Paard in ruilen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:50

Krijg je de ruin op proef?

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:50

Mara2000 schreef:
Mwah met mijn levenservaring zit het op mijn leeftijd wel goed haha.

Een dier kies je voor het leven ja. Samen ga je die reis aan en ga je leren. Over paarden verzorgen EN over wie jij zelf bent. Dat is het mooie van paarden, die prachtige spiegel.
En lukt iets niet, dan ga je dus nadenken. Waarom lukt het niet, wat doe IK fout. En daar ga je mee aan de slag. En daar zoek je hulp bij.

Je paard wegdoen betekent dat je niet wilt leren. Je wilt je diploma zonder studie.
En dat dat kan maakt het nog niet juist en zorgt ervoor dat je met een volgend paard weer dezelfde problemen tegenkomt. Want JIJ hebt tenslotte niets geleerd.

TS heeft een niet vooruit te branden merrie die ze net genoeg krachtvoer geeft om te lopen maar niet meer dan dat want dan wordt ze heet....
Wie is hier nu het probleem?

Is dit genuanceerd genoeg nu voor je?

Het blijft natuurlijk gewoon bah.


Dus als het tussen jou en je partner echt niet klikt en niet meer werkt, houd je m ook tot de dood? Ondanks dat jullie totaal ongelukkig zijn en het gewoon echt niet meer werkt?

Besef je wel dat een paard minimaal 500euro kost per maand en dat dat gewoon veel te veel geld is voor iets wat je niet of nauwelijks gebruikt, wat de reden dan ook is?

TS; heel verstandige keuze. Je paard zal zeker beter tot haar recht kunnen komen bij een ander. En jij gaat weer veel meer plezier in je hobby krijgen!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:53

Maar er zit een verschil tussen niet werken en voor je leermomenten weglopen. Er is niks mis mee om van jezelf te weten dit paard is te hoog gegrepen voor me. Ik zoek een die wel bij mijn kunde en kennis past. Maar los dat dan wel netjes op met het dier.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:56

Wie zegt dat ze het niet netjes op gelost heeft.
Ben jij erbij?
Weet jij waar ze haar nu neer zet?
Weet jij wat de afspraken zijn?
Waarom denk je gelijk dat het paard het nu slecht krijgt?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:58

Mara2000 schreef:
Inruilen betekent dat je merrie de handel in gaat. Een onzekere toekomst tegemoet. Wil je dat, is dat eerlijk naar je merrie toe?
Nee, dat is het niet. Niet doen dus.

Oh ben al te laat lees ik net. Arme merrie, voor het ongeluk geboren.



Nou sorry wat een onzin dit. Die merrie voor het ongeluk geboren? Nee bij een baas moeten blijven waarmee je kwa karakter gigantisch botst is wel een fijne leefomgeving?
Bovendien waar denk je waar het gros van de paardeneigenaren hun paard kopen dan? Juist, bij een handelaar. Alsof verkopen aan een particulier een garantie is dat er niet geleurd gaat worden met een paard.
TS en dit paard passen niet bij elkaar. Als je nieuwe mensen ontmoet en daar zit iemand bij die je kwa karakter helemaal niets vind, ga je daar ook geen vriendschap mee aan. Of doe jij dat wel voor het o zo mooie leerproces? Want zo leer je met karakters omgaan die je eigenlijk totaal niet liggen?

Bovendien kan je na jaren proberen nu niet bepaald meer zeggen dat ts het om het minste of geringste de handdoek in de ring gooit.

@ts; ik vind dat je de juiste keuze maakt en wens je heel veel plezier met die ruin die je wel een prettig gevoel geeft.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:58

Het kan dat iemand een andere keuze maakt dan jezelf zou doen. Dat iemand anders tegen iets aan kijkt, dan jijzelf. Maar om te zeggen dat het paard voor het ongeluk geboren is, omdat iemand een probleem anders aanpakt dan jij, dat vind ik wel heel zelfverheerlijkend overkomen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:01

iirrssjjee schreef:
Mara2000 schreef:
Mwah met mijn levenservaring zit het op mijn leeftijd wel goed haha.

Een dier kies je voor het leven ja. Samen ga je die reis aan en ga je leren. Over paarden verzorgen EN over wie jij zelf bent. Dat is het mooie van paarden, die prachtige spiegel.
En lukt iets niet, dan ga je dus nadenken. Waarom lukt het niet, wat doe IK fout. En daar ga je mee aan de slag. En daar zoek je hulp bij.

Je paard wegdoen betekent dat je niet wilt leren. Je wilt je diploma zonder studie.
En dat dat kan maakt het nog niet juist en zorgt ervoor dat je met een volgend paard weer dezelfde problemen tegenkomt. Want JIJ hebt tenslotte niets geleerd.

TS heeft een niet vooruit te branden merrie die ze net genoeg krachtvoer geeft om te lopen maar niet meer dan dat want dan wordt ze heet....
Wie is hier nu het probleem?

Is dit genuanceerd genoeg nu voor je?

Het blijft natuurlijk gewoon bah.


Besef je wel dat een paard minimaal 500euro kost per maand en dat dat gewoon veel te veel geld is voor iets wat je niet of nauwelijks gebruikt, wat de reden dan ook is?


Vergelijking met partner is een slechte. Ga niet eens de moeite nemen om uit te leggen waarom.

Mijn paard kost me ook 500 euro pm, dat kost een paard nu eenmaal. Maar geeft je dat rechten? Vind jij dat echt??
Het woord 'gebruikt' in jouw antwoord is zo fout. Je gebruikt een auto, je gebruikt je wasmachine, je gebruikt materiële zaken. Kinderen en dieren gebruik je niet.
Maar blijkbaar zit er bij een aantal mensen iets geprogrammeerd in hun dna waardoor ze denken dat alles en iedereen voor hun gebruik is. Iets van 'je leeft maar 1 keer' en 'het is mijn geld'.
En dat is en blijft bah.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:03

ZarankaII schreef:
Ze is helemaal nagekeken afgelopen zomer. Ik durf haar niet meer krachtvoer te geven omdat ze dan super heet wordt. Geef ze net genoeg om te lopen maar dat beetje extra laat ik zeg maar. Tijd heb ik wel voldoende want moet twee x per dag voeren en zelf mesten. We hebben eigen stallen. De ruin had ik zo ook gekocht, hij voelde als mijn oude paard waar ik echt een superteam mee was.


Op welke manier is ze nagekeken? Ik vind het ook wat zorgwekkend klinken.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:07

Jeetje Mara2000, ik snap je mening als het zou gaan om iemand die een paard net heeft gekocht, of iemand die een oud/gebroken paard weg wil doen voor een nieuwe. Maar TS heeft dit paard al vanaf veulen en heeft dus 6 jaar lang met dit dier gewerkt. Het gaat gewoon echt niet meer. Dan mag je toch beslissen voor verkoop? En als het iemand was die het paard heeft opgeleid voor juist de verkoop en hem nu te koop zet? Vind jij dat dan ook niet kunnen omdat het paard voor het leven moet zijn? En fokkers, mogen die hun paarden nu ook niet meer verkopen? Volgens mij mag je mening wel aangepast worden per situatie.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:10

ik vergeleek het niet met een partner..ik vergeleek het met vriendschappelijke relaties tussen mensen; dan kies je tenslotte ook mensen uit die kwa karakter jou liggen. Dat is met een dier niet anders. Tenslotte heeft ieder dier ook zo zijn/haar eigen karakter.

En hoewel ik het zeker met je eens bent dat je een dier voor het leven koopt, kan het aan de andere kant ook gebeuren dat baas en dier gewoonweg niet bij elkaar passen. Dan kan je stug dat dier blijven houden en allebei ongelukkig zijn (dat dier dan voor de rest van zn leven aangezien over het algemeen de mens langer leeft) of de keuze maken het dier een kans te geven bij een baasje terecht te komen waar die wel bij past.
Het leven is niet zwart-wit namelijk.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-11-17 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:11

Gut, wat een dierenmishandeling zeg een paard verkopen.
Laten we lekker iedereen verplichten om te verongelukken met een paard dat niet bij ze past :\ want hé, als je je paard niet kunt temmen dan heb je beslist gefaald in je leven.

Doet me denken aan bokkers die mensen veroordelen die een hond weg doen omdat het aggressief gedrag vertoond tegen een baby. Dan komt ook de preek: wie neemt er nou kinderen als je al een hond voor het leven had, bla bla.

Ik vind je heel verstandig TS. Dadelijk is je kindje ook groter en dan wil je ook gewoon een paard die je echt vertrouwd, zeker als je de verzorging zelf doet.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:12

MariekeTV schreef:
Wie zegt dat ze het niet netjes op gelost heeft.
Ben jij erbij?
Weet jij waar ze haar nu neer zet?
Weet jij wat de afspraken zijn?
Waarom denk je gelijk dat het paard het nu slecht krijgt?


Ik vind je paard inruilen voor een makkelijker exemplaar geen nette oplossing. Ja voor de ruiter natuurlijk wel. En ja ik ben er in dit topic toch bij. Ik moet het doen met de info die ik hier krijg. En heb er een wat gemakzuchtige indruk van. En vind het naar het paard toe niet netjes. Je laatste vraag kan ik niet zoveel mee. Dat zijn woorden die mij in de mond gelegd worden en geen uitspraak van mij zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:13

nou idd Sizzle, helemaal met je eens.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:22

Ja maar ken jij die persoon waar het paard nu heen gaat?
Voor het zelfde geld word het paard nu goed begeleidt en kan er zo een beter passende baas voor haar gevonden worden.

Ik snap jou punt ook wel hoor.
Als het niet hoeft zal ik mijn huidige paarden ook echt nooit meer weg doen.
Maar het paard van te krijgt het niet per definitie slechter.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:31

_O- Paard 'koop' je voor het leven? :+

Sorry, als ik per ongeluk een paard koop dat niet aan mijn verwachtingen voldoet dan verkoop ik hem/haar aan een goede thuis (daar doe ik dan wel mijn best voor). Aan de verwachtingen voldoen = altijd rustig en braaf zijn in de hand en als ze nog goed genoeg zijn om te rijden ook onder het zadel.

Paarden mogen bij mij op pensioen gaan maar als ik een jonger dier koop om op te rijden en ik merk dat het traject om op een ontspannen en rustige manier in het bos te rijden te lang en intens wordt dan ga ik wel over tot verkoop. Paarden houden is duur en ik wil een paard om rustig te ontspannen.

Goede keus om het dier in te ruilen TS. Ik wens je een fijn nieuw paard toe! Geniet! En ook sterkte bij het afscheid :(:)
Laatst bijgewerkt door Riel op 19-11-17 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:33

Beetje onzinnige discussie dit. Alsof je je paard nooit zou mogen verkopen? Je hebt bij verkoop nooit de garantie dat het goed terecht komt, de kopende partij jan je paard ook weer door verkopen. Bij een kapot paard een ander verhaal dan een gezond dier waar gewoon geen klik mee is en beide niet tot hun recht komen. Bij een zekere ruiter ontwikkeld dit paard zich waarschijnlijk tot een heel ander dier.

Heel fijn TS dat je de knoop hebt doorgehakt en voor de ruin gaat. Wens jullie veel plezier samen!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:48

Nou ik weet niet waar de onzinnige discussie vandaan komt. Want niemand heeft het hier over het feit dat je je paard nooit mag verkopen.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:57

Jennyj01 schreef:
Nou ik weet niet waar de onzinnige discussie vandaan komt. Want niemand heeft het hier over het feit dat je je paard nooit mag verkopen.

Nee, maar je oordeelt wel als iemand dat doet om een reden waarvoor jij dat niet zou doen. Komt over alsof jij het geluk hebt gehad alleen maar paarden te treffen die bij je passen of een geweldige ruiter bent die alles kan oplossen. Dat is niet iedereen gegeven. De ts heeft het jaren geprobeerd en is na alles bang geworden voor haar paard. Haar plezier is weg. Wie ben jij dan om haar te veroordelen dat ze ervoor kiest om een paard te zoeken waarmee ze haar hobby wel weer met plezier kan beoefenen?
Dat jij dit anders zou aanpakken is duidelijk, maar iemand die het anders aanpakt daarom veroordelen en een schuldgevoel aan proberen te praten is ongepast en onbeschoft. En het lijkt me dat de ts deze keus niet makkelijk heeft genomen gezien dit topic. Als dat zo was had ze niet om raad gevraagd.
In mijn omgeving heb ik een soortgelijke situatie gezien. Paard als veulen gekocht, jaren gewacht tot ze het kon inrijden en toen geen klik. Vertrouwen en plezier werden steeds minder en na jaren proberen toch met hulp verkocht naar goed adres en een ander paard gekocht. Als ik zie hoeveel plezier ze daarmee heeft had ze dat jaren eerder moeten doen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:59

Nou Jenny, jij. Want jij claimt dat je tot aan het naadje moet doorgaan, omdat opgeven zwak zou zijn.

Als je niet meer met plezier naar je paard gaat, als je geen plezier meer beleeft aan de omgang met dat paard, als je er wellicht zelfs bang voor bent geworden dan is er gewoon maar 1 gezonde oplossing en dat is verkopen.

TS, ik vind ook dat je er verstandig aan doet om voor het andere paard te gaan. Ik wens je daar heel veel plezier mee. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om tot zo'n keuze te komen. Trek je aub niets aan van die paar mensen die het dan 'zwak' en 'oneerlijk naar je oude paardje' noemen. Verreweg de meesten van ons snappen je en zouden deze keuze ook maken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:08

Nee dees dat claim ik helemaal niet. Dat is wat jij wil lezen. En het is geen schande of zwakte om toe te geven dat het niet gaat. Maar een dier als een gebruiksvoorwerp inruilen vind ik niet oke. Ook al is het in de paarden wereld heel gebruikelijk.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:17

Wat maak het voor het paard nou uit of je hem eerst verkoopt en dan een andere koopt 3 weken later of gewoon de ene uitlaadt en de andere inlaadt :?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:24

nou idd...bovendien; wie zegt dat die ruin, waar ts wel een klik mee heeft, dan niet allang weer verkocht is aan een ander.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:32

Jennyj01 schreef:
Nee dees dat claim ik helemaal niet. Dat is wat jij wil lezen. En het is geen schande of zwakte om toe te geven dat het niet gaat. Maar een dier als een gebruiksvoorwerp inruilen vind ik niet oke. Ook al is het in de paarden wereld heel gebruikelijk.


Dus, wees nou eens concreet. Wat moet TS nu op dit ogenblik doen? Volgens jou? TS zit met een paard waar ze al 6 jaar lang geen klik mee heeft en waar ze ondertussen bang voor is geworden. Wat moet ze -heel concreet- op dit ogenblik volgens jou doen? Shoot...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:40

Het paard kopen waar ze het wel mee kan vinden en rustig op zoek gaan naar iemand die het met haar huidige paard goed kan vinden. Ze heeft geen behoefte aan het werken aan haar angst dus dat heeft dan ook weinig zin.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:45

Jennyj01 schreef:
Het paard kopen waar ze het wel mee kan vinden en rustig op zoek gaan naar iemand die het met haar huidige paard goed kan vinden. Ze heeft geen behoefte aan het werken aan haar angst dus dat heeft dan ook weinig zin.

En dat geeft garantie?
Ik heb een paar jaar terug mijn geweldig lieve KWPN-er verkocht die door gezondheids problemen van mijzelf niet meer de aandacht kreeg die hij verdiende. En met rijden werd hij dan ook te fris. Die had regelmatig training nodig en dan was hij super super braaf. Maar dat kon ik hem niet geven.
Na flink wat wikken en wegen mijn egotisme opzij gezet en hem te koop gezet. Voor hem.
Leuke jonge meid getroffen die met hem aan de slag zou gaan, veel rijden, buitenritten van alles wat.
Hij stond net als bij mij hele dagen buiten, maatje erbij. Perfect.

Maar het bleek dat deze dame toch geen klik had, tegen mij ze helaas dat alles goed ging, anders had ik hem terug gekocht. En ik via via ineens hoorde dat hij verkocht was. Ik had hem zo terug gekocht maar helaas.
Een jaar heb ik niet geweten waar hij was, ondertussen wel. En ik vind dat hij verschrikkelijk staat.
Maar eigenaar verkoopt niet en dan ben je uitgedaan.

Dus zoveel garantie geeft verkopen aan direct iemand waar je een goed gevoel bij hebt.