[VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 12:31

Dat heb ik nog niet geprobeerd, misschien is dat een idee voor vanavond.
Overigens in de paddock heb ik nieteens touw nodig, dan kan ik hem achteruit, opzij ed zetten zonder druk haha. Bij de bezichtiging ook gewoon over straat gewandeld.
Het is puur die andere paarden (of merries) waar hij zo enorm op gefocust wordt.


Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 21:19

We hebben hem aan twee kanten voor de zekerheid vastgemaakt. 'Mijn' kant eigenlijk niet gebruikt (dus los hangend). Hij hinnikte wel naar de paarden in de stallen en toen we voorbij de andere paddocks liepen, maar ging niet echt trekken of zo. Wel willen stilstaan dus moest ie direct weer doorlopen voor hij weer iets anders in z'n hoofd kreeg.
Afspuiten vond hij wel wat spannend, geen idee of hij het überhaupt kent. En dan ook gelijk op zo'n plek! Het was wat heen en weer en naar achter proberen weg te lopen maar rustig aan lukte het wel.
Dierenarts heeft nog even gecheckt vandaag en die vond het er goed uit zien.
Antibiotica vond hij smérig haha. Vanochtend had ik een touw vergeten dus maar aan het halster gepakt. Hij rende direct weg toen ik het in zijn mond had gespoten en wilde niet meer naar me toe komen _O- gelukkig is hij vergevingsgezind want deze avond kwam hij gewoon weer naar me toe. Ik wilde wat appelmoes of zo meenemen om erop te doen, maar natuurlijk ben ik dat weer vergeten. Dit keer met halstertouw, hij zag de spuit en liep al achteruit. Toch in zijn mond gekregen en tot mijn verbazing nam hij het juist veel beter op dan vanochtend en bleef hij gewoon staan (wel met een zuur hoofd) en gauw iets lekkers er achteraan, wat hij ook maar heeeeel voorzichtig aanpakte :') En hij liep dit keer niet meer weg voor me nadat ik hem gepest had met die spuit hihi.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 13:53

Hij had een hele dikke zak gekregen. Maakte me toch een beetje zorgen, ik heb nog nooit een castratie meegemaakt en weet ook niet wat normaal is.
Donderdag de dierenarts gebeld. Waarschijnlijk waren zijn wondjes dicht gegaan. Hij heeft uiteindelijk ontstekingsremmers en iets om de zwelling te verminderen gehad. De volgende ochtend moest het aanzienlijk minder zijn anders moesten ze het opnieuw open maken.
Gelukkig was het een heel stuk minder. Heb nog voor een paar extra dagen antibiotica meegekregen en zakjes voor door zijn voer tegen zwelling voor het weekend.
In dacht zul je zien is het vandaag weer veel erger, maar dat is gelukkig ook niet zo.
En ik ben heel trots op hem want ik kan in mijn eentje zijn temperatuur meten als ik hem aan het halstertouw heb. Hij loopt af een toe rondjes maar blijft dan weer goed staan.
Ik hoop dat het goed blijft gaan. Wel met kerst steeds naar huis rijden voor de antibiotica en afspuiten (ik slaap ergens anders met kerst(avond)) maarja dan hoop ik dat ie goed geneest. :)

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:03

klinkt wel als een heel brave jongen. dat heen en weer rijden ken ik. Heb ik voor Davino ook gemoeten toen hij mok had. Toen moest ik 2x per dag naar stal.
Maar met kerst zit je daar natuurlijk niet op te wachten.
Is het allemaal weer minder?

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 01:54

Gelukkig gaat het super goed nu, hij heeft z'n praatjes weer terug haha.
Ik ben een beetje begonnen met clickeren, hij kent nu flemen op commando, blijven staan als ik naar achter/zijkant loop. Dat is wel heel lastig, zeker als hij druk/enthousiast is.
Afbeelding
Voedselweigeren, hij houdt HEEL erg van eten, toen hij er net was zat hij dus ook continue in je handen/jas/etc te bijten. Dat is al een heeeel stuk minder gelukkig. Ook weer als hij druk of enthousiast is is het wel weet lastiger, maar wat hij nu doet is eerst zijn neus tegen je hand/jas aanduwen, snuffelen, lipje bewegen, likken en dan pas voorzichtig happen als je er tegen die tijd nog niks van gezegd hebt. Work in progress :)
En ten slotte (voor) voetjes geven. Hij geeft ze al netjes als ik voetje zeg. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik zijn achtervoejes moet leren. Dat kent hij niet (heb geprobeerd er een op te pakken en toen trok hij hem gauw weg oid weet ook niet precies wat hij deed, zo van blijf van mijn been!). Vind het een eng idee gezien je natuurlijk moet bukken om zijn been op te pakken, maar mocht hij dan uitslaan zit je wel mooi met je hoofd op de goede hoogte. Overigens kan ik zijn achterbenen gewoon uitgebreid poetsen dus het aanraken is geen probleem.

Nu twee keer de longeersingel op hem gelegd. Hij gedroeg zich heel stoer, maar ik zie aan zijn hoofd dat hij het wel spannend vind (met op en af halen). Af en toe wilde hij wegrennen. Maar die snoepjes zijn wel heel veel waard hoor!
Afbeelding
Afbeelding

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:39

Voor de achter benen heb ik wel eens gehoord om dat met een bandage of zo te doen. Maar goed ik weet natuurlijk niet of dat de juiste manier is. Maar snap dat je het niks vind om daar met je hoofd te zitten.
Maar hij klinkt wel als een lieverd.

Je bent al goed met hem bezig.

Snoepjes blijven voor de meeste paarden een heel belangrijk middel.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Juliette

Berichten: 1167
Geregistreerd: 29-12-13

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:08

Wat een knapperd!
Ik volg, ben benieuwd hoe hij opdroogt :)

wendy1987

Berichten: 6908
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:36

Ik lees normaal mee.
Maar met achterbenen kan je een touw pakken of idd bandage.

Die laat je in de kootholte vallen en dan heb je de 2 uiteindes in je hand. (Je staat dan naast zijn buik zeg maar)

Nu kan je voorzichtig druk op t touw zetten terwijl je hem vraagt om een voetje. Hij zal zijn been in t begin alle kanten op doen maar jij staat dan veilig aan de zijkant met ruimte tussen t been en jezelf dmv het touw.

Zo kan je mooi oefenen tot hij m hoog houd op druk en dan kan je hem uiteindelijk over pakken met je hand.
Zo deed ik het altijd bij de jonge paarden. Veiligheid voor alles haha. Leren ze heel snel op die manier en het is niet pijnlijk oid.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 19:11

De touw-techniek werkt goed :) Ik heb het al een paar keer gedaan en hij doet het super braaf.
Hij krijgt wat bietenpulp bij in de hoop dat hij wat meer vetjes op zijn ribben krijgt. (nog meer tips zijn ook welkom :) )
Vandaag heb ik hem voor het eerst gelongeerd. Niet echt om te werken, maar meer voor het gehoorzamen. Dus zo maar 7 minuutjes of zo. En het ging veel beter dan verwacht! Twee keer is hij omgedraaid waarbij het touw over zijn nek kwam, en ik hem dus niet meer kon houden. Maar verder was hij zo braaf! Hij reageert ook zo goed op lichaamstaal, dat als ik iets fout doe ik het gelijk merk _O-
Als ik een beetje verkeerd sta dan draait hij gelijk naar binnen bijvoorbeeld. Hij vond het wel een beetje spannend, alle paarden stonden net binnen dus hij was 'alleen'.
Verder heeft hij niet veel hoeven doen, dus niet heel veel te melden :+ Een beetje spelen in de paddock en poetsen, voetjes oefenen ed. :P
Hij rolt trouwens elke dag, want hij is altijd smerig. :')

Eerste keer vlechtjes en peesbeschermers (boeide hem ook niks haha)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:01

Vind hem leuk!! Fijn dat hij het zo goed doet.

Voor aankomen, tja onbeperkt hooi is een belangrijke, eventueel kun je wat vitamine brok geven. Zelf ben ik erg fan van fibra. Maar dat is ook heel persoonlijk natuurlijk wat je wilt geven.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 19:35

Nog een paar keer naar de bak geweest, hij vind het leuk maar spannend zo in zijn 'eentje'. En lekker racen kan die haha.
https://www.facebook.com/aurelia.leyba/ ... 306419065/

Vandaag was ie ook weer braaf, ben gewoon even in z'n paddock geweest en wilde eigenlijk oefenen met een dekje op zijn rug leggen. Had mijn targetstick ook bij dus even wat targetten gedaan, hoog laag links rechts, deed ie braaf.
Toen wilde ik zijn halster aan doen om met het dekje te oefenen, maar bedacht ik me dat hij met het halster aandoen wel eens 'moeilijk' doet. Hij laat opzich goed zijn halster aan doen hoor, maar soms loopt hij naar achter of doet hij zijn hoofd omhoog als ik het over zijn oren moet doen want dat vind hij dan niet fijn of zo. Dus toen dacht ik, waarom oefen ik hier niet mee :D
Dus zo gezegd zo gedaan, eerst belonen als hij zijn neus richting het halster deed, toen in het halster, toen pas als ik hem over 1 oor kon doen en ten slotte alle 2 natuurlijk. Pikte hij enorm snel op, steekt z'n neus erin en houd zijn hoofd laag zodat ik hem makkelijk om kan doen!
Natuurlijk moet ik dit nog wel een aantal keren herhalen voor hij het 'automatisch' altijd gaat doen. Maar een super begin moet ik zeggen :))

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 11:16

We zijn een aantal keren in de bak geweest, en hij doet het super braaf allemaal!
Ook pas weer op de poetsplaats gestaan ( gewoon los) dat doet hij wel maar na even loopt hij er weer af omdat het denk ik toch te spannend is. Ik denk dat het gewoon een kwestie van veel doen is.
A.s. Zaterdag heb ik een eerste grondwerk/NH les, ben erg benieuwd hoe dat gaat :)
Ook een leuk filmpje gemaakt

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:04

Leuk filmpje! :)

Spoiler:
Patience is key

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:31

Wat een leuk dier! Tof filmpje ook! Mooi om te zien hoe hij nu al op jou vertrouwt! Ik kom ook volgen :)

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-18 11:15

Dank je! :)
Vandaag is m'n kaptoomhoofdstel binnen op het pakket ophaalpunt, dus vanavond even passen. Ik heb cob genomen omdat in de recensies stond dat hij erg groot valt. Ik hoop dat hij dus past, en dat ik hem anders nog retour kan/mag sturen :+

Furst
Berichten: 529
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:45

Wat een leukerd zeg! Heel veel plezier met je nieuwe paardje! Die gaat mooi worden :D

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:50

Wat gaan jullie goed zeg!! :)

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 16:26

Thanks!
Les was heel leerzaam!
Voornamelijk leiden-stoppen gedaan, zodat hij uit mijn ruimte moet blijven tijdens het lopen of als ik stop. Ook het aanraken overal met de stick en hoe ik het achterbenen geven kan oefenen met de stick en string. Dus zodat hij hem optilt met een beetje druk van het touw. Heel veel uitleg gehad. De les werd een beetje 'onderbroken' door iemand met een Friese merrie die voorbij de bak kwam lopen steeds. Hij werd er helemaal wild van, waardoor hij mij niet meer zag en alleen maar daarheen wilde. Op de een of andere manier heeft hij iets met de 2 zwarte merrie's op stal. Volgens mij staan er echt nog wel meer merrie's (geen idee wat alle paarden op stal zijn haha), maar daar kijkt hij niet echt naar om, alleen deze twee zwarte. Misschien toch nog een beetje hengsten hormonen haha.
Maar het was ook juist wel weer handig dat dit gebeurde, konden we het gelijk meenemen in de les natuurlijk!
Op de terugweg naar de paddock waren de grasjes zoooo aantrekkelijk dat hij niet meer verder wilde lopen. Dat heb ik soms wel vaker, blijft ie even staan, beetje druk op het halster tot hij vooruit gaat en gelijk los. Maar dit keer wilde hij gewoon absoluut niet :') Dit had hij nog nooit gedaan zo haha, hij liet zich wel van zijn beste kant zien.. not :')
Maar aan de andere kant wel fijn dat hij dit tijdens de les allemaal doet. Mocht hij alleen maar super braaf zijn zoals de laatste tijd tijdens de les, dan leer ik ook niet wat ik moet doen als hij buiten de les een keer niet zo braaf is :+

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 23:40

Het sneeuwde gisteren, dus moeten er foto's gemaakt worden :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder lekker aan het oefenen wat we in de les gehad hebben. Hij staat redelijk braaf op de poetsplaats nu, hij vind het alleen erg saai :')
Hij wordt nog steeds een beetje gek van 'loslopende' paarden, die niet op hun plek in de wei/stal/paddock staan, maar dus buiten de draadjes aan een halster worden meegenomen.
Laatste tijd een beetje nerveus en schrikkerig, ik denk omdat ze op het land aan het werk zijn gegaan, en dus machines en apparaten hoorbaar zijn maar niet in het zicht. Vandaag was ie weer super braaf en relaxed, en waren ze dus niet aan het werk op het land :P

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:52

Wat leuk zeg! Mooi filmpje ook! Ik ga er ook weer eentje van mijn paard maken als ze 2 wordt. Dat is 20 april :D

Wat een band hebben jullie nu al! Bijzonder is dat he? Sinds Joy heel ziek is geweest zijn wij ook vier handen (hoeven ;) ) op één buik <3

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 21:21

Leuk! Nog een maandje dus.

Nu is Destinado wel een allemandsvriend hoor haha, maar echt leuk om te zien wat voor stappen we maken. Ookal is het niet heel zichtbaar misschien van buitenaf, maar in zijn hoofd leert hij al zo veel :) Al is het alleen het op de poetsplaats staan.. iets leren niet eng te vinden.. etc etc.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:42

Doe je goed! En jullie voelen je er allebei goed bij, dat straalt ervan af! <3

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-18 20:51

Super leuke dag gehad vandaag. Mijn kleine zusje was vandaag mee, die heeft hem ‘gelongeerd’ (ik stond ernaast) en met hem bezig geweest. Super braaf!
Ook heb ik afgelopen week het rollen in de bak beloond, en vandaag scheen hij het echt door te hebben. Hij wilde nu steeds gaan liggen. Nu is dus het moment om er een commando aan vast te maken zodat hij leert het alleen te doen op commando. Schatje <3
Afbeelding

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 20:56

Weer eens een filmpje van eergisteren :)
We oefenen hier met achtervoeten optillen, liggen op commando, spagaat en flemen op commando en op de volte stap/draf/galop op stemcommando. Hij vind rechtsom enorm moeilijk, hier vraag ik dus ook minder van hem en met een net rondje stappen of draven mag hij dus weer even relaxen.


Verder heb ik weer een grondwerk les gehad :D We zijn nu bezig met het wijken voor druk. Hij moet dus achteruit gaan (stick op de borst), alleen de voorhand opzij verplaatsen (stick op de hals) en alleen de achterhand verplaatsen (stick op de achterhand). En dan natuurlijk met hele lichte druk begin, je kent het wel. Grappig wat ik niet wist, is dat veel paarden van zichzelf niet snappen dat ze hun voorhand en achterhand apart van elkaar kunnen bewegen :+ Achterhand gaat heel goed bij hem, een beetje te goed, want hij zet gelijk 3 stappen opzij en ik moet dus zorgen dat hij gewoon netjes 1 stapje opzij gaat doen. Maar de voorhand is voor hem heel moeilijk, hij moet hierbij dus zijn achterhand laten staan, en dus wat gewicht naar de achterhand verplaatsen om zijn voorbenen te kunnen verzetten. Hij doet het nu al redelijk af en toe! Soms snapt hij het toch niet meer en gaat hij vooruit, achteruit, of opzij wijken met heel zijn lichaam haha. Maar hem kennende leert hij het gauw genoeg.
Wel een irritant dingetje, hij stopt alles, maar dan ook álles in zijn mond haha. Is het niet het touw, dan is het wel de stick. Als ik hem achteruit wil laten wijken met de stick dus op zijn borst, kan je je voorstellen dat hij hem steeds probeert te pakken :+ Daar moet ik dus ook aan werken voor de volgende les.

Verder ben ik ook al een kleiiiiin beetje aan het oefenen met sturen aan de kaptoom. Als ik links van hem sta (naast zn schouder ongeveer) doet hij het al redelijk goed, de volte links gaat goed en hij laat zich zelfs naar rechts sturen. Als ik rechts van hem sta is het gelijk paniek (da's overdreven natuurlijk ;) ) en loopt hij steeds achteruit. Nu heb ik hem zo ver dat hij vooruit blijft stappen en zelfs af een toe een pasje rechtuit. Super knap van hem! Stapje voor stapje komen we er wel. Dit doe ik overigens nog geen 5 minuten aan elke kant, en aan de rechterkant helemaal kort, zodra hij braaf heeft gedaan wat ik vroeg zonder achteruit te gaan ed stop ik ermee :) We doen er zo lang over als hij nodig heeft. Verder ben ik ook alvast een beetje aan het zoeken naar instructie voor het aan de hand werken, longeren, lange lijnen, etc.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:49

Leuk!! :D Leuk om de vooruitgang te zien!

Spoiler:
Patience is key


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ezranka, GrapeshotBot, journee, lindo, N_B_N, Tatjanaa, TICKELS, WendyKtH, Yipee en 120 bezoekers