Jeetje, even een gat in de tijd gevallen :=

Ja superpony, een kreupelheidsonderzoek is voor mij de volgende stap als Pancho niet verbetert over een maand en onderstaande niet aanslaat.
Wat vervelend dat je geen fijne plek kan vinden! Inmiddels wel wat op het oog?

Vorige week liep Pancho zuiver, dus lekker gereden en rustig getraind (ik zit nog steeds in de voornamelijk stap en rustig losdraven fase van +/- 20 min per training) hij lijkt geen last meer te hebben van zijn voorvoeten *\o/*

De dag erna rust, maar vervolgens liep hij echter weer niet helemaal soepel. Niet kreupel, maar wel onregelmatig.
En jullie kunnen het vast niet geloven, maar dit keer achter. Lijkt uit de knie te komen.
Osteopaat erbij gehad: kon niks vinden, maar gaf aan dat het kan komen omdat hij "op een andere manier" moet lopen (dragend, vanuit het achterbeen en met meer ruggebruik). Aka: wennen.
Hoefsmid erbij: stand achter lijkt niet goed, verergerd door verkeerd bekappen door hoefsmid nr 1 en nu tot uiting door ijzers. Dus oplossing: steunzooltjes die zijn stand weer "recht" zetten, totdat alle spieren en pezen weer gewend zijn aan een rechtere stand.

Jullie kunnen je vast voorstellen dat ik er allerlei gevoelens bij heb. Verdrietig dat Pancho pijn heeft, dat het niet soepel gaat. Boos op hoefsmid 1. Verwarring over wat te doen. Gefrustreerd over het steeds "opnieuw" moeten starten..

Op stal zijn ze vrij positief, "dit is op te lossen". De hoefsmid is ook vrij zeker van zijn zaak. Het is alleen een lange termijn project..
Nu dus twee weken stappen aan de hand en vrij losgooien/longeren, zodat zijn hele lijf kan wennen aan de nieuwe beenstand.

Tips, do's en dont's worden zeker gewaardeerd.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:00

prachtig paard!

ben je topic aan het lezen [alleen jouw berichten ] en ineens denk ik ik heb dat paard gezien...

heb je hem gekocht in Oudenhoorn/Zuidland denk dat zij op de grens woont [ langs fietspad ]? [ Ilse?]

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 11:19

mirgino schreef:
prachtig paard!

ben je topic aan het lezen [alleen jouw berichten ] en ineens denk ik ik heb dat paard gezien...

heb je hem gekocht in Oudenhoorn/Zuidland denk dat zij op de grens woont [ langs fietspad ]? [ Ilse?]


Dank je wel. Ilse is inderdaad de oud-eigenaresse! :D

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:51

b0hemian schreef:
mirgino schreef:
prachtig paard!

ben je topic aan het lezen [alleen jouw berichten ] en ineens denk ik ik heb dat paard gezien...

heb je hem gekocht in Oudenhoorn/Zuidland denk dat zij op de grens woont [ langs fietspad ]? [ Ilse?]


Dank je wel. Ilse is inderdaad de oud-eigenaresse! :D

wat leuk!

ik kom Ilse weleens tegen met rijden op strand/duinen
maar zij rijd iets andere ritten dan ik met mijn paard :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:21

Wat vervelend dat hij toch zo'n last van z'n lijf blijkt te hebben. Misschien niet wat je wilt horen, maar ik zou toch even informeren bij een da of scans niet nodig zijn.

Goed dat je nu een kundige hoefsmid hebt en dat hij is gecheckt door de osteo, maar ik zou toch zeker willen zijn dat die kreupelheden niet ergens anders vandaan komen..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:34

Nog niks gevonden, dus twijfelen nog wat we doen.

Ik wil ook niet negatief zijn, maar ijzers en zooltjes zijn toch symptoom bestrijding. Vaak loopt een paard dan even iets beter, maar de oorzaak ligt vaak ergens anders. Daarbij hebben ijzers en zooltjes ook een negatief effect op het lijf als je nog niet weet waar het probleem vandaan komt.

Het is wel waardeloos dat hij slecht bekapt is, maar na een paar keer dicht op elkaar bekappen en als je veel beweging geeft, komt dat vaak snel goed. Goede voeding speelt ook wel een hele belangrijke rol.

Het zal een compleet plaatje zijn, maar bij niet rad of kreupel doe je normaliter eerst een kreupelheidsonderzoek. Als er wel iets niet oke is, loop je anders al te lang door en dat wil je niet.

Ik ben met mn ruin begonnen bij een veearts die het in zijn heup vond. Daarna was het nog steeds niet oke en zijn we naar Emmeloord geweest, die niks zagen. Osteopaat erbij etc. Heeft ook een tijdje op zooltjes gelopen en leek allemaal goed.
Toen het niet oke was, bloed laten afnemen bij veearts hier. Toen kwam de fysio en eindelijk iemand die het wel zag wat ik steeds weer voelde. Zij heeft voor echo's gezorgd en daar zagen we aan beide achterbenen een oude peesblessure met inmiddels wat botwoekering etc.
Hij is 24/7 naar buiten gegaan en loopt op zich goed, kan er zelfs op rijden. Waren we eerder geweest, had ik meer kunnen doen misschien. Ze zeiden wel, omdat ik hem steeds goed aanvoelde en rust gaf, het nooit veel erger is geworden. Maar een verse peesblessure was makkelijker te genezen geweest. Hij is nu 20 en doet al jaren alleen een rondje bos wat goed gaat en het maakt ook niet meer zoveel uit. Staat in onze kudde en is prima zo.
Maar ik denk echt dat het heel belangrijk is dat je je gevoel volgt en wat niet goed voelt echt moet aangeven bij een goede veearts.
Ik denk niet dat het een peesblessure is, maar geef het als voorbeeld. ( overigens was mijn ruin zijn been nooit dik, dus het zegt ook niks )
Maar voor je heel veel geld aan van alles en tijd verder bent, is het zo zonde als je er tegenaan blijft lopen.

Heel veel succes weer.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 16:14

Dank jullie wel voor de reacties :j

Ik heb wel contact gehad met de DA, die ook in een eerder stadium langs is geweest. Zij raadde aan om juist nog geen kreupelheidsonderzoek te starten om te kijken of dit gaat werken. Mocht er geen verbetering optreden binnen een maand dan uiteraard wel. Ze zegt dat de kans heel groot is dat er niet direct iets gevonden wordt in onderzoek. Grote kans dat hij last heeft door de beenstand en omdat hij aan zoveel nieuwe dingen aan het wennen is. Dat kost tijd.
Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf heel erg aan het twijfelen geweest of ik wel gewoon dat traject moet ingaan met Pancho, maar deze reactie geeft mij aan dat ik vooral nog even geduld moet hebben. Ik zal geen moment twijfelen als dit niet lijkt te verbeteren. Er is nogal wat gebeurt natuurlijk in de afgelopen maanden (castratie, verhuizingen, gevoelige voeten, zooltjes, verkeerd bekapt en beslagen, osteopaat, tandarts, zadelwissel, andere manier van trainen dan hij gewend was)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:36

Belangrijkste; volg je gevoel! Woj reageren natuurlijk vanachter een beeldscherm. Dat is toch lastiger. Fijn dat je je da er wel al bij hebt betrokken :-)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:31

Het is inderdaad allemaal symptoombestrijding, maar als de klachten voortkomen uit een verkeerde stand en het op een andere manier gebruiken van spieren, pezen en gewrichten, kan ik niet anders dan hem daarin zo goed mogelijk proberen te ondersteunen en met zoveel mogelijk geduld op te bouwen naar een gezond en fit paard. Ik weet in ieder geval niet zo goed wat ik anders kan doen (buiten een kreupelheidsonderzoek als dit niet binnen een maand verbeterd).

Vandaag dus een wandeling gemaakt met wat tempowisselingen in stap. Verder lekker de wei op met zijn grote vriend. Morgen eens proberen wat vrij grondwerk te doen.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 23:57

Voor
Afbeelding
Achter
Afbeelding
Vooraanzicht
Afbeelding
Lekkere drol erachter :')

We zijn rustig aan het wandelen, los spelen en vrij longeren deze week. Vandaag kreeg Pancho na ons losspeel avontuur een lekkere poetsbeurt en ik dacht.. laat ik eens wat foto's maken van zijn stand. Het is niet helemaal gelukt, aangezien ik pas op het idee kwam toen Pancho's geduld op was na de lange poetsbeurt :+ maar het is wel duidelijk te zien dat hij wat scheef staat. Hoewel hij hier niet vierkant staat vertekent het iets. Het is dus al mega verbeterd met de wig achter, maar ik ben heel benieuwd of jullie nog iets zien op deze foto's.
Pancho liep trouwens lekker te showen vandaag, en het zag er fijn soepel en zuiver uit! Nog een weekje rustig aan en dan hopelijk stap voor stap weer opbouwen aan de longe en onder het zadel.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 00:15

sorry, maar ik vind zeker de voorvoeten niet mooi op ijzers staan
veel te hoge hielen steile voeten


maar goed als hij er nu goed op loopt zal het wel werken voor hem....

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:41

mirgino schreef:
sorry, maar ik vind zeker de voorvoeten niet mooi op ijzers staan
veel te hoge hielen steile voeten


maar goed als hij er nu goed op loopt zal het wel werken voor hem....


Bedankt voor je reactie. Ik heb ze ook bewust geplaatst om jullie mee te laten kijken.
Zijn voeten zijn, zoals ik eerder in het topic heb uitgelegd, flink verkl**t door de eerste hoefsmid (zie eerdere foto van voorhoef). Hij heeft zowel voor als achter ook verkeerd bekapt. We zijn nu, met een nieuwe hoefsmid uiteraard :D, bezig de schade ongedaan te maken. Dat kost natuurlijk tijd.

Edit: op zijn voorvoeten loopt hij vooralsnog nu goed, achter dus niet, maar lijkt te verbeteren.