Paard in ruilen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 10:24

Ik heb een merrie van 7, ik heb ze al vanaf dat ze 6 maanden was. Met inrijden een ongeluk gehad met haar, achterover geklapt. Ze is maar klein 1.60 ongeveer en niet vooruit te branden. Ook durf ik zelf niet met haar naar buiten toe. Ik kan haar inruilen tegen een 9 jarige ruin en die reed heel fijn, toch is het moeilijk om door te zetten. Ik heb wel dik drie jaar geprobeerd en geprobeerd maar de klik is er niet denk ik. Ik durf ook niet zoveel met haar en ben zelf ook moeder nu, dus qua tijd loop ik ook vast. Iemand tips


belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:37

Als je qua tijd al vast loopt moet je dan wel een paars weer nemen.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:39

Ik zou dan kiezen voor inruilen, bij een ander komt je paard ook beter tot haar recht.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:39

ik zou het gewoon doen... trust me, het zal een tijdje raar aanvoelen maar dat wordt met de tijd beter....

in January kocht ik een paard, super mooie appaloosa, maar daar was het ook mee gezegd.
totaal geen klik met der, ze is zeer gevoelig, geen knuffel, voor mij te groot etcetera niet mijn type paard... daarnaast had ze een gedrag probleem, dat steeds gevaarlijker werd.

ik heb haar ook een soort van ingeruild, ze is op donderdag vertrokken en op vrijdag kwam een nieuwe pony.

ik heb die pony nu een maand en moet zeggen ik heb er veel meer plezier van.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:00

Als je geen of te weinig tijd hebt dan moet je verkopen en niet inruilen...dat zou voor de ruin ook niet eerlijk zijn. In hem zul je ook tijd en moeite moeten investeren.

Als je hoofdzakelijk geen klik hebt of angst hebt voor de merrie en je hebt dat bij de ruin niet, dan denk ik dat inruilen een goede optie is voordat je dadelijk helemaal geen lol meer aan het rijden beleefd.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:08

Totaal eens met bovenstaande post.. Moeder worden veranderd veel mensen en zeker je prioriteiten. Het is geen schande om deze periode in je gezin te investeren en later bij meer tijd je paarden hobby wat meer op te pakken als je daar behoefte aan hebt :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:39

Change3x schreef:
Ik zou dan kiezen voor inruilen, bij een ander komt je paard ook beter tot haar recht.

Het is echt geen schande om een paard waar je geen klik mee hebt in te ruilen.Juist jammer om door te modderen met een niet-passende combinatie.Dat voelt een paard toch ook als het niet leuk is.Misschien krijgt die dan ook een plek waar hij\zij beter tot zijn recht komt.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:50

Ik zou eerste eens kijken hoe het met je tijd zit. Misschien kom je nu ook wel in de knoop met de tijd omdat je wat met tegenzin naar je paard gaat?
Maar misschien is het niet verkeerd om gewoon je paard te verkopen kijken het hoe is zonder en dan kan je altijd nog een andere kopen.
Wat je jezelf moet afvragen zou je deze ruin ook kopen als je jouw paard zou verkopen en je dus gewoon echt op zoek gaat.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

chantal17
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: zwartsluis

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:55

Ik zou het gewoon doen, je merrie inruilen. Paardrijden doe je voor je plezier en zo te horen is dat met dit paard wat ver te zoeken. Als je, je met de ruin meer vertrouwen hebt, rijdt dat ook fijner ( en veiliger)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:57

Idd probeer gewoon anders verkoop, kijk hoe je uitkomt met je tijd en dan kan je altijd nog kijken naar n ander paardje.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:58

Het is een te dure hobby om er geen plezier aan te hebben. Als je geen plezier hebt aan je huidige paard maar nog wel zin hebt om plezier te hebben met een paard, dan is inruilen een hele goede optie.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:59

Als ik je verhaal zo lees zou ik het ook doen. Plezier, genieten en vertrouwen in/van je hobby is erg belangrijk!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:00

Goh, achterover geklapt toen ze jong was en nu niet vooruit te branden ? Dan stel ik mij de vraag of paardje wel helemaal in orde is en toch niks overgehouden heeft aan die klap.

Als je in tijd al krap zit, zou ik het andere paard niet nemen en deze verkopen ( mits volledig in orde natuurlijk ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:02

Waar ik eerst over na zou denken, zoals al gezegd is, is de tijd die je eraan kan besteden. Je geeft aan dat je nu qua tijd vast loopt. Komt dat omdat je huidige paard teveel tijd vreet, of is in het algemeen dat je de tijd er niet voor hebt? Hoeveel tijd zou je per dag eraan willen (en ook kunnen/moeten) besteden om je hobby & sport leuk uit te voeren? Ik denk dat je dat als eerst moet uitvogelen alvorens je aan ruilen begint..

Als je de tijd er niet meer voor kan/wil opbrengen (wat ik als moeder héél goed snap!) kan je je paard het beste inruilen voor een gevulde portemonnee... verkopen dus..

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:17

Tigra_ schreef:
Wat je jezelf moet afvragen zou je deze ruin ook kopen als je jouw paard zou verkopen en je dus gewoon echt op zoek gaat.


Dit vind ik nog wel een goede om even bij jezelf na te gaan. Als je geen klik hebt met je eigen paard, dan lijkt ieder ander paard zo veel leuker en fijner. Geen schande om voor je huidige paard een nieuw baasje te zoeken als je jezelf met tegenzin naar je paard sleept.
Maar nu is dus het moment waarop je even stil moet staan bij wat je verder wilt en niet snel op "het eerste het beste" voorstel moet ingaan.

Heb je niet zo heel veel tijd en wil je de schaarse vrije tijd die je hebt gewoon spenderen aan het lekker rijden op een ongecompliceerd paard zonder te veel gedoe eromheen, dan is een bijrijd/leasepaard nog niet zo een slecht idee.

Wil je toch weer een eigen paard of is het tijdsgebrek dat je nu aanhaalt eigenlijk meer een gebrek aan zin (omdat de klik er nu dus niet is), dan zou je objectief al je wensen en dromen van wat je zoekt in een paard kunnen opschrijven. Past de ruin in het plaatje? Ga nog een paar keer met hem rijden, zien of dat die echt zo perfect is. Ik zou zelfs bij andere paarden gaan kijken en rijden, om er zeker van te zijn dat ik niet op die ruin gevallen ben enkel en alleen omdat hij "niet mijn huidige merrie is".

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:21

Pandora2 schreef:
Goh, achterover geklapt toen ze jong was en nu niet vooruit te branden ? Dan stel ik mij de vraag of paardje wel helemaal in orde is en toch niks overgehouden heeft aan die klap.

Als je in tijd al krap zit, zou ik het andere paard niet nemen en deze verkopen ( mits volledig in orde natuurlijk ).

Dit was ook wat ik dacht.
Niet vooruit te branden maar wel een val, is dat wel onderzocht?
Is ze wel oke waarom dan angst bij een niet vooruit te branden paard?

Kijk dan wat je aan tijd hebt, omdat dat ook een punt lijkt te zijn. Heb je wel tijd dan lijkt inruil me een goede beslissing.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 16:39

Ze is helemaal nagekeken afgelopen zomer. Ik durf haar niet meer krachtvoer te geven omdat ze dan super heet wordt. Geef ze net genoeg om te lopen maar dat beetje extra laat ik zeg maar. Tijd heb ik wel voldoende want moet twee x per dag voeren en zelf mesten. We hebben eigen stallen. De ruin had ik zo ook gekocht, hij voelde als mijn oude paard waar ik echt een superteam mee was.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 16:41

Het is wat sommige hier zeggen, het plezier is weg dus de motivatie om tijd vrij te maken ook (voor rijden dan). Verzorging staat bij mij echt hoog en ben ik perfectionist in:)

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 16:55

ZarankaII schreef:
het plezier is weg dus de motivatie om tijd vrij te maken ook

Nou, daar is dus het antwoord op je vraag. Topic kan Afbeelding op slot.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:48

Ik lees vooral angst en onzekerheid. Angst voor het paard op sommige momenten. Bang om meer te voeren. Niet vooruit te branden maar ook bang dat ze heet wordt. Persoonlijk vind ik het geen goeie basis voor een nieuw paard.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:51

anjali schreef:
Change3x schreef:
Ik zou dan kiezen voor inruilen, bij een ander komt je paard ook beter tot haar recht.

Het is echt geen schande om een paard waar je geen klik mee hebt in te ruilen.Juist jammer om door te modderen met een niet-passende combinatie.Dat voelt een paard toch ook als het niet leuk is.Misschien krijgt die dan ook een plek waar hij\zij beter tot zijn recht komt.


Dit dus. Niet schuldig om voelen, gewoon doen. ;)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:03

Komt je merrie een beetje goed terecht of heb je daar ook twijfels over? Komt ze n de handel door de ruil of blijft ze op die plek ipv de ruin? Is de run wat te mild voor hun en hebben ze dus trek in jouw wat pittigere merrie?
Neem aan dat als je haar al vanaf 6 maanden hebt je ook dat aan het hart zal gaan.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 20:12

Wat heeft een slechte ervaring van het ene paard met de basis van een nieuwe te maken??
Ze komt bij een meisje die zelf voor de lol handelt maar wel mijn nr aan toekomstige kopers geeft zodat er contact kan zijn. Dit is wel een geruststelling. Doordat ik moeder ben geworden, wil ik ook gewoon een safer paard waar ik weer met plezier mee kan rijden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:16

De slechte ervaring niks. De angstige momenten die je er aan over hebt gehouden wel. En het feit dat je die (nog) niet hebt kunnen ombuigen. Dat je safer wil rijden begrijp ik wel en ik denk dat je daar goed aan doet.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:01

Ik denk dat je zelf het antwoord op je vraag al weet. Voor mij zouden dd volgende dingen het belangrijkste zijn;
- komt je huidige paard goed terecht?
- zou je de ruin óók hebben gekocht zonder deze nu aangeboden te hebben gekregen met een ruil?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Cjuan, dollyspikkel, janineskolla, jojoleinee, Manadeluca, nien81, Sabbientje, Spike2019, Swift, Titsia, Vagabondo, venga en 193 bezoekers