Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:44

Als ik zie wat mijn inmiddels 21 jarige nog allemaal kan leren zie ik echt niet in waarom je alleen een 2,5 jarige 'naar je hand' kunt zetten. Zo 'af' is een 5/6 jarige nou ook weer niet over het algemeen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:31

Het bijzondere is dat mensen er altijd vanuit gaan dat alleen een ander een paard verklooit :-)...
Maar dat kan bijna iedereen overkomen - dus het is zaak goed te weten waar je aan begint.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:22

De meeste mensen verklooien hun paard nog altijd zelf :D

...en helaas hebben velen daarvan het zelf niet in de gaten totdat ze vast lopen...

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:22

Omdat het topic op [RT-D] niet helemaal op zijn plaats is, verplaats ik dit topic naar [PP]Paardenpraat.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:23

Enige verschil is dat je dus al kunt rijden als je een ingereden paard koopt. Je kunt gelijk genieten van bijvoorbeeld buitenritten.

Met een jong dier groei je mee en je kunt hem leren kennen voordat je erop kruipt. Het inrijden zelf is een super leuke uitdaging waardoor je ook een andere band krijgt met je paard is mijn ervaring. Ik was altijd dol op mijn bijrijdpaard maar toen ik een 3jarige fries mocht inrijden werd de band toch echt heel anders dan al een ingereden paard. Dat vind ik bijzonder.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:26

Dat is een groot verschil, maar toch niet het enige. Bij een reeds ingereden paard zit je ook wel met de zoektocht naar een paard dat op die manier heeft leren reageren op de knopjes zoals jij het graag hebt. Ik heb graag een heel sensibel paard bvb, en dat wordt voor een groot deel uitgemaakt door de manier waarop een paard beleerd wordt (en er nadien mee omgegaan wordt). Dus dat is toch ook een belangrijk verschil vind ik zelf. Ik ben zo naar een fries gaan kijken die beschreven werd als superbraaf beginnerspaard (dat is wat ik zoek), maar man, die was helemaaaaal niet sensibel. Jeetje, die was gewend om op een ferme klop of ruk te reageren en anders had ze het niet eens door dat je iets aan 't doen was. Superbraaf, dat wel hoor. Maar niets voor mij dus.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:57

@Ilsey Vind super braaf beginnerspaard en sensibel ook niet helemaal bij elkaar horen. Een beginnerspaard moet toch vooral wat vergevingsgezind zijn en niet op alle dingen reageren. Ik denk dat elk paard ook nog wel kan leren om op fijnere hulpen te reageren en dat hoeft ook geen maanden te kosten... maar wel een consequente aanpak.

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 21:24

Mijn hart zegt een jonkie maar mijn hoofd zegt ga voor een wat ouder dier. Als ik de financiën rond heb ga ik voor een kijken die bomproof is zodat ik er hopelijk veel plezier van kan beleven. Itt wat ik met mijn vorige paard heb meegemaakt. Ik denk dat dat gewoon het verstandigste is.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:47

Het ligt ook erg aan het dier op zich. Ik had een drie-jarige gekocht, zelf ingereden, derdee keer erop was een buitenritje in mn eentje terwijl hij hengst was. Eentje met zadel erop en bomproof geboren zeg maar.
Daarnaast jaaaaaren eerder een drie-jarige gekocht, zeven jaar mee geprutst en dat is nooit een relaxte boscrosser geworden, ondanks dezelfde aanpak en heeeel wat kilometers.
Ik denk dat je heel goed naar het karakter moet kijken. Neem een paraplu, zeil, weet ik veel wat mee, om de schrikreactie te pijlen.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 02:05

Bedenk je wel dat een bomproof paard je geld kost. Bomproof betekend dat paard veel kent, een prettig karakter heeft en er veel tijd in is gestoken.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 03:43

RoyceMack schreef:
Bedenk je wel dat een bomproof paard je geld kost. Bomproof betekend dat paard veel kent, een prettig karakter heeft en er veel tijd in is gestoken.


Hoeft niet veel te kennen en die tijd valt ook wel mee. Sommige dieren zijn gewoon mak geboren en andere blijven altijd die afwachtende angsthaas.

Ik rijd momenteel een 3 jarige die zadelmak geboren lijkt. Die verschiet 2 passen als er op 10 meter afstand een rotklap is. Ik schrok harder dan het paard.

Karakter is alles...

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:04

MvdMullen schreef:
Mijn hart zegt een jonkie maar mijn hoofd zegt ga voor een wat ouder dier. Als ik de financiën rond heb ga ik voor een kijken die bomproof is zodat ik er hopelijk veel plezier van kan beleven. Itt wat ik met mijn vorige paard heb meegemaakt. Ik denk dat dat gewoon het verstandigste is.


Heel verstandig. Je vorige paard is ook op een nogal "impulsieve" manier gekozen. Dat gaat ook (bijna) nooit goed. Zorg voor goede begeleiding in het aankoopproces of ga naar een goed bekend staande handelaar, zoals bv Frits Minnebo. Zodat je als het paard je echt niet past weer terug kan. Dan heb je de grootste kans van slagen. En laat het paard van je keuze keuren door een dierenarts.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:12

Evelijn schreef:
@Ilsey Vind super braaf beginnerspaard en sensibel ook niet helemaal bij elkaar horen. Een beginnerspaard moet toch vooral wat vergevingsgezind zijn en niet op alle dingen reageren. Ik denk dat elk paard ook nog wel kan leren om op fijnere hulpen te reageren en dat hoeft ook geen maanden te kosten... maar wel een consequente aanpak.



Ik ben zelf terug een beginner (of reken mijzelf daar toch onder door een te lange pauze) en ik wil net een sensibel paard omdat zo'n paard inderdaad reageert op alles, net goed, zodat ik snelle en goeie feedback krijg op wat ik doe... Dat is in mijn ogen een beginnerspaard, een paard waar je iets van leert. Natuurlijk kan je dat wel gaan aanleren, maar het ene paard zal verder heen zijn dan het andere op dat gebied.

Nu, je betaalt ook wel voor een paard waar de knopjes net zoals jij het graag hebt al op zitten hé...

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:32

Anne_GTI schreef:
RoyceMack schreef:
Bedenk je wel dat een bomproof paard je geld kost. Bomproof betekend dat paard veel kent, een prettig karakter heeft en er veel tijd in is gestoken.


Hoeft niet veel te kennen en die tijd valt ook wel mee. Sommige dieren zijn gewoon mak geboren en andere blijven altijd die afwachtende angsthaas.

Ik rijd momenteel een 3 jarige die zadelmak geboren lijkt. Die verschiet 2 passen als er op 10 meter afstand een rotklap is. Ik schrok harder dan het paard.

Karakter is alles...


Helemaal mee eens

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:32

Anne_GTI schreef:
RoyceMack schreef:
Bedenk je wel dat een bomproof paard je geld kost. Bomproof betekend dat paard veel kent, een prettig karakter heeft en er veel tijd in is gestoken.


Hoeft niet veel te kennen en die tijd valt ook wel mee. Sommige dieren zijn gewoon mak geboren en andere blijven altijd die afwachtende angsthaas.

Ik rijd momenteel een 3 jarige die zadelmak geboren lijkt. Die verschiet 2 passen als er op 10 meter afstand een rotklap is. Ik schrok harder dan het paard.

Karakter is alles...




Dat kan ik ook beamen. Mijn eigen groen paard van 3 jaar is bomproof.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:22

De meeste paarden van 3 jaar zijn dat niet.
Belangrijk om daarin realistisch te zijn.

Beginnen aan een jong paard brengt meer risico met zich mee dan beginnen met een ervaren paard.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:47

Daarnaast blijken ook veel bomproef 3 jarige ook niet makkelijk in het werk, juist omdat ze niet snel onder de indruk zijn.
Ben je dan een beetje te voorzichtig of inconsequest in de eerste 2 jaar dan heb je een clown die zijn eigen grapjes erg leuk vind.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:52

Of ze bieden nog wel per ongeluk veel aan zodat ze makkelijk te overvragen zijn...
Zit je met een 5-jarige die het tussen de oren niet meer kan bolwerken.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:37

Dees schreef:
Of ze bieden nog wel per ongeluk veel aan zodat ze makkelijk te overvragen zijn...
Zit je met een 5-jarige die het tussen de oren niet meer kan bolwerken.


Klopt! Daarom wordt die 3 jarige waar ik het over heb ook maar weinig mee gedaan. Die biedt uit zichzelf zoveel aan dat je die heel makkelijk kan overvragen.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:50

Ik ben het ook wel eens met Anne_GTI dat karakter alles zegt. Een 3-jarige zenuwlijder zijn dat vaak ook als ze 13 zijn.
Maar een 3-jarige opleiden tot een fijn rijpaard vergt echt wel flink wat ervaring met jonge paard. As je nog niet heel veel ervaring hebt met consequent rijden, kun je beter kiezen voor een al wat meer bevestigd paard. Bijkomend voordeel is dan ook dat je er al wat meer van weet. Als een paard al wat "werk in de benen" heeft en ze zijn dan "schoon" op de foto. loopt je ook niet snel risico op artrose. Ik heb wel meegemaakt dat een 2 jarige 1 jaar tijd van "schoon" op te foto een 3 had op de spatgewrichtjes, zonder dat het nog wat had gedaan (dus groen nog). Klinisch was ie nog wel 100%. In zo'n geval weet je vrij zeker dat zo'n paard met een jaar of 8 of eerder spat krijgt. Is zo'n paard al enige tijd onder het zadel en is het dan "schoon" op de foto weet je dat dat risico veel minder groot is.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:17

Mijn 3-jarige heeft een goede werkmodus. Maar het is en blijft een 3-jarige inderdaad, ik werk met hem in heel korte sessies en 2 tot 3x in de week. Consequent moet je met elk paard zijn denk ik zo, je kan van elk paard een clown maken.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:21

Ik was vorige week bij zo'n paard dat eigenlijk simpel is maar ook slim.
De eerste eigenaar was te voorzichtig als hij naar de uitgang trok en reed uiteindelijk enkel nog buiten (heel braaf).
Hij is nu dus echt een monster in de bak, echt heel cool zijn en dan ineens ronddraaien en vuil bokken richting de uitgang.
Doodzonde van zo'n eigenlijk fijn dier.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 03:56

Wat de meesten vergeten is dat er een paar maanden na het zadelmak maken vaak een soort van pubertijd komt. Dan is het brave paard soms helemaal niet meer zo braaf. Die fase moet je met een jong paard doorheen. Kan best lang duren en is dus niet zonder risico.

Best lollig hoor, jonge paarden :D