[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:51

Heb je al even gesproken met de vorige eigenaar? misschien heeft juist zij wel goede tips/gebruiksaanwijzing.

Super dat je die bodyprotector aan had +:)+


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 18:03

@justkid, nee nog niet. Weet wel dat ze haar in een afgesloten longeer piste longeerde. Verder had ze stap en draf er op maar meer niet. Kan eventueel wel eens horen of ze daar fel was als ze hengstig stond.

Ik ga denk ik voor het longeren ook maar prikpaaltjes halen, en zorgen dat ik goed achter de schouder blijf. Ze is natuurlijk nog echt groen en het is best logisch dat ze gaat testen.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:11

Ik hoor wel vaker mensen over prikpaaltjes, mijn paard loopt daar gewoon doorheen/ onderdoor of ze springt erover en dan gaat ze me in een hoekje staan uitlachen :')

Zij moet verplicht aan een touwtje of ik moet gezellig naast haar staan zodat we samen allerlei oefeningen doen.
Tip voor het longeren, zeker in het begin,zorg dat je voeten naar haar achterhand wijzen en kijk daar ook naar. loop desnoods kleine rondjes in het midden mee maar zorg echt dat je haar niet voorlangs kruist in een denkbeeldige lijn. Dan hou je haar eigenlijk tegen, zij moet jou ook leren lezen en kennen. :)

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:15

Eventueel gewoon hindernismaterjaal als je dat op stal hebt? Weet niet hoe kang de zijde is die je moet afzetten :p

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 18:31

Ja ik zou haar tussen paaltjes en aan de lijn nemen, maar zo kan ze al minder achteruit gaan wandelen bij protest en kan ik haar makkelijker corrigeren.

Bedankt voor de tips trouwens! van de voeten lijkt me een goede!

Heb hindernis materiaal maar dat is echt super zwaar :Y) heb het 1 keer gedaan maar is echt meer sleuren dan longeren, daarom leken paaltjes me een goede oplossing eventueel.

Heb ook met de vorige eigenaresse gepraat en daar heeft ze zo iets nooit gedaan, dus ik denk echt wel dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. Maar daar komen we nog wel achter!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:43

Wat een naar begin!! Neem de tijd om elkaar te leren kennen!! Heel veel suc6!!

anjali
Berichten: 14849
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:17

Het is heel vaak zo dat een paard wat net verkocht is en naar een nieuwe omgeving,in het begin heel braaf is want overdonderd. zogauw hij zich op zijn gemak gaat voelen krijgt hij durf en gaat je uittesten.Het is wel belangrijk dat je dat nu goed aanpakt,met les kom je sneller vooruit denk ik.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 20:04

Denken jullie dat het kan helpen om haar echt maar minimaal brok te geven? Dit kreeg ze namelijk bij de vorige eigenaars niet, en ik zat nu te denken dat ze misschien daarom zo veel energie had? Bij de vorige stond ze 24/7 buiten en kreeg ze voordroog en wortels bij gevoerd. Nu krijgt ze een halve schep brok hooi en af en toe wat wortels. Overdag staat ze ook op de weide.

Denk ook wel dat het een kwestie van respect opbouwen is, morgen avond komt er een instructeur een keertje kijken. Ben heel benieuwd! De bedoeling is om verder te lessen bij de stalbazin, maar die gaat er zelf niet opkruipen. Deze man evt wel dus das wel fijn voorlopig.

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:27

Ik ben geen voer expert, maar ik dénk dat ze daar zeker extra energie van kan hebben, als ze het eerst niet kreeg. Maar zoals ik zei ik weet er niet heel veel van : p

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 20:57

Ja eigenlijk had ik er niet echt bij na gedacht maar Mss toch een idee om dit echt minimaal te houden voorlopig. Wordt ze wel chagerijnig van tijdens het voeren..

Heb net de spalk er even af om mijn haar te kunnen wassen, echt een worstje mijn vinger :( :+

Afbeelding

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:58

Oei oei, kun je hem wel bewegen?
Ik heb ook eens een gekneusde vinger gehad die was ook 2x zo dik :+ Niet fijn.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 21:01

Minimaal maar probeer het ook niet te veel want in principe mocht die spalk er ook niet af, maar wou toch graag mijn haar wassen na dat zand happen :P

Had vandaag ook een sales afspraak voor het werk, was nog wel enige hilariteit toen de klant me een hand wou geven :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15855
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:07

k_m schreef:
@justkid, nee nog niet. Weet wel dat ze haar in een afgesloten longeer piste longeerde. Verder had ze stap en draf er op maar meer niet. Kan eventueel wel eens horen of ze daar fel was als ze hengstig stond.

Ik ga denk ik voor het longeren ook maar prikpaaltjes halen, en zorgen dat ik goed achter de schouder blijf. Ze is natuurlijk nog echt groen en het is best logisch dat ze gaat testen.

Ik vind dat helemaal niet logisch.

Een stukje terug postte je ook dat je haar iets laat doen zolang ze aangeeft dat ze het leuk vindt. Dan sluit je dus een compromis en dat moet je niet doen.

Het voer heeft er niets mee te maken of je moet er iedere dag een paar kilo haver ingooien.

Mijn advies zou zijn om haar door te laten rijden.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 21:21

Ik kan me niet herinneren dat ik dat ergens heb geschreven dat ik haar wat laat doen zolang ze aangeeft dat ze het leuk vind? Met het longeren enz ben ik altijd door gegaan tot ze met een ontspannen rondje kon eindigen. Terwijl ze dan zelf al 5 keer voor me was gaan staan. Met grondwerken is ze ook 2 keer bij me weg gelopen, dan moet ze ook gewoon terugkomen en dan werken we nog even verder. Tot dat ik het aangeef.

Dus snap niet goed waar dat vandaan komt. Ik denk ook serieus na over haar doorrijden maar wil geen conclusies trekken uit 1 slechte ervaring. Morgen komt er proffesionele hulp en dan kijken we daar weer verder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15855
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:08

k_m schreef:
We gaan natuurlijk wel in stapjes die ze zelf aangeeft prettig te vinden.

Ok, iets andere bewoordingen maar dit is wat ik bedoelde.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 23:12

Denk dat we elkaar daar even mis begrijpen. Ik bedoel hiermee dat ik van haar niet verwacht dat ze op 2 weken tijd de 3 gangen er juist heeft op staan. Als ze bv problemen heeft met overgangen wil ik hier rustig op door oefenen tot dit goed gaat. Dat betekend niet dat ik haar rodeo gedrag van gisteren apprecieer of accepteer. Ben ondanks mijn handen elke keer terug op gestapt en verder gevraagd. Ga dit nu dus ook kort op de bal aanpakken met de instructeur. (Die komt 2 dagen na het voorval, meer kan ik niet doen volgens mij :) )

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 07:40

Ik vind dat je het goed aanpakt hoor! Direct profesionele ondersteuning erbij +:)+

En daarnaast is het één voorval. Je hebt haar net, ze is net verhuisd, hengstig en nog wat groenig onder het zadel. Tuurlijk is een rodeo niet gewenst, maar niet heel gek. Volg je eigen gevoel en dan komt het vast goed. Succes!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Mer1980

Berichten: 18718
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:45

Goed dat je er een pro bij haalt! Top! Ik hoop dat je hand snel opknapt, vervelend dat je er zo'n last van hebt!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:13

Helemaal eens met freetorun!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

anjali
Berichten: 14849
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:58

k_m schreef:
Denken jullie dat het kan helpen om haar echt maar minimaal brok te geven? Dit kreeg ze namelijk bij de vorige eigenaars niet, en ik zat nu te denken dat ze misschien daarom zo veel energie had? Bij de vorige stond ze 24/7 buiten en kreeg ze voordroog en wortels bij gevoerd. Nu krijgt ze een halve schep brok hooi en af en toe wat wortels. Overdag staat ze ook op de weide.

Denk ook wel dat het een kwestie van respect opbouwen is, morgen avond komt er een instructeur een keertje kijken. Ben heel benieuwd! De bedoeling is om verder te lessen bij de stalbazin, maar die gaat er zelf niet opkruipen. Deze man evt wel dus das wel fijn voorlopig.

Een paard dat 24\7 op de wei staat is veel rustiger dan een die ook op stal staat,en daarbij stevig krachtvoer krijgt. Stond jouw paard vroeger het hele jaar door buiten?Als ze nu te veel energie heeft dan moet ze meer bewegen en\of minder krachtvoer.Ik vind 7 jaar niet jong en infeite zou ze al doorgereden moeten zijn,inclusief de galop.Tenzij ze als fokmerrie heeft gediend.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 15:22

Bedankt voor de reacties! Ben blij dat jullie er ook zo over denken. Ben heel benieuwd voor vanavond met de les.

@anjali, ze heeft idd als fok merrie gediend dus dat is de reden. Ik ga haar inderdaad proberen toch meer beweging te geven. Ga vanavond oefenen op longeren dus dan kan ik daar regelmatig mee aan de slag.

yinyanglinda
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:55

Ik zou haar eerst lichamelijk na laten kijken en checken of het zadel niet ergens knelt. Een paard doet niet iets als klieren of expres jou eraf bokken. Dan is er echt iets aan de hand. Check of haar rug gevoelig is!
En misschien begrijpt ze niet wat je wilt, miscommunicatie wat zich uit in frustratie. Paard reageert puur instinctief. Misschien elkaar eerst wat beter leren kennen, voordat je erop gaat zitten. Gewoon zonder wat van haar te willen kennismaken. Het is een merrie met karakter, behandel elkaar met respect.
Succes met je mooie paard.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 17:07

yinyanglinda schreef:
Ik zou haar eerst lichamelijk na laten kijken en checken of het zadel niet ergens knelt. Een paard doet niet iets als klieren of expres jou eraf bokken. Dan is er echt iets aan de hand. Check of haar rug gevoelig is!
En misschien begrijpt ze niet wat je wilt, miscommunicatie wat zich uit in frustratie. Paard reageert puur instinctief. Misschien elkaar eerst wat beter leren kennen, voordat je erop gaat zitten. Gewoon zonder wat van haar te willen kennismaken. Het is een merrie met karakter, behandel elkaar met respect.
Succes met je mooie paard.


Het zadel is bij de vorige eigenaar na gekeken door een osteopaat. Ik sluit het niet uit maar wil eerst kijken wat de instructeur er van denkt. Een groen paard kan in mijn inziens wel degelijk bokken om je er af te gooien. De eerste keer met het rijden waren hier ook totaal geen symptomen van te zien dus voorlopig wil ik eerst kijken hoe het zich nu verder ontwikkeld met proffesionele hulp. :)

Ze is ook gekeurd door de DA bij aankoop en daar kwam ook niets uit.

Ben het wel eens met elkaar beter te leren kennen! Ik denk dat ik allemaal iets te snel wou gaan, omdat het allemaal vanzelf leek te gaan. Ga nu ook voorlopig veel grondwerken en longeren.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:33

Wat leuk om dit te volgen. Ben altijd wel nieuwsgierig :)

Heb alles gelezen wat je hebt geplaatst. Balen zeg van je vinger en dat al zo snel!
Zoals je hierboven plaatst is het denk ik goed om even een stap terug te nemen. Logisch dat je er het liefst meteen op springt en mee weg wil rijden, wie wil dat niet met zijn nieuwe aanwinst ;)
Ik denk dat het inderdaad slim is als je met haar op de grond gaat beginnen. Vergeet niet dat een paard zeker een half jaar de tijd nodig heeft om te acclimatiseren.
Je hebt haar laten keuren lees ik, maar heb je haar klinisch en röntgen laten keuren?
Heel veel succes en ook sterkte met je vinger!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 17:52

@primadonna, ja het ging allemaal iets te snel! Fijn dat je alles hebt door gelezen. Ze is klinisch gekeurd. Indien nodig ga ik er vanzelfsprekend iemand bij halen die haar fysiek kan nakijken, maar als er de komende weken geen problemen zijn lijkt me dit niet nodig. Het zal dus even aankijken worden.

Maar nogmaals, indien nodig komt er zeker iemand bij die haar lichamelijk kan na kijken. Eerste stap is echter proffesionele begeleiding en kijken wat die zegt. Ik denk echt dat het een samenloop van omstandigheden was, zoals meerdere bokkers hier ook al hebben geopperd. Maar dat ontdekken we zeker nog!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, dialah, fransje23, Jet, Kasmir, moralian, PetalBot en 24 bezoekers