[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:04

Fijn dat je het idee hebt dat het beter gaat! Ik heb te weinig verstand van hoeven om er iets over te zeggen, maar hopen dat die stijgende lijn door blijft gaan :-)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:22

Ik ben niet erg onder de indruk van het werk van je hoefsmid. Veel te hoge hielen en te steile hoef. Hoefas is gebroken bij zijaanzicht.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 14:47

sevke schreef:
Ik ben niet erg onder de indruk van het werk van je hoefsmid. Veel te hoge hielen en te steile hoef. Hoefas is gebroken bij zijaanzicht.


Bedankt voor je bericht! Zoals ik eerder zei proberen we nu de schade te beperken die in het verleden is ontstaan. Mijn hoefsmid nu geeft ook aan dat de stand en hoek nog niet zijn zoals hij het graag wilt zien. Heb je ook tips voor mij?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:47

Wat sevke zegt. Ik snap dat een hoefsmid het in stappen wil doen, maar dat moet allemaal niet te lang duren. Wil je dit correct hebben, zal het wel even duren en zal hij ook weer wat spierpijn kunnen krijgen, maar beter dan zulke hoeven.
Overigens zou ik dan nog steeds de ijzers eraf halen en de hoef veel meer de kans geven zelf te ontwikkelen en hem vaker laten bekappen voor het geld van de ijzers. Liever elke 4 weken bijv. Ik bekap zelf toch wel eens per 2 a 3 weken en heb de slechte hoeven ook al beter. Door problemen kon ik het een tijdje niet en gingen ze snel terug naar oude, verkeerde stand.
Daarnaast gaat hoefverzorging altijd in combinatie met bewegen op verschillende ondergronden en voeding.

Het is balen dat het met een nieuw paard zo tegenzit even. Hij is begonnen met sukkelen toen je hem hier zette, toch? Dus van 24/7 wei naar stal.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:52

ik ga met de andere mee dat de hoeven veel te hoge hielen hebben en dus te steil staan.
en dat veranderen kost een paar bekapbeurten, maar een goede smid kan het zeker beter als nu het geval is. die durft je paard echt wat lager te zetten als hij nu staat.

ik lees ook iets van een wig, achter.
als dat betekent dat je smid een wig / verhoging heeft gebruikt om een andere stand te creëren vind ik dat een slechte zaak. er komt alleen maar meer druk op die plaats en het is geen oplossing om een juiste stand of hoefvorm te krijgen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:28

mijn paard had zulke voeten.....
break-over ijzer met leertje en siliconen..
om te huilen hoe zijn voeten na 4 jr ijzers waren geworden
ijzers zaten op deze foto 4 weken en moesten dus nog 4 weken..
ik ben overgestapt op PN bekappen en ik weet dat Saskia Versluis ook hem paar keer bekapt heeft en toen met schoenen heeft laten lopen maar Ilse heeft niet doorgezet

bij mijn paard heeft het ook een maand 4 geduurd dat hij erg gevoelig was maar nu is het 2.5 jr geleden en zijn voeten verbeteren nog steeds, nooit meer ijzers!!!
Afbeelding

Afbeelding

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:49

Ik ken ook niet veel of zeg maar niets van correct gekapte hoeven, maar ik vind ze ook wel erg steil staan. Paarden van het Iberische type zie je wel meer met zo'n 'blokjesvoeten', heb ik al willen opmerken. Geen idee waarom ze zo gekapt worden en zoals gezegd, ik heb er geen benul van of ze nou net steiler dan wel schuiner moeten staan om goed te zijn ...
Maar voor een paard kan het inderdaad wel pijnlijk worden om te regelmatig van stand te moeten veranderen. De pezen zullen allicht overuren moeten maken.
Hopelijk komt er toch snel schot in de zaak voor Pancho !

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:00

Iedereen bedankt voor de reacties, hier heb ik veel aan!

@mirgino Hier heeft Ilse niks over vermeldt, bedankt voor de informatie!
@superpony Hij ging van stal met weidegang naar 2 weken 24/7 buiten wegens de castratie naar stal met weidegang. Dus niet schokkend veranderd in dat opzicht. Wat wel veranderde was van vierkant op ijzers naar zonder ijzers (nov - jan). In januari zijn uiteindelijk zijn voorijzers erop gezet wegens overgevoelige zolen (dierenarts raadde toen al zooltje aan, maar 1e hoefsmid vond het niet nodig en we hebben het eerst zonder geprobeerd), daarna begin maart zooltje, omdat het dus niet voldoende verbeterde en toch ook achterijzers. Toen kwamen we er dus ook achter dat de 1e hoefsmid het zo verknalt had.

Ik zit zelf een beetje met mijn handen in het haar nu, die twijfels maken mij gek. Ik wil gewoon dat Pancho pijnvrij en soepel kan bewegen, omdat ik hoop nog heel lang plezier te kunnen hebben samen..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 01:11

Ijzers en zooltjes zijn symptoombestrijders. Een hoef zet uit als een paard land en krimpt als hij weer zijn hoef optilt. Dat kan niet met ijzers. Hoeven groeien van bovenaf, dus de vorm begint al daar als hij aan de onderkant niet goed kan ontwikkelen.

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom hij niet helemaal oke is. Het kan echt iets heel kleins zijn tot iets minder goed. Zelfs de castratie kan nog meespelen als hier bijv littekenweefsel zit.

Een goede paardenarts die veel weet van kreupelheid kan het beste helpen. Ik zou zelf dus naar Jos HOfma gaan en eventueel afspreken dat zijn vrouw, Annemarie v Gelder, fysio en dierenarts er ook is.
OP hun kliniek is alles aanwezig om te scannen waar nodig. Jos keurt erg veel sportpaarden.

Maar eigenlijk zou ik dan zeggen, ijzers er minimaal 2 weken vanaf eerst en dan pas gaan kijken, want door de ijzers kan hij ook heel rot lopen. Zeker als je nu naar de foto's kijkt.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:09

Er zinn verschillende menkngen over het uitzetten van de hoeven met ijzers. Ik heb me laten vertellen dat alleennde achterkant (het stuk na de dubbele lip zeg maar) werkt. Dus zelfs met een dubbellipijzer kan de hoef nog gewoon uitzetten tijdens het landen.
Dit paard heeft al een aantal maanden zonder ijzers gestaan en werd er alleen maar slechter van. Dus ik snap heel goed dat ts er ijzsrs onder heeft laten zetten. Nu was het winter en geen buitenrij weer, maar van de zomer kan ze dan ook niks, want paard trekt dit gewoon niet.

Ik ben het wel eens dat de stand nu niet goed is, hij staat te stijl en te lang in mijn ogen. Als ts een smid heeft die de tijs neem en waar ze al haar vragen kwijt kan verwacht ik wel dat dit weer goed komt. Dit kost gewoon tijd.

Ik weet een geweldige smid, die als het nodig is ook door klinieken wordt benaderd en ook met aetsen samenwerkt. Hij os betaalbaar, legt altikd uit wat hij doet en jeeft onwojs veel geduld met paarden. Hij houdt rekening met je doelen en het lopen van het paard
Zelf heb ik een flegmatiek paard. Daarom heeft hij de ijzers wat naar achter gelegd zodat hij makkelijker kan afrollen. Hierdoor geeft hij het paard een klein beetje hulp in het lopen. Hij kijkt ALTIJD naar de voeten op dat moment en speelt daar op in bij een nieuwe afspraak. Mocht je twijfelen ts wil ik je zijn naam en nr wel via pb doen

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:10

EmptyWords schreef:
Er zinn verschillende menkngen over het uitzetten van de hoeven met ijzers. Ik heb me laten vertellen dat alleennde achterkant (het stuk na de dubbele lip zeg maar) werkt. Dus zelfs met een dubbellipijzer kan de hoef nog gewoon uitzetten tijdens het landen.
Dit paard heeft al een aantal maanden zonder ijzers gestaan en werd er alleen maar slechter van. Dus ik snap heel goed dat ts er ijzsrs onder heeft laten zetten. Nu was het winter en geen buitenrij weer, maar van de zomer kan ze dan ook niks, want paard trekt dit gewoon niet.

Ik ben het wel eens dat de stand nu niet goed is, hij staat te stijl en te lang in mijn ogen. Als ts een smid heeft die de tijs neem en waar ze al haar vragen kwijt kan verwacht ik wel dat dit weer goed komt. Dit kost gewoon tijd.

Ik weet een geweldige smid, die als het nodig is ook door klinieken wordt benaderd en ook met aetsen samenwerkt. Hij os betaalbaar, legt altikd uit wat hij doet en jeeft onwojs veel geduld met paarden. Hij houdt rekening met je doelen en het lopen van het paard
Zelf heb ik een flegmatiek paard. Daarom heeft hij de ijzers wat naar achter gelegd zodat hij makkelijker kan afrollen. Hierdoor geeft hij het paard een klein beetje hulp in het lopen. Hij kijkt ALTIJD naar de voeten op dat moment en speelt daar op in bij een nieuwe afspraak. Mocht je twijfelen ts wil ik je zijn naam en nr wel via pb doen


mijn paard had tot zijn 9jr [tot ik hem kocht ] nooit voorijzers gehad maar liep ook nooit op de weg
ik heb hem op ijzers gezet in 2009 en in okt 2015 eraf gehaald [ had eerst gewone ijzers maar vanwege operatie en 2x pees blessure heeft hij op div aangepaste beslagen gelopen oa balkijzer, gewoon ijzer met leertje, break-over, break-over met leertje en siliconen,en ook nog achter buitenom en binnendoor gezet, paard was gewoon helemaal naar de klote aan het gaan....]
je moet even doorzetten en hoefschoenen dragen
mijn paard zou nooit zonder kunnen was oordeel van mijn hoefsmid, nu loopt hij beter dan ooit vanwege zijn artrose draven we niet op de weg [ alleen als het echt noodzakelijk is ]
zijn hoeven zijn nu weer in een normale vorm...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:36

Het is een hele grote misvatting dat paarden geen buitenritten kunnen maken en veel op het harde kunnen lopen zonder ijzers.
Wij hebben ze 24/7 buiten op zand, een groot bestraat plein en ik doe ze zelf. Ook degene die gevoelig was, loopt zonder ijzers over straat.
2 anderen hadden een afwijkende vorm en die ook weer oke gekregen. De shet die nooit ijzers heeft gehad en het meest over straat heeft gelopen voor de sulky, heeft de mooiste voeten.

Al heeft een paard in het begin gevoelige hoeven. Ijzers en zooltjes zijn altijd symptoombestrijders. Ze kunnen dan misschien functioneren zoals de mens wil, maar het echte probleem is niet weg. Paard voelt het alleen minder.

Maar het blijft ontzettend klote voor TS dat haar nieuwe paard niet lekker loopt. Dat is geen leuke start. Heeft vertrouwen in een hoefsmid die het niet goed heeft gedaan. Dan wordt haar een betere beloofd die er ook niet veel van maakt. Wie kan je nog geloven?? Ik snap dat heel goed.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:57

Emptywords, wat fijn om jouw reactie te lezen, dat doet me echt even goed. Kun je mij een pb doen met de gegevens?

@mirgino Wat fijn dat je zo'n succesvol resultaat hebt weten te behalen!

@superpony Dat is ook zo, het is allemaal symptoombestrijding.. en tijdelijk.

Het is alleen zo frustrerend om adviezen van DA, hoefsmeden en osteopaten op te volgen en vervolgens nog steeds geen goed resultaat te hebben. Ik wil gewoon dat Pancho pijnloos loopt en we kunnen werken aan een juiste bespiering en gezond lichaam. Idealiter zie ik hem ook het liefste zonder ijzers en helemaal fit. Maar die drie maanden zonder was voor hem onhoudbaar, zijn zolen zijn zo dun dat hij kneuzingen kreeg en zelfs een aantal dagen binnen moest staan van de DA (zie eerder in het topic). Het is een frustrerend proces met ijzers, zooltjes en wig, maar uiteindelijk allemaal in de goede hoop dat hij zijn spieren en voeten zo goed mogelijk opbouwt en zonder kan. Voor nu zijn de keren dat we samen hebben genoten onder het zadel op twee handen te tellen (desondanks wel heel veel plezier van elkaar!). Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat de opbouw steeds onderbroken is..

Bedankt voor jullie meelevende reacties allemaal! Ik zit er echt even doorheen vandaag. De angst om het niet goed te doen is verschrikkelijk.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:03

ik snap dat je na al die reactie's niet meer weet wat en wie nu goed is.
maar ga a.u.b. niet door met deze manier van beslaan. een wig is echt iets wat je niet moet willen. hij staat daarmee op "hakken" en je krijgt extra druk daardoor. dat kan nooit de bedoeling zijn. uiteindelijk krijg je hier meer problemen door. ( ik spreek uit eigen ervaring)
je hebt een super leuk en lief paard. die wil je niet verknoeien door hoefsmeden e.d. die blijkbaar niet goed weten hoe een paard goed bekapt moet en het maar oplossen met allerlei kunstgrepen.

en ik snap dat je niet wilt dat je paard ongemak of pijn heeft, maar dan zou ik nog liever kiezen voor hoefschoenen als hij buiten staat of als je wilt rijden. en de hoeven laten bekappen zoals het hoort. lagere hielen en korte teen. en echt regelmatig bijhouden.
ik zie het echt zoveel om me heen. paarden die veel te hoog op hun hoeven staan, veel te lange tenen, flares enz. veel te platte voeten omdat de teen te lang gelaten wordt enz.
dat is mede de reden waarom ik jaren geleden mijn pony's van de ijzers heb gehaald en me verdiept heb in zelf hoeven bijhouden en hoefschoenen.
ik had een super smid daarvoor. 23 jaar gehad. die ging met pensioen. allemaal de smeden daarna was echt puinhoop. hoeven scheef bekapt, veel te lang gelaten waardoor ze te plat stonden. ijzertjes er na 4-5 weken los onder enz. paard dat zich constant aantikte met zijn achterhoeven tegen elkaar. daardoor beschadigde de hoef en uiteindelijk losse wand.nooit last van gehad 20 jaar lang bij mijn oude smid. bij die smid was het na de 2e keer bekappen al fout. nee, dat lag echt niet aan hem.....
gelukkig hebben mijn pony's top voeten waardoor ik nooit scheurtjes had o.i.d.

ik ben twee keer met de pony's naar gelderland gereden ( dik 2 uur rijden) en heb daar bij een zeer goede en fijne bekapper de pony's goed laten bekappen en hoefschoenen laten aanmeten. hij heeft mij uitgelegd hoe ik de hoeven het beste bij kon houden. en ik heb niks gemerkt van spierpijn of gevoelig lopen door standverschil. ( kan per paard zeker verschillen, maar heel dramatisch zou het niet moeten zijn)
als ik niet zeker wist of het goed was stuurde ik foto's en hij liet mij dan weten wat er anders of beter moest. daarna nog eens daar geweest met de pony's en daarna helemaal zelf gaan bijhouden. ( ik heb geen goede bekapper in de buurt anders had ik die om de zoveel tijd laten komen voor controle).
maar het ging super en het was de beste beslissing ooit.

ik hoop dat je iemand vindt die je paard echt weer op weg helpt naar goede hoeven. ga veel lezen en opzoeken over hoeven en alles er om heen. er zijn sites genoeg over gezond bekappen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:35

Ik begrijp je heel goed. Ben ook weleens zoekende, ondanks vele jaren ervaring. Vooral met je eigen paarden kan het weleens lastiger zijn.

Ik zou ook eens naar een goede bekapper kijken en hoefschoenen. En een andere dierenarts misschien, want stalrust is echt niet van deze tijd. Alleen bij extreme verwondingen eventueel weleens een optie, maar vrijwel voor alles geldt dat bewegen van essentieel belang is. Bewegen is goed voor de bloedsomloop, spijsvertering en alles wat daarmee te maken heeft. Dunne zolen krijg je door verkeerde voeding, ondergrond en omdat de zolen niet gebruikt worden, dus niet ontwikkelen. Dat zie je heel veel bij hoeven die lang te lang hebben gestaan en paarden altijd op de wand lopen.

Laatst was ik met mn oude ruin wat zoekende. Hij leeft in geleende tijd, maar doet het wel goed. Toch wat twijfels. Hij heeft achter oude peesblessures en wat artrose etc. Toen raadde iemand ook hoefschoenen aan. Ik zei ook; maar hij heeft geen gevoelige hoeven meer?? Maar zij had goede ervaring met het gehele lijf vanwege de demping. Ik heb toen in nood meteen zelf zooltjes geplakt om eerste effect te zien. Hij krijgt nu tevens devils relief om te testen, maar hij liep met de demping al ruimer.

Mensen doen eerder teveel, dan te weinig. Ik kom wel bij wat problemen en meestal is het echt een combinatie van dingen. Meer naar buiten is vaak hard nodig, soms is er een slechte rijbak, wordt er veel teveel gevoerd aan muesli/biks en te weinig of slecht bekapt.

Een osteopaat heeft geen rontgen ogen en is meestal ook geen paarden/veearts. Dan zou ik echt kijken naar iemand die paardenarts is en daaraan evt fysio of osteo heeft gekoppeld. Een paardenarts die kreupelheidsonderzoek doet of een fysio kijken van onder naar boven als het goed is.

Er zijn ook mensen die nu thermocamera's hebben waar je eventuele ontstekingen of pijnlijke plekken kan vinden. Daarmee kun je vrij snel het hele lijf beoordelen.

En ik begrijp je echt. Hebben oudjes en geblesseerde, dus kochten een jong paard van 4. Goedgekeurd, maar toch snel allerlei kwaaltjes. Gingen van het een in het ander. Dat is echt frustrerend.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 16:29

Bedankt superpony :j

update

We zijn inmiddels weer iets verder en.. Rustig aan het opbouwen!
De laatste week hebben we vooral vrij bewogen, aan de longe en zo rondgelopen:
Afbeelding
Maar vanaf 2 april was het weer tijd om rustig onder het zadel te starten. Eerst begonnen met 20 minuutjes (rechtuit op vrij harde ondergrond en op het harde). 3 april 25 minuten met als resultaat een hele blije b0hemian (en een Pancho die denkt, pff moet ik nou echt stilstaan voor een foto :')):
Afbeelding

Aankomende week wil ik verder met rustig opbouwen, het lange pad op en af. Rechtuit stappen. De binnenbak is vrij zwaar en veel bochtjes natuurlijk, dus die komt iets later. Gelukkig is het heerlijk weer!
Mijn planning:
- vandaag aan de hand gewandeld
- do 30 min
- vrijdag een dagje vrij
- zaterdag 35 min
- zondag wandelen & 15 min longeren
- maandag 30 min, waarvan 5 min draf
- dinsdag 35 min, 10 min draf
- week stabiel afmaken met +/- 40 minuten rijden waarvan 10-15 minuten draf, lekker spelen en elke dag knuffels aandacht en afwisselen met longeren/grondwerk.

Natuurlijk elke dag controleren hoe hij loopt op het harde en zachte aan de hand. Tot nu toe: zuiver!!
Hopelijk gaat het op deze manier goed en kunnen we echt verder.
Hij heeft er ook erg veel zin in :+
Hoewel zoals altijd, zelfs na 14 dagen "niet rijden" superbraaf.

Toekomstperspectief als alles goed blijft gaan..
Wig en hopelijk ook de zooltjes er volgende beurt weer onder vandaan. Kijken hoe hij loopt..
Zomer 2018: misschien wel blootsvoets! (En als er dan nog iets echt nodig is; hoefschoenen)
Mijn eigen doel deze zomer is wat meer leren over zelf bekappen en eventueel in het najaar een cursus te volgen. Zoals in dit topic veel naar voren komt, lijkt het mij heel handig om zelf bij te houden en in de situatie van Pancho ook erg behulpzaam.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:41

dat klinkt goed. +:)+

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:25

Fijne update!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:26

Klinkt inderdaad goed. Heel veel plezier met opbouwen samen.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 08:01



<3 knappe man in vrije draf.
Hij was zo aan het showen, dus ik dacht dit moet ik even voor jullie filmen. Net of hij het dan doorheeft.. werd het uiteraard minder toen ik eenmaal filmde :')

Rustig opgebouwd de afgelopen week, zoals het schema die ik eerder plaatste. We hebben eergisteren een stuk gedraafd (opnieuw gewoon rechtuit op een mooi buitenpad) en gisteren heb ik hem voor het eerst weer wat meer aan het werk gezet aan de longe om te kijken of hij goed bleef lopen en nog goed liep na het stuk draven.
Zoals jullie kunnen zien heeft hij er erg veel zin in en was hij blij dat hij los mocht :+

Ik ben heel benieuwd of jullie nog wat zien in dit stukje draf. Behalve zijn zwaaiende achterbenen :') Het is in ieder geval 1000x soepeler dan hoe het was! Ik was zelf heel blij met het beeld wat hij gaf tijdens het longeren (zakken met het hoofd en zekere, ruime passen)

Toevoeging: In deze houding (o.a. hoofd omhoog) heeft hij dus altijd gelopen en neigt hij nog steeds naar. Onder het zadel en aan de longe loopt hij steeds meer over de rug, wat resulteert in een lagere hoofd/halshouding, ontspannen kaak en fijne aanleuning.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:10

Haha wat een showdier. Heerlijk!

Fijn dat het opbouwen goed gaat en je steeds meer ontspanning in je training kan toevoegen :-)

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:59

Fiere kerel :)
Een jarenlange gewoonte geraakt er niet zo snel uit, dus elke stap in de goede richting is een stap gewonnen !

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:49

Wat een knappie. Met vrij lopen en showen zou ik me om die houding niet druk maken hij moet ten slotte om zich heen kijken of hij wel gezien wordt :')
Onder het zadel is het een ander verhaal, maar dat komt ook goed.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 23:47

justkid schreef:
Met vrij lopen en showen zou ik me om die houding niet druk maken hij moet ten slotte om zich heen kijken of hij wel gezien wordt :')


Hahaha, hier moest ik echt even hardop om lachen :') Je hebt helemaal gelijk.

Bedankt weer iedereen!
Vandaag een vrije dag gehad, morgen weer onder het zadel. Vanaf maandag hebben we allebei een week vakantie, want dan ga ik naar zijn geboorteland :):)

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:46

Veel plezier in Spanje !
Ga je naar Andalucië, paardjes kijken :)