[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 20:26

Wat een nare en onterechte opmerking? Ik kan 4 tot 5 dagen in de week tijd vrij maken voor mijn paard. Denk niet dat dat te weinig is? Ik ga bijna elke avond na mijn werkdag en in het weekend ook een dag. Lijkt mij niks verkeerd aan. Vind dit allemaal beetje te gek voor woorden worden. In het begin handel ik allemaal te snel, ik ga wat trager, nu ga ik te traag?
Omdat ik geen 7 dagen naar mijn paard ga ‘had ik dat van te voren kunnen weten’?

Sorry maar ik doe alles wat goed is voor haar. Ik overleg met de stal eigenaars en ben inderdaad aan het kijken of ze samen buiten kan. Maar ik ga haar niet ineens van stal veranderen zonder het te proberen oplossen. Ze wordt verder uitstekend verzorgd.

Ben vanavond weer gezellig bij haar geweest. Ze is zo een lief paard! Heb het wondje op haar hoef gekuisd en lekker even getut. Haar hoofd kuisen vind ze helemaal geweldig, ze zou in je kruipen zo dicht komt ze dan. Maar het weer is zo ellendig!! Hopelijk snel lente!


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 18:30

Vandaag fijn nieuws gehad! Callista kan meer buiten vanaf nu, de stal eigenaars hebben even gepuzzeld en een goed oplossing gevonden! Dus daar ben ik heel blij mee. :)

Het weer werkt ons wel erg tegen! Geen les dus vandaag. Maar mijn lesgever stuurde me wel een fijn motiverend bericht met een beetje een planning voor hoe wet het verder gaan doen met haar. Echt heel tof.

Vandaag heb ik mijn modder varken weer even gaan kuisen en het wondje verzorgt. Deze week zal alles op een laag pitje staan, ‘s avonds gaan wandelen wordt lastig. Hopelijk snel beter weer. :)

Kusjes <3
Afbeelding

Afbeelding

loveruby

Berichten: 206
Geregistreerd: 05-03-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:07

Wat een fijne staleigenaar dat die zo meedenkt. Top dat je een oplossing hebt gevonden! Ik lees vaker mee met dit topic want vind leuk om te zien hoe jullie naar elkaar toe ontwikkelen. Leuk paard! Hoop dat weer snel weer wat beter wordt voor een lesje voor jullie

Ruubsje, je blijft altijd mijn allerbeste vriendinnetje Isa

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:09

Wat ontzettend fijn dat je staleigenaar een oplossing heeft kunnen vinden! :) Zal voor jezelf ook wat meer rust geven denk ik?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 19:19

Ja ik ben echt super tevreden. Het zijn echt ontzettend fijne mensen en zeker heel tof dat ze mee naar een oplossing hebben gezocht!

Moest mezelf na paar reacties toch echt even wijs maken dat ik het wel goed doe met haar. Gelukkig ook lieve pb’s gehad!! Bedankt hiervoor.

Ja hoop echt dat het snel weer lente is. Mijn instructeur stuurde echt een analyse zeg maar, hier even een stukje uit zijn bericht. Dan zie je ook weer wat voor een fijne echte paardenmens hij is “ Ik heb er eerlijk gezegd wel wat van wakker gelegen en over nagedacht. Dat rijden zou zeker nog in orde moeten geraken. Aangezien ze tijdens uw testrijden zeer braaf was en ze zeker niet mager was en dus niet fysiek braaf gemaakt werd. Bij mij laatste longering waarbij ik toch veel druk heb gezet en ze ook niet één keer bokte of dominant terug reageerde, toont dat ze niet van echt slechte wil is. Maar als ze maar gewoon zadelmak is, zal ze verder doorgereden moeten worden en lost het zich vanzelf op. Dus als het beter weer is dan bouwen we verder op en ga ik er zeker zelf op. Al na enkele keren rijden zal er al veel duidelijk zijn.”

Dus we gaan gewoon verder hoe we bezig zijn! En met beter weer even doorpakken en dan zien we wel hoe ze er op reageerd. Ik verwacht eerlijk gezegd goed. De vorige eigenaar had er stap en draf op zitten zonder enige problemen. Die was ook in het voorjaar kunnen starten dus komt gewoon goed. Ik heb geduld!

vayake
Berichten: 243
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:18

Vind het positief dat ze nu al iets meer buiten kan maar voor mij is dit nog te weinig.
Veel problemen ontstaan bij paarden doordat ze teveel op stal staan. Ook vind ik sociaal dat het te weinig is. Een paard is niet gemaakt om alleen te staan.
Een kudde is idd ideaal maar minstens met één maatje vind ik niet meer dan normaal!

Je trainingen zou ik niet veel veranderen gewoon rustig aan en is de piste te slecht doe je niets of zoals gezegd wandelen ouzo maar geen werk. Geen moet dus maar enkel als het op een deftige manier kan.
Vind ze het niet leuk in de modder? Kan ik volledig begrijpen!
Bij mijn paarden is dit ook een groot verschil! De ene maakt er niks van de andere vind het vreselijk!
Ik wil dus mijn paarden dit het iet leuk vinden ook niet persé in die natte piste trainen zo lopen dan toch voor geen meter wat nefast is voor je training en je maakt je paard gaat werken in een (natte) piste alleen maar ervaren als iets negatiefs.

Persoonlijk raad ik je af de dag voor de les al te werken.
Een paard wat niet goed getraind is kan dit eigenlijk niet aan. De spieren moeten de dag nadien nog herstellen van het werk de dag ervoor. Dit is bij mensen net hetzelfde.
Je kan er dus beter een dag tussen laten of nog meer spreiden.
Je haalt aan dat ze de dag van de les dan makkelijker is maar persoonlijk vind ik zelf dat dit je lesgever een fout beeld geeft van je paard.
Uit jaren lange ervaring met paarden en ook lessen te hebben gegeven wil ik het paard zien met zijn gebreken en daar aan werken.
Maar ja tegenwoordig denkt iedereen wonderen te kunnen verrichten lijkt me.
Ik vind dat je lesgever ook te snel te veel vraagt.
Ik ben zelf geen voorstander van veel longeren. Je kan ook ontzettend véél bereiken door wel te rijden.
Op een training staat eigenlijk ook geen tijd! Gaat het bij mij goed na 20min (zonder in en uitstappen) dan stop ik. Hiermee wil ik dusOok niet zeggen dat je anderhalf uur af langer moet trainen. Dit is ook niet ok.


Dan wat de hoef betreft...
Hier heb ik meermaals ruime ervaring mee!
Idd niet om je zorgen over te maken maar dit is een zeer oude wonde.
Als je goed ziet zie een vanuit de scheur aan de hoef een ronding lopen waar weinig of geen vacht groei is. Dit is dus ouder en nu met extreem veel nat buiten is dit wsl zichtbaarder grworden door hetschuren is het zand.
Ik vermoed dat ze in het verleden een ernstige kroonrand en of hoefbalbetrapping heeft gehad welke eigenlijk niet goed verzorgd is. Hierdoor is de scheur ontstaan.
Als de kroonraad beschadigd is waar deze eigenlijk moet groeien ontstaat er een onregelmatigheid.
(heb een paardje met idem aandoening maar doordat mijn smid het uitgroeien netjes bijhoud is er geen scheur tot boven. Om dan maar te zwijgen van de anderen ernstige gevallen, deze zijn wel allemaal goed gekomen met miniem litteken en geen last al voeten)
Deze onregelmatigheid is onomkeerbaar. Je smid regelmatig laten bijwerken dus maar wel in het oog houden. Ook opletten voor schimmels id hoef maar als je paard regelmatig buitenstaat en in een propere stal is dit geen enkel probleem en zal ze er ook weinig hinder van ondervinden.
Dus ik zou het gewoon een keertje goed ontsmetten.
Voor de scheur, ik kan niet zien op foto hoe en wat juist, kan je ook preventief de voet een keer baden.
Hier zijn meerdere mogelijkheden qua producten.

Succes Alvast!

Arabians are the most fabulous horses in the world!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:01

Ik ga ook maar 4-5 keer per week naar mijn paard. Maar die staat wel met gezelschap 24/7 buiten. 4 -5 keer gaan als ze 22u op stal staat, vind ik zelf wel te weinig. Zelf zou ik dan een andere stal zoeken. Maar goed dat ze nu meer buiten komt!! Mogen ze niet in groepjes?

Ik ga ook veel aan de hand wandelen. Ik vond dat echt heel leuk om te doen. Soms zijn we 2u weg. Vaste rondje is 45min.

Verder vind ik ook wel dat ze meer mag werken, ik zou ook mikken op 4-5 keer per week. Van zodra je erop kunt, ga je ook meer kunnen afwisselen. Dat is wel leuker idd.

Ma goed, nu met dit weer heeft de mijne ook 6 weken rust gehad...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 19:18

Ik reageer morgen even uitgebreid! Ze gaat nu in ieder geval meer buiten maar met dit weer ligt alles even stil. En daar vind ik dat vayake een punt heeft. Ik kan haar wel door de plassen liggen jagen met het longeren nu, maar dat levert ook niet op.

Vayake hoezo vind je dat mijn instructeur te veel vraagt? Ik heb gisteren overlegd met een andere instructeur en we willen graag dat iemand nu volgende keer aan de longe net even iets meer gaat doorzetten. Maar ben benieuwd naar wat je bedoeld!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 09:00

Vandaag staat ons eerste wandelingetje buiten op de planning! Twijfel een beetje of ik een bitje in zou doen voor de zekerheid of niet. Ik moet eerst een klein stukje langs een drukkere weg en dan kunnen we gelijk het bos in.. wat denken jullie?

Tilmar

Berichten: 3296
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:04

Ik zou zeker een bit in doen! En teugels over het hoofd of er een halstertouw aanmaken (eventueel aan een longeerstukje, in ieder geval niet aan 1 bitring)
Het mooiste is ook om een rondje te lopen, dus niet een stukje de weg op en weer omdraaien. Als ze het spannend vindt leer je haar zo om zelf terug naar huis te gaan.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:38

Inderdaad bitje in! Ik ga op een gewoon halster maar de mijne is 19 en vrij verkeersmaatregelen :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 12:43

De regen is weer flink mijn planning aan het verpesten vandaag :\

Zal eerder even poetsen en beetje laten lopen worden, wil liever in goede omstandigheden eerste keer buiten gaan wandelen dan nu helemaal zijknat worden :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:52

Ja vuil weer e :( ik hoop dat de poste nog ok ligt ik heb les.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 13:01

Ja ik heb echt de minst productieve week gehad tot nu toe, het is gewoon echt niet te doen. De piste is ook echt gewoon suuuper nat. Amper te doen om zelf met botten door te gaan, dus ik ga ook niet moeilijk liggen doen om toch maar te longeren ofzo nu. Hopelijk snel beterschap!

Hoop dat de piste bij jullie beetje oke is! Zeker als je nog les hebt. Gaat die wel altijd sowieso door? Vind het wel fijn dat ik met mijn lesgever altijd ff het weer kan afwachten, maar soms ook vervelend tegenover hem om dan toch nog af te zeggen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:08

Ik zeg ook af maar meestal kan ik het goed enkele dagen vooraf inschatten. We hebben vanaf 9/12 tot twee weken geleden gewoon de training stilgelegd. Andere jaren probeer ik dan toch te blijven trainen maar tijden is geen doen als het nat/bevroren ligt. Ik heb ook geen lucht dus het is heel erg puzzelen met de tijd. En het gevolg is dat ik in de winter dan gefrustreerd ben omdat ik maar half kan trainen en er vaak voor niets sta.

Dit jaar heb ik het gewoon losgelaten en dat voelde goed. Nu weer opgepakt en hopelijk kunnen we wel door nu. Maar als de piste te slecht ligt, is het gewoon zo. Ik kan er mij beter bij neer leggen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 13:11

Ja ik vind het nu ook heel frustrerend, ik wil gewoon vooruit vanaf nu en echt stappen beginnen zetten. Maar ik wil dit ook gewoon gelijk op een goede manier kunnen doen. En het verschil tussen een natte en een droge piste in training is echt enorm. Dan toch liever nog wat wachten op het voorjaar. Heb uiteindelijk tijd genoeg!

Kan me voorstellen als je echt volop in training zit dat het wel vervelend is om echt een paar weken gewoon stil te moeten liggen. Ik kan perfect wachten want sta toch nog niet zo ver.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:19

Kan je niet op verplaatsing gaan om te gaan trainen?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 14:41

Beschik niet over een trailer en kan best wachten op wat beter weer dus niet perce behoefte aan. Wanneer ze door gereden is en alles gaat goed wil ik evt wel kijken om bij de rij vereniging te gaan maar voorlopig niet echt behoefte aan!

Het is ook wel extreem slecht nu. Als het 1 dag droog is is de piste ook weer droog gelukkig, maar het regent gewoon elke dag!

Net ff langs gereden, trof dit aan :+
(Chek haar benen :') )
Afbeelding

Afbeelding

Beetje hopeloos om hier aan te beginnen poetsen om ze dan terug op de weide te zetten, dus gewoon lekker modder duiveltje laten zijn.

Pluspunt! Manen blijven aan 1 kant!! Hopelijk kan ik dat nu zo houden haha.

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:18

Het wordt echt wel weer lente! Ik zou het gewoon rustig aan doen met de training en alles,en niet vergeten te genieten van je mooie merrie.Je hebt je paard toch voor je plezier en niet om haar zo snel mogelijk zo hoog mogelijk af te richten.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:22

Ah omdat je zei dat je het heel frustrerend vind dat je niet kan werken :)
Ik huur er ook gewoon eentje voor af en toe op het droge te trainen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 15:27

@Anjali, Klopt helemaal! Zo denk ik er ook absoluut over. Ik zit er niets mee in om niet te 'werken' met haar. Gewoon even gaan kijken en poetsen enz haal ik ook veel voldoening uit.

@Nanoukkie, Ja het is natuurlijk wel frustrerend, maar nu ook niet het einde van de wereld! Ik vind het trouwens wel een tof idee om dat in het na jaar wat te doen, leert ze ook heel veel van.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:05

Lastig hè dat natte weer! Ik ga die van mij aankomende week verhuizen naar een stal met enkel buitenbak.. dat zal ook wel even wennen worden haha. Maar goed, de lente is in aantocht!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:01

Ja dat gaat idd wel even aanpassen zijn! Maar niets aan te doen, gaat wel weer over gelukkig!

Ik vroeg me ook nog af hoe jullie voernijd aanpakken tegenover andere paarden. Callista kan zo lelijk uitvallen. Volgens mij omdat ze altijd in kudde heeft gestaan en hier ook waarschijnlijk beetje haar eten zal hebben moeten verdedigen. Maar ze vliegt echt met oren in de nek naar de tralies van haar buurvrouwen. We willen evt in het voorjaar een van de buren proberen te matchen in de weide, maar hoe ze er momenteel tegen doet vinden we het nog iets te vroeg. Ook mijn instructeur zei van doe dit nog maar even niet. Dus ik geef het nog wat tijd, maar ze doet wel erg lelijk vaak.

Vanaf dat ze denkt dat ik een koekje ofzo heb gaat ze dit verdedigen, verder is er niets aan de hand. Echt enkel met voeren dus heel duidelijk hier op. Heb al wel eens geprobeerd om haar te 'straffen' door haar voor te zijn met bij de tralies te komen, en dat werkt dan wel even. Lijkt me fijner voor haar dat ze gewoon zonder stress kan eten, en voor de andere paarden natuurlijk ook.

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:20

Ik denk dat voernijd niet echt op te lossen is zo 1,2,3. Misschien kan je beter een schot maken bij haar voerbak. Zodat ze in alle rust haar eten kan op eten en niet de buurvrouw ziet tijdens het eten.
Gewoon van houd of plastic zo iets.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:25

Opzich het eten zelf gaat best goed, dan is ze gewoon bezig met de bak. Het is vooral wanneer er eten gegeven gaat worden. Vanaf dat ze het eenmaal heeft is ze gerust dat ze het niet kwijt gaat raken zeg maar. Een schot zal dus weinig oplossen want ze zien elkaar natuurlijk constant door de tralies.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 19 bezoekers