[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:00

Mijn paard heeft dat ook gehad, een aantal jaar geleden, ze heeft toen een poos op ijzertjes met zooltjes gestaan en toen was het zo over. Sindsdien staat ze voor op ijzers en heeft ze er nooit meer last van gehad.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 16:02

Dat klinkt positief justkid! Ik hoop dat dat de oplossing gaat zijn.

Hij is vorige week bekapt, DA vond dat hij zo hele nette voetjes heeft.
Edit: Ik ga hem nu op ijzertjes zetten en hopen dat dat voor hem voldoende ontlast

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:04

het advies, niet op de wei vind ik persoonlijk wel echt iets voor een dierenarts. dat is vaak het eerste wat ze zeggen bij elk beetje bewegings probleem.
van binnen staan en niet bewegen gaan de hoeven niet beter worden. bewegen zorgt voor doorbloeding en groei. en als je paard dan naar buiten mag is hij doorgaans zo blij en druk dat dat ook niet gewenst is.
je kan om te rijden straks ook hoefschoenen proberen als je geen ijzers wilt.
goed voer met voldoende ( natuurlijke) vitaminen en mineralen en laag in suiker en zetmeel doen veel voor een gezond paard en gezonde hoeven is mijn ervaring.

nu maar hopen dat het snel beter gaat met pancho.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:07

Je kunt altijd even bij de hoefsmid om zooltjes vragen, maar misschien is dat ook wel niet nodig, Zij heeft ze als ik het goed weet 3 maanden gehad.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 16:13

@dingogirl Ja, ik ken het adviseren niet buiten lopen.. Ik ben zelf ook pro lekker naar buiten. Nu is de grond hier wel echt bevroren en slecht, dus hou ik het de aankomende dagen wel even aan. Ik ga zo veel mogelijk lekker wandelen.
Ik geef hem sinds een aantal dagen magnesium, vitamine A extra en sinds de verhuizing ook een mineralen/vitaminen brokje met zeer weinig suiker.

Ik ga even navragen over een tijdelijk zooltje. DA zei wel: symptoombestrijding, kan zeker helpen maar helpt de groei en verharding niet van de hoefzool zelf. Maar als het voor nu verlicht, doe ik het graag! Het liefste blote voetjes, maar misschien kan dat ooit nog.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:19

Mijn paard kreeg het van een hele harde bevroren ondergrond, maar het is echt al jaren terug.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 17:25

Ik hoop dat het inderdaad een combi is van altijd op ijzers gestaan hebben en de harde bevroren en vaak blubberige ondergrond. Als die gevoeligheid daar vandaan komt en het verminderd door ijzers, kan ik later weer proberen zijn voeten hard te krijgen en hopelijk uiteindelijk weer zonder ijzers verder. Maar mocht Pancho altijd ijzers nodig blijven hebben om geen last te krijgen, dan is dat maar zo. Hoefsmid neemt zooltjes mee en gaat de noodzaak donderdag bekijken. Even in overleg dus, maar in ieder geval voor op ijzers.

Anoniem

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:06

[***] heeft ook regelmatig gevoelige zolen gehad in de winter, zeker als het weiland opgevroren was in harde richels/punten. Bij ons werkte het altijd top om de hoeven in te smeren met Huffestiger (dan zag je hem na een kwartier al ruimer lopen op het vlakke harde) en vervolgens hoefschoenen aan te doen die hij 24/7 om kon houden (Equine Fusion). Na een weekje om de dag/om de twee dagen smeren en met hoefschoenen beschermen tegen de onregelmatige weidegrond liep hij dan weer helemaal normaal op het harde. :)

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:52

Oh, niet zo'n fijn nieuws, dat hij nu weer even meer op stal moet. Zal waarschijnlijk zijn om alle mogelijke oorzaken een voor een uit te sluiten, dat de dierenarts dat adviseert.
Maar als het zeker om een gekneusde zool zou gaan, dan zijn er blijkbaar wel diverse mogelijkheden zijn om dit op te lossen. Op zich is het eigenlijk best mogelijk, aangezien je er heel veel mee gaan wandelen bent, ook op bevroren oppervlak.
Hopelijk herstelt Pancho snel !

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 22:12

Ja, precies Marilu. Geen onrealistische mogelijkheid dat het daar vandaan komt. Ik wil hem zsm weer naar buiten.

Thnx voor de tips xyzutu. Ik ga sowieso wat doen met het harden van zijn hoeven, zowel van binnen als van buiten.

Net drie kwartier aan de telefoon gehangen met de oud-eigenaresse := . Heel fijn! Zij heeft hem ook een keer zonder ijzers gehad, waardoor hij niet lekker ging lopen. Met ijzers was het probleem weg. Volgens haar heeft hij waarschijnlijk in Spanje ook altijd vierkant op ijzers gestaan. Dat zou dus betekenen dat hij altijd al gewend is aan mét ijzers en dan is het niet zo gek dat hij, in combinatie met zn dunne zooltjes, last krijgt van zonder natuurlijk. Donderdag gaan de ijzers eronder al dan niet in combinatie met een tijdelijk zooltje ertussen.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 13:54

Voor zitten de ijzers erop :+
Zonder zooltje en achter ook niet, hoefsmid vond dit niet nodig ogen. Hij vond het trouwens heel raar dat Pancho geen reactie gaf op knijpen met de tang. Nu dus even een weekje aankijken of hij regelmatig gaat lopen. Zo niet, toch zooltje en achter erbij. Dan nog niet: kreupelheidsonderzoek. Maar ik heb er een goed gevoel bij!

De binnenbak was leeg, dus we hebben even los gespeeld samen. Volgen zonder halstertouw, voltes lopen, versnellen en langzamer, halt houden en een pasje achterwaarts. Natuurlijk alles zo ruim mogelijk en rustig aan. Het is zo ontzettend leuk om dit zo samen te doen. Onze band is echt aan het groeien <3

Bij het wandelen op het harde met ijzers leek hij wel al wat zelfverzekerder te lopen. Ik hoop dat dit voorspelt dat het goed gaat komen! Zal vanavond nog even langsgaan, want vind het maar niks dat hij niet naar buiten gaat. Als hij morgen oké loopt, gaat hij het weekend echt weer naar buiten. Alleen en onder toezicht doet hij sowieso niet zo gek in de wei en de grond is weer wat zachter, dus ik kan mij niet voorstellen dat het meer kwaad dan goed zou doen.
Duimen jullie mee dat Pancho er deze week weer bovenop komt? *\o/*

Throwback video van het rollen vorige week

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:31

Hopelijk is het hiermee inderdaad opgelost !
Ja, ik kan me ook niet voorstellen dat voor deze 'aandoening' in de wei lopen slecht zou zijn. Maar ja, toch maar even naar de dierenarts luisteren. In principe zouden die het beter moeten weten dan wij, hé ;)
Duimpjes op voor Pancho !

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 13:56

Jaa *\o/* Hij loopt echt aanzienlijk beter vandaag!
Dus ook even buiten losgegooid, wat hij heerlijk vond. Vanaf morgen dus weer gewoon de wei op :+
Nu maar hopen dat het deze week helemaal bij trekt en we weer kunnen opbouwen!

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:18

Top ! :j Vandaag weer wat voorzichtig zijn, hé, want het heeft weer gevrozen ! (hier bij ons toch ...)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 15:04

Afbeelding
Woohoo! Super vieze spiegel, maar jullie snappen het beeld vast :+
Op advies van de DA vandaag 20 minuutjes samen gestapt in de binnenbak. Nu morgen dus kijken hoe hij loopt. Hij loopt nog niet 100% op het harde helaas, wel bijna helemaal zuiver. Ik hoop dat het deze week doorzet.

Afbeelding
Knap paardenkind <3 helemaal trots op zichzelf. Hij vond het zichtbaar leuk om weer "echt" aan de slag te kunnen. Hoewel in stap dus haha.
Ben heel benieuwd hoe hij morgen loopt. Als hij eind vd week nog niet 100% zuiver is, ga ik er toch tijdelijk een zooltje tussen laten plaatsen om hem helemaal te ontlasten.
Super scheef hoofdstel op deze foto trouwens _O-

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:01

Waar is die stoere hengst ? Op deze foto is het meer een knuffelbeertje, hé <3 Mooie kerel !

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 23:31

@Marilu Ja echt he <3 <3 kan niet wachten tot we wat beter in de training zitten en ook mooie foto's kunnen laten maken

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 15:43



Lekker samen aan het spelen in de binnenbak <3 Het regende flink, dus ik was blij dat de binnenbak vrij was. We hebben samen even wat gespeeld en toen het droger leek nog buiten gewandeld. Op de volte in de bak (vrij harde bodem) was hij echt bijná helemaal zuiver (mini stukje draf in het filmpje; misschien valt een van jullie nog iets op?) Op het harde buiten is het nog iets te zien, maar moet je goed kijken. Ik heb goede hoop _/-\o_
Geen gekke bijwerkingen van onze staprit gisteren en vandaag weer veel zin om samen aan de slag te gaan. Morgen dus maar weer onder het zadel voor een staptraining. Als Pancho eind van de week echt helemaal zuiver is, kunnen we wat meer gaan opbouwen.

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:38

Mooi hoe hij zo braaf achter jou aanloopt ! En dat hij altijd zo kalm blijft ... ongelooflijk :wow:
Menig paard zou er met een goeie bok vandoor gaan, denk ik, als ze zoveel ruimte en vrijheid kregen (vooral als ze op stal gestaan hebben) ...

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:08

Ja! Hij is ongelooflijk braaf <3 Daarnaast ook heel gevoelig en alert op wat je zelf doet. Als ik niet duidelijk ben, of minder goed in mijn vel zit, blijft hij staan of loopt hij weg. Toen ik een keer (te) snel wou poetsen en wandelen (en met mijn hoofd ergens anders was) draaide hij zich zelfs letterlijk van mij weg. Ik kan zoveel van hem leren!
In de paddock en wei is hij ook vrij rustig. Na het rollen komt er wel een bokje en sprintje uit, maar thats is. Dichtbij andere paarden wil hij wel graag showen <<)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:06

Afbeelding
Blij met zn schone stal :+
Hij deed trouwens iets nieuws vandaag. We waren even aan het kroelen en plots gooide hij zijn hoofd "scheef" over mijn hoofd heen en probeerde vervolgens te leunen. Ik heb even afgewacht op wat er precies ging gebeuren, maar besloot toen dat het meer een dominant teken lijkt dan een liefkozing. Niet toelaten dus, of zien jullie er een ander gebaar in?
Hij liep vandaag weer fijn mee aan de wandel. Morgen weer controleren en als hij zo goed als zuiver is, weer een staptraining onder het zadel.
Hoop dat niemand schade heeft gehad van het heftige weer vandaag!

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:23

Hier op stal ook een paard dat graag zijn hoofd op.je schouder leunt. Dier luistert hartsikke goed. Hij is gewoon een kroelkip en kruipt het liefst in je. Als ik dan voor zn stal sta en zijn hoofd draag en dan ook nog kriebel... dan ben ik zijn godin hoor. En als ik geen zin meer heb stop ik gewoon.

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:41

Mijn paard leunt ook graag met haar hoofd op mijn schouder bij het knuffelen. Het is een heel lieve merrie en zeker geen dominant paard. Voor zover ik Pancho kan inschatten van op afstand, lijkt hij mij toch ook absoluut geen dominant paard te zijn. Maar jij beslist als mens natuurlijk wat mag en wat niet mag. Als je je er niet veilig bij voelt, dan laat je het hem niet doen. Maar ik denk niet dat dit een dominant gebaar is. Het is iets dat paarden bij mekaar ook doen en dan is het eerder een teken van samenhorigheid, volgens mij.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 20:12

Dat klinkt dan weer heel positief <3

Nog meer positief nieuws: zuiver!!
Pancho liep vandaag helemaal top *\o/* We gaan weer rustig opbouwen!

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 20:18

Afbeelding
Osteopaat is vandaag geweest +:)+
Pancho had wel wat blokkades, maar die zijn al oud (volgens de osteopaat bv op jonge leeftijd gereden met een gebroken zadel-kom-niet-op-het-woord). Dus meerdere behandelingen nodig om dit soepel te krijgen. Verder heel fijn: geen reacties op de castratie. En geweldig om te zien hoe Pancho erop reageerde. Van "wat moet ik hiermee?" tot "laat me weg lopen" tot diepe zucht. Weer een weekje rustig aan doen en wandelen. Ben wel blij dat ik hem even heb laten behandelen :o