[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:54

Net een hertje :')

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 10:35

:') :') Ik moet steeds lachen als ik het filmpje aan zet haha
Hij had hiervoor braaf 20 zadels laten passen, dus waardeerde het wel om even los te mogen haha.

live a life you will remember


Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:54

Aha, bewegend materiaal van Pancho ! Inderdaad een apart galopje :D
Verder ziet hij er wel super uit, vind ik.
Voor een westernzadel voor paarden met een korte rug, wordt er geopteerd voor een 'round skirt'.
Er zou toch wel iets te vinden moeten zijn voor zijn modelletje. Of heb je nu inmiddels een zadel gekocht ?

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 14:04

Ik heb het dressuurzadel laten nakijken, wat dus niet goed ligt op hem en daarom een andere overgenomen die aangepast is wel goed ligt.
Leuk bijkomend voordeel: het zit als een huis. Ik zit gelijk een stuk beter *\o/*
Westernzadel komt hopelijk in maart!
Nieuwe zadel (hulsebos balance cc)
Afbeelding
Tevreden mannetje (die gelijk ruimer loopt onder dit zadel)
Afbeelding

live a life you will remember

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:49

Mooi zadel. Ziet er inderdaad uit alsof het gemakkelijk is om er goed en correct in te zitten.
En als meneer er blij mee is, baasje alleszins ook ;)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-18 14:37

Afbeelding
Wat is het hier toch prachtig <3
Heerlijk ritje gemaakt. 1 zandpad was oké, dus daar een rustig handgalopje kunnen doen, maar verder alleen gestapt. De grond is echt bevroren op veel stukken. Aan het einde zelfs afgestapt en het laatste stuk gelopen, omdat het niet te doen was en Pancho erg op eieren ging lopen. Jammer, want hij vindt het echt heerlijk. Oortjes erop en allemaal geluiden maken _O-
Hopelijk heeft hij er morgen geen last van met zijn voetjes.
Afbeelding

live a life you will remember

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:00

Prachtige omgeving inderdaad! Over een weekje gaat het weer dooien volgens mij en dan komt de lente eraan! :D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 19:32

Ah lente <3 Ik kan niet wachten!

Toch nog erg op eieren lopen vandaag. Ik denk dat de kou hem veel zeer doet met zijn dunne zolen. In het andalusier topic bleek het wel herkenbaar.
Andere hoefsmid gesproken vandaag, die was toevallig op stal. Hij gaf aan dat zooltjes voor Pancho echt wel tijdelijk een verlichting kunnen bieden met dit weer, en ook achter ijzers. Vond het een prettige man die goed kon uitleggen wat hij zag. Vrijdag komt hij een keer uitgebreid kijken en mogelijk zooltjes plaatsen. Een second opinion kan nooit kwaad natuurlijk :+

Ik merk echt dat onze band aan het groeien is. We hebben écht die klik waar zoveel over gesproken wordt, vanaf het begin al een beetje maar naar mate de tijd samen verstrijkt blijft dat groeien. Een heerlijk gevoel. Kreeg vandaag ook een compliment dat Pancho er zo goed uit ziet. Happy horse. Een mooier compliment kun je niet krijgen als paardeneigenaar toch?

live a life you will remember

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:10

Ah wil je de naam van die hoefsmid met mij delen? (via PB) ik ga in april met mijn paard naar Kootwijk verhuizen maar ik weet niet of de hoefsmid die daar op stal komt wel ijzers doet dus voor het geval dat..
Mijn huidige hoefsmid komt niet naar die regio -O-

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:12

Inderdaad een v.d. beste complimenten. Steek die maar in je zak!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 21:22

Pb gestuurd hoor :o

Ik heb echt zin in de lente! Mooie fotoshoot(s) plannen en lekker vaak naar buiten <3 Had Pancho vandaag even los in de binnenbak, zo mooi om te zien hoe hij dan "vraagt" mag ik even spelen? En direct weer alle aandacht bij mij op het moment dat ik daarom vraag. Paardentaal is zo subtiel en er is zoveel te leren! Ik merk dat ik het echt leuk vind om zo samen bezig te zijn en ook om te tijd te nemen om gewoon eens te kijken. Hopelijk kan hij snel weer met anderen de wei op (de rest houden ze binnen nu), want daar is altijd zoveel te zien <3

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 13:20

Afbeelding
De (nieuwe) hoefsmid schrok zich een hoedje bij het zien van Pancho's voeten. Het ijzer was er zo ingebrand dat hij én diep zwart was én een afdruk van het merk heeft achtergelaten. Alsof dat nog niet alles was, was het ijzer ook niet op de juiste plaats geplaatst waardoor het de hoefgroei bemoeilijkt én was er duidelijk nog sprake van een kneuzing (rode rand). Ook de achterkant was slecht bekapt waardoor Pancho een lange teen krijgt. En dat met een paard die het juist zo nodig had goede ondersteuning en verlichting van pijn te krijgen :(:)
Ik ben echt een beetje van mijn stuk gebracht. Zo zie je maar hoe goed je zelf moet opletten en hoe afhankelijk je bent als je een "leek" bent mbt hoeven. Uiteindelijk zijn wij mens de enige die een paard in pijn kunnen helpen. Echt een beetje boos en verdrietig dat ik dit heb laten gebeuren. Het is bijzonder dat hij niet eerder aangaf pijn te hebben.

Pancho staat nu op ijzers rondom met een zooltje voor opgevuld met siliconen. Vandaag en morgen nog even de tape eromheen houden, zodat het goed uithard. Ik ben héél benieuwd hoe hij straks gaat lopen. Het zal wat tijd kosten, maar voor nu ben ik blij dat ik hem verlichting heb kunnen bieden. Op naar een sterke hoef met goede beenstand :j
Afbeelding

live a life you will remember

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:39

Oh zeg, dat is echt niet fijn. :oo Wat zit er dan een verschil in hoefsmeden en opvattingen.
Dat zooltje heeft mijn paard destijds enorm geholpen, zeker nu de grond zo hard bevroren is.
Ik hoop dat je nu een goede hoefsmid hebt gevonden :(:) kan me heel goed voorstellen dat je van je stuk bent.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:10

Hier ook veel problemen gehad met en door hoefsmeden. Vooral als je verhuisd en op zoek moet naar een andere, is het erg lastig.

Wij zijn zelf gaan bekappen en dat bevalt erg goed. Maar dat is iets waar mensen wel achter moeten staan. Ik heb tussendoor vanwege mn lijf weleens een hoefsmid laten komen, maar viel me erg tegen. Door het zelf bij te houden, zonder moeilijke of grote ingrepen, zijn ze nu wel beter dan voorheen. Maar voeding en huisvesting zijn wel enorm mede bepalend.
Als jij net een paard hebt, zit alles van de vorige baas nog in de hoef, zeg maar.

Volgende week zondag is er wel een interessante theorie cursus in Kampen; Inzicht in hoeven. En je hebt een theorie pakket van paardnatuurlijk. Dat wil niet zeggen dat je het zelf moet doen, maar wel veel leert over hoe de hoef in elkaar zit, wat bepalend is, hoe je dingen ziet en kan voorkomen. Veel mensen bellen bijvoorbeeld hun hoefsmid te laat.
Het is net als voeding, training etc, gewoon interessant en hoort erbij.

Ik vind die foto overigens wel schokkend en snap soms echt niet dat bepaalde hoefsmeden werk hebben.....

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:50

gelukkig heb je dit gezien en een betere smid nu. schandalig dat je eerste smid zo te werk gaat.
beterschap voor pancho.
door al het geklooi en slechte werk van sommige smeden zijn we overgestapt op hoefschoenen en bekappen we onze pony's zelf. nooit meer problemen gehad.
( we hadden een top smid maar die ging met pensioen. daarna was er geen goede smid meer te vinden bij ons.)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 18:09

Fijn om te horen dat het zooltje verlichting heeft geboden bij jou justkid! Ik ben nog steeds een beetje pissed off :+
Krijg serieus steeds een brok in mijn keel als ik de foto bekijk.
Schrikbarend is dat het hier gaat om de "stal" smid. Die dus +/- 80 paarden onder zn hoede heeft (!)
Ik ga het zeker even oppakken.

Superpony, thnx voor het meedenken! Ik ga me hier eens in verdiepen. Eigenlijk is het natuurlijk onmisbaar om zelf wat van de hoef basis te weten.

Zelf bekappen, mocht Pancho daar ooit een goed-genoege hoef ontwikkelen, lijkt mij een heel goede oplossing!

Dinogirl, wanneer gebruiken jullie de hoefschoenen?

live a life you will remember

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:15

Jeetje zeg, wat ziet z'n hpef eruit. Ben heel benieuwd hoe je stalgenoten hierop reageren..

Ik ga mezelf denk ik ook maar eens verdiepen in hoevem!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:27

Die foto is echt schokkend!
Hopelijk kan hij nu weer fijn lopen... Goed dat je zelf alert was!

Het kan inderdaad geen kwaad om je wat te verdiepen in de hoef. Dan hoef je nog niet eens daadwerkelijk te gaan bekappen maar zie je wel beter hoe het wel of niet moet.

Wat staat dat halster trouwens prachtig bij zijn kleur!

~Turbohoof Solutions ~

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:50

Ben wel benieuwd welke smid het is dan. Aangezien dit ook bij mij in de buurt is. En welke smid is er nu geweest?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 19:18

Jullie reacties zorgen ervoor dat ik mij nog bozer kan maken dat dit heeft kunnen gebeuren. Blij dat ik de foto gepost heb, zat van jullie hebben er wel kijk op en bevestigen mijn ervaring vandaag.

Ik heb je even een pb gestuurd Emptywords. Als andere mensen een naam bij dit gedoe willen, staat mijn pb box open.

Thnx ClauH! <3

live a life you will remember

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 02:16

Inzicht in Hoeven volgende week zondag in Kampen is er niet zo vaak. Zij woont in Frankrijk en komt op uitnodiging voor een groep mensen. Haar site is paardenhoeven.info

En anders bij paardnatuurlijk het theorie pakket bestellen. Die kost meen ik rond de 80 euro. Echt heel interessant.

Wij doen het zelf, omdat de tijd tussen afspraken vaak te lang is als je problemen wil wegwerken. Daarna werd het bijhouden. Het principe is ook dat je bijv elke week alleen lichtjes vijlt en zo de natuurlijke slijtage nabootst. Problemen of herstel na slecht bekappen, doe je niet zelf.

Veel informatie heeft voor-en nadelen. Er zijn veel verschillen en elke mening is anders. Maar aan de andere kant is het fijn om veel te leren, want dat geeft je ook de ruimte om de, voor jullie, beste beslissingen te nemen.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 15:45

Volgende week zondag is voor mij niet haalbaar, maar ik vind het zeker een optie om zoiets een keer bij te wonen!

Pancho loopt echt gelijk een stuk beter met de zooltjes. Zelfverzekerder en ruimer. Na weer een week stilstaan deed hij het heel netjes onder het zadel. 20 minuutjes in de bak rustig losgewerkt (beetje afgeleid, maar ok) en daarna heerlijk in het zonnetje uitgestapt.

En natuurlijk weer heerlijk zonder deken naar buiten. Wat zit je daar nou gek op de grond te doen? :+
Afbeelding

Knapperd. Al flink een stuk buik kwijt inmiddels!
Afbeelding

live a life you will remember

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:49

Ah wat fijn dat de zooltjes effect hebben! Het was lekker weer hè vabdaag, hij staat lekker te genieten in het zonnetje {:}

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:29

Wat een verschil he?! Ik zei het al de hele week, dat het nu heel snel lente zou worden. Ik vond de kou enorm meevallen, maar ben dan ook wel bezig buiten. Gister nog wel wat koude wind en vandaag echt warm en in het zonnetje.

Ik doe de ene ruin die nog een deken op heeft, overdag vaak de deken even af, maar heb hem nu de hele dag af gelaten, was echt zoooo lekker.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 23:28

Echt héérlijk vandaag {:} Iedereen was ook heel vrolijk de hele dag haha

live a life you will remember


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Dian12345, Fenn, Laj1, Macs, nick_en_ik, Sanet, Telpeva, Tientjeblij, Titsia en 124 bezoekers