[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 00:59

Ik deed zo een onzin testje op fb en ik zou verhuizen naar Belgie, dus hallooooo Ardennen dan maar.

Bohemian, heb jij heuveltjes??? Dat wil ik ook!! Hier veel hei en bos, maar geen heuveltjes aan onze kant.

emptywords, gave foto's. Maar wat draagt je hond? Is dat een speciaal tuigje?

justkid, dat is een mooi deel. En in Kootwijk zit best veel import, dus moet toch wel meevallen.


b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-18 14:44

Marilu, dat klinkt geweldig! Ik vind de Spaanse cultuur en taal ook echt mooi. Wie weet ooit... <<)

Jaa superpony, hier zijn wel wat heuveltjes te vinden. Ik dacht dat het ook een geliefd endurance terrein is. De Ardennen zijn natuurlijk een stuk uitdagender haha. Bij mij komt er altijd Australië of Nieuw-Zeeland uit de testjes _O- Dat is wel een eind weg.

Gisteren een bosritje gemaakt Afbeelding
Zo heb ik hem nog niet meegemaakt. Super fris, niet willen stappen en zelfs een klein beetje protesteren :=. Hij schrok van omgevallen bomen, opzij springen en een beetje klooien. Gelukkig blijft hij goed te handelen, maar duidelijk slecht weer op komst haha. Het waaide ook wel aardig. Naderhand dus even uitgeraasd in de binnenbak en daarna nog aan de hand gespeelt samen, wat hij weer heel goed deed. Leuk om zo zijn verschillende kanten te leren kennen!

live a life you will remember

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:38

Ik ben nog nooit in Portugal geweest, maar mijn hart zegt altijd Portugal. Ik heb reuma en denk ook vaak dat een ander klimaat fijner zou zijn. Ik heb het niet koud en ben bij de paarden in beweging, maar ben nu ''pas'' 43 en heb wel heftige medicatie.

Het bos is nu ook echt anders. Merk het zelfs aan mn honden. Die reageren ook wel raar soms op omgevallen bomen en de stronkjes etc.

Wij zitten net aan de platte kant van de veluwe. Ik weet dat je rond Elspeet ook al wat heuveltjes kan vinden bijv.

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:29

Ha, Pancho begint moeilijk te doen ;)
Het (koude) weer zal er zeker voor iets tussen zitten. Mijn vriend zei dat ze hier vandaag toen ik gaan werken was ook een showtje gegeven hebben. Zelfs moeder paard, normaal niet snel opgewonden, liep als een Arabiertje met haar staart recht omhoog, zo zei hij.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:13

Wel opletten dat je hem niet te fris voert. Niet meer krachtvoer dus dan echt nodig is.
Maar een beetje gekkigheid is niet erg zolang hij maar in de hand te houden is. :# :):)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:14

Ach volgens mij heeft het weer ook echt effect op de dieren. Die van mij is nu ook een stuk drukker/frisser dan normaal

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 10:42

dingogirl schreef:
Wel opletten dat je hem niet te fris voert. Niet meer krachtvoer dus dan echt nodig is.
Maar een beetje gekkigheid is niet erg zolang hij maar in de hand te houden is. :# :):)


Wat geven jullie?
Hij krijgt hier op stal basisbrok (1.5kg, ochtend 0.5 en avond 1) en drie keer hooi. savonds gooi ik dat in een slowfeeder. Na het werk krijgt hij van mij nog een handje vitalbix (met podo-nog wat voor zijn hoeven, lijnzaadolie) en een wortel.
Ik ben een beetje zoekende naar de juiste hoeveelheid basisbrok, aangezien hij nu in vergelijking met de andere paarden heel weinig krijgt, maar ik nog steeds het idee heb dat hij zelfs wel naar 2 x 0.5 kan. Hij is ook nog steeds aan de volle kant, lees: dikke buik :+

Heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Gisteren les gehad *\o/*
Wat heerlijk. Ik zit dus écht niet helemaal lekker in het dressuurzadel. Te ver naar achteren met mijn kont. Dat is wel te corrigeren met opletten, maar ik heb ook een afspraak met de zadelkamer staan om te kijken of het ook aan het zadel/de ligging ligt. Het is ook een beetje naïef van mij om een paard + bijbehorend zadel te kopen en er vanuit te gaan dat het allemaal klopt.

live a life you will remember

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:50

Jeetje wat veel krachtvoer :wow:

Hier krijgen ze 10kg hooi per paard, onbeperkt stro en een portie Pavo Vital vitaminebrokjes.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:53

Best veel krachtvoer inderdaad voor hetgeen hij doet. Ik zou misschien 0.5 krachtvoer geven - als je vindt dat hij dat nodig heeft - en voor de rest vitaminebrok, wellicht wat luzerne erbij. En inderdaad lekker veel hooi/gras (als het weer groeit).

Wel fijn dat de les zo goed ging! Heb je nu een afspraak voor een western of dressuurzadel? :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:46

Ik vind het zelf ook nog vrij veel, maar als ik vergelijk met paarden hier op stal.. de meeste zitten rond de 2 x 2 kg per dag 8)7

Hij kan niet onbeperkt op ruwvoer hier, dus hij moet wel iets bijgevoerd krijgen. Daarbij is het voor mij ook geen optie om geen brok te geven als alle paarden gevoerd worden en hij niet. Dat levert veel stress op. Vanaf morgen maar op 2 x 0.5 kg proberen.
Dit is dan weer een nadeel van je paarden niet aan huis hebben :+

live a life you will remember

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:51

b0hemian schreef:
Ik vind het zelf ook nog vrij veel, maar als ik vergelijk met paarden hier op stal.. de meeste zitten rond de 2 x 2 kg per dag 8)7

Hij kan niet onbeperkt op ruwvoer hier, dus hij moet wel iets bijgevoerd krijgen. Daarbij is het voor mij ook geen optie om geen brok te geven als alle paarden gevoerd worden en hij niet. Dat levert veel stress op. Vanaf morgen maar op 2 x 0.5 kg proberen.
Dit is dan weer een nadeel van je paarden niet aan huis hebben :+


Kan je hem dan niet ipv die brok wat extra luzerne of ruwvoervervangers (laten) geven? Die van mij krijgen 3 keer per dag (eigen voer) gevoerd. Aangezien ik ook niet echt brok geef, krijgt hij nu 3 x een wat luzerne met z'n vitaminebrok erdoorheen gemengd. Zo krijgt hij niet als enige niks, maar is het eigenlijk extra ruwvoer :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:57

Het wordt niet echt gewaardeerd om ander voer te laten geven, er staan 80 paarden :') Doch wel een optie wanneer hij de brok echt niet kan hebben. Ik ga on ieder geval nog iets minderen en eens in overleg met de staleigenaresse. Thnx voor jullie input!

live a life you will remember

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:59

b0hemian schreef:
Het wordt niet echt gewaardeerd om ander voer te laten geven, er staan 80 paarden :') Doch wel een optie wanneer hij de brok echt niet kan hebben. Ik ga on ieder geval nog iets minderen en eens in overleg met de staleigenaresse. Thnx voor jullie input!


Een kwartje brok kreeg mijn fjord toen. Op een andere stal hadden mensen gewoon bakjes staan als ze ander voer wilde.

Brok gaat bij de Spanjaarden wel vaker mis, die van mij gingen er op schuren en dan gaf ik echt maar handjes zeg maar.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 12:02

Azmay schreef:
Een kwartje brok kreeg mijn fjord toen. Op een andere stal hadden mensen gewoon bakjes staan als ze ander voer wilde.

Brok gaat bij de Spanjaarden wel vaker mis, die van mij gingen er op schuren en dan gaf ik echt maar handjes zeg maar.


Ja, dit heb ik vaker gehoord. Van schuren geen last gelukkig. Hij kreeg bij de oud eigenaar ook gewoon brok (2 x 1 kg). Een kwartje is ook zeker nog een optie, dank je wel!


Ohhh ik lees in de openingspost "Zo'n 10 jaar geleden begon ik met paardrijden". Maar dat is al 20 jaar geleden!! _O- Wat gaat de tijd toch snel

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 15:21

Afbeelding
Het resultaat van een avond frutselen :D nu nog een bitloos hoofdstel proberen.
Rijden ging lekker! Niet fris maar wel wakker. Ennnn... Pancho heeft een eerste weidemaatje **\O/** Dominante ruin, ging heel goed vandaag. Hopelijk snel een derde erbij en dan rustig aan een groepje vormen.

live a life you will remember

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:44

Ik vind het ook veel krachtvoer. En je zou echt moeten weten wat voor brok het is, de samenstelling enzo.

Wij hebben ook altijd in pension gestaan en altijd eigen voer klaargezet. Dat hoeven ze alleen in de voerbak te kieperen dan. Omdat veel stallen te weinig ruwvoer geven, deed ik daar iets van en agrobs pre alpin in of losgemaakte compact gras en dan een vitamine brok.
Maar voldoende goed ruwvoer is toch wel je basis.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:03

als hij het grootste gedeelte van de dag op stal staat, ( en ook al zou hij de hele dag buiten staan,) en niet meer werk heeft dan ik nu lees, is een halve kg krachtvoer ook genoeg.
dat de andere paarden op stal veel meer krijgen wil niet zeggen dat dat goed is of de norm is.
zelf nadenken en kijken naar je paard. hij is nu braaf en leuk !! en dat wil je niet verknoeien door te veel voer en daardoor gekkigheid aanleren.
ruwvoer zou hij liefst zo veel mogelijk moeten krijgen.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 18:16

Goede opmerking dinogirl. Toch merk je wel dat je begint te twijfelen aan jezelf, als je zo afwijkt van de rest. Hoe dan ook, hij krijgt al een hele poos brok en zo heb ik hem ook leren kennen. Zegt niet dat ik het ideaal vind. Desondanks gaat hij nu op een halve kilo brok, waarbij hij van mij nog een kleine portie vitaminebrok bijgevoerd krijgt. Ruwvoer is gelukkig wel redelijk veel hier superpony (alleen niet onbeperkt), over drie keer verdeeld en ook op het land. Hij staat merendeel van de dag buiten en we rijden ongeveer 3 keer in de week binnen of training longeren, 1 of 2 keer per week buitenritten en vaak nog een wandeling. Ik probeer hem minimaal 1 rustdag te geven. We trainen niet hard en zijn nog aan het opbouwen.

live a life you will remember

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:25

Meeste brok is gewoon niet zo geweldig, maar gaande weg zal je daarover leren als je er interesse in hebt en info gaat zoeken, of advies gaat vragen.
Het is wat stug van een stal om standaard hun brok of muesli te voeren. Paarden zijn allemaal verschillend en ze hebben helemaal niet zoveel nodig als mensen denken. Beter wat meer en beter hooi en wat minder brok/muesli is vaak de beste oplossing in eerste instantie.

Paarden raken gewend aan de brok of muesli en hun darmen.

Maar het belangrijkste is dat hij nooit te lang zonder ruwvoer staat, dat het ruwvoer echt goed is van kwaliteit en dat je weet wat voor soort brok erin gaat. Maar persoonlijk doe ik nooit mee met de standaard brok en heb altijd mijn eigen voer klaar gezet.
Met een ruwvoer mix zodat ze iig niet alleen een hap brok krijgen op een eventueel nuchtere maag en wat langer staan te kauwen als de buren wel kilo's hardvoer kregen.

Maar gaande weg komt het allemaal wel.

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:14

Oh, jullie vinden 1,5 kg brok per dag precies allemaal te veel ? Lijkt mij toch eerder de norm, toch als het om een basisbrok gaat ?
Nu ja, ik ben hierin allicht niet de beste raadgever. Hier staan de dieren allemaal eerder wat te dik ..., maar als ik de foto's van Pancho zie, lijkt hij me toch zeker niet dik ?
Hier geef ik de laatste 2 jaar wel nog enkel granenvrij voer, wat suiker- en zetmeelarm is en hiervan dus in totaal toch zo'n 1,5 kg per dag in totaal. Maar ik geef wel veel wortelen ... dat compenseert dan qua suiker, natuurlijk ...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 03:02

Dat ligt aan de kwaliteit van de brok. Van veel brok moet je behoorlijk wat geven om vit/min aan te vullen. Perfect krijg je het nooit, want dan moet je een ruwvoeranalyse hebben en zeker weten dat je paard genoeg ruwvoer binnen krijgt.
Dan ga je eerst eventuele tekorten aanvullen en daarna pas bijvoeren. Voeren staat in verhouding tot arbeid. Maar stel....bij een eiwitbehoefte, zijn er mooiere producten om dat bijv mee aan te vullen, dan een brok.
Paarden lijken het vaak goed te doen op een brok/muesli, maar men vergeet dat er bij diverse probleempjes, vaak eerst naar een andere oplossing wordt gezocht, dan naar het voer wordt gekeken. Kijk naar het grote gebruik van vele supplementen, ijzers bij gevoelige voeten, hulpmiddelen bij rijden etc etc.
Genoeg mensen die ongezond eten worden nooit ziek en best oud. Teveel suikers en zetmeel zijn voor de meeste paarden niet goed en dat is ook logisch.
Ik heb weleens voorbij zien komen op Bokt dat men dan zegt dat hun paard nooit bevangen is of niet IR en het dan best kan. Maar moet een paard eerst bevangen worden?
Mensen vergeten wel dat ze al diverse problemen hebben die ze oplossen door een ander voer of supplement.

TS, dat geldt niet voor jou, maar even wat je veel tegenkomt.

Daarom zou ik als stal niet zomaar standaard wat geven, maar paarden meer naar behoefte voeren. Of je nou voor 20 paarden 1 soort hebt of 3 soorten, het gaat dan gewoon per soort langer mee.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 08:41

Ik vind het juist interessant om te lezen, dus blijf vooral posten :o
Het is ook on topic, omdat ik zelf een beetje zoekende ben in het voer.

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-18 18:59

Ik ben zó trots op mijn Spaanse man <3 we hebben in de binnenbak een korte training gedaan. Het werd steeds drukker, de andere paarden waren ook vrij fris. Pancho heeft echt zijn best gedaan! Je merkt soms echt dat hij denkt "wat moet ik hier nu mee" en als andere paarden heel dichtbij passeren weet hij ook niet zo goed wat hij moet. Zijn oren gaan dan alle kanten op en ik voel de spanning in zijn lijf dan duidelijk toenemen. Desondanks blijft hij heel makkelijk onder mij en richt dan ook zijn aandacht weer bij mij. Sommige stukjes echt een mooie ontspanning kunnen bereiken met een fijne aanleuning. Het lijkt of hij ook wat zekerder wordt. Ik zit zelf ook weer een stukje lekkerder, dus dat zal zeker meetellen.
Samen met een andere ruin lekker op het harde uitgestapt. Fijne dag!!
Het wordt echt tijd voor iemand die wat video materiaal kan maken :j

live a life you will remember

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:14

Ja, vind ik ook, dat laatste :D
Klinkt weer allemaal goed ! Que viva Pancho !

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 02:15

Klinkt goed en filmen is leuk!!

Als hij weer wat spant, moet jij vooral je eigen focus houden. Niet op zijn oren letten, maar vooruit kijken en waar je heen wil. En wat ik ook wel doe is bijv kleine cirkeltjes oppakken om het ze iets moeilijker te maken en hun aandacht weer bij het werk te krijgen.
Hij mag kijken en leren, maar het is wel fijn als hij va het begin weet dat het ''normaal'' is allemaal. De goede ervaringen die hij mee krijgt, zijn het belangrijkste. Als je nu voelt dat hij iets onzeker is en wat twijfelt, moet dat zich niet blijven herhalen, want dan wordt dat normaal.
De connectie moet worden, paarden, drukte, we werken gewoon door.

Ik denk echt dat het ook een intelligent ras is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke_S, M1994, MissyNr1, Nimby, PLK en 88 bezoekers