[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:12

Het kan natuurlijk ook zijn dat het zadel niet meer past.Van een klemmend zadel kunnen paarden inderdaad flink gaan bokken.Jammer dat ze niet kunnen praten,althans niet in mensentaal!


Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:13

Rare vraag ts, maar komt ze uit de buurt van Zundert?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 22:12

Nee ze komt van Stekene in belgie!

De instructeur is net geweest en heeft rug nagekeken en zadel, het zadel ligt zeker niet te strak, de kussens zouden bij gevuld moeten maar daar heeft ze normaal nu geen last van. Dat ga ik natuurlijk ook wel doen. Eventueel ruil ik het zadel in voor een veelzeidigheids zadel.

We hebben gelongeerd en heb veel tips gekregen, eigenlijk wel wat ik zelf ook dacht maar onzeker over was. Hij heeft me echt een end op weg geholpen. Volgens hem komt het zeker goed. Ze was echt rustig en lief. Ben momenteel op telefoon maar reageer morgen iets meer uitgebreid. :)

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:19

Ik zou eerst lekker met haar aan de slag gaan en haar spieren aan het werk gaan zetten. Ze is namelijk nog heel arm in haar spieren. Zodra ze wat meer bijgekomen is en spieren heeft opgebouwd zou ik rustig naar een zadel gaan kijken. Ik raad je een zadel aan met een versteldbare boom, ideaal voor een paard die zich gaat ontwikkelen in rug en omvang. Daarnaast scheelt het je ook een hoop kosten ;)
Voorbeelden; Tekna, Fouganza, Ikonic en Wintec.

Wat fijn dat je instructeur je heeft geholpen met longeren. Lekker daar mee aan de slag en de rest komt later :)

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:03

k_m schreef:
Nee ze komt van Stekene in belgie!

De instructeur is net geweest en heeft rug nagekeken en zadel, het zadel ligt zeker niet te strak, de kussens zouden bij gevuld moeten maar daar heeft ze normaal nu geen last van. Dat ga ik natuurlijk ook wel doen. Eventueel ruil ik het zadel in voor een veelzeidigheids zadel.

We hebben gelongeerd en heb veel tips gekregen, eigenlijk wel wat ik zelf ook dacht maar onzeker over was. Hij heeft me echt een end op weg geholpen. Volgens hem komt het zeker goed. Ze was echt rustig en lief. Ben momenteel op telefoon maar reageer morgen iets meer uitgebreid. :)


Super Kelly!
Vooral naar je instructeur luisteren :j die ziet het paard en jou echt en dat is anders dan al onze goed bedoelde adviezen en ideeën.
Ik vind het wel heel leuk om mee te lezen en te denken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:06

k_m schreef:
Nee ze komt van Stekene in belgie!

De instructeur is net geweest en heeft rug nagekeken en zadel, het zadel ligt zeker niet te strak, de kussens zouden bij gevuld moeten maar daar heeft ze normaal nu geen last van. Dat ga ik natuurlijk ook wel doen. Eventueel ruil ik het zadel in voor een veelzeidigheids zadel.

We hebben gelongeerd en heb veel tips gekregen, eigenlijk wel wat ik zelf ook dacht maar onzeker over was. Hij heeft me echt een end op weg geholpen. Volgens hem komt het zeker goed. Ze was echt rustig en lief. Ben momenteel op telefoon maar reageer morgen iets meer uitgebreid. :)


Klinkt als een goede les en fijn dat je hier zo mee aan de slag kan! Ik ben benieuwd welke tips hij heeft gegeven, wie weet steken wij er ook nog wat van op haha :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 19:20

Zo eindelijk even achter de Pc voor een uitgebreidere update.

De instructeur was echt een heel vriendelijke en paard gerichte man. Hij begon met haar gewoon even te observeren op de poetsplaats en mij wat vragen te stellen. Dat gaf me eigenlijk al gelijk een goed gevoel! Toen heeft hij haar lichamelijk ook even na gekeken, de rug afgetast en druk gezet om haar reactie te bekijken. Ook tijdens het zadelen heeft hij hier op gelet en naast een heel klein beetje reactie op de singel was er niks gek te zien. :)

Daarna zijn we naar de piste gegaan en is hij begonnen met haar te longeren. Hier vertoonde ze exact hetzelfde gedrag als bij mij, soms heel rustig en andere keren er elke ronde uit draaien. Wanneer ze er uit draaide ging hij haar een oplossing aanbieden zeg maar, dit door haar eerst terug iets opzij te vragen en daarna zelf terug de achterhand te begrenzen met je lichaamshouding. Ik was erg blij dat hij dit zo aanpakte, want dat deed ik eigenlijk zelf ook zo! :) Enkel twijfelde ik of ik het elke keer moest doen zodat ze er geen spelletje van zou maken. Hij heeft haar één keer 'er door gehaald' door het longeer touw iets uit te gooien waardoor ze toch door de staking heen liep. Hij was ook heel eerlijk dat hij niet het super effect hier van had, dus dat dit ook niet iets is wat ik zelf moet gaan proberen.

Enkele tips die hij me gaf was om altijd in haar oog te kijken, als ze mag vertragen ga je richting het zadel kijken en wanneer ze echt een overgang mag maken naar een tragere gang dan kijk je naar de achterhand. Ook dat Callista zelf naar hem toe moet komen. Maar dit ging eigenlijk allemaal echt goed. Na een tijd ging ze ontspannen en liet ze een mooie stap en draf zien, maar je merkt gewoon dat ze erg sensibel is. Het is eerder angst dan agressie. En hier moet ik haar steun pilaar worden zeg maar.

Ik kon me heel erg vinden in zijn aanpak, geen zweep of niets, alles puur op lichaamshouding. Hij heeft niet met haar gereden, alhoewel hij wel het gevoel had dat dit perfect had gekunnen. We gaan nu een paar weken het longeren heel regelmatig oppakken (3 a 4 x per week) en dan kijken hoe dit evolueerd. Ze is erg slim maar ook heel erg lief. Hij zag er echt niets van kwaad in en verzekerde me dat dit samen wel goed zou komen.

Super tevreden dus! Hij was echt een heel kundige man, heeft ook mijn zadel nagekeken en alles, adres gegeven van een zadelmaker om met de tijd de kussens te laten opvullen of evt het zadel om te ruilen, echt heel erg blij mee dus! Heb er echt terug zin en vertrouwen in. Ben er van overtuigd dat het mijn eigen schuld was vorige keer, ik ben te snel willen gaan en wou toch even de grenzen opzoeken, die hebben we dus duidelijk gevonden. Eerst nu werken aan de basis en gewoon terug doen alsof we vanaf 0 moeten beginnen. Stem commando's aan de longe erop, als ik hooohooo zeg moet ze ook echt terug naar die ontspanning gaan en dat moet onder het zadel ook zo kunnen werken.

Ik heb er in ieder geval echt vertrouwen in! Eigenlijk vind ik het niet eens zo slecht dat het vallen gebeurd is, nu ben ik in ieder geval niet meer zo overmoedig en wil ik eerst echt zelf terug met de basis beginnen. :)

PS; dank jullie voor de overwegende positieve reacties!! Ik heb echt het beste voor met het paardje en naar mijn gevoel pak ik de situatie aan hoe het moet, heb er gelijk professionele hulp bij gehaald en als er iets nodig zou zijn van lichamelijke hulp zou ik dit ook doen, maar denk niet dat ik na zo één voorval gelijk in paniek moet raken. Niet alles moet en kan van de eerste keer perfect gaan toch? :)

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:47

Wat een fijn verhaal! Komt helemaal goed hoor, je doet het super.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:41

Fijn verhaal. Klinkt als een kundige instructeur die prima bij jullie past. Nu lekker aan de slag met de basis, en méér vertrouwen op je eigen intuitie. Want je eigen ideeen waren zo slecht nog niet :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Mer1980

Berichten: 18717
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:17

Fijn hoor dat je een goede les hebt gehad en goede begeleiding!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

CalipsoLover

Berichten: 5521
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:15

Stille meelezer hier... Ik dacht in het begin dat het niet zo een slim idee was om een 7 jarig paard te kopen als je er zelf een tijd tussenuit bent geweest en nog geen ervaring hebt met een eigen paard. Maar het ziet er naar uit, ondanks je accident dat je het zeer goed aanpakt. Heel goed van je dat je er meteen een instructeur bij hebt gehaald! Dat komt zeker goed als je de hoop niet verliest en er moeite en tijd in steekt :)

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:59

Super op weg zeg zo!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 14:31

Dank jullie voor de lieve reactie's!

Calipsolover, echt leuk om dat te horen. Ik twijfelde namelijk zelf ook of dat wel een goed idee was :+ Maar er zit geen haast en geen grote ambitie achter, dus ik denk dat ik na enige tijd echt een leuk recreatiepaardje aan haar overhou.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 13:37

Vandaag nog eens gelongeerd, ze was eeeecht vermoeiend. In stap ging het wel goed, maar in draf er echt constant uit draaien. Ben na een uur kunnen stoppen met een aantal rondjes doordraven. Was wel erg veel groot verkeer en ze is nog steeds erg hengstig. Gewoon verder oefenen en proberen geduldig te blijven. Soms haalt ze echt wel het bloed van onder men nagels, dan is er niks van aanleiding en ineens staat ze dan stil. Gelukkig weet ik nu van met de les dat het wel beter en anders kan, volgende keer nog eens op een rustiger moment proberen!

Nannetje7
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-05-16

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:40

Ik volg ook mee (meelezend;-))
maar wil toch even reageren, wat knap dat je hebt vol gehouden totdat het een aantal rondes lukte!
Hoe gaat het met je hand?

vayake
Berichten: 243
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:14

Alvast proficiat met je nieuwe aanwinst!

Wat ik mis in dit verhaal is dat het paard eigenlijk niet de tijd heeft gekregen om zich aan de nieuwe omgeving, nieuwe paarden en nieuwe eigenaar te wennen.

Dit kan ook innerlijke stress veroorzaken waardoor je paard ongewenst gedrag vertoont plus het feit dat ze nog veel moet leren.

Bv: ze was gewend geweest 24/7 buiten te lopen en nu staat ze 's nachts op stal en bij slecht weer ook overdag dacht ik gelezen te hebben? Dit is echt ingrijpend en niet elk paard past zich even snel aan.
Ook het verkeer naast de piste zoals ze schrijft is gewoon wennen. Zoals vele andere dingen.
Ook jij moet je paard leren kennen en andersom. Je moet een vertrouwensband opbouwen, dit is het belangrijkste! Je moet werken aan elkaar vertrouwen en hierbij wel duidelijk maken dat jij de leider bent. Ik ben zeker niet voor allerlei hulpmiddelen maar een longeerzweep is eigenlijk een verlenging van je arm. Kan je zonder trainen is dit des te beter maar je moet natuurlijk je paard wel duidelijk kunnen maken wat je bedoelt. Je kan hiermee dus ook je grenzen beter stellen en bij sommige paarden gaat dit niet zonder hulpmiddel.
De plaats waar jezelf staat/wandelt tov je paard is tijdens het longeren ook zéér belangrijk. Doe je het fout is de kans dat ze stoppen of draaien des te groter!
Ik zou zeggen overdrijf niet en bouw langzaam aan op. Gaat het in stap 10min goed stop dan. Mentaal leert je paard meer op 10 positieve minuten dan een uur ups en downs. Tenslotte moet je ook conditie opbouwen en dit vergt tijd. Een uur longeren is voor mij persoonlijk not done. Te belastend en schadelijk voor de benen!
Geduld loont! Je zal dit op termijn zelf ook ondervinden.
Jullie moeten tenslotte elkaar ontdekken!

Succes alvast!

Arabians are the most fabulous horses in the world!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 20:28

@vayake bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik kan me er ook zeker in vinden!

Ik ben in het begin te snel willen gaan, en heb nu ook terug wat stappen terug gezet. Ik wil morgen haar laten wennen aan de zweep, zodat ze dit ook gaat zien als verlengde van mijn arm ipv eng ding. Zo zou ik hem op een rustige manier terug er bij kunnen nemen.

Ik wou haar ook zeker geen uur longeren, probleem was echter dat ze pas na een hele tijd een paar goede rondes deed, daarna ben ik ook gestopt. Stoppen tijdens de slechte rondes lijkt me dan erger. Belastend was het zeker niet want het was stappen en steeds een half rondje of max 10 voltes draf. Maar ik ben het dus met je eens dat een uur longeren niet de bedoeling kan zijn.

Voorlopig staat ze wel heel de dag buiten en enkel snachts op stal. Heb wel het idee dat ze zich aan de omgeving heel goed aan past.

De houding tijdens het longeren ben ik me idd van bewust! Probeer er veel rekening mee te houden, soms stopt ze idd omdat ik fout sta, vaak ben ik ook heel duidelijk er achter en is het toch kwestie van niet begrijpen, dan bied ik haar altijd terug de oplossing aan en proberen we opnieuw.

Ik heb hierna ook nog wat grondwerk gedaan, dat vind ze heel leuk. Dit omdat ik toch sowieso ook positief wil afsluiten, zodat ze mij niet gaat linken met het longeren wat ze nu nog stressvol vind.

Deze week gewoon nog een keer proberen en heel bewust proberen zijn van houding en haar lichaamstaal. Ze is nog maar 5 x gelongeerd op haar nieuwe plek dus ik blijf ook geduldig maar ze mag er niet van gaan profiteren. Ik ga kijken of ik iemand kan laten filmen deze week, is wel interessant om uit te leren en hier te plaatsen voor jullie!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:43

Toch maar goed gedaan e! En Hey, het gaat overal met Ups en downs! Zolang je er positief naar kunt kijken, is het top. Sta je in België trouwens?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 12:40

Vandaag weer bij Callista geweest! De bedoeling was om echt heel rustig te longeren en maar kort stap en draf. Het is enkel stap geworden omdat het heel hard regende, maar het ging wel vrij goed! Vorige keer raakte ik zelf ook gespannen, heb vandaag echt goed nagedacht bij alles wat ik deed en zelf proberen geen spanning door te geven. Ik heb een stukje gefilmd, hier gaat ze in het begin 1 keer fout maar dat was mijn schuld, helemaal op het laatst nog een keer en daar zie ik zelf niet meteen wat de aanleiding is. Zoals je ziet regende het ineens zo hard, dus we zijn gestopt met enkel stap. Hierbij een filmpje ( beetje slecht want ik was alleen :+ ) opbouwende tips en kritiek zeker welkom!


Nannetje7
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-05-16

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:00

Als ik jou was zou ik een stuk bak afzetten en proberen niet zo veel mee te lopen. Als je straks de draf en galop mee pakt dan wordt het heel lastig om niet mee getrokken te worden. Bij de laatste keer dat ze stopt lijk je wat te twijfelen, volgens mij reageert ze daarop.
Zelf heb ik heel veel gehad aan de boeken van Lammert Haanstra over longeren, misschien een goede leestip!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 16:04

Bedankt! Had het filmpje ook in het longeer topic gezet en heb daar ook veel goede tips gekregen. Ben erg blij hiermee want het is soms echt moeilijk om alles in eens goed te doen, maar ik wil haar ook zo weinig mogelijk gemengde signalen geven.

Ik ga de boeken zeker opzoeken! En eventueel een stukje af te zetten, dat gaat het meelopen ook wel verminderen.

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:04

Gefeliciteerd met je paardje!

Ik zou zeker eens proberen om de bak af te zetten, dan heeft je paard wat meer steun aan de zijkanten en heb je de kans dat hij minder vaak omdraait. Wat ik van je verhaal begrijp is hij nog niet echt doorgereden toch? Ik heb altijd geleerd dat jonge paarden (zo beschouw ik jouw paardje nu ook maar even) vaak steun zoeken aan de bakranden en nog niet de balans hebben om op eigen benen een "klein" rondje te lopen. Dus een afgezet rondje zou je in dat geval zeker kunnen helpen:)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 18:09

Larissa ja klopt! Ik ga morgen nog eens verder met de tips en de 20 YouTube filmpjes die ik gekeken heb, Haha. Even kijken hoe dat gaat en ook even prikpaaltjes aanschaffen waarschijnlijk. Kwaad doe ik hier in ieder geval niet mee. Helpt mij Mss ook om iets consequenter te zijn qua houding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 18:49

Ik twijfel om nu nog even langs te gaan en haar wat te laten wennen aan de zweep enz, zodat ze hier minder gevoelig op wordt. Of zou dit te veel zijn op 1 dag? Heb een kwartiertje aan de longe bezig geweest vandaag en verder niets eigenlijk. Ze heeft ook heel de dag binnen gestaan ivm de smid die langs kwam (was niet nodig maar even gecontroleerd, volgende keer kan ze met de andere mee bekapt worden)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 20:33

Ben toch nog geweest! Heb wat grondwerk gedaan en goed geprobeerd te letten op mijn lichaamstaal. Volgens mij is haar hengstigheid over, ze is ook weer een stukje rustiger en ze is weer heel lief en knuffelig. Ben heel blij dat ik nog geweest ben, moet vaker zo een leuke momentjes inlassen, zo kan ik een band met haar opbouwen en is het voor haar ook niet steeds het vervelende longeerwerk.

Kijk dat kopje nu <3

Afbeelding

Iemand vroeg nog hoe het met mijn hand ging, het gaat wel iets beter maar nog steeds vervelend. Kan weinig kracht zetten met mijn duim en de gespalkte vinger is nog steeds dik en blauw (gisteren, vandaag heb ik de spalk er nog niet af gehad). Volgende week woensdag ga ik op controle.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IngeK, Koekie73, MissSicarius, Mnoonn, Vagabondo en 23 bezoekers