[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:33

Ik denk dat je goed bezig bent hoor. Rijden is gewoon echt veel doen en elkaar leren kennen. Helaas horen foutjes maken daar ook bij, maar het klinkt wel als een paard dat het duidelijk zal laten merken.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:45

Jeuj, 10 pagina's alweer!

Vandaag heb ik opnieuw in de binnenbak gereden. Nu met een proeflesje instructie. Hele fijne vrouw, dus daar ben ik erg blij mee!
Waar ik wat minder blij mee was.. Pancho liep niet helemaal regelmatig in de draf. Enkel kreupel op de rechterhand en enkel in draf. Hij leek zijn schouder 'recht' te houden en niet te willen inbuigen. Loopt dus onregelmatig met het linkervoorbeen. Na controle van de benen en hoeven kwam er niks bijzonders uit. Peesjes afgedaan en verder gekeken. Na een aantal minuten draven werd de onregelmatigheid echt zichtbaar en voelbaar minder. Op de linkerhand is hij helemaal rad. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en laat hij buiten ook niet zien. Morgen komt de hoefsmid, dus ga ik de hoeven goed laten controleren en bekappen. De verklaring die de instructrice en ik konden bedenken was: Hij is extreem stijf op links, waardoor hij niet wilt/kan inbuigen en daardoor onregelmatig gaat lopen. Dit verklaart het verminderen van de onregelmatigheid bij opwarming. Mogelijk dat hij er vandaag 'last' van kreeg, omdat ik wat meer van hem vroeg dan eerder m.b.t. inbuigen en losser door het lijf gaan lopen. De instructrice gaf ook aan dat hij wellicht heel gevoelige voeten heeft, wat een versterking kan zijn (Pancho stond op ijzers, nu niet meer. Maar ik merk buiten niets van onregelmatigheid; ook niet op het harde of op onregelmatige wegen).
Hmm.. Even afwachten op morgen dus. Mocht er niks uitkomen, de tandarts komt ook binnenkort dus kan ik dat ook laten controleren. Ik wou sowieso al een keer een osteopaat uitnodigen, dus ik denk dat ik dat wat sneller ga doen dan ik in gedachten had. Verder denk ik dat ik hem morgen even aan de longe ga bekijken. Als het mag in de binnenbak.
Jullie nog tips / herkenbare situaties / don'ts ?

(Extra toevoeging voor 'late' binnenkomers: Rontgologisch waren zijn benen eind zomer allemaal 1tjes en de klinische keuring heeft hij ook rad doorstaan).

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:49

Ik zou inderdaad eens de osteopaat langs laten komen. Hij kan best stijf zijn en daar last van hebben met buiging, of misschien ergens wat vast zitten.

Als hij echt last heeft, probeer dan met longeren de ruimte te nemen en niet te kleine cirkels te maken. Dat is extra belastend.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:51

Goede tip! Heb ik vandaag onder het zadel ook gedaan inderdaad.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:58

Als het door zonder ijzers lopen zou komen, had je dat al gemerkt en goede hoeven kunnen prima zonder ijzers.

Je zou inderdaad denken dat het door het bochten werk komt en dan is het een kwestie van langzaam wat rekken en strekken. Niet teveel in 1 keer. Een goede fysio of osteopaat kan ook de eerste stap zetten daarin.

Krult hij niet erg op zoals ze weleens met de nepkrul lopen? Goed loslaten aan de voorkant even en alleen je hand zacht sluiten als hij echt omhoog komt. Ontspannen als hij zakt en ontspant.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:08

Hij heeft wel de neiging om te krullen, niet extreem en vaak ook gewoon "rechtuit" en omhoog.
Ik dacht zelf ook dat hij het prima doet zonder ijzers.
Morgen even rekken en inderdaad gewoon rustig aan doen. Arme vent weet niet wat hem overkomt na al dat lange teugel rijden wat hij gewend was :(:)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:14

Oh en als hij het buiten zo goed en ontspannen doet, blijf dat vooral meepakken. Je kan ook buiten wat buiging trainen, en het houdt het koppie fris! :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:55

Zolang je oplet dat je correctie buiging vraagt en beetje bij beetje, dus echt niet doorvragen of teveel in 1 keer, dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen straks.
Ik weet niet hoe hij gereden of getraind is, maar ik zie veel paarden die het vertrouwen in de hand kwijt zijn.
Maar je doet het goed lijkt me. Goede bekapping zorgt voor een goede beenstand en de rest van het lijf.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 19:05

Buiten blijft mijn nr 1 training voor nu :o Ik wil de bak voornamelijk meepakken om hem echt lekker soepel door het lijf te laten lopen (en onderhouden), instructie te hebben en later wat westernoefeningen op te pakken.
Hand is stil en gebruik ik niet om hem "rond" te krijgen. Goed voorwaarts en rad lopen heeft voor nu de prioriteit; die mooie aanleuning komt wel. Ik probeer de buiging zacht, klein en voornamelijk om het been te vragen: maar dat lijkt hem nog vrij onbekend en op links mogelijk dus ook pijnlijk. Voor nu dus heel rustig aan. Super bedankt voor jullie input, daar heb ik elke keer heel veel aan! :j

Ik zal morgen aan de hand wat buiging en stretchen proberen na het longeren, mogelijk geeft dat ook wat verlichting voor hem. Ben heel benieuwd hoe hij morgen loopt!
Osteopaat komt over ruim twee weken (Martine, iemand bekend mee?)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 13:39

Hij is echt kreupel :(:)
Vandaag even een grote volte op het harde gedaan om te controleren. De eerste stap in draf was al overduidelijk. In stap oogt hij stijf maar rad. Opnieuw rechtsom, linksom een stuk minder onregelmatig.
Ik heb wat mensen mee laten kijken, die zien niks bijzonders aan zijn benen en gokken op een spierkwestie (stijfheid). Een zei zelfs dat hij niet echt kreupel lijkt maar vooral héél stijf, vanuit schouder of rug. Hij mankt wel overduidelijk.
Het is duidelijk dat rechts inbuigen hem niet lekker zit. Hij houdt zijn schouder "stijf" waardoor hij dus onregelmatig loopt. Ik heb hem gemasseerd en wat aan de hand gestretcht, maar longeren in de blubber gaat hem niet worden nu.
Hoeven zijn gecontroleerd en bekapt. Hoefsmid zag niks raars. Sterke hoeven en erg braaf. Wel een klein buitje op binnenkant been, onder de knie. Lijkt een schieffeltje, niet warm gevoelig of dik verder. Had ik niet eerder opgemerkt en is ook in de keuring niet naar voren gekomen, dus zou de afgelopen dagen ontstaan kunnen zijn in het land oid.
Ik ga vragen of de osteopaat wat eerder langs kan komen.. Wat balen joh! -O-

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:41

Balen zeg! Hopelijk dat de osteopaat wat uitkomst kan bieden, die kunnen vaak wel erg veel :)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 18:32

Martine kan niet eerder dan de 22e.. helaas.
Ik ga het deze week nog even aankijken en hou hem in beweging. Mocht het verminderen dan wacht ik tot de 22e, als het verergert ga ik er toch iemand bij halen (DA of andere fysio/osteopaat). Ik heb vernomen dat Martine echt de beste is in deze omgeving, dus zou het liefste bij haar willen. Jullie nog tips voor een goede fysio/ masseur/ osteopaat in omgeving Arnhem/Apeldoorn/Zutphen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:28

Annemarie v Gelder is fysio en dierenarts van kliniek HOfma en v Gelder samen met haar man die paardenarts is. Zitten in NIjkerk, geen idee hoever ze komt. Zij kijkt echt verder dan haar neus lang is.

Wel balen hoor.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:33

Van mijnentwege geen idee wat het zou kunnen zijn. Had hier ook een tijd terug een paard dat niet helemaal zuiver liep. Ik was ervan overtuigd dat het probleem in de rechterschouder zat. Bleek dat het achteraan in de linkerknie zat. Om maar te zeggen, dat ik er absoluut geen oog voor heb.
Hopelijk weet je snel meer en is het iets onschuldigs zoals bv een verrekking.
Veel beterschap gewenst voor Pancho, in ieder geval !

Anoniem

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:36

Als je er al een fysio/osteo bij wilt halen dan zou ik in dit geval eentje erbij roepen die ook dierenarts is. Dat doe ik zelf ook als er meer aan de hand is dan alleen een onderhoudsbeurt. Ik vind kreupelheden te serieus om door iemand te laten beoordelen/behandelen zonder dierenartskennis.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 09:50

Halve nacht wakker gelegen, maak me toch een beetje zorgen :')
Het lijkt niet heel ernstig, maar hey ik ben geen dierenarts en zoals Marilu ook heel goed aangeeft: het kan zomaar iets zijn wat je niet verwacht. Terechte opmerking ook xyzutu.
Wat zijn paarden toch ultiem sterke en krachtige dieren, maar kunnen ze ook zó onwijs kwetsbaar zijn.

Dierenarts gebeld; die komt maandag langs. Straks weer even kijken hoe het gaat met mijn man.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:48

Ik zou zowiezo naast de dierenarts de osteopaat laten komen. Zeker na zijn castratie. Je zal zien hoeveel baat hij daarbij heeft!

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 14:04

Afbeelding
Aanschouw mijn dikke buik :=
We hebben vandaag lekker een rustige boswandeling gemaakt. Durf niet zoveel, voordat ik dingen erger maak dan ze waren, maar rust roest dus wel beweging.
Afbeelding
En natuurlijk lekker naar buiten!

Osteopaat komt de 22e sowieso Splash_ :j

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:40

Hoe gaat het ondertussen met Pancho ? En, met het baasje ?
Altijd stress, hé, als je paard iets mankeert. Zeker als je nog niet weet waaraan en waaraf ...
Als de veearts geweest is morgen, heb je tenminste duidelijkheid. Duimpjes op voor Pancho !

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:54

Super lief Marilu. Ik stress wel een beetje ja := Hij staat er goed bij. Vanmiddag nog even wandelen samen en even controleren hoe hij loopt op het harde. Ben heel benieuwd naar morgen! Hou jullie op de hoogte

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 18:20

Afbeelding
Yeehah, niet meer onregelmatig!
Natuurlijk laat ik er morgen sowieso nog naar kijken door de DA, maar het geeft mij wel een geruststelling dat het waarschijnlijk te maken had met stijfheid.
Pancho heeft ons andere gezinslid vandaag ook ontmoet :+ dat vond onze pyrrhura maar wat spannend haha.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:34

Haha, die trekt grote ogen, die rare vogel !
Ja, misschien/hopelijk is het gewoon een verrekking ofzo. Uitgeschoven in de wei of vastgelegen in de stal. En daarbij het koude weer dat ook geen goed doet aan de spieren.
Toch al een beetje opluchting, hé !

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:48

Pfieuw wat een opluchting!

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:55

Arm paard :(:)
Pancho heeft hele dunne zolen, waar blauwe plekjes op te zien waren nadat de DA een stukje weg sneed. Niet heel onlogisch dat dat hem zeer doet! Hij liep zeker niet regelmatig op het harde vandaag, dus heeft ze goed kunnen kijken.
Benen en rug zien er verder prima uit, geen reactie op wat dan ook (ook niet op de zolen). Mond en tanden prima (leeftijd 10-15 jaar geschat). Hoeven verder ok, wel droog en brokkelt makkelijk.

Dus... het kan zijn dat die blauwe plekken in zijn hoefzool ervoor zorgen dat hij onregelmatig loopt. Oplossing: ijzertjes en hoof hardener gebruiken.

Mocht hij niet verbeteren met ijzers: kreupelheidsonderzoek.

Advies DA is nu: niet de wei op, wandelen en elke 3 dagen controleren hoe hij loopt. Loopt hij goed, dan een rondje onder de man stappen (max 20 min). Dag erna controleren hoe hij loopt; loopt hij goed dan kunnen we opbouwen, loopt hij niet goed: verder onderzoek. Het kan ook nog steeds een spierkneusing of verdeling zijn, die dan toch binnen 3 weken wel moet verminderen.

Pfff... Ik hoop toch zo dat het die gevoelige zooltjes zijn en dat het zo opgelost is met ijzertjes!! Of idd een spierkwestie die vanzelf oplost!
Hoefsmid had dit trouwens niet gezien of gezegd, wat ik vreemd vind. Keuring voor de koop is hij doorgekomen zonder aanmerkingen. Fotos van zijn benen waren goed.. Ik ben wel een beetje aan het nadenken of er iets gemist is of dat er toch al iets bekend was.. Ik ga even contact leggen met de oude eigenaresse (die hem overigens altijd met ijzers had). Ik probeer niet te stressen, het is geen heel slecht nieuws maar ook zeker geen goed.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:58

Inderdaad niet te veel stressen :(:) . Het komt vaak(er) voor dat paarden na ijzers wat gevoelige voetjes hebben. Ze moeten dan toch even aan wennen dat er geen ijzers meer zitten, zeg maar :). Komt vast goed. Wie weet kan de hoefsmid je ook helpen met goed bekappen - zodat je toch niet terug hoeft naar ijzers.