Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:23

lnvdh schreef:
worden jullie soms niet benauwd bij de gedachte dat je 7 dan p week voor je dier moet zorgen en als het meezit wel 20 jaar??? ik zelf rij nu 10 jaar paard met tussenposes ve zwangerschap....wil ergens heel graag een eigen maar het idee dat je dan echt altijd verantwoordelijk bent benauwd me wel een beetje.. tuurlijk kan je bijrijders zoeken ed of een volle pension stal maar desalniettemin... zover kan je niet in de toekomst kijken....ik weet niet of ik zomaar zou kunnen verkopen als het niet meer gaat tijdtechnisch of financieel....ben ik nu een doemdenker???


Om deze reden staat de mijne in volpension. Ik werk onregelmatig dus zonder all in had het mij nooit gelukt. Ik heb verder geen ambities dus als hij een week stilstaan maakt het ook niet zoveel uit. Ik wil vooral boscrossen en als ik er niet ben staat hij in de wei met soortgenootjes.


Nordic
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:49

lnvdh schreef:
worden jullie soms niet benauwd bij de gedachte dat je 7 dan p week voor je dier moet zorgen en als het meezit wel 20 jaar??? ik zelf rij nu 10 jaar paard met tussenposes ve zwangerschap....wil ergens heel graag een eigen maar het idee dat je dan echt altijd verantwoordelijk bent benauwd me wel een beetje.. tuurlijk kan je bijrijders zoeken ed of een volle pension stal maar desalniettemin... zover kan je niet in de toekomst kijken....ik weet niet of ik zomaar zou kunnen verkopen als het niet meer gaat tijdtechnisch of financieel....ben ik nu een doemdenker???


Nee ik vind je geen doemdenker, het is net goed dat je alle aspecten van een eigen paard hebben vooraf goed overdenkt, dus ook de toekomst. Ik had enkele maanden geleden net dezelfde twijfels en heb daarom een tijd mijn zoektocht naar een eigen paard op pauze gezet. Het waren net mijn ouders die helemaal niets met paarden hebben die mij uiteindelijk hebben overtuigd toch verder te zoeken :') Zij weten dat dit mijn droom is en dat er ooit toch een eigen paard komt. En nu heb ik er eentje gevonden waar ik meteen zo een klik mee heb dat ik niet kan wachten op met hem aan de slag te gaan. Het is ook een paard dat als het echt een week niet lukt om te rijden wel even kan stilstaan. Ik studeer dit jaar af en heb nog geen gezin/huishouden dus kan nog niet inschatten hoeveel tijd er binnen enkele jaren dagelijks overblijft maar ik geloof er in dat ik tegen dan wel een oplossing gevonden krijg moest het moeilijk worden qua tijd of financieel. Mijn paard komt op een privé stal te staan, overdag in de paddock of wei met vriendjes en wordt binnen/buiten gezet dus als het een dagje niet lukt om langs te gaan, is dat geen probleem :) Ik denk dat als ik er nu niet voor ga, ik de stap misschien nooit durf te zetten :)

Start somewhere.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:05

Is het niet beetje zelfde als met kinderen krijgen. Mocht het je al gegund zijn en je kunt kinderen krijgen. Je krijgt een gezond kindje dan zit je er ook 24/7 voor een hele lange tijd aan vast. En die mag je niet alleen thuis laten met een flesje melk Hahaha.
Nee zonder gekheid je gaat een verantwoording aan. Of het nu hond paard of kind is jij bent eindverantwoordelijk dat betekend voor een paard dat je de best mogelijke zorg moet leveren. gelukkig kan je mochten je eigen wensen veranderen een paard verkopen een kind niet

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:27

Poeh Nou de commitment aan een kind viel me zwaarder dan die aan een paard tot nu toe
Paard houd me niet wakker 's nachts haha
Ik heb haar op half pension staan. Moet dus wel zelf mesten en soms voer klaar zetten maar als ik dus een dag niet kom krijgt ze gewoon eten en komt ze buiten.
Dus nee het is vooral het moeten wat ik mezelf soms opleg maar soms komt het gewoon niet uit en dan red zich het wel

Eigen stal.of aan huis is natuurlijk heel anders. Omdat ik dus ook het kind heb heb ik er voor gekozen om haar op pension te zetten en niet prive

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:00

ik vind het steeds enger worden haha. ik moet er niet aan denken dat mijn verzorgpony weggaat en het gaat elke dag beter met hem maar als ik thuis kom wordt ik toch wel eens overvallen door die gedachten.. kan ik het wel.. wil ik het wel...mijn man heeft nu gezegd dat ik het gewoon moet doen en als het niet gaat zelf weer verkopen maar pfffff vind het doodeng....

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:59

Gewoon doen :D Niet geschoten is altijd mis

IG: @arabierjoep

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:57

Maar een manier om erachter te komen of je het wel of niet kunt.
Niet te veel denken wat als. Tuurlijk moet je ook voorbereid zijn, maar blijf er niet te veel in hangen.
En mocht je het echt te eng vinden, kun je ook leasen. Mocht dan toch de angst terecht zijn kun je er vaak ook meteen mee stoppen. Dan hoef je je paard niet te verkopen maar kun je wel testen of het voor je werkt.
Enne niet ieder paard moet iedere dag gereden worden. Als ze gewoon naar buiten gaan en eten krijgen en schone stal hebben kun je best een keer over slaan.

Al heb ik ook een tijd de paarden thuis gehad, en ik moet zeggen ondanks dat ik toen onregelmatige dagen maakte viel het mij wel mee. Je past het voer-, uitmest en rijschema gewoon aan, aan de diensten die je werkt. Ging altijd prima. Ik vond het zelf erg wennen om naar een stalling te moeten. Maar uiteindelijk ook erg gezellig.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.


immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:52

Precies wat Madje1992 zegt!
In het begin vond ik het zelf ook heel eng. Opeens heb je de verantwoordelijkheid voor een paard!
Maar gelukkig had ik al een idee hoe dat allemaal werkte omdat ik ervoor het paard al 1,5 jaar leasde.
Dus het is eigenlijk een hele handige manier om erachter te komen of een eigen paard wat voor je is door te leasen of een paard als bruikleen te nemen. :)

[o]

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:08

Hier is de zoektocht ineens heel snel gegaan. Ik kreeg een paardje aangeboden via sporthorses. Ze lijkt precies te zijn waar ik naar opzoek ben. 3 jaar, net beleerd, met voldoende vermogen voor de sport en in mijn prijsklasse. Ze was al röntgenologisch gekeurd. Goed gekeurd voor de sport maar wel met een opmerking want ze heeft een schiefel bij haar griffelbeentje. Volgens mijn eigen veearts geen probleem als ze maar klinisch goed is.
Dus besloten om morgen te gaan kijken *\o/*

Nu ben ik super nerveus, het is de eerste keer dat ik weer bij een paard ga kijken sinds ik mijn pony heb laten inslapen. Doordat ik veel problemen had kunnen voorkomen als ik mijn pony toen röntgenologisch had laten keuren komen er allerlei twijfels en vragen. Mijn veearts gaf aan eventueel een echo van de pees te maken waar de schiefel zit om te controleren of daar geen beschadigingen zitten. Is dit verstandig of zeggen jullie stel je niet zo aan :Y)
Zal ik als ik echt interesse heb dit paard als nog de rug en hals op de foto laten zetten?
Hoe zit het met een koop contract?
Karakter bepalen is natuurlijk altijd lastig maar tips zijn welkom.

We gaan morgen eerst kijken en gaan zeker nog eens kijken.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 07:31

Davinci ik zou voor de eisen die jij hebt denk ik wel wat nader onderzoek doen inderdaad.
Zeker omdat je ook al met de pony problemen hebt gehad.
Verder; Ik heb er ook niet veel verstand van maar wens je heel veel plezier vandaag!

Mijn paardje doet het erg goed, Kriebelt wel heel erg om er al op te gaan zitten maar wil haar toch nog iets meer tijd geven.
Dus volgende maand eerst een x laten behandelen met dry needling en dan gaan we langzaam aan eens beginnen.

Vriendinnetje heeft ook eindelijk een paard gekocht dus heb nu een marktplaatsverbod hahah

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 07:43

Spannend davinci! Ik zou gewoon laten keuren waar jij rustig van wordt. Dus als jij je goed voelt bij de echo: zeker doen!

IG: @arabierjoep

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:58

Is er met de röntgen keuring die eerder gedaan is de rug en hals niet meegenomen? En hoe recent is die keuring? Kan zeker geen kwaad, naast pezen zijn ruggen vaak ook een zwakker punt. Dus die wil je natuurlijk ook graag controleren.
Echo zou ik zeker doen als daar een schiefel zit. Dan weet je zeker dat het niet beschadigd is.
Zeker als je in het verleden al zoveel problemen hebt gehad snap ik dat je nu gewoon alles wil laten onderzoeken. Zou ik in jouw geval ook hebben.

Koopcontract weet ik niet, ik heb mijn fjord toen wel verkocht met contract, maar dat was omdat de nieuwe eigenaar dit wilde. Davino heb ik bijv. zonder contract gekocht.

En voor karakter, tja is altijd lastig, maar ik kijk bijv. naar hoe het paard zijn oogopslag is, de houding tijdens longeren/rijden en hoe ze zijn in de wei/op stal.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:01

Qua schiefel zou ik ook zeker een echo maken. Ik heb mijn fjord ook met koopcontract gekocht. Ik heb echt specifiek gezocht op een bomproof paard met goed karakter. Het is natuurlijk altijd een gok qua karakter maar de mijne is echt precies waf ik zocht achteraf.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:27

Net terug van ons bezoek aan t paard. Helaas was t nirt wat ik er van verwacht had. Ze was erg heet en totaal on opgevoed.
Niet helemaal waar ik naar op zoek ben.
We zoeken rustig verder.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:37

Jammer dat et niets geworden is, maar je komt vast wel weer wat tegen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:01

Allereerst.. Wat een ontzettend leuk topic! :D Ik volg zeker.

Ook ik heb het virus te pakken om toch te gaan sparen voor een eigen paardje en dus stiekem ook om rond te kijken op
marktplaats/sporthorses :')

~ Never be afraid to be yourself. Remember an original is worth more than a copy.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:51

Jammer dat het niks is geworden davinci! Maar je komt vanzelf de 'ware' tegen :)

Ik heb het hier eigenlijk nog niet vermeld, maar na een tijdje verzorgen en uitproberen van een Tinker heb ik hem inmiddels gekocht :o Sinds 10 januari ben ik eigenaar van een 8 jarige bruine tinker ruin met de naam Joe ^^
(Linkje naar zijn voorstel topic: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1938724&p=98559651#p98559651

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:00

Obelix95 wat een leuk paardje heb je! <3

[o]

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:56

Gefeliciteerd Obelix95! Wat een knap paard heb je! Veel plezier samen :)

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:02

Gefelixiteerd Obelix!

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:01

Heeel leuk! Gefeliciteerd

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:38

Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt op de KWPN'er die ik op het oog had.
Hij was super braaf en past erg goed bij mij. Volgende week zaterdag en die zaterdag daarna een les volgen met hem bij mijn eigen instructrice. Even kijken of het dan nog steeds klikt :)

De kleine dierentuin is een zootje.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:49

kunamosity schreef:
Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt op de KWPN'er die ik op het oog had.
Hij was super braaf en past erg goed bij mij. Volgende week zaterdag en die zaterdag daarna een les volgen met hem bij mijn eigen instructrice. Even kijken of het dan nog steeds klikt :)


Klinkt erg goed, klinkt ook als een flexibele verkoper, houden ze dit paard echt vast de komende weken? Wel super dat je zo de kans krijgt hem rustig uit te proberen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:59

Mer1980 schreef:
kunamosity schreef:
Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt op de KWPN'er die ik op het oog had.
Hij was super braaf en past erg goed bij mij. Volgende week zaterdag en die zaterdag daarna een les volgen met hem bij mijn eigen instructrice. Even kijken of het dan nog steeds klikt :)


Klinkt erg goed, klinkt ook als een flexibele verkoper, houden ze dit paard echt vast de komende weken?
Wel super dat je zo de kans krijgt hem rustig uit te proberen.


Ja, ze houden hem vast voor mij. Ze willen graag dat het paard een goed tehuis krijgt en mijn instructrice kent die mensen (en het paard) ook.
Hij staat ook nog niet officieel te koop. Als ik besluit hem niet te kopen zetten ze hem pas op marktplaats.

De kleine dierentuin is een zootje.

blubblabhoi

Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:42

Dag iedereen, hoe zouden jullie het aanpakken als je een paard wil kopen, maar al een aantal jaar niet meer in de paardenwereld zit? Ik ben 22, maar rijd al niet meer vanaf mijn 18e door tijdgebrek. Het gemis begint steeds meer te kriebelen en ook hoop ik ooit een eigen paard te kunnen hebben. Uiteraard begin ik ooit eerst met rijlessen om het gevoel terug te krijgen, maar dan? Ik heb verder geen kennissen die mij kunnen helpen met het kopen van een paard, weet niet waar ik op moet letten etc..

Edit: wat extra informatie: heb vanaf mijn 11-18 verzorgpony's gehad en altijd lessen/wedstrijden mee gereden op enigszins recreatief niveau, heb dus nooit eerder een eigen paard gehad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VinandoW en 39 bezoekers