[VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

[VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 23:09

Zoals de titel al zegt.. Mijn meisjesdroom is uitgekomen! Eindelijk een eigen paard!
Ik moet alleen nog even 2,5 week wachten tot hij naar mij komt, wat zullen dat lange dagen worden zeg!

Eigenlijk nog helemaal niet op zoek, volop aan het sparen. Sparen voor een prachtige barokke PRE (hengst)/ruin met lange manen. Mijn droompaard. Nadat ik afscheid heb genomen van mijn ex-verzorgpaardje Eefje, waarmee ik kon lezen en schrijven, is het verlangen naar een paard voor mezelf zo groot. In de tussentijd nog een fantastisch verzorgpaard gehad met een super leuke eigenaresse! Dankbaar daarvoor! Ook af en toe op een PRE handelsstal gereden, en gedacht dat ik hier mijn paard zou halen, kan ik hem immers goed uitproberen of het wat voor me is.

Zoals je vaker hoort bij mensen die een paard kopen, het loopt niet altijd helemaal zoals gepland, en je valt niet altijd voor het paard wat je in gedachten had. Op de handelsstal kwam ik al tot de conclusie dat de meest prachtige paarden, niet per se betekent dat ze bij me passen qua karakter. En dat vind ik toch het aller belangrijkst. Die 'eis' zou ik dus als eerst al laten vallen (uiterlijk).

Dus.. nog niet op zoek. Kom ik een advertentie tegen op facebook. Destinado CXIII, 2,5 jarige hengst. Mijn aandacht werd getrokken door deze schattige foto en heb hem de volgende dag weer opnieuw opgezocht. Ik kon het niet laten om een berichtje te doen.
Afbeelding

En onverwacht, heb ik ineens een afspraak om te komen kijken! Ja, hoe test je nou een 2 jarig paard uit, of het iets voor je is.. Bij de bezichtiging (nu duidelijk zichtbaar dat hij schimmel wordt, wollige wintervacht en onder de modder) zag ik dat het een paard was met een eigen karakter. Speels, beetje happerig, ietwat eigenwijs, maar laat zich goed corrigeren. Stukje door de bak gelopen, achterwaarts, zijwaarts, reageert ie goed op. Houdt ook van aandacht, heerlijk. Ook een stukje over de weg gelopen, en het verkeer deed hem niets. Enkel bij twee vrachtwagens achter elkaar versprong hij even, maar dan was het ook weer goed. Het voelt goed. Ik wist eigenlijk gelijk al wel, dat ik hem toch wel erg leuk vond!


Afbeelding


Een klein beetje op de gok, gezegd dat ik hem wilde. De tweede keer dat ik hem zag, was dan ook vandaag op de keuring. En moet zeggen, ben alleen nog maar verliefder geworden <3 Dit zal ik morgen even verder typen :)

Nog 1 ding.. Ik vind zijn naam niet heel geweldig O:) maar ik ben er nu dusdanig aan 'gewend' dat ik het ook niet helemaaaal anders wil, zijn roepnaam. Suggesties zijn dus zeer welkom! Sowieso is Des-ti-na-doooo niet heel makkelijk om te roepen met 4 lettergrepen haha. Het lijkt me leuk om iets te hebben wat afgeleid is van zijn eigen naam. Maar mocht je een andere mooie naam weten, hoor ik het ook graag :)


ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:17

Wat een knappe kerel al! <3 Gefeliciteerd met je aanwinst!
Ik vind persoonlijk Destinado juist een hele mooie naam, alsof hij voorbestemd is voor jou.

We are not makers of history. We are made by history.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:20

Ik volg! Wat een leuk paard en gefeliciteerd! Ik denk dat je het toch wel gaat afkorten naar Des als je hem roept? Vind het ook een mooie naam :)

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 00:10

Bedankt!
2 lettergrepen roept het makkelijkst. Anders is het 'Deeeheeeees'. Ik dacht misschien aan Nado, maar klinkt toch ook nog niet helemaal goed denk. Ik weet het nog niet haha.

Ben benieuwd hoe die uitgroeit T is nu nog een beetje een scharminkel, onbespierd en al. Maar komt met de tijd vast goed! (Op deze foto's niet goed te zien)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 03:42

Anders maak je er Dustin van? Dat roept een stuk makkelijker :+
Leuk dier! Ik gok wel dat hij nog een paar jaar nodig heeft om volwassen te worden en ik zou hem de aankomende jaren nog zeker niet beleren, maar dat komt wel goed!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

daydream

Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 06:44

Desti? Mooi paard!

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:01

Gefeliciteerd!! Ik ga jullie ook volgen. Wat zijn de toekomst plannen? Zelf inrijden, blijft hij hengst?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:03

Mooi paard heb je uitgekozen! WAt ga je de komende tijd met hem doen? Gaat hij nog de opfok in?

Mijn paard heet Desperado (Noa) en zijn roepnaam is Dex geworden :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:08

Heel veel plezier en succes met je eigen paard! Je droom die nu eindelijk werkelijkheid wordt. Takoda, Fleurtje en ik gaan je wel missen hoor! Hopelijk heb je van mijn draak alles geleerd om van jou draakje ook een toppaardje te maken }:) _O-


Afbeelding

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 10:49

Haha charmante foto. Ik ga Tako ook missen, ondanks dat ze mij altijd moest hebben met haar bokkensprongen en gekke half uur _O- en in de toekomst gaan we nog steeds samen de huijbergsepaarden3daagse rijden!!

Dank je allemaal :D hij is inderdaad nog erg puppy, dus gewoon even afwachten hoe hij uitgroeit. Hij wordt wel gecastreerd. Ik ga de komende tijd lekker aan de slag met grondwerk(/clickeren), luisteren (want er is ongeveer nog niks mee gedaan), dus de basis meelopen, opzij, eigen ruimte blabla. En wie weet als hij het goed doet over een tijdje van vrijheidsdressuur dingetjes meepakken. En gewoon laten wennen aan dekje, peeskappen, longeersingel, hoofdstel eventueel (maar nu nog niet hij is nog best aan het wisselen geloof ik), ik wil dat hij nergens ook maar een beetje van op kijk voor ik überhaupt aan beleren kan denken :p tot dat er iemand op gaat zitten lukt het allemaal best zelf, en dan kijk ik wel wat ik doe. Het ligt allemaal aan hem en er gaat überhaupt nog niemand op als ik denk dat hij zich er nog niet klaar voor voelt. Maar het lijkt me ook leuk om wat dingen als rechtricht lesjes enzo te nemen van tevoren. Maar dit duurt allemaal nog even :p
Eerst maar lekker wennen bij mij

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:30

Ik ga natuurlijk volgen! Wat een knappe puppy is het! Ben heel benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen en hoe jullie samen gaan groeien. Leuk hoor!

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 14:06

Ik ben ook heel benieuwd hoe hij opdroogt :D

Woensdag was dus de dag dat hij gekeurd werd. Voor mij ook voor het eerst dat ik überhaupt zo'n keuring zag. De dierenkliniek van uni Gent in Merelbeke zat vlakbij dus heb ik die uitgekozen. De eigenaar had besloten om een brave pony mee te nemen, omdat Destinado natuurlijk nog niet zo goed de trailer kent. Maar hij ging er vrij vlot op met wat lekkers! Hij heeft er super braaf opgestaan, te zien op de camera.

Aangekomen bij de kliniek, ons aangemeld bij het loket, en we mochten hem naar binnen brengen. Toen stonden we daar te wachten, er zat zo'n weegschaal in de grond, dus hem daar maar op geparkeerd om verveling tegen te gaan haha. Ook daar ging hij best snel op. Hij was een beetje druk en wist niet zo goed wat hij met de situatie aan moest. Vervolgens kwam er nog een paard in die hal staan, geen hele grote hal dus stonden vrij dicht op elkaar. Nou daar wilde hij natuurlijk naar toe en moest natuurlijk even roepen. Toen kwam er nog een derde paard bij, lekker knus. In de tussentijd is er 3x aan ons gevraagd waarvoor we kwamen en of we ons aangemeld hadden. Maar verder gebeurde er niks :')

Uiteindelijk mochten we dan meekomen. Komen we in een andere hal, waar letterlijk 25 mensen (studenten?) stonden te kijken, als het er niet meer waren (heb ze geteld _O- ). Zelfs ik dacht even WOW :wow: toen ik die hal binnen kwam. Ook stonden er nog 2 andere paarden in die hal. Toen moest hij wegdraven, 8-jes lopen en dat soort dingen allemaal. Toen het longeren.. Nou ze stonden daar met z'n 25en in de hoek van die bak te kijken, ja ze gaan ook echt allemaal de bak in. 8)7
Nu is hij 2 jaar, en logisch dat hij het longeren nog niet goed kent. Maar hij kán het wel, dat heb ik gezien met de bezichtiging. Hij stopte zijn rondje steeds bij die kudde mensen en wilde absoluut niet meer verder. De andere hand ging wel iets beter. Longeren op het harde hebben we dus niet meer gedaan. Achteraf dacht ik dat ik had moeten zeggen, dat al die mensen nou eens de bak uit gaan zodat hij niet wordt afgeleid en alleen de beoordelaar en longeur blijven. Maar ja dat durf ik op zo'n moment dan ook weer niet te zeggen met al die mensen :+ Zelfs ik was overdonderd, laat staan dat paard haha.

Toen ging ze nog even luisteren naar zijn hart enzo, maar hij wilde niet stilstaan en maar roepen naar die andere paarden, dus ze hoorde vrij weinig. Toen heeft hij kalmerend spulletje gehad (wat ook nog even duurde, omdat ze niet goed kon prikken omdat hij steeds bewoog), en dat was nog niet genoeg dus nog een tweede portie. Ook nog even gemeten toen, en hij was hoger dan gedacht. Eigenaresse had gezegd 1.50, maar toen ze gingen meten was hij 1.54 of 1.57 weet het niet precies meer.
Nou.. het was zonde om te zien. Helemaal van de wereld was ie. Hij moest nog even langs de smid die zijn voorhoeven deed, geen idee waarom, misschien voor de foto's. Het was oppassen dat ie niet omviel op 3 benen. En toen mochten we naar de röntgenkamer. Ook dat had ik nog nooit gezien, dus ik vond het wel leuk (zeker omdat ik röntgenlaborant van beroep ben, maar dan bij mensen haha).
Daar stond hij te slapen, maar ze konden in ieder geval rustig hun gang gaan. We moesten wel super lang wachten, waren best een hoop foto's volgens mij.
Kijk nou hoe zielig hij erbij staat
Afbeelding

Uiteindelijk kwam er dan toch en eind aan! We mochten weer even in de hal wachten waar we binnengekomen waren, dan gingen zij de foto's beoordelen. Toen werden we gehaald, iemand hield meneer even vast, en liet ze gauw de foto's zien en vertelde me dat alles in orde was dus positief advies *\o/* Je denkt wel, ach een jong paard, alles zal wel oké zijn. Maar toch was ik nog even zenuwachtig, wat als het nou niet zo is?

Nou meneer was al wel wat wakkerder gelukkig, afgerekend, ingeladen, ging weer net zo super als op de heenweg, en weer terug. Hij was blij dat hij weer lekker op z'n plekje stond geloof ik, haha. Even bijkomen van al die indrukken.

Als het goed is krijg ik de download voor de foto's nog in mijn mail, en het verslag opgestuurd. Hoop dat die gauw binnen zijn.

En nu... wachten :roll:

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:11

Nawh <3 Wat een goed nieuws dat hij goedgekeurd is!

Sterkte met wachten, haha! Maak je foto's van de aankomst? Dan kunnen we hier meegenieten :D Ik ga je in ieder geval volgen. Over die naam: wat vind je van Nando?

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 12:56

Bedankt! Jaa zeker maak ik foto's :D Dat is ook wel een idee ja, ik ga er over nadenken haha.

Ik heb nog geen foto's en rapport van de keuring ontvangen. Geen idee hoe lang dat normaal duurt. De foto's zouden ze mailen (een link ernaar) en het verslag opsturen heb ik ervan begrepen.

Gigixponys

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:43

Ik kom ook volgen! Ik was 1 van die studenten dat bij de keuring aanwezig was. Ik denk dan ook niet dat het aan ons lag dat hij zo slecht longeerde..
Vind het een mooi paardje, leuke uitstraling!

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 20:03

Wat leuk! Ik denk wel dat het één van de factoren is geweest(naast alle andere indrukken zoals vreemde omgeving, andere paarden, de andere niet zien maar wel horen etc.) gezien hij op dat punt steeds stopte, en ik weet dat hij wel redelijk gelongeerd kan worden (dat heb ik gezien, zo'n protest als ie daar deed, deed ie thuis absoluut niet). Maar dat geeft niet, ik verwacht van een jong paard niet dat hij alles keurig al doet en kent. En ben allang blij dat wat ie heeft laten zien goed bevonden is. Heb jij toevallig enig idee hoe lang het duurt voor het keurigs rapport wordt opgestuurd? Zal wel administratief zijn maar misschien weet jij het ook. Ben een beetje ongeduldig misschien haha. Maar ik moet het meesturen als ik de verzekering wil aanvragen voor hem. Was je ook bij de foto's?

Ik heb echt het idee dat die keuring al 2 weken geleden is :+ een halve week ja.. de komende 2 zullen wel heel lang duren hahaha.

Gigixponys

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:08

Nee sorry, geen idee.
En ik denk idd dat het vooral door de andere paarden kwam.

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:11

Ik volg ook, wat een dropje!

Wat een ervaring, die keuring. En dan met al die mensen erbij; daar zou ik ook zenuwachtig van worden!

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 20:18

Morgen is het zo ver... :):)
Kan niet wachten om naar bed te gaan!

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:44

Haha, wat leuk! :D

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:54

vandaag de dag om je paard op te halen. Spannend!!! Veel plezier!!

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:30

Succes!!! Wat een rot weer wel gelijk lekker knuffelen in de stal dan maar

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:40

Ik kom volgen, wat een ontzettend leuk beestje! Vind Nando als roepnaam heel leuk :j

Veel succes vandaag!

Korter.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:04

Ik zou m Tino noemen. Vind,dat hij een hele mooie naam heeft. Gefeliciteerd met je aanwinst!

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 20:05

Bedankt voor alle reacties :D Ik was zenuwachtig vanochtend, moest er gewoon van naar de wc _O- Dat heb ik normaal gesproken nooit haha.

Hij is er!!

Vanochtend kwart voor 11 waren we op stal, ze zouden tussen 11 en 12 aankomen. Wát een hondenweer. Ik baalde als een stekker, ook omdat ik natuurlijk lekker foto's en filmpjes wilde maken. De oude eigenaar stuurde nog een berichtje dat ze wat later waren (half 1), dus we hebben nog ff gekletst en ik heb mijn spulletjes alvast in de kast gezet.

Toen was het eindelijk zo ver, daar waren ze *\o/* Mijn moeder met de camera (onder de plu) in de aanslag om te filmen. Om bij zijn paddock te komen moest ie langs de koeien, geiten, tractor met enorm aanhangding ed. En hij liep er zo braaf langs! <3 Hij is 2x even gestopt maar liep daarna weer verder. Ook waaide er kei hard een plastic flesje oid vlak langs zijn benen, meeste paarden vinden dat eng, hij gaf daar geen kick op.
In zijn paddock ging hij gelijk al lekker de boel ontdekken. Echt wel een paardje met karakter, ik denk wel dat ik mijn handen er vol aan ga hebben :') Nog een soort van foto's proberen te maken, maar het weer was gewoon echt bagger, donker en koud.

Mijn ma en ik zijn even wezen eten in het dorp en moest nog langs de boerenbond want mijn ma wilde per se een halster met bling steentjes voor me kopen haha. En toen zijn we weer terug gegaan, ff in de auto geschuild en daarna was het gelukkig zo goed als droog. Dus nog lekker even staan kijken en kroelen, maar hij had het daar wel een beetje te druk voor hihi.
Op een gegeven moment kwam er een ander paard op de wei vlak bij zijn paddock (die stond binnen vanwege de regen) en daar werd hij wel even druk van en kijken en hinniken. Hij ging gewoon tegen de draad staan, ik dacht o jee zou hij dat nou niet voelen? Straks komt ie er doorheen als hij niks voelt. Maar toen op een gegeven moment zagen we hem toch verschrikken dus had ie toch iets gevoeld :P Toen het andere paard uitgedraafd was werd hij zelf ook weer rustig en ging ie weer z'n eigen ding doen.
Hij ging ook gewoon gelijk zijn schuilstalletje in, begon gelijk te vreten, drinken (stopte zowat zijn halve hoofd in die kuip :') ) en zijn voerbak slopen, dus ja, die vind iets niet snel eng denk ik.
Mijn vriend is ook nog even langs geweest en rond kwart voor 5 zijn we weer naar huis gegaan.

Dat was vandaag :D Ik heb zo'n zin in ons avontuur verder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annemiek73, Pommier, ravie2013 en 34 bezoekers