[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 11:15

Zo eindelijk is het weer droog. Gisteren dus met een klein hartje de longe vast geklikt, ik had me voorbereid op een bommetje maar dat was niet nodig!

Ze was erg braaf. Toen de andere paarden van de paddock gingen was ze wel even dwars, dat vind ze dan allemaal te veel. Heb haar dan maar even gewoon vast gehouden en toen ze binnen stonden verder gewerkt. Ging echt heel fijn! Het galop commando kent ze nu ook goed, linksom is haar beste kant wel heel duidelijk!

Als het zo blijft kan de les morgen doorgaan! Wil dan dat de instructeur haar rijd ipv ik. Heb toch het gevoel dat ze hier even door moet en dat we dan meters moeten beginnen maken. Dus ben benieuwd!


anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:22

k_m schreef:
Zo eindelijk is het weer droog. Gisteren dus met een klein hartje de longe vast geklikt, ik had me voorbereid op een bommetje maar dat was niet nodig!

Ze was erg braaf. Toen de andere paarden van de paddock gingen was ze wel even dwars, dat vind ze dan allemaal te veel. Heb haar dan maar even gewoon vast gehouden en toen ze binnen stonden verder gewerkt. Ging echt heel fijn! Het galop commando kent ze nu ook goed, linksom is haar beste kant wel heel duidelijk!

Als het zo blijft kan de les morgen doorgaan! Wil dan dat de instructeur haar rijd ipv ik. Heb toch het gevoel dat ze hier even door moet en dat we dan meters moeten beginnen maken. Dus ben benieuwd!

Succes! Het lijkt ook iets beter weer te worden,dan gaat alles gemakkelijker.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-18 20:37

Update!

Ik ben ook suuuuper trots!! Longeren ging heel heel fijn vandaag. Zo fijn dat ik even mijn stoute schoenen heb aan getrokken en er gewoon ben op gekropen. Maar de vooruit kent ze los duidelijk nog niet. Opzij wil ze nog net doen voor me, maar stap :+ wat denken jullie daarvan? Aan de longe stapt ze zo weg, maar als ik er op zit dan is het gewoon stilstaan. Beter dan wegrennen en bokken natuurlijk Haha.
Lekker chill aan de longe
Afbeelding
Zelfs een eerste oortjes foto!!!
Afbeelding

En achteraf flink wachten op de poetsplaats <3
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 16:03

We zijn gaan wandelen! Niet ver, maar wel een heel stuk over de openbare weg. Ze werd beetje heet op het laatste dus toen voor de zekerheid maar terug gedraaid, toen ging de spanning er weer snel vanaf! Ik ben super trots, ze was echt braaf eigenlijk. Beetje kijkerig maar niet angstig dus heel tof.
Afbeelding

Eerst aan de longe gehad, ze begon heel vervelend maar na 5 minuten was het er wel af, ging ook fijn daarna!
Afbeelding
En helemaal laatst haar manen geknipt, ik knipte de eerste pluk en het sprong zo terug omhoog, oliebol toch wel kort :+ maar zat niets anders op dan verder te knippen. Gelukkig viel het uiteindelijk wel mee, en groeit ook wel weer terug mooi bij!
(na de eerste pluk te knippen |( )
Afbeelding
Toch maar verder genkipt
Afbeelding
Afbeelding
eindresultaat:
Afbeelding

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:16

Haha oooh dat is wel heel erg kort ja :+ Maar leuk dat het goed ging!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 16:18

Ja haha, het valt in het echt wel mee, die voorste pluk die zo steekt had ze al. Die was afgeknipt voor haar hoofdstel, maar ik heb er iets minder kort af gedaan daar. Dus dat was al :')

vayake
Berichten: 243
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:27

Laat maar nog niet vergeten...

Om terug te komen op je vraag.
Ik persoonlijk vind dat je de training super saai en eentonig maakt!
Je paard enkel rondje laten draaien en dan met zadel erop, ... zie het nut er ook niet van in.
Beginnen met de basis en vandaaruit verderstrekkende lijkt mij logische.
Een paard is mentaal niet in de mogelijkheid veel ineens te leren en als het dan ééntonig is leer je weinig positiefs bij.
Dat je paard netjes aan een longe kan lopen vind ik niet meer dan normaal maar verder dan dit doen jullie weinig of in begrijp dit helemaal verkeerd uit je posts?

En dan nog meer longeren met ruiter? Je paard is tenslotte al zadelmak anders had je haar niet kunnen testen. Ik vind dat je paard op een van de foto's geen ontspannen indruk geef, dit kan natuurlijk ook door de momentopname.
Gewoon zadelen en een klein half uurtje werken onder zadel lijkt me fijner en je bereikt er zoveel meer mee dan rondjes draaien met een hoop rommel aan je paard.
Begrijp me niet verkeerd, hulpstukken zijn er om correct te gebruiken indien nodig en niet als versiering.
Ik probeer het te vermijden deze te gebruiken maar soms kan het niet anders.

Ik wil niet terug in herhaling vallen maar eentonig trainen is nefast voor de spieren en hierdoor kan je ook op 'lange of korte' termijn problemen met creëren.

Het belangrijkste is dat je paard leert ontspannen te zijn en dat deze vertrouwen heeft in zijn begeleider/ruiter. Dan kan je pas echt werken.
Uiteraard is dit bij elke paard anders maar dit is de basis.

Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden.

Verder zijn de manen idd heel kort. Groeien idd wel bij. :)
Knippen doe ik zelf nooit aan manen ook niet aan het hoofdstel. Enkel trekken om ze korter te maken maar ik laat ze liever langer.
Zie het nut er niet van in ze kort te maken. Heb zelf altijd de manen lang gelaten en toch nette dotjes kunnen maken voor de wedstrijden.

Hoop dat jullie blijven genieten van elkaar en goede maatjes worden!
Dus niet te veel verwachten en alles rustig opbouwen en niet overhaast tewerk gaan!

Arabians are the most fabulous horses in the world!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 22:00

@vayake, thnx voor de duidelijke uitleg.

Ik doe zeker ook andere dingen dan longeren, grondwerk los, vandaag ook gaan wandelen bv. Soms ook gewoon eens rustig gaan poetsen.

Ik kan me er in vinden dat het Mss saai wordt, maar het longeren en de hulpen daarvan wil ik toch graag goed bevestigd hebben. Zou liever ook vaker met haar werken maar ben 9/10 alleen dus om er dan op te kruipen. Deze week wel gedaan overigens maar niet eens in stap geweest. Reageerde totaal niet op mijn been. In het begin had ik dan een zweepje er bij om de been hulp te ondersteunen en dat werkte wel. Ga dit ook wel eens voorleggen aan de instructeur.

Bedoeling is wel dat hij volgende keer er op gaat, het liefste wil ik dat hij even met haar de basis dingen gaat doen, en dit inderdaad los. Zodat dat ook gewoon kan, als dat allemaal beetje oké gaat wil ik het met de stal eigenaresse ook op pakken, die geeft namelijk ook les. Zo zou ik toch al 2 keer in de week wat kunnen doen onder begeleiding.

Hoe zou jij de training nu verder uitbouwen dan? Ik wil rustig aan doen maar heb ook ergens het gevoel dat we idd te veel in het zelfde blijven hangen en dat we gewoon stappen moeten zetten. Maar opzadelen en hup erop durf ik nu toch echt nog niet. Aan de longe heeft ze toch 5 a 10 min nodig op een drukkere dag om te gaan ontspannen, dat durf ik er op nog niet gelijk er uit rijden. Maar ben benieuwd naar je mening. Nar die van iedereen trouwens! Ga het ook zeker met de instructeur overleggen.

Op welke foto vind je haar spanning hebben? Die is er natuurlijk soms maar over het algemeen valt dit redelijk mee. Bv vandaag startte ze met 5 min spanning en dan was het eraf. Ook heb ik er geen hulp middelen aan hangen, gewoon de longe en als ze goed gaat klik ik hem door naar de singel, heel rustige hulp dus. Omdat je aangaf niet van de hulpmiddelen te zijn.

Ben benieuwd naar de meningen hierover! Wil graag ook wat meer variatie, en sta voor vanalles! Wil ook niets overhaasten maar denk dat we beiden meer leren door meer te doen.

Manen lijken op de foto ook wel erg door het plukje vooraan, het valt in het echt gelukkig iets beter mee!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:09

Wat voor soort grondwerk doe je dan? Er zijn bijna nog meer oefeningen op de grond dan op je paard, het hoeft dan echt niet eentonig te worden! Je kan beginnen met de seven games van parelli, vrijheidsdressuur, rechtrichten aan de hand, en nog veeel meer dingetjes. Dan is het wel weer belangrijk dat je trainingen ook niet te chaotisch worden doordat je alles wilt doen hahah, uiteindelijk vind je wel je balans tussen saai en chaos.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:34

Longeren hoeft niet saai te zijn e. Gewoon goed aan het werk zetten aan de longe vind ik wel genoeg. Tuurlijk is het leuker als je kunt afwisselen met rijden en wandelen maar het is ook niet super saai. Er zijn genoeg paarden die bijna enkel dressuur gereden worden en dat hoeft ook niet saai te zijn. Bovendien houden paarden van routine. Zeker bij een nerveuzer type vind ik het niet altijd nodig om dan af te wisselen om ze fris in het kopje te houden.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-18 19:36

De 7 games doen we idd. Vooral veel basis. Stilstaan, volgen, mee lopen, achteruit,.... van de week ook los cirkelen geoefend en dat ging ook goed.

@poes klopt, vanaf dat ze ontspanning toont gaan we ook schakelen enz! Ze laat het wel merken wanneer ze het saai vind en dan variëren we meer

Ben me nu beetje aan het inlezen in het lange teugelen. Lijkt me wel een goede basis voor stuur en start en stop. Zoek een instructeur hiervoor in mijn regio (antwerpen / Breda). Tips zijn altijd welkom hieromtrent! Ook hoe ik hier nu het beste heel basic mee kan beginnen enz!

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 06:57

k_m schreef:
De 7 games doen we idd. Vooral veel basis. Stilstaan, volgen, mee lopen, achteruit,.... van de week ook los cirkelen geoefend en dat ging ook goed.

@poes klopt, vanaf dat ze ontspanning toont gaan we ook schakelen enz! Ze laat het wel merken wanneer ze het saai vind en dan variëren we meer

Ben me nu beetje aan het inlezen in het lange teugelen. Lijkt me wel een goede basis voor stuur en start en stop. Zoek een instructeur hiervoor in mijn regio (antwerpen / Breda). Tips zijn altijd welkom hieromtrent! Ook hoe ik hier nu het beste heel 0basic mee kan beginnen enz!



Leuk dat je met lange teugelen wil gaan beginnen! Ik heb daar een paar jaar geleden wat lessen in gehad en doe het nu nog heel af en toe. Onderstaande beschrijving is hoe ik het geleerd heb.

Waar je het best mee kan beginnen is je paard leren stappen terwijl je dus naast zijn flank meeloopt met de teugels. Vaak vinden ze dit in het begin gek en gaan dan rondjes draaien o.i.d. Gewoon even doorzetten dat rechtdoor echt rechtdoor en voorwaarts is en dan moet het goed komen.

Daarna kan je alles gewoon langzaam opbouwen. Denk aan stap/stilstaan/sturen, het wisselen van kant dat je met je paard mee loopt dus eigenlijk het van hand veranderen, allerlei figuren sturen en daarna draven.

Toen dat goed ging begonnen we met schouder binnenwaarts e.d.

Je kan altijd nog even googlen op Piet Bakker, van zijn filmpjes bij clinics e.d. leerde ik ook vaak veel.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 21:24

Bedankt voor de tips Larissa!

Ik heb niet veel te melden! Vriezen sneeuw veel regen,... dus nog geen les gehad. Wel veel bezig geweest en longeren gaat nu ook heel fijn. Moet zelf leren meer stil te staan wel! Heb nog een filmpje van vandaag.



Doen nu heel veel overgangen zodat ze dit ook rustiger gaat doen en ook leert haar spanning af te laten vloeien. Galop vind ze nog moeilijk maar ze luisterd al wel goed naar de hulp dus dat is wel heel tof! Zaterdag wil ik nog eens wat grondwerk doen en schriktraining. Dan binnenkort eens balkjes draven kunnen we wat verruimen enz oefenen. Ben benieuwd of ze bang gaat zijn van de balken of niet :+

De laatste tijd dus niet veel gedaan! Na het longeren standaard even oefenen met stil staan aan het krukje en hangen nu. Dat ze dit ook de normaalste zaak gaat vinden! Heb ook nog een mooi dekje gekregen van mijn zus! <3
Afbeelding

En nog een paar leuke foto’s van de afgelopen tijd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:06

Mooie merrie is het. Aan de longe mag ze voor mij nog actiever :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 22:08

Klopt! Proberen we ook aan te werken maar nu vind ik het vooral belangrijk dat ze geen spanning op bouwt en wanneer die toch komt dat ze die kan om zetten. Als alles goed gaat doen we ook veel verruimen enz natuurlijk. :)

Filmpje is ook een oefening op de overgangen natuurlijk !

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:42

2 maart gaan wij keuren, bij goedkeuring ben ik de eigenaar van een jonge springgefokte merrie *\o/* *\o/*

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 11:27

davinci2412 schreef:
2 maart gaan wij keuren, bij goedkeuring ben ik de eigenaar van een jonge springgefokte merrie *\o/* *\o/*


Super tof!! Volgens mij moest je in het topic van mensen die in de toekomst een paard gaan kopen zijn wel, Haha. Maar heel leuk voor jou!! Wat zijn de plannen? Mijne is ook een springer dus ben wel benieuwd voor de toekomst.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:22

k_m schreef:
davinci2412 schreef:
2 maart gaan wij keuren, bij goedkeuring ben ik de eigenaar van een jonge springgefokte merrie *\o/* *\o/*


Super tof!! Volgens mij moest je in het topic van mensen die in de toekomst een paard gaan kopen zijn wel, Haha. Maar heel leuk voor jou!! Wat zijn de plannen? Mijne is ook een springer dus ben wel benieuwd voor de toekomst.


Haha klopt,, verkeerde topic 8)7 8)7

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:26

Maar we duimen mee voor de keuring :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 16:07

<3
Afbeelding

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:11

Wat een leuke foto's. Ik heb sinds kort een baan en blijf nog even thuis wonen dus hoop heel erg dit jaar mijn droom te kunnen verwezenlijken om ook een eigen paard aan te schaffen. Wordt denk ik wel pas december maar het gaat altijd sneller dan je denkt :D.

Zag een meisje die ik kende vanuit de kerk en mijn vroegere paardrijlessen die aangaf dat ze een eigen paard had gekocht. Merkte dat ik echt dacht waarom zij eerder dan mij? :')

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 19:25

Ja haha ging bij mij ook snel toen ik eenb aan had! Scheelt wel idd dat ik ook nog thuis woon en nog wat bij verdien met mijn fotografie. Betaal alles van mijn paard eigenlijk van mijn bij baantje en de rest kan ik gelukkig nog goed sparen! Vind het wel spannend voor als ik ooit ga samen wonen.

Maar komt vast ook wel sneller dan je denkt bij jou!! Bij mij was het ook ineens daar.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:32

O wat leuk om te horen. Dan zitten we bijna in dezelfde situatie. Behalve dat jij al eigenaar bent van een prachtig paard. Jij wachtte dus niet eerst tot je op jezelf woonde? Ik denk ja misschien moet ik eerst uit huis en dan een paard. Maar gelukkig hebben ze geen haast. Heb net voor Mn werk een auto aangeschaft dis ben heel blij dat ik nog even thuis kan wonen en heel hard kan sparen. Dan komt mijn droom een eigen paard ook sneller dichter bij :D

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 21:53

Ik had echt niets van hobby die ik echt graag deed buiten mijn werk om. Mijn vriend wel, ik merkte dat ik dit zo erg miste. Al mijn vrije tijd ging ik werken werken. Daarom de keuze van gelijk een eigen paard te kopen. Had echt heel veel loze tijd en die vul ik nu met plezier zo in. Ik en mijn vriend hebben beiden ook wel goede job vooruitzichten dus dat scheelt ook veel. Het is spannend en ik kan natuurlijk niet voorspellen hoe het later zal zijn, maar zo lang ik van mijn fotografie mijn paard kan betalen en daarnaast een volwaardig loon heb moet het te doen zijn volgens mij!

Vriend is ook een financieel persoon dus scheelt ook weer hij staat overal heel realistisch in en zijn sowieso heel voorzichtig met kopen enz.

Ik weet niet of ik het aanraad.. ik heb gewoon geluk ergens met een hele goede bij verdienste door mijn fotografie! Daarnaast ook een auto enz van het werk dus die vaste kost spaar ik ook al uit!

Sachavdm

Berichten: 130
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:59

Ik volg! Wat een leuk paard heb je!
Het is heel leuk om te zien hoe jullie groeien vanaf dag 1. De tegenslagen horen er natuurlijk bij maar je blijft doorzetten en dat is mooi om te zien :D

Horses aren't my whole life, they make my life whole.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 17 bezoekers