Paard in ruilen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 23:10

Ja, oude paard komt goed terecht. Dat meisje zoekt een goed nieuw thuis voor haar. Ruin had ik zo ook gekocht als ik biet had willen ruilen, voelde meteen fijn met rijden en gaf meteen vertrouwen, iets dat ik al jaren miste

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:25

Ruilen

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 02:27

Jennyj01 schreef:
Ik lees vooral angst en onzekerheid. Angst voor het paard op sommige momenten. Bang om meer te voeren. Niet vooruit te branden maar ook bang dat ze heet wordt. Persoonlijk vind ik het geen goeie basis voor een nieuw paard.


Sorry, dat vind ik echt onzin. :=
TS heeft een geschiedenis met het huidige paard en is daar wellicht bang voor. Nu wil ze starten met een schone lei op een totaal nieuw en ander paard. Wil toch niet zeggen dat omdat ze bang was voor 1 paard ze bang is op alle paarden..

@TS ik zou ook inruilen. :j

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 05:20

Nagini schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik lees vooral angst en onzekerheid. Angst voor het paard op sommige momenten. Bang om meer te voeren. Niet vooruit te branden maar ook bang dat ze heet wordt. Persoonlijk vind ik het geen goeie basis voor een nieuw paard.


Sorry, dat vind ik echt onzin. :=
TS heeft een geschiedenis met het huidige paard en is daar wellicht bang voor. Nu wil ze starten met een schone lei op een totaal nieuw en ander paard. Wil toch niet zeggen dat omdat ze bang was voor 1 paard ze bang is op alle paarden..

@TS ik zou ook inruilen. :j


Sluit ik me bij aan. Mijn eerste paard verkocht omdat het ook van geen kanten ging, kon uit het niets uit haar dak gaan. Verkocht en paarden gaan testrijden, als het ook maar een beetje niet goed voelde, deed ik niet verder. Uiteindelijk was paard nr 8 de match en ja, nog veel angstige momenten gekend toen ze knetter werd door een tumor of te hevig in de winter. Maar die merrie heeft een topkarakter en dankzij haar ben ik goed genoeg over de angst geraakt om een strandrit in denderende galop te doen. Als het klikt met haar (want ze moet zeker niet iedereen...) gaat ze voor je door het vuur en als ik door mijn ziekte een dag niet lekker ben, is ze oh zo voorzichtig en worden andere paarden die te hevig zijn op afstand gehouden, terwijl ze als ik me goed voel echt iets heeft van trek uw plan...
Dankzij dit paard toch zeker 75% van de angst kwijtgeraakt en nu hard bezig aan de resterende 25%. Had me zonder haar echt nooit gelukt. Ze kan serieus draken, kan haar vaak achter het behang plakken maar als het erop aankomt kunnen we rekenen op elkaar, we weten wat we aan elkaar hebben.
Vorige paard had dat totaal niet en dat ging dus van kwaad naar erger...

TS: ik zou gewoon inruilen

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 06:25

Nagini schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik lees vooral angst en onzekerheid. Angst voor het paard op sommige momenten. Bang om meer te voeren. Niet vooruit te branden maar ook bang dat ze heet wordt. Persoonlijk vind ik het geen goeie basis voor een nieuw paard.


Sorry, dat vind ik echt onzin. :=
TS heeft een geschiedenis met het huidige paard en is daar wellicht bang voor. Nu wil ze starten met een schone lei op een totaal nieuw en ander paard. Wil toch niet zeggen dat omdat ze bang was voor 1 paard ze bang is op alle paarden..

@TS ik zou ook inruilen. :j


Ben ik het helemaal mee eens, ik was mijn vertrouwen ook compleet kwijt door slechte ervaringen met andere paarden, maar bij het paard dat ik nu heb zat het direct goed, hij heeft mij mijn vertrouwen helemaal weer terug gegeven! Dus ik vind dit wel degelijk een reden om in te ruilen, een hele goede zelfs.. Want met het juiste paard heb je je vertrouwen zo weer terug!

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 08:47

Vandaag ruilen we haar om :). Zal wel even slikken worden want hou ook van mijn merrie maja wat niet gaat, gaat niet. En verlies ze niet helemaal uit t oog dus dat is ook fijn.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 08:48

Zoals ma flodder zegt: “blijft toch je kind he” haha

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 08:51

Nagini schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik lees vooral angst en onzekerheid. Angst voor het paard op sommige momenten. Bang om meer te voeren. Niet vooruit te branden maar ook bang dat ze heet wordt. Persoonlijk vind ik het geen goeie basis voor een nieuw paard.


Sorry, dat vind ik echt onzin. :=
TS heeft een geschiedenis met het huidige paard en is daar wellicht bang voor. Nu wil ze starten met een schone lei op een totaal nieuw en ander paard. Wil toch niet zeggen dat omdat ze bang was voor 1 paard ze bang is op alle paarden..

@TS ik zou ook inruilen. :j


Nee dat wil het niet zeggen. Maar uitsluiten kan ze het ook niet. Maar in het leven is het zo dat als je de confrontatie met je problemen en issues niet aangaat ze niet verdwijnen en gewoon weer terug komen. Dat is zo in het werk, relaties, vriendschappen en ook in je paarden hobby. Je blijft tegen dezelfde problemen oplopen. Soms iets harder soms iets zachter. En dat zou jammer zijn.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:25

Verstandig dat je haar inruilt, is voor alle partijen beter. Succes met je nieuwe paard!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:27

Succes met je nieuwe paard!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:55

Ik heb dit ook gedaan met mijn vorige paard, als veulen gekocht 4,5 mnd was hij. Eindelijk was hij 3 en we hadden een hele sterke band samen opgebouwd ondertussen.. met inrijden ( uitbesteed ) ging het goed maar zag wel dat hij erg ril was.. de eerste keer dat ik er op mocht ging dat helemaal mis ... dat is niet meer goed gekomen ... die heb ik ook ingeruild , wat was ik en ben ik daar nog steeds ziek van ...
maar ik heb nu toch een leuk paard er voor terug echt een super beest.

Heel veel plezier met jouw nieuwe paard !

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:47

Inruilen betekent dat je merrie de handel in gaat. Een onzekere toekomst tegemoet. Wil je dat, is dat eerlijk naar je merrie toe?
Nee, dat is het niet. Niet doen dus.

Oh ben al te laat lees ik net. Arme merrie, voor het ongeluk geboren.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:51

Nou Mara2000 .... dat is wel beetje overdreven en dramatisch...
We weten helemaal niet waar TS haar heeft ingeruild.
Voor hetzelfde geld is het een kennis die ziet dat de merrie meer talent heeft dan de brave ruin die ze zelfd heeft en wil die kennis graag wat meer uitdaging terwijl TS nu graag juist een brave dodo heeft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:53

Mara2000 schreef:
Inruilen betekent dat je merrie de handel in gaat. Een onzekere toekomst tegemoet. Wil je dat, is dat eerlijk naar je merrie toe?
Nee, dat is het niet. Niet doen dus.

Oh ben al te laat lees ik net. Arme merrie, voor het ongeluk geboren.


Ach wat een onzin! Als het niet werkt werkt het toch niet?
Moet je dan je beest maar houden en elke maand heel veel geld in een huisdier pompen waar je niks mee kan?
Het is elke maand een hoop geld en als je er dan niks mee kan of durft dan is het beter om verder te gaan met een dier verder gaan waar je wel wat mee kan en het huidige dier een plekje te gunnen waar iemand er wel wat mee kan.

Het is geen kind hoor, het is een hobby.

TS, vele plezier met je nieuwe paard!!
Laatst bijgewerkt door Polly op 19-11-17 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:54

Mara2000 schreef:
Inruilen betekent dat je merrie de handel in gaat. Een onzekere toekomst tegemoet. Wil je dat, is dat eerlijk naar je merrie toe?
Nee, dat is het niet. Niet doen dus.

Oh ben al te laat lees ik net. Arme merrie, voor het ongeluk geboren.


Een onzekere toekomst,.... ach. Weet je, wie denk je dat er paarden koopt uit de handel?
Juist - meestal toch weer gewoon een goedwillende particulier die misschien wel heel blij gaat worden van dit paard. "In de handel" wil helemaal niet zeggen dat het vanaf dan alleen maar ellende gaat worden. Sterker nog: er zijn legio handelaren die per saldo beter voor hun paarden zorgen dan sommige particulieren. Bij een "liefhebber" ergens achter op een industrieterrein tot aan de knieën in de blubber met 1x per dag voer... dat lijkt me veel rotter voor een dier.

Je bent dus niet "te laat". Hou op met die sentimentele blik. Dit was gewoon een situatie die voor zowel paard als eigenaar niet goed was. Het is juist heel verstandig om in die situatie het paard los te laten. Een paard mag nooit een blok aan je been worden.

TS, heel veel plezier met je nieuwe paard!

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:59

Inruilen als de ruin wel braaf is
Als moeder heb je wat minder tijd
Dan is een opstappen en wegrijden paard wel zo fijn.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:06

Polly schreef:
Mara2000 schreef:
Inruilen betekent dat je merrie de handel in gaat. Een onzekere toekomst tegemoet. Wil je dat, is dat eerlijk naar je merrie toe?
Nee, dat is het niet. Niet doen dus.

Oh ben al te laat lees ik net. Arme merrie, voor het ongeluk geboren.


Ach wat een onzin! Als het niet werkt werkt het toch niet?
Moet je dan je beest maar houden en elke maand heel veel geld in een huisdier pompen waar je niks mee kan?
Het is elke maand een hoop geld en als je er dan niks mee kan of durft dan is het beter om verder te gaan met een dier verder gaan waar je wel wat mee kan en het huidige dier een plekje te gunnen waar iemand er wel wat mee kan.

Het is geen kind hoor, het is een hobby.

TS, vele plezier met je nieuwe paard!!


Een auto is een hobby. Een paard niet. Paardrijden is een hobby. Een paard niet.

Bah, het paard als gebruiksobject. Hij kost geld dus moet hij het wel doen.
Bah

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:08

Helaas denken er veel mensen er zo over. Ook niet mijn stijl.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:19

Nou, stijl. Ik denk dat Mara2000 (en nu dus ook Jennyj01) er iets te zwart-wit over denken.

Het paard is geen gebruiksobject, en zo bedoelt Polly het vast ook niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat je veroordeelt hoeft te zijn tot dat paard wat je ooit eens hebt gekocht. Als jij een paard hebt en je hebt daar geen ander gevoel bij dan "verplichting" en/of "angst", dan is het voor ALLE partijen, dus inclusief het paard zelf, beter dat er een einde komt aan die relatie. En kwa portemonnee: je kunt je geld maar 1x uitgeven. Geef het dan vooral uit aan iets waar je blij van wordt, en hou zo'n paard niet met tegenzin omdat je meent daartoe veroordeelt te moeten zijn omdat het anders 'zo zielig voor het paard' is.

Maar misschien kunnen jullie je daar pas in verplaatsen als er iets meer levenservaring is gekomen?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:26

Mwah met mijn levenservaring zit het op mijn leeftijd wel goed haha.

Een dier kies je voor het leven ja. Samen ga je die reis aan en ga je leren. Over paarden verzorgen EN over wie jij zelf bent. Dat is het mooie van paarden, die prachtige spiegel.
En lukt iets niet, dan ga je dus nadenken. Waarom lukt het niet, wat doe IK fout. En daar ga je mee aan de slag. En daar zoek je hulp bij.

Je paard wegdoen betekent dat je niet wilt leren. Je wilt je diploma zonder studie.
En dat dat kan maakt het nog niet juist en zorgt ervoor dat je met een volgend paard weer dezelfde problemen tegenkomt. Want JIJ hebt tenslotte niets geleerd.

TS heeft een niet vooruit te branden merrie die ze net genoeg krachtvoer geeft om te lopen maar niet meer dan dat want dan wordt ze heet....
Wie is hier nu het probleem?

Is dit genuanceerd genoeg nu voor je?

Het blijft natuurlijk gewoon bah.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:27

Mara2000, ik ben het totaal niet met je eens. Ik vind je erg kortzichtig.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:29

Dees schreef:
Mara2000, ik ben het totaal niet met je eens. Ik vind je erg kortzichtig.


Dat mag jij vinden.
Is een wat kortzichtige mening maar ok, ik lijd daar verder niet onder dus geen probleem.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:30

Het is voor mensen zonder angst zo makkelijk te zeggen dat je door had moeten zetten.
Angst stuur je niet zo makkelijk.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:46

Dees schreef:
Maar misschien kunnen jullie je daar pas in verplaatsen als er iets meer levenservaring is gekomen?


Misschien is het juist wel de levenservaring die maakt dat we er toch iets anders tegen aankijken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:48

MariekeTV schreef:
Het is voor mensen zonder angst zo makkelijk te zeggen dat je door had moeten zetten.
Angst stuur je niet zo makkelijk.


Angst is een slechte raadgever. Juist door te leren dealen met de angst kun je hiervan lessen leren waar je in je verdere leven profijt hebt. En niemand zegt dat het makkelijk is. Maar wel een investering in jezelf.