[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:29

Oh heerlijk die sneeuw bij jullie! Hij is echt een plaatje. Goed dat je zo goed op z'n wond let :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:48

Die hinnik-foto _O- Fijn dat de wond zo goed gaat, en dat je dierenarts het er goed uit vond zien! Heb je toevallig ook (al) bewegend beeld van je knappe man? :D

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:03

Ik volg al vanaf "het begin" maar had nog geen reactie geplaatst :)
Je hebt echt een mooie en leuke Spaanse vent (zonder ballen nu hihi) gekocht! Ben heel benieuwd hoe hij western gaat oppakken :) hoop dat je nog lang updates blijft plaatsen!!

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:37

@freetorun Jaa het is prachtig hier vandaag! Alleen niet heel handig op de weg _O-

@ Nissima Hilarisch he haha. Ik hoop nog veeel meer leuke en grappige foto's van hem te maken. Ik heb geprobeerd te filmen tijdens het longeren.. Maar aangezien Mr zo scherp oplet, gaat het dan gelijk niet zo lekker meer. Hij verwacht echt dat ik mijn aandacht 100% bij hem houd, en terecht. Had ook al wat geprobeerd met iets neerzetten om te filmen, maar dat is ook niet zo'n succes met dit natte weer :=. Ik hoop binnenkort iemand te kunnen laten filmen, want dat wil ik ook graag delen!

Hoi Em_ :wave: dank je wel! Ik hoop het ook. Ben heel benieuwd hoe het straks onder het zadel gaat voelen.

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:59

Wat een super leuke topic en wat een prachtig paardje heb je. Veel plezier met hem

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:02

Oja, haha, heerlijk he, van die paarden waarbij je echt geen seconde je aandacht kan verliezen :D Ik wilde inderdaad al voorstellen om bv. je telefoon ergens neer te zetten, maar ik snap dat dat inderdaad niet zo'n handig plan is :+
Ach, we zullen geduld moeten hebben! Met de hoeveelheid foto's die je maakt komt dat filmpje vast gauw :D

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 13:43

Pfoe, even geschrokken vandaag. Ik heb het paspoort natuurlijk bekeken bij de overdracht, maar was nu even aan het rondneuzen. Ik zie dat hij niet geschikt is bevonden voor menselijke consumptie maar dat er geen medicatie vermeldt is. Ik neem dus aan dat de eerste eigenaar dit zo heeft besloten. Daarnaast zie ik dat de instantie die het paspoort heeft afgegeven de EASP is.

Dus ik even snuffelen op internet.. Kom ik erachter dat het gaat om Arabische paarden. Hmm beetje vreemd.
Ik besluit het chipnummer (klopte bij keuring) even op te zoeken. Krijg ik inderdaad het Arabisch Stamboek voor Sportpaarden en Pony's. Maar dan komt het.. geboortedatum 1-1-1900.
In zijn paspoort staat 1-5-2004, wat overeenkomt met de leeftijd die mij genoemd is. Lijkt hier niet een geurtje aan te zitten?

Edit: Ik lees ook op internet dat er wel vaker paarden van andere rassen zijn toegelaten in dit stamboek, dus twijfel ook niet echt over het Andalusier-zijn.

Maakt voor mij niet uit dat Pancho geen papieren heeft en de afstammeling onbekend is, maar ik vind het toch een rare bedoeling zo. Wat is jullie gedachte hierbij?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:46

Wist je dat hij geen papieren heeft? Een paard moet een paspoort hebben en vaak wordt deze dan aangebraagd bij een goedkoop stamboek. Mijn gelderse heeft een paspoort van het fjordrnpaarden stamboek. Geen raar luchtje, gewoon een stamboek die ook paspoorten uitgeeft aan andere paarden buiten t stamboek

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 13:47

Ah, Dat is duidelijk. Ik wist wel dat hij geen papieren had, alleen een paspoort. Ik vind de leeftijd wel een beetje gek, of zie je dat vaker?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:51

Wat apart. Ik vind hem wel het Andalusier uiterlijk hebben. Het PRE stamboek is flink duur dus ik snap wel dat mensen daar niet voor kiezen met een papierloos paard.
Betreft de leeftijd kan je vrij makkelijk aan de tanden zien of zijn leeftijd (ongeveer) klopt. Misschien hebben ze gewoon geen leeftijd opgegeven. Neem aan dat hij iig geen 117 jaar oud is :+

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:51

Hij is niet oogenomen in t stamboek zelf. Zal er wel noiit echt goed in gezet zijn.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 14:24

Ik heb een bericht gestuurd naar de EASP. Wie weet weten zij meer.
Ik denk ook idd dat het echt een Spanjaard is, maar mogelijk illegaal oid hierheen is gehaald. Of gewoon zonder wat dan ook.
Ik vind het logisch klinken dat hij er niet goed in is gezet. Het lijkt er inderdaad op dat het "even snel omdat het moet" is gebeurd.
Bedankt voor jullie berichten!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:39

Mijn QH mét papieren heeft een KNHS paspoort met afstamming onbekend. Toendertijd was de NQHA nog geen paspoort uitgevende instantie dus vandaar KNHS. Ze is geschetst door officiele schetser maar ook de schets staat niet in paspoort. Dit geeft al aan dat de paspoorten niet altijd kloppen terwijl eea wel is aangeleverd.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 14:31

Thnx cissy! Heel verhelderend.

Vandaag kom ik niet bij de stal, het is te gevaarlijk om die kant op te rijden. Hoorde wel dat hij zich goed uitgeleefd heeft in de ruinengroep := Hij krijgt ook wel op zn kop van de andere anda's. Hopelijk vandaag niet té hard, het is erg glad.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:44

b0hemian schreef:
Thnx cissy! Heel verhelderend.

Vandaag kom ik niet bij de stal, het is te gevaarlijk om die kant op te rijden. Hoorde wel dat hij zich goed uitgeleefd heeft in de ruinengroep := Hij krijgt ook wel op zn kop van de andere anda's. Hopelijk vandaag niet té hard, het is erg glad.


Pfoe spannend altijd hè die sneeuw! Dat hij maar gewoon lekker rustig mag lopen :)
Ik vroeg me al af hoeveel paardeneigenaren vandaag wel bij hun paard komen haha. M'n vriend vindt ook dat ik niet moet gaan.. Maar stiekem wil ik toch ondanks de bak met sneeuw.. Twijfel twijfel!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:42

Niet schrikken hoor. Wij hadden een quarter die een paspoort had van het nrps, want de eigenaren vonden dat goedkoper en sneller toen.
Onze paarden zijn ouder dan paspoort verplichting, dus later pas gechipt en aangevraagd, allemaal wel bij hun eigen rassen. de shet hebben we geen papieren bij, dus ouders onbekend en geboortedatum is dan 1 Januari 1998.

Als je wil weten hoe oud hij is, moet je even naar zijn tanden ( laten ) kijken en zie je het vaak wel ongeveer. Aangezien hij pas gecastreerd is denk ik dat de veearts ook wel een inschatting heeft gemaakt? Bij een paard van 117 jaar, zou hij het vast niet meer gedaan hebben :p

Wij gaan nog steeds 2x daags, want moeten alles zelf doen. Vrijdagavond werd ik hier wel overvallen met sneeuw tijdens het autorijden, maar rij gelukkig in een stevige 4x4. Heb wel heel wat heen en weer zien glijden. Mijn man rijdt met een kleinere auto en moet ook gewoon naar het werk en voert altijd af daarna. Zoonlief moest ook gewoon werken gisteravond en vanavond ( restaurant ) maar verwacht dat het erg rustig blijft.
De paarden hadden het heerlijk naar hun zin. Mn New forest lag te rollen, maar zag al meer plekken waar ze hadden liggen rollen. Ze kunnen kiezen, maar hadden duidelijk bijna niet in de stallen gestaan. Alleen ons watje, dat nog het minst 24/7 buiten gewend is.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:43

@freetorun Jaa, die twijfel had ik dus ook. Ik heb gebeld naar de staleigenaresse die mij zo ongeveer verbood te komen en beloofde goed op hem te letten en even de wond te controleren 8-) Toen had ik wel rust. Ben gisteren echt wezen glibberen en 30 minuten waarvan 20 minuten binnendoorweggetjes zijn dan niet heel aantrekkelijk -O-
Ik hoop morgen weer te gaan! Mijn advies aan jou.. Als je gaat écht extreem voorzichtig rijden (dat betekent natuurlijk niet perse mega langzaam, want daar valt ook het een en ander van te zeggen). Maar als het bij jou net zo is als hier, zou ik een dagje overslaan.

@superpony Bedankt voor jouw ervaring, geeft me toch weer een stukje meer rust. Veearts had geen inschatting gemaakt, maar ga in januari sowieso weer een inenting en tandartscheck laten doen dus kan het dan mooi navragen. Heb ik gelijk 2 meningen. 117 zal hij vast niet zijn :+ Toch ergens ook nieuwsgierig, want met een 20 jarig paard zou ik anders gaan rijden dan een 13 jarige.
Haha, leuk he die sneeuw. Mooi dat ze zo vrij kunnen kiezen bij jou en machtig om dan te ervaren dat ze de sneeuw juist heel leuk vinden (en dus minder kiezen voor de stal). Pancho vond het ook wel heel interessant, hoewel ik ook de indruk krijg dat hij zijn stal wel lekker behaaglijk vindt.
Zo'n 4x4 is wel heel fijn als je no matter what moet gaan. Staat nog op mijn verlanglijstje :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:01

Toen wij in Almere woonden, stonden we in Zeewolde en kregen we met dit weer ook ooit een bericht dat de stal gesloten bleef, niemand de weggetjes op moest komen en zij alles zouden doen.

Nu is er niemand anders om iets te doen en wil ze ook checken. Ik leg kleinere afstanden af en de 4x4 zuipt, dus ik heb die mazzel. Mijn man moet gewoon met een kleine i10, maar die komt er ook elke dag na zijn werk om af te voeren.
Wij hebben al meer dan 30jr eigen paarden en ook niet altijd een 4x4 gehad en trailer hoor. Heb hem ook alleen, omdat we een 2 paards moeten trekken. Is een super fijne auto en onze zoon rijdt er ook vaak mee, wat mij dan, zoals nu weer een veiliger gevoel geeft, maar qua drankgebruik vind ik het wel een erg dure auto.

Het is fijn om in Januari even te horen hoe oud hij echt zou moeten zijn. Maar kijk niet teveel naar het getal en blijf ook naar je paard kijken. Mn ene ruin als 4jr gekocht, wordt nu 20 en daar hou ik in principe geen rekening mee. Hij heeft ook de pech dat onze merrie 24 is en er dus altijd een oudere is dan hij. Die is helemaal ijzersterk. Shet wordt ook 20 en de zoon van mn merrie wordt nu alweer 19, is bij ons geboren ook. We rijden nog met ze en dat gaat prima.

Voor hun is 24/7 bewegen wel een must en ik heb speciaal hooi nodig, dus vandaar een eigen plek. # staan zonder deken en eentje met. Ik zie aan de stallen wanneer ze veel binnen hebben gestaan en ze staan juist nu weinig binnen. Met beestjes bijvoorbeeld veel meer. Regen boeit ze ook niet, maar hele harde wind weer iets meer. Omdat ze de keus hebben, vertrouw ik ze wel dat ze het goed doen zo.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:40

b0hemian schreef:
@freetorun Jaa, die twijfel had ik dus ook. Ik heb gebeld naar de staleigenaresse die mij zo ongeveer verbood te komen en beloofde goed op hem te letten en even de wond te controleren 8-) Toen had ik wel rust. Ben gisteren echt wezen glibberen en 30 minuten waarvan 20 minuten binnendoorweggetjes zijn dan niet heel aantrekkelijk -O-
Ik hoop morgen weer te gaan! Mijn advies aan jou.. Als je gaat écht extreem voorzichtig rijden (dat betekent natuurlijk niet perse mega langzaam, want daar valt ook het een en ander van te zeggen). Maar als het bij jou net zo is als hier, zou ik een dagje overslaan.
Ik ben toch even gegaan haha. Ipv 10 a 15 minuten deed ik er nu dik 40 minuten over. Om eenmaal op stal m'n paard in de sneeuw te zetten die enkel boos kon kijken :')

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 16:24

Hahahaha freetorun _O- Lekker dankbaar dus haha. Maar wel fijn om even geweest te zijn denk ik?

Wat grappig superpony, ik kom oorspronkelijk uit Almere. Leuk om jouw ervaringen te horen met de paarden! Ik vind het ook belangrijk dat een paard veel buitenkomt. En het is natuurlijk prachtig dat ze zelf kunnen kiezen wat ze prettig vinden!

Afbeelding
<3 Mijn vent doet het ook prima gelukkig. Even voorzichtig gelongeerd, maar niet heel fijn dus al snel besloten een wandeling te maken.
En ik heb een stalling gevonden! Jeuj. Veel weidegang en bijvoeren buiten, prima lichte stallen, fijne sfeer en.. een binnenbak pff. Hoeft van mij niet maar wel lekker luxe en een ook nog eens een lage prijs. 1 minuut stappen van het bos en 4 minuten fietsen voor mij. Dus eind december lekker dichterbij *\o/*

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:19

Mooi sfeerbeeld, je laatste foto !
Dat klinkt als een ideale stalling waar je naartoe gaat ! Het aftellen kan beginnen :j

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 11:53

Dank je! Ben er zelf ook erg enthousiast over. Merk dat mijn beperkte belastbaarheid (gevolgen auto ongeluk 5 jaar geleden) die reistijd niet heel fijn vindt.
Ik moet alleen zelf een zadelkast regelen, iemand tips?

lanouska

Berichten: 540
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:05

voor een zadelkast even op marktplaats speuren of bij een kringloop een leuke kledingkast scoren en een handig iemand de kast wat laten verstevigen en zelf de steunen er in zetten.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:10

Mijn zadelkast kun je overnemen. Maar die staat alleen nog wel in Westmaas :+
Ik twijfel nog of ik 'm wel mee ga nemen. Op stal zelf heb ik 'm niet nodig als het goed is.

Heerlijke foto's! Fijn dat het zo goed gaat.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 22:19

Ha Amanda, dank je wel. Ik heb inmiddels via marktplaats een leuke kast op de kop getikt :Y)

Afbeelding
Meet de koetjes.

Volgens mij was een van de merries op stal vandaag hartstikke hengstig :') Pancho liep een heel stuk van de wandeling te brullen. Gelukkig is hij wel heel hanteerbaar en blijft alert luisteren. De andere ruinen vonden haar ook wel heel interessant.

Afbeelding

Toch een hele fijne wandeling gemaakt samen (zweetdeken was op de een of andere manier zeiknat, vandaar zijn outdoordeken op. Ook niet kunnen longeren wegens onbegaanbare bak). Ook even mijn eigen hoofd kunnen legen. Wat fijn is dat, om in de drukte van het leven zo'n rustmoment te kunnen vinden.