[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:46

Bij dat gaan stilstaan kun je best meteen zelfverzekerd richting haar achterhand stappen zodat je in een drijvende positie komt te staan. Ook bij het begin kun je dit best zo doen. Lammert legt dit goed uit.

Ik zou de longe ook anders vasthouden: zoals een teugel.

Lukt het niet met zweep erbij?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 17:36

Bedankt nog voor de tips! Had een druk weekend dus reageer nu pas. Heb ook nog hele goede tips en feedback gehad via PB erg blij mee.

De lesgever stuurde dit weekend ook een appje hoe het nu ging, erg vriendelijk! Volgende week ga ik weer een lesje in plannen.

We hebben verder niet heel veel gedaan, zaterdag heb ik haar even aan de hand 10 meter van het erf laten wandelen, er kwamen zeker 5 auto’s voorbij en hier reageerde ze heel braaf op, we zijn snel terug gedraaid en volgende keer kunnen we weer wat verder!

Morgen als het weer het toe laat longeren in een af gezet stukje!

Ik wil volgende maand even kijken om mijn spring zadel in te ruilen, ik twijfel of ik dan een VZH zadel koop of iets meer dressuur.. ik wil in het begin veel dressuren en buitenrijden maar neem ook graag een sprongetje met de tijd..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 19:44

De bak is ondertussen herschapen tot zwembad, ik had ook een erg vermoeiende werk dag dus vandaag gewoon lekker geknuffeld en mini beetje grondwerk gedaan. Ze begint echt heel erg relaxt te worden, super fijn om te zien. Hoop morgen te kunnen longeren!

selfie! *-:)

Afbeelding

Al die foto’s >;)

Afbeelding

En de gezellige beestenboel op stal <3

Afbeelding

Afbeelding

Django_Mette

Berichten: 1363
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:06

Ik wil je graag een compliment geven, omdat ik vind dat je het echt super aanpakt :j Alle begin is zwaar, en nu zit het eventjes tegen, maar als je zo door blijft gaan, dan krijg je er echt een gouden (mocht ze beslissen zichzelf vies te maken :Y) ) paard voor terug. Ik vind haar een enorm vriendelijke uitstraling hebben.

Heel veel succes :D

Insta: @feddethebarockpinto

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 19:04

Super lief @Django_mette! Dankjewel echt fijn om te horen want ik wil het echt zo goed mogelijk doen.

Vandaag voor het eerst gelongeerd met de prikpaaltjes, WAT EEN VERSCHIL :):)
Het ging echt suuuper goed, om te beginnen heb ik haar los in tussen de paaltjes laten lopen, zodat ze snapte dat het een omheining is en dat ze er niet door kan. Toen ook even los grondwerk gedaan in de cirkel, ging ook erg goed. Ze liep weliswaar rondjes rond mij op lichaamstaal!!! Ik was zo trots, beetje zenuwachtig de longeerlijn eraan gedaan, en het ging echt als vanzelf! Geen enkele keer is ze er uit gedraaid. Ze was wel erg sloom, dus hier gaan we volgende keren op werken dat ze wel iets actiever mag zijn.

Ik was zo zo blij, voor mij was het ook makkelijker om haar zo te ondersteunen en voor haar is het ook gewoon veel minder stress en duidelijker. De afzetting is nu redelijk klein, dit wou ik even zo proberen voor de eerste keer, volgende keren ga ik het wel groter maken zodat ze met de tijd er ook een fatsoenlijke galop in kan doen. Hier een filmpje! (Op het einde komt Callista nog even dag zeggen <3 )


Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:22

Super zeg!! Lekker zo aan de slag en voor je het weet heb je die paaltjes niet meer nodig!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 20:48

Hoi hoi!

Het is redelijk rustig hier! Gisteren heb ik Callista nog eens gelongeerd tussen de paaltjes, ging weer heel fijn! Ze heeft nu ook een halve ronde galop gedaan op beide handen dus we beginnen er stilletjes aan te komen. Ik ga elke keer de cirkel een meter groter maken en dan zien we wel!

Na het longeren hadden we nog even los gewerkt in de cirkel, ging ook erg goed. Ik was haar los rondjes aan het laten lopen om zo mijn eigen techniek van goed te staan wat te oefenen zonder haar echt te storen. Ik stond op een gegeven moment een tikje fout en toen zag Callista haar kans :+ ze keek naar het draadje, twijfelde even en sprong er daarna gewoon overheen, haha. Was echt een komisch zicht. Daarna stond ze van de andere kant naar mij te kijken van ‘oei, wat nu??’ Dan heb ik haar zelf vanuit het grote gedeelte naar mij laten komen gewoon los, en dan ook los terug tussen de paaltjes geleid, ging heel flink. Ze heeft het daarna nog 2 keer willen doen, maar dan was ik er snel genoeg bij. We waren ook al wel even bezig dus het was wel genoeg! Lekker gekroeld nog los in het stukje en ook even kennis gemaakt met de kat.

Afbeelding

Volgende week laat ik de instructeur komen en dan hoop ik er nog eens op te zitten!

Wil ook graag een regendeken kopen voor haar, het is echt rot weer en ze staat toch nog lekker veel buiten. Iemand suggesties voor een gunstig geprijsde? Ik wou er eentje van het epplejeck merk halen met de 25% korting kwam die nu op maar 50€! Tips zijn altijd welkom!

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:56

Hahaha, wat een boef!

Met kleine stapjes haal je het meest :j Fijn dat er ook zulke goede momenten tussen zitten. Volgens mij leren jullie een hoop van elkaar en dat is mooi!

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:04

Fijn dat het zo goed gaat en dat de paaltjes helpen!! Het kan echt een wereld van verschil maken haha.

Ik heb mijn deken laatst bij het Limburgs Ruiterhuis besteld daar waren ze flink afgeprijsd. En daarna heb ik een "reservedeken" die eigenlijk net zo goed zit en is bij ons bij de paardenwinkel in Wormerveer gehaald voor €30,- dus dat was goed te doen! :) Ze hebben geen webshop, maar je zou ze eens kunnen mailen. Ruitersport Zaanstad heet het.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 21:21

Bedankt voor de tip! Is allemaal nogal ver dus ben maar gewoon voor de EJ gegaan. Heb een rood dekentje gehaald! Ze lijkt net het paard van sinterklaas nu, echt schattig!
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 13:40

Ik ben nog wat leuke dingen te weten gekomen over Callista!

Ik heb gisteren contact gehad met de stal waar Callista vandaan komt, ze heeft geen afstammeling omdat de fokker nooit het dek geld voor de hengst heeft betaald. Ze heeft dus ook niet rechtstreeks als fok merrie gediend, wel 2 keer als draag merrie! Haar vader zou Cicero Z zijn, een hele mooie afstamming dus!! Dit zou ik kunnen laten onderzoeken door DNA, maar kan haar niet in het stamboek laten opnemen tot dat de oorspronkelijke fokker het dek geld heeft betaald. Jammer maar afstamming is wel goed en ben niet van plan te fokken!

Even voor het idee, dit is Cicero : http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... x-RANDEL-Z

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:15

Staat haar mooi! Knappe papa <3 ze heeft dus ook spring genen haha.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 14:28

Ja! Ze kan blijkbaar ook heel goed springen. Heb het nog niet geprobeerd maar ze springt toch over de longeer paaltjes :+ echt tof om zo wat meer te weten te komen!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 19:31

Vandaag op aanraden van de instructeur schriktraining gedaan, ik kopieer even zijn whatsapp berichtje met tips;

Ook schriktraining mag je al doen. Ik doe dat wel eens met een speelbal die ze in de stal ophangen. Mag ook een zak van 30x30cm+- zijn. Daar een halstertouw aan gespen. Je neemt haar aan een lange touw en laat de bal voor haar op de grond slepen waardoor zij de bal volgt. Gaat dat goed dan zwaai je zachtjes met de bal richting haar tot ze uiteindelijk kan verdragen dat de bal haar overal raakt. Dat bouw je uiteraard rustig op. Nog een goeie: neem een dressuurzweep, maak daar een plastic zakje aan op het einde. Verder idem. Eerst slepen voor haar en laten volgen. Tot je haar er overal mee kan aanraken en flapperen. Hier is het héél belangrijk dat je telkens je met dat zakje naar haar toe gaat of aanraakt en zij krijgt stress of spanning je het zakje precies op dezelfde plaats laat tot zij ontspant, niet meer beweegt of er naar slaat. Het weg halen is dan haar beloning. Het leert haar bij stress of spanning af te wachten, in te schatten en rustig te blijven ipv direct te rennen. En dat is altijd handig :)

Zo gezegd zo gedaan! Vandaag een zak aan een dressuur zweepje geknoopt en aan de slag gegaan. Het was allemaal nog heel eng, maar het ging wel oke! 2 keer is ze in paniek echt weg gelopen, maar daarna kwam ze gelijk los terug naar mij toe. Volgende keer gaan we gewoon terug proberen en kijken hoe het evolueert. Ik ben zo blij met mijn instructeur! Hij is echt heel begaan en super paard gericht.

Verder was Callista echt een varken vandaag, had haar gisteren helemaal gepoetst en ze was echt super schoon, maar vandaag had ze in de weide echt helemaal uit haar dak gegaan volgens de stal eigenaresse, met als gevolg dit :+
Afbeelding

Ze staat wel lief te kijken maar echt een varken!! Heb haar snel even gepoetst en dan maar een deken opgelegd, want met dit weer zal het niet veel beter worden.

Overmorgen opnieuw schriktraining doen! Heb ook een springbal dus ben heel benieuwd hoe ze daar op gaat reageren. :)

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:56

Het leven van een schimmel, hahahaha _O- Super fijne instructeur en dat hij je fijn huiswerk meegeeft :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:25

Schriktraining is altijd erg goed! Fijn dat je instructeur je zo huiswerk meegeeft :). Enne... succes met poetsen ~~}>

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:52

Je zou Tristan Tucker even op kunnen zoeken op YouTube. Dan heb je beeld bij wat je instructeur bedoelt. :)

Edit: hier het filmpje (toevallig ook een schimmel, haha):


Het is wel in het Engels, maar volgens mij voor iedereen wel goed te volgen. Je ziet hier duidelijk hoe een paard kan reageren en hoe jouw instructeur het bedoelt. Alleen zegt jouw instructeur dat je het zakje op precies dezelfde plek moet houden. Ik denk dat dat niet altijd mogelijk is. Maar dat zul je dan zelf ervaren ;) Misschien een idee om de oefeningen die je doet de filmen? Zo kun je terugkijken en evalueren. Maar een ideetje hoor :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 17:16

Super Rivaldo dankjewel! Heb nu niet veel tijd maar ga het zeker bekijken. Engels is ook geen probleem, bedankt voor de moeite van het opzoeken!! Wel grappig inderdaad ook een schimmel en zo een zakje :P Ik probeer het op dezelfde plek te houden maar dat is idd in de praktijk niet altijd mogelijk. Probeer het dan wel op ongeveer zelfde afstand en hoogte te houden. Ik ga nog eens filmen ook! Doe ik met longeren en grondwerk ook regelmatig en dan veeeel terug kijken. Dan zegt mijn vriend dat ik egocentrisch ben hahahaha :')

Ben er vandaag heen geweest met een nieuwe uitdaging, een springbal! Eerst lichte aarzeling en na wat toertjes draaien kon ik haar er zo goed als overal mee aanraken! Slepen over de grond is nog eng, maar niet blinde paniek eng dus das wel tof! Plastieke zakjes zijn ook veel enger natuurlijk :+
Springbalfie!
Afbeelding

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:49

Leuk om te zien dat het beter gaat. Ik heb ook een Zangersheide. Zit bomvol met karakter Haha

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 21:06

MVasbo schreef:
Leuk om te zien dat het beter gaat. Ik heb ook een Zangersheide. Zit bomvol met karakter Haha


Tof! Welke hengst? Heb ook al in de gaten dat ze echt een grapjas is ja :+


Vandaag even lekker gaan knuffelen en poetsen, toen vond ik een klein plastiek verpakkingkje van een poets blok. Ideaal om nog wat mini schriktraining mee te doen! Veeeel minder eng dan de grote zak. Zelfs slaap verwekkend
Afbeelding

Zag gisteren deze ook nog voorbij komen, moest ik ook hard mee lachen :')

Afbeelding

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:30

Hij is een Artos z :) Best neurotisch op stal, maar met geduld is alles ok.

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 20:50

@MVasbo, ja die gekke karakters krijg je vaak het meeste van terug!

Ik heb gisteren nog eens les gehad! Ik had de afgeholpen 2 weken heel veel bezig geweest met longeren. Dit was dus ook fel verbeterd.

We hebben de piste half af gezet en dan is de instructeur begonnen met longeren om te kijken hoe we geëvolueerd waren, positief dus! Daarna zelf gelongeerd, ook hier weer tips en oefeningen mee gelegen. Het vergroten en verkleinen, tempo wisselingen,... hier kunnen we mee verder!

Daarna zijn we echt van basis af aan terug begonnen voor het rijden. Eerst voet in de beugel en stil blijven staan, dat ging vanzelf. Dan hangen, iets spanning maar geen echte paniek. Dit een paar keer herhaald tot we konden stappen terwijl ik er over hong. Daarna op gestapt. :)

Man toch spannender dan ik dacht! Toch beetje zenuwen na de vorige keer. Daarna hebben we aan de longe gestapt. Met een neckrope (halstertouw) voor de veiligheid van mezelf en een zekerheid, deze hield ik mee vast met mijn buitenland. Alles ging erg goed gelukkig! We hebben gestapt en op beide handen ook paar voltes door gedraafd. *\o/* het aanrijden was voor mij best eng want daar ging het vorige keer mis. Als ik onzeker ben neig ik sterk om haar terug te nemen, dit bezorgt haar dan weer stress en dat is dus iets waar ik zelf heel erg op moet letten. Maar het ging goed dus! Ik heb aan de instructeur voorgesteld of het een goed idee is dat hij haar een paar keer rijd, we hebben besloten dit niet te doen. Ik zal waarschijnlijk nog wel foutjes maken en zo moeten ik en Callista er alletwee aan wennen. Als hij dan altijd perfect rijd dan gaat calista mijn acties soms helemaal mis begrijpen.

Vanaf nu gaan we elke week les nemen. Ik mocht zelf oefenen met op en af stappen en evt rondjes rond stappen, draven best onder begeleiding voorlopig. Echt terug van 0 opbouwen zodat het voor ons alletwee terug fris en correct er in zit!

Ook neem ik volgende week een zadel op proef, een euroriding VZH zadel, een Opal. Iemand hier ervaring mee? :)

Een positieve update dus!! Ik zou zo graag een keertje in de toekomst kunnen kijken. Heb mezelf al gek verklaard om een groen paard te kopen maar ik heb door het vele grondwerk zo een band met haar, het is het werk helemaal waart!

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:35

+:)+ _/-\o_ wat heb jij een fantastische instructeur gevonden.
Komt helemaal goed met jullie **\O/**

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:47

Klinkt goed!!! Klinkt als een fijne merrie ook! En een goede lesgever.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 15:32

Ja ik ben echt super blij met mijn lesgever! Voorlopig staat er woensdag nog een les gepland maar het weer is niet echt optimaal voorlopig :brr:

Morgen avond zou ik normaal gezien een zadel ophalen om te testen, maar als er niet gereden kan worden stel ik het nog uit. Mag het een week op proef nemen dus wil wel effectief iets kunnen doen dan.

Verder nog niet op stal geraakt deze week, dadelijk even aaien maar met de sneeuw ook niet meer dan dat, ben benieuwd hoe ze er op reageerd!

Een tijdje geleden is mijn zus verkeerd terecht gekomen met een val van haar fjord, met als gevolg een gebroken ruggenwervel. Ze mag tot de zomer niet meer rijden, heb nu met haar en mijn instructeur afgesproken om met de fjord ook af en toe les te nemen. Dan kan ik iets comfortabeler aan mijn houding werken en blijft Jules (fjord) ook in beweging! Ben vandaag ook nog even bij mijn zus en haar paardjes geweest. Vlekje is de Shetlander die erbij staat, deze hebben we ondertussen al zeker 18 jaar. Zij was eigenlijk mijn echte eerste pony <3

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa en 36 bezoekers