Hoe nu verder?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irisje99
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-21

Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-21 14:31

Ik zit met een dilemma.
Vanaf het begin vertoont ze zeer raar gedrag. Als ik er op zat heel hard rennen en vooral niet meer willen stoppen.
wilde nooit in een normaal tempo lopen en reageerde panisch als je een ophouding maakte.
Vorige eigenaar had veel bitten hulpteugels en tongriempje geprobeerd omdat ze haar niet aan de teugel kregen. Ze had een te lange hals en kon daarom niet nageven?
De Dierenarts vond een oude hals blessure op de echo en vertelde dat het facetgewricht in de hals ontstoken waren. Er is een ontstekingsremmer ingespoten. Nu heb ik wat zitten googlen om meer te leren over dit onderwerp maar je komt veel tegen over cronische overbelasting en dressuurpaarden in de krul trekken en dus: anders gaan trainen maar we waren al niet van het gepluk en getrek afdeling.

Ik ben een beetje op zoek naar ervaringen, hoe mensen dit aangepakt hebben? Hoe het proces verliep.


LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:35

Meer uitleg aub, dit is moeilijk oordelen :)

Sinds wanneer is "vanaf het begin"? Hoe ben je aan haar geraakt? Als in, een keertje proefgereden en gekocht, of was je bijvoorbeeld al een tijdje haar bijrijder? Toonde ze dit gedrag bij het proefrijden al?

En wat is je dilemma juist, want dat leg niet echt uit?

Voor zover ik lees, zijn er veel bijkomende hulpen gebruikt rondom het hoofd - maar hoe reageert ze op de zit en op beenhulpen?
Hoe vraag jij een ophouding?

Wanneer is ze ingespoten met de ontstekingsremmer?
Hoe is ze in de hand, van op de grond?

Waar zoek je juist ervaring mee? Met het ontstoken gewricht, of met een paard dat aan de kletter gaat en niet wil stoppen?

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:01

Ik mis een beetje de duidelijkheid in het verhaal. Heb je een 'kapot' paard gekocht? Train je nu verder terwijl je paard een ontsteking heeft waar die pijn aan heeft?

Dit klinkt gewoon als een paard dat pijn heeft, i.c.m. oude eigenaren die van alles geprobeerd hebben om het dier in de krul te trekken vind ik het niet gek dat een paard in blinde paniek raakt van de pijn en nare associaties... Een paard met een lange hals kan prima op een prettige manier nageeflijk en met fijn teugelcontact gereden worden, maar een paard met veel pijn niet.

Irisje99
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-21 15:07

Na het proefrijden heb ik haar gekocht en niks aan haar gemerkt behalve dat ze vlug onder het zadel is.
Dat vond ik een fijne eigenschap van een paard dus ze paste in het wensenlijstje. 1 jaar geleden is ze ingespoten met ontstekingsremmers. Ze is makkelijk in de omgang vanaf de grond.
Het dilemma is dat als ze ronder in de hals gesteld word ze nog harder gaat lopen en niet meer reageert op zithulpen. Ze sluit zich dan helemaal af. Het gaat een hele poos goed en dan halverwege het rijden ontstaat er kortsluiting bij haar.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:10

Heb je geprobeerd de teugels gewoon los te laten? Ik zou haar niet meer proberen tegen te houden maar in een (lege) bak gewoon gaan rijden met een goed boogje erin.
Op de grond meer vertrouwen creeëren in het bit en er zeker geen bijzet etc. meer aanhangen. Zolang zij pijn heeft in haar hals zou ik er niet meer opstappen.
Les nemen is het handigste natuurlijk, die persoon kan vanaf de grond goed meekijken en zeggen wat je in die situatie het beste kan doen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Irisje99
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-21 20:47

Eva_de_Beer schreef:
Ik mis een beetje de duidelijkheid in het verhaal. Heb je een 'kapot' paard gekocht? Train je nu verder terwijl je paard een ontsteking heeft waar die pijn aan heeft?

Dit klinkt gewoon als een paard dat pijn heeft, i.c.m. oude eigenaren die van alles geprobeerd hebben om het dier in de krul te trekken vind ik het niet gek dat een paard in blinde paniek raakt van de pijn en nare associaties... Een paard met een lange hals kan prima op een prettige manier nageeflijk en met fijn teugelcontact gereden worden, maar een paard met veel pijn niet.


Ik had dit paard gekocht als opknap project.
Ze heeft bij diverse cowboys trainingsstallen gestaan omdat ze moeilijk kon ontspannen onder het zadel. In het begin kon ze bij het opstappen niet fatsoenlijk stilstaan het was als maar rondjes draaien en wegrennen bij het opstappen. De ontsteking in de hals is genezen na dat ze ontstekingsremmers toegediend heeft gekregen. Op de echo was te zien dat het facetgewricht overvuld is
dat kon komen door overbelasting of trauma. Het ging om een oude hals blessure zei de dierenarts.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:12

Cranio sacrale therapie misschien een optie?

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:12

Irisje99 schreef:
Het dilemma is dat als ze ronder in de hals gesteld word ze nog harder gaat lopen en niet meer reageert op zithulpen. Ze sluit zich dan helemaal af. Het gaat een hele poos goed en dan halverwege het rijden ontstaat er kortsluiting bij haar.

Bij (chronische) blessure in de hals en een advies van je dierenarts om andets te gaan trainen denk ik dat je dit paard niet ronder kunt instellen zonder dat t paard pijn heeft. Dus netjes rechtrichten en haar op lengte in de hals (blijven) rijden.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 05:57

Je gebruikt wel erg veel dingen die op het topic van krisje b lijken

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:02

hagelslag schreef:
Je gebruikt wel erg veel dingen die op het topic van krisje b lijken

Ik dacht het. Jij zegt het. :+

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:46

hagelslag schreef:
Je gebruikt wel erg veel dingen die op het topic van krisje b lijken



Precies dit.

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:11

Is de volledige hals en rug bij een goede kliniek op de foto gezet? Dus niet mobiel?

Irisje99
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-21 14:33

Anastasia24 schreef:
Heb je geprobeerd de teugels gewoon los te laten? Ik zou haar niet meer proberen tegen te houden maar in een (lege) bak gewoon gaan rijden met een goed boogje erin.
Op de grond meer vertrouwen creeëren in het bit en er zeker geen bijzet etc. meer aanhangen. Zolang zij pijn heeft in haar hals zou ik er niet meer opstappen.
Les nemen is het handigste natuurlijk, die persoon kan vanaf de grond goed meekijken en zeggen wat je in die situatie het beste kan doen.


Ze loopt graag achter de loodlijn of omhoog met het hoofd met een te lange teugel gaat ze het tempo overnemen. We zijn nu bezig om haar meer teugel te geven en haar hoofd voor de loodlijn te rijden en ik moet leren om weerstand te bieden en op tijd los te laten. Het is best lastig met een paard dat als maar harder wil lopen. Ze word gelongeerd met kaptoom om de hals zo min mogelijk over te belasten.

Frrenkie schreef:
Cranio sacrale therapie misschien een optie?

+:)+


smurffie schreef:
Is de volledige hals en rug bij een goede kliniek op de foto gezet? Dus niet mobiel?


Vorig jaar is ze nagekeken op de praktijk met digitale röntgenapparatuur en toen kwam uit de onderzoeken dat er een ontsteking zat in de hals.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:51

Is er meer bekeken dan alleen de hals? En is het zeker dat de inspuiting het probleem verholpen heeft? Heeft het paard zelf ook door dat (mits inderdaad waar) die houding geen pijn meer doet?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:05

Ik kan het fout hebben, maar meestal zie je ontstekingen vooral via echo. Vandaar de vraag of er een volledige beeldvorming van hals en rug gemaakt is.

Klinkt namelijk als een kissing spines of spondylose zo vanaf je verhaal. Daar kunnen ook ontstekingen bij te zien zijn.
Heb je wel echt goede apparatuur voor nodig.

Irisje99
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-21 19:40

tamary schreef:
Is er meer bekeken dan alleen de hals? En is het zeker dat de inspuiting het probleem verholpen heeft? Heeft het paard zelf ook door dat (mits inderdaad waar) die houding geen pijn meer doet?


Inwendige echo van het si bekkenvleugel is gemaakt samen met foto's, echo van de hele bovenlijn. Uit de rug kwam niks. Op de laatste echo is de hals ontsteking genezen. Ze beweegt losser in de hals als voor de behandeling dus in die zin is ze van haar pijn afgeholpen.
smurffie schreef:
Ik kan het fout hebben, maar meestal zie je ontstekingen vooral via echo. Vandaar de vraag of er een volledige beeldvorming van hals en rug gemaakt is.

Klinkt namelijk als een kissing spines of spondylose zo vanaf je verhaal. Daar kunnen ook ontstekingen bij te zien zijn.
Heb je wel echt goede apparatuur voor nodig.


Op de rontgen en echo was heel goed te zien wat er mis was, dus wat dat betreft geen twijfels.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dido2316, gonniee, Maaike_Ma, Sanne96 en 37 bezoekers