Karakter match paard en eigenaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Karakter match paard en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-21 09:04

De meeste mensen zullen bekend zijn met het idee dat honden op hun baasje lijken.
Nu was ik gewoon eens nieuwsgierig of dat voor paarden en hun eigenaar (of bijrijder/verzorger) ook zo is.

Zelf herken ik heel veel van mezelf in het karakter van m'n paard. Ik denk dat dit ook een van de redenen is waarom ik goed met haar klik.

Wij zijn beide nogal eigenwijs en ontzettend ongeduldig. Wachten is aan ons beide niet besteed. Soms best lastig. Ze is sociaal maar wel kieskeurig met wie, dat herken ik ook wel. Ik ben alleen wat minder zuur als ik toch benaderd wordt :D
En net als bij mij moet je er af en toe even over nadenken hoe je iets aan me vraagt, anders doe ik gewoon m'n eigen ding.
Dat is denk ik precies de reden dat ik klik met mijn paard, gelijk ook de reden dat ik niet het meest opgevoede paard van stal heb. Sommige dingen vind ik gewoon niet zo belangrijk, we doen het gewoon op onze eigen(veilige) manier.

En jullie? Komt jullie karakter overeen met je paard of juist helemaal niet? En denk je ook dat je daarom juist een goede match bent?


LWDaisy

Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:23

Ik denk ook wel vaak dat ik en mijn paard uit hetzelfde hout gesneden zijn.
We zijn beide liever op onszelf, ook al kunnen we wel in een groep functioneren. We zijn beide ook nogal lui aangelegd, liever lui dan moe zeg ik altijd :+ En klunzig zijn we ook :D

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

M_arjolein

Berichten: 1421
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:59

Hier ook een paard wat qua karakter wel op mij lijkt. Of dat de beste keus is geweest weet ik niet maar we hebben wel veel van elkaar geleerd. Ik zie snel beren op de weg maar zij ook en wij versterken dat nogal in elkaar. :') In de omgang is zij super relaxed en ik ook. Wel hebben we beide niet zoveel geduld.

Oh ja en ze houdt van eten en daar ben ik ook niet vies van :o

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:24

Ik kan niet echt zeggen dat ik en mijn PRE veel op elkaar lijken. Ik ben van nature rustig, hij sensibel. Ik kan op zich met het grote gros prima overweg, hij slechts met een paar. Hij is van het vergevende soort, ik minder.
We zijn beiden wel heel erg van het onderbuikgevoel en daarin zoeken we elkaar ook op. Levert af en toe grappige situaties op waarin ik tegen hem praat alsof het een mens is en hij me ook daadwerkelijk lijkt te raadplegen over hoe we de voorliggende situatie aan zullen gaan pakken. :D En we zijn beide dol op eten! :D
Ik denk echter wel dat die verschillen zorgen voor een mooie balans tussen ons tweeën.
Ben daarom ook erg benieuwd hoe ik zal gaan klikken met onze nieuwe aanwinst (jaarling hengst). Over 3 weekjes komt ie.

Spoiler:
You’re nosy, I like you already!

Snippergroen

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Karakter match paard en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:43

Mijn bijrijdpaard en ik lijken niet echt op elkaar, maar ze vult me wel aan. Zij voelt voor mij echt als een begeleider. Als iemand die me in het hier en nu houdt en van wie ik leer.

Haar vriendin, het andere paard van de eigenaresse, lijkt wel echt op mij. Ik werk niet met haar maar kan met haar lezen en schrijven in de omgang. Ik merk ook vanuit haar die klik en begrip dmv dat ze me altijd opzoekt en mijn aandacht trekt. Hoe ze dat doet, doet ze tot dusver bij niemand anders. Dat vind ik best bijzonder :)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:55

Iets te erg met mijn haflinger ruin. We zijn beide erg gevoelig, ik kan ook precies aanvoelen wanneer zijn emmertje vol zit(het zien moet nog even ontwikkelen bij mij, hij geeft het namelijk amper aan, nog geen neusspanning te zien..). Zijn spanning die op kan bouwen voel ik ook haarfijn aan terwijl andere denken waar heb je het over? Ik weet dan dat hij gewoon even zijn ruimte nodig heeft.
Soms probeer ik hem wat ''harder'' te maken maar hij denk al dat hij alles fout heeft gedaan bij één geirriteerde klik dat hij even aan de kant moet. Dan moet ik mijn energie weer laten zakken wil ik contact met hem krijgen(bijv na een lange schooldag). Soms erg moeilijk.. In dat factor lijkt hij ook enorm op mij, bij een verkeerde blik van iemand ga ik alles overdenken. Iets waar we beide aan moeten werken. :D . Na een lange wandeling in het dorp is hij mentaal erg moe, ook dat herken ik(met meedere dieren van mij trouwens) dus moeten we altijd rustig opbouwen.
Mijn merrie heb ik nog niet zo lang, zij is ook al 16 en eigenlijk is zij het perfecte paard. :+. Wel heeft ze soms dat de andere 2 echt uit der buurt moeten blijven en nouja, dat herken ik zeker.
Mijn shetlander is gewoon een clown maar nu zijn hormonen afnemen(geruint) is het een enorme schat aan het worden. Pasgeleden geoefend dat ik gewoon zijn halster vasthoud bij bijv. zijn wang en dat vond hij drama, dus was ik 3 kwartier bezig met een draaiende, steigerende shetlander. Uiteraard geef ik niet op dus ik hield vast en hij bleef ronddraaien, ik rugpijn en hij verloren, dus ik denk ergens dat we beide niet zo graag gewonnen geven. :+

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Jessix

Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Karakter match paard en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:56

Ik heb er 4. In een herken ik mezelf wel.

MyWishMax

Berichten: 25254
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Karakter match paard en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:02

Nee, ik heb niet hetzelfde karakter als mijn paarden en daarom pasten we altijd goed bij elkaar. Ik kan ze opdelen in 2 verschillende karakters, want ik kies dus wel altijd type paarden uit die enorm op elkaar lijken (grappig is dat de paarden met karakter 1 ook qua uiterlijk op elkaar lijken en bij karakter 2 ook). Die karakters passen beide goed bij mij, voor de sensibele ben ik rustig genoeg, voor de rustige ben ik consequent en motiverend genoeg om ze heet te krijgen. De onzekere hebben ook weer baad bij dat consequente waardoor ze zekerder worden en de zekere weten dat ze naar mij moeten luisteren en doen dat ook heel braaf. :+

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:37

LWDaisy schreef:
Ik denk ook wel vaak dat ik en mijn paard uit hetzelfde hout gesneden zijn.
We zijn beide liever op onszelf, ook al kunnen we wel in een groep functioneren. We zijn beide ook nogal lui aangelegd, liever lui dan moe zeg ik altijd :+ En klunzig zijn we ook :D


Dit dus met mijn ruin en erbij dat we allebei meegaand lijken tot een bepaald punt en dan is het een dikke vette njet :D.

Cogito ergo sum < equito ergo vivo
Volg ijslanders Fagri en Goa en rheinländer Sheila via instagramaccount fagri_ijslander

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:44

Mijn pony wil alle wezens om hem heen doodmaken als zijn eten wordt afgepakt. 100% match.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:47

Majabeestje schreef:
Mijn pony wil alle wezens om hem heen doodmaken als zijn eten wordt afgepakt. 100% match.

:D :D

Het leven is als een kerstmuts

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Karakter match paard en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:05

Ja, hier! Mijn merrie en ik zijn samen opgegroeid en nu 17 jaar vriendinnetjes (meestal dan...). Inmiddels lijken we heel erg op elkaar. Allebei nogal vurig, enthousiast, duidelijk een eigen mening maar stiekem wat onzeker :+ zelfs sommige hele specifieke gevoeligheden delen we. Onze karakters lijken dus heel erg op elkaar en dat botst weleens. Maar ik heb geleerd om haar te respecteren zoals ze is en haar niet te pushen waar ik zelf ook niet gepusht wil worden. Dat schept dan weer meer begrip.

Soms heel leuk dus, soms... niet zo leuk :')

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:32

Nee m’n paard lijkt totaal niet op me.Hij is de betere helft zeker om te zien :) Hij voed mij een beetje op hoe hij me wil hebben zeg maar.Ik heb de neiging om erg te stressen .Hij gaat dan staan als een blok beton ,tot ik om kijk en oogcontact zoek.Dan lijkt hij te zeggen “” rustig “en dan loopt hij weer lief mee.Als voorbeeld dus.Hij is kalm doet alles graag op z’n gemak en ik zo snel mogelijk.We lijken dus niet op elkaar maar we passen wel bij elkaar .M’n vorige paard was een merrie en die ging mee in mijn stress dat was een totaal ander dier.Met haar waren we wel een stuk sneller waar ik zijn wilde dat dan weer wel :D

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:00

Ik heb mn Fjordenmerrie al 12 jaar. Ik vraag me af of we niet bepaalde eigenschappen van elkaar hebben over genomen over de jaren :+

Maar we zijn alle twee niet zo sociaal: Mijn merrie is liever bij mensen dan andere paarden. Het liefste gaat ze alleen staan als ze in een kudde staat en ze heeft een grote persoonlijke bubbel, waar andere paarden niet zomaar in mogen komen. Ze slaat dan ook gerust van zich af als dat wel gebeurt! Ze is best zelfverzekerd. En eigenwijs, natuurlijk; dat is denk ik Fjord-eigen en ook merrie-eigen.
Alleen staan met een draadje tussen haar en de andere paarden vindt ze dan ook helemaal prima: dan kan ze contact maken als zij dat wil en voor de rest wordt ze lekker met rust gelaten.
In de kudde gingen alle paarden voor haar opzij: ze was een kuddeleider die met ijzeren vuist regeerde; een soort dictator. :')
Verder is ze liever lui dan moe. Ze spendeert het liefste zo weinig mogelijk energie en heeft ook precies door hoe ze dat kan doen. En de liefde gaat vooral door de maag. Het is dan ook altijd opletten dat ze niet teveel eet en dat ze geen overgewicht krijgt.

Zelf ben ik ook een introvert, maar best wel onzeker en ik ben liever tussen de paarden dan tussen de mensen (dus omgekeerd van wat mn paard heeft ;) ) maar ik bijt niet zo van me af zoals mn merrie. Hoewel ik de laatste jaren wel wat mondiger ben geworden; zou ik dan toch wat geleerd hebben van mijn paard?
Zelf ben ik veel actiever. Eten doe ik met mate en ik ben klein en slank. Ik hoef weinig moeite te doen om op gewicht te blijven.

We hebben na 12 jaar wel echt een sterke band samen en een hele eigen dynamiek. Het is vaak een kwestie van onderhandelen, want mijn merrie draag je niet zomaar even op wat ze moet doen. Maar voor mij doet ze ondertussen heel veel. In een onzekere bui van mijzelf durft ze helaas soms nog wel de leiding over te nemen, maar dat komt echt heel weinig voor (want dat kost energie :') ).
Al met al doet ze wel bijna alles wat ik van haar vraag, maar het liefste wel op haar eigen tempo! Ik voel me heel veilig bij haar, want ze is nagenoeg bomproof en we hebben al vele unieke dingen gedaan samen! (zoals schriktrainingen, strand- en bosritten, koeienclinics, boogschieten te paard, rijden met vlag, wandelen langs het verkeer in de polder, sleeën in de sneeuw, filmen met een drone en nog veel meer!)

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dido2316, dierenfan, Juliet06, nafkedemi, nien81, Pellelilly, SemrushBot, Supertje, Talindos, Titsia, turtlelito en 118 bezoekers