Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ECM

Berichten: 659
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:36

Ja same!
Ik ben het typische paardenmeisje dat vanaf der 7e al paardrijdt, maar nooit een pony/paard mocht.
Ben nu ook volop student en werk (nog) niet, dus dat eigen paardje zit er voorlopig nog niet in. Maaar wel druk met het zoeken van een bijrijdknollie!
Maar ik ben wel van plan om, zodra de studie is afgelopen, m’n eerste echte paard aan te schaffen! Dat zal ergens in 2020 pas zijn. Maar je weet maar nooit hoe het leven gaat lopen, zeg ik altijd!

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:38

Ik kom ook meelezen en kletsen! De wil voor een eigen paard word de laatste tijd steeds groter maar ik weet dat dit de komende jaren helaas niet zal gaan gebeuren. Ik studeer nog en heb ook geen standaard inkomen, alleen als kinderoppas maar dat is natuurlijk erg verschillend.
Rij al z'n 7 jaar als bijrijder bij andere en op dit moment heb ik twee leuke hafjes. Bij de een 'verzorgen' we met zijn 4en, ze mag wegens gezondheidsproblemen alleen stappen en ik ben de enige die durft buiten te rijden waardoor er eigenlijk vrij weinig gedaan word.

Dus ben ik van de zomer opzoek gegaan naar een nieuw bijrijdpaardje waar ik wat meer mee kon gaan doen en ik ben uitgekomen bij een lief hafje echter onder het zadel is hij niet zo lief dus ik heb elke week les waar hij het heel goed mee doet (ondanks toch al een aantal vlieglessen :roll: ) Maar wat mij daarbij tegen houd is dat de eigenaar hem juist de tegengestelde richting in rijd en hem naar mijn idee veel spanning geeft waardoor hij vlieglessen gaat uitdelen. Maar dat is een lastig verhaal...
Door dat al ben ik wel Méer gaan dromen en sparen voor een eigen paardje. Mijn moeder staat er wel achter om tegen die tijd een steentje bij te dragen omdat mijn vader samen met mijn zus een camper heeft gekocht :=
Er staat al een tijdje een paard op de boktmarkt die ik echt geweldig vind... <<)

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:40

Ik meld me ook graag! Roep al jaren dat ik een eigen paard wil, maar veel verder dan manegelessen nog niet gekomen, dus voorlopig houdt een gebrek aan ervaring (meer qua omgang/onderhoud dan rij-ervaring) me tegen. Dus daar moet ik eerst eens werk van maken, en tegen die tijd heb ik waarschijnlijk weer andere dingen die voorrang hebben (een hypotheek bijv), maar blijven dromen (en mee kletsen :o ) kan altijd :D

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:42

Hoe hebben jullie eigenlijk verzorgpaarden gevonden? Ik ben zelf al een tijd op zoek zodat ik wat meer ervaring krijg met het verzorgen, omgaan en rijden van paarden die geen manegepaarden zijn. Jammer genoeg woon ik rond de stad Groningen waar iedereen ongeveer een verzorgpaard zoekt dus er zijn eigenlijk geen :\

ECM

Berichten: 659
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:52

Ik heb mijn verzorgpaarden altijd gevonden door advertenties op marktplaats, of van mijzelf of van anderen. En echt “vroegah” ging ik gewoon de buurt in en aan de deur vragen.
Maar sinds ik in Den Haag woon is het echt een drama. Iedereen die zoekt hier iets, en advertenties via marktplaats en bokt helpen niet. Ja of je mag even 300 piek per maand gaan lappen om een paard in bruikleen te hebben voor 3 dagen per week, dan kan ik er net zo goed zelf een aanschaffen..

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:54

Ik via familie. Een aangetrouwde nicht van mij zocht nog iemand en was toen via via bij mij gekomen. :)

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:55

Potate schreef:
Hoe hebben jullie eigenlijk verzorgpaarden gevonden? Ik ben zelf al een tijd op zoek zodat ik wat meer ervaring krijg met het verzorgen, omgaan en rijden van paarden die geen manegepaarden zijn. Jammer genoeg woon ik rond de stad Groningen waar iedereen ongeveer een verzorgpaard zoekt dus er zijn eigenlijk geen :\


Mijn eerste verzorgpaarden waren gewoon van mijn buren :+ daar heb ik ook de basis van het rijden geleerd, heb hier 3 jaar gereden. Daarna een paard gevonden door het plaatsen van een marktplaats advertentie. heb hem 3 jaar gereden Huidige 3e paard staat op dezelfde stal als de 2e, die rijd ik nu een jaar. En m'n andere sinds de zomer vond ik via facebook. ik had een berichtje geplaatst in een groep bijrijders en verzorgpaarden.
Het is lastig maar met goed zoeken kom je er wel!

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:07

Ja, hier ook!
Kopen zou geen probleem zijn, onderhouden(stal, veearts etc.) is een ander verhaal :')
Maar ooooit komt er een eigen, ooit..

En zou dan graag een paard van rond de 1.65/1.75 hoog willen, ik hou van groot! Heerlijke buitenritten maken, wedstrijdambitie heb ik niet.

Maar moet realistisch blijven en nu kan het gewoon niet.. Soms met vlagen wil ik het zoo graag..

Voorlopig blijf ik er lekker van dromen :D

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:10

Resistance schreef:
Als ik ooit heel veel geld heb wil ik het oude dorp hier in Zweden opkopen waar veel grond bij zit (is helemaal uitgestorven), en er een soort van paardencentrum van maken. Het zijn iets van 10 huisjes en gebouwen, op een prachtige plek. Bij elkaar kost het 80.000 euro. Wel moet er heel veel aan gebeuren, maar het lijkt me enorm gaaf om dan een huisje met een hoefsmit, een huisje met een paardenkliniek, een binnenbak, stallen, etc te hebben... Maarja. Dat zijn van die stiekeme dromen.

Waar? <<)

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:26

Hallo! Ik kom me ook melden! :D
Ik ben nu 19, rijd 10 jaar paard en wil in de toekomst een paard natuurlijk. Ik zit momenteel in het 2e jaar van een hbo studie en heb mezelf beloofd dat ik als ik een diploma en een (vaste) baan heb dat ik een paard mag kopen! Nu met school e.d. wil ik de verantwoordelijkheid van een eigen paard niet dragen... dus, ondertussen spaar ik leuke dekjes en zo en kijk ik te vaak op marktplaats naar leuke paarden :')

Ik zal vanavond even alles lezen!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:30

Hihi. Leuk allemaal!
Ik wil graag een PRE :) ben er helemaal verliefd op geworden. Waar ik ga kijken volgende week is dus ook een PRE.

Resistance, dat zou gaaf zijn!! En het lijkt mij nog nieteens duur.. voor een heel dorp... :+ maar misschien is grond sowieso goedkoper daar? Kennis van mijn oma hebben ook best veel grond, in vergelijking met ons in Nederland dan :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:49

Ik meld me ook!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:24

Piekosjj schreef:
Resistance schreef:
Als ik ooit heel veel geld heb wil ik het oude dorp hier in Zweden opkopen waar veel grond bij zit (is helemaal uitgestorven), en er een soort van paardencentrum van maken. Het zijn iets van 10 huisjes en gebouwen, op een prachtige plek. Bij elkaar kost het 80.000 euro. Wel moet er heel veel aan gebeuren, maar het lijkt me enorm gaaf om dan een huisje met een hoefsmit, een huisje met een paardenkliniek, een binnenbak, stallen, etc te hebben... Maarja. Dat zijn van die stiekeme dromen.

Waar? <<)


Wow wat? :wow: hoe gaaf klinkt dat!
80.000 klinkt echt niet veel voor een klein oud dorpje! Wat een verschil met NL!

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:33

Ik meld me ook! Heel leuk zo’n topic. Ook ik rijd al vanaf mijn 6e paard en opgegroeid met verzorgpaarden en paarden in de familie. Vier jaar lang heb ik 2 shetlanders ‘gehad’ die ik volledig in m’n eentje moest verzorgen, stonden in een privé stalling met geen 1 ander paard dus ik heb veel beslissingen zelf gemaakt omdat de eigenaresse geen tijd had. Dus ik deed alles met ze behalve het geld gedeelte. Helaas zijn ze 2 jaar geleden verkocht en ben ik sindsdien ‘paardloos’.

Op dit moment doe ik een hele zware MBO opleiding waar ik m’n volle focus en tijd bij nodig heb en red ik het niet om te werken en een paard te onderhouden. Mijn plan is eind 2019 op zoek te gaan naar een leuk paard.

Ik ben toch wel echt van de PRE’s of de Friese paarden. Maar je weet het maar nooit later :’)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:58

Piekosjj schreef:
Resistance schreef:
Als ik ooit heel veel geld heb wil ik het oude dorp hier in Zweden opkopen waar veel grond bij zit (is helemaal uitgestorven), en er een soort van paardencentrum van maken. Het zijn iets van 10 huisjes en gebouwen, op een prachtige plek. Bij elkaar kost het 80.000 euro. Wel moet er heel veel aan gebeuren, maar het lijkt me enorm gaaf om dan een huisje met een hoefsmit, een huisje met een paardenkliniek, een binnenbak, stallen, etc te hebben... Maarja. Dat zijn van die stiekeme dromen.

Waar? <<)



Hahaha. Älvsbacka, nabij Molkom. Maar pas op, er zijn al meerdere mensen die "even een leuk dorpje" dachten te kopen en op te knappen op failliet gegaan. :+

Het is wel echt prachtig.

Nordic
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:59

Wat een super leuk topic! Ik meld mij ook :D Ik mag nu eindelijk zeggen dat ik na 15 jaar sparen en dromen actief op zoek ben naar een eerste eigen paard. Ik ga morgenavond naar een paard kijken dat eigenlijk aan al mijn eisen voldoet. Een dressuurpaard (ruin) van 9 jaar met een rustig en stabiel karakter. Een paard waar ik enorm veel van kan leren.. en toch slaat de twijfel soms toe of het wel al het juiste moment is om een paard te kopen en dan hoor ik weer dat stemmetje dat ik beter nog even wacht. Ik was ook helemaal nog niet op zoek naar een paard toen mijn droompaard op mijn pad kwam. Na het verlies van mijn hond in april stond zij plots op stal, mocht ik haar rijden en heeft ze mij door de eerste moeilijke weken heen gesleurd. We hadden op korte tijd een heel sterke band. Maar toen raakte zij geblesseerd begin juni en ben ik kort daarna van een ander paard gevallen met een serieuze rugblessure als gevolg. Ik hoorde dat ze verkocht werd en was door mijn eigen rugproblemen niet meer op stal geweest waardoor ik net te laat was om haar zelf te kunnen kopen. Ik lig er nog elke nacht wakker dat het zo is gelopen, dat ik niet snel genoeg was ;( Mijn ouders (ben 22 maar woon nog thuis) zagen ook wat een impact dat op mij had en stemden toe dat ik stilaan zelf op zoek kon gaan naar een eigen paard. Stalling is al geregeld! Een ideaal plekje waar het paard zo veel mogelijk buiten staat in een stabiele kudde, maar wel met een eigen stal ter beschikking als het weer echt te slecht is, en omringd door bossen <3 Ik zit in mijn masterjaar en heb nu enkel nog een scriptie in te leveren, verder werk ik 3 à 4 dagen in de week. Na veel tellen ben ik tot de conclusie gekomen dat het mij lukt om nu al een paard aan te kopen en onderhouden. Maar toch twijfel ik, wat als ik voor mijn werk (tijdelijk) naar het buitenland moet verhuizen? Koop ik niet beter een jong paard dat ik volledig naar mijn hand kan zetten? Maar kan ik wel een jong paard opleiden? Wat als de klik er niet is? Gelukkig heb ik voldoende ervaren mensen rond mij die mij helpen bij het maken van de juiste beslissing :)

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:33

Spannend Nordic!! Ik ben ook een beetje zenuwachtig over die klik. Merk je dat meteen? Hoe weet je dat dit paard bij je past? Kom je daar later pas achter?

Wat willen jullie gaan doen qua keuren? En verzekeren? :)

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:35

Keuren sowieso, liefst ook klinisch. Van verzekeren heb ik nieg zoveel verstand. Hoe denk jij erover?

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:45

Inderdaad heel spannend, Nordic! Ik ben erg benieuwd :j

Keuren is een must denk ik! Ook klinisch. Exterieur moet ook kloppen, ik ben dus ook al bezig met het oefenen van paarden keuren op stand :o
En verzekeren, ik zou het wel doen denk ik. Ook al gaat er een topic rond waar de meeste bokkers niet zo te spreken zijn over de verzekeringen :x

Nordic
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:47

Ik ga klinisch/röntgenologisch laten keuren :j Verzekeren heb ik eigenlijk nog niet zo over nagedacht.. Daar moet ik eens achter luisteren bij mijn verzekeringsmaatschappij, bedankt voor de tip! :)

Anoniem

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:47

Spannend! :D

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:56

Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik studeer deze zomer af en dan komt het paard er. Eerst vertrek ik ook nog 5 maanden op uitwisseling en eerlijk gezegd ben ik veel meer bezig met het toekomstig paard dan met die uitwisseling. Ik heb al een hele verlanglijst op agradi, ik ben al naar een stal gaan kijken en heb prijzen van nog andere pensions gevraagd en ik heb al iemand gevonden die mee gaat bij de aankoop voor een second opinion. Het is zo erg dat ik er echt in vastloop en wil blijven opzoeken maar alles al heb gevonden. Ik kan er vaak niet van slapen en moet het soms echt van me af zetten :(

Ik ben zelf op zoek naar een groot dressuurpaard tussen de 4 en de 10 jaar oud. Qua niveau liefst minimaal B. Mijn budget ligt op 8000 tenzij ik het zadel ed erbij krijg. En ik hoop op een zwarte met witte sokken maarja, een goed paard heeft geen kleur zeggen ze he. De Duitse rassen spreken me vooral aan.

Nordic
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:07

ElsieC schreef:
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik studeer deze zomer af en dan komt het paard er. Eerst vertrek ik ook nog 5 maanden op uitwisseling en eerlijk gezegd ben ik veel meer bezig met het toekomstig paard dan met die uitwisseling. Ik heb al een hele verlanglijst op agradi, ik ben al naar een stal gaan kijken en heb prijzen van nog andere pensions gevraagd en ik heb al iemand gevonden die mee gaat bij de aankoop voor een second opinion. Het is zo erg dat ik er echt in vastloop en wil blijven opzoeken maar alles al heb gevonden. Ik kan er vaak niet van slapen en moet het soms echt van me af zetten :(

Ik ben zelf op zoek naar een groot dressuurpaard tussen de 4 en de 10 jaar oud. Qua niveau liefst minimaal B. Mijn budget ligt op 8000 tenzij ik het zadel ed erbij krijg. En ik hoop op een zwarte met witte sokken maarja, een goed paard heeft geen kleur zeggen ze he


Ik herken het helemaal ElsieC. Ik ben er continu mee bezig, slaap er ook niet van en check standaard een aantal websites 5x per dag in de hoop dat er nog een advertentie is bij gekomen :+ Ik zoek (een ruin) in dezelfde leeftijd- en prijscategorie :D Moest je nu al eentje vinden dat aan je eisen voldoet, zou je hem dan kopen? Hier is het eigenlijk ook nét iets te vroeg nu maar ik ben bang dat als ik niet blijf rondkijken ik 'het' paard mis :')

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:09

Ik vraag me dan af wat ga ik rontgen keuren.. volgensmij doen de meeste benen maar je kan ook nek en rug?

Ik wil ook verzekeren maar ben er nog niet over uit hoeveel en welke verzekering. Twijfel nu tussen EFO en Equipe

Bouw en beweging ed kan ik zelf niet beoordelen en ken ook niemand die dat wel kan helaas. Ik probeer te filmen en hopelijk krijg ik hulp van bokt haha.

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:12

Het lijkt me leuk om de bouw te keuren (proberen dan), en ook al ben ik absoluut geen professional ik zou graag helpen *\o/* Is een leuke oefening